Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

De kerken moeten ook maatregelen nemen

Eens
47
55%
Oneens
35
41%
Geen mening
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 86

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Daarvoor ga je te rade bij Calvijn, niet bij Snel.
Om de invloed van Calvijn door de eeuwen heen te onderzoeken, moet je niet Calvijn lezen. Maar dat is verder niet relevant. Wilde slechts Herman ergens op wijzen.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:
FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:
Juist als je als burgemeester een achtergrond hebt als lid van de SGP, mag je aannemen dat hij ook vanuit Gods Woord beslissingen neemt. En als dat niet het geval is, dan verloochen je het Woord van God.

Ik begrijp daarom niet waarom je als burgemeester van SGP-huize perse publiekelijk moet aangeven dat je de oproep van Grapperhaus steunt, zeker als je tot een kerkelijke denominatie hoort waarvan je weet dat die daar anders over denkt, narmelijk zoals God dat in Zijn Woord van ons vraagt.
Je gebruikt grote woorden Jantje, hoe weet je zo zeker dat dit is wat God van ons vraagt? God blaast in ons leven, ook in ons kerkelijk leven. Hoe weet jij zo zeker dat de manier zoals 'we' het voor corona deden goed is? Hoe weet je zo zeker dat zoals we het nu doen in coronatijd goed is? Misschien wil God het wel helemaal niet meer op deze manier. Ik heb er geen pasklaar antwoord op. Ik mis deze reflectie aan linker en aan rechterzijde wel eens en kijk daarin ook naar mezelf.
Ik spreek geen grote woorden. Ik spreek alleen de Bijbel na.

We mogen de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten. Dus voor mij is dat heel helder.
En dat maken ze ook met een persbericht wereldkundig of een ingezonden artikel in het RD?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Panny »

Jantje schreef:We mogen de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten. Dus voor mij is dat heel helder.
Maar de grote "zwaardere" gemeentes schalen net zo goed ook af.
Bijvoorbeeld in de Gereformeerde Gemeente in Nunspeet is nu ongeveer een vijfde deel van de zitplaatsen per dienst gevuld.
In een kerk met 1900 zitplaatsen betekent dit dus dat er veel mensen zijn die thuis moeten meeluisteren.
Geldt in dat geval ook "We mogen de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten?".
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door FlyingEagle »

Krijg net een mail van de kerkenraad, vanaf oudejaarsdag worden nog maar enkele pastorale eenheden uitgenodigd. Weer verder afgeschaald dus. Hoewel ik het met deze beslissing eens ben komt het toch weer binnen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Jantje »

Laat ik het zo zeggen: binnen alle maatregelen die er gelden vind ik nog steeds dat er met een maximale capaciteit naar de kerk kan worden gegaan. Ik ga in dat verband dus nog verder dan de predikanten Huijser en Schot.
Wat mij betreft zouden er, met inachtneming van de anderhalvemeterregel, zo veel mogelijk mensen moeten worden uitgenodigd.
Als dat niet wordt gedaan, en er blijven dus plaatsen leeg die eigenlijk hadden kunnen worden opgevuld, dan vind ik dat niet in overeenstemming met wat Paulus zegt in Hebreeën.

De kerkdiensten worden online uitgezonden, eventueel met beeld, en dat is een hulpmiddel, zodat we van een afstand de onderlinge bijeenkomst toch kunnen ervaren. Maar het is een wezenlijk verschil met het fysiek aanwezig zijn in de eredienst. Het isgelijkteken wat door sommigen hier wordt gesteld, vind ik daarom ook absoluut niet door de beugel kunnen.

En daarom blijf ik van mening dat er, binnen de geldende maatregelen en gelet op de grootte van het kerkgebouw, gewoon een aanzienlijk aantal mensen kan worden uitgenodigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Roos2018 »

crossmountain schreef:
Jantje schreef: Ik spreek geen grote woorden. Ik spreek alleen de Bijbel na.

We mogen de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten. Dus voor mij is dat heel helder.
En dat maken ze ook met een persbericht wereldkundig of een ingezonden artikel in het RD?
Vandaag een artikel in het RD, prof. Van Lieburg:

„In refokring oude traditie van sentiment tegen overheid”

Hoe is het te verklaren dat sommige grote reformatorische kerkelijke gemeenten in Nederland dringend overheidsadvies trotseren en zondags met soms enkele honderden mensen samenkomen?

„Er is onder bevindelijk gereformeerden een oude traditie van anti-overheidssentimenten. Ze menen dat de liberale, progressieve overheid de traditioneel gereformeerde geloofspraktijk wil beperken”, duidt prof. dr. Fred van Lieburg, hoogleraar religiegeschiedenis en kenner van de refokring.

De reformatorische kerken die adviezen van hogerhand terzijde schuiven zijn vaak geworteld in gemeenschappen waar ze het liefst hun eigen boontjes doppen, zegt Van Lieburg. „Denk aan plaatsen als Urk, Staphorst of Veluwse dorpen. Die liggen op de Biblebelt, maar de mentaliteit in die plaatsen heeft niet per se iets met de Bijbel te maken. De burgers in die plekken willen vaak zelfvoorzienend zijn en hebben weinig met regels die van hogerhand worden opgelegd.”

Van Lieburg maakt bezwaar tegen de zienswijze dat de overheid zich met het inperken van groepsgroottes tijdens kerkdiensten schuldig maakt aan een vorm van christenvervolging. „Bij die voorstelling van zaken wil ik ver weg blijven. Refo’s zijn verkeerd bezig als ze zich een soort martelaarschap aanmeten. Ik vind het niet gepast om aan te komen met opmerkingen als: „Je moet God meer gehoorzamen dan mensen.” Dan maak je de kwestie onnodig religieus zwaar. De overheid probeert gewoon via praktische voorschriften een pandemie in te dammen.”

Dat sommige reformatorische kerken nu sterk het belang van diensten in een kerkgebouw benadrukken, vindt Van Lieburg opvallend. „Juist de bevindelijk gereformeerde kring heeft een sterke traditie van huisgodsdienst en vroomheid in gezelschappen. Dus je zou denken dat reformatorischen tijdens de coronacrisis het voor een poosje ook zonder reguliere diensten in een kerk wel redden en genoeg hebben aan bijeenkomsten in kleine kring. Maar de huidige ontwikkelingen roepen de vraag op of die geloofsbeoefening binnen een gezin of beperkte vriendenkring nog wel zo sterk is.”

Refo’s die tijdens de coronacrisis overheidsadviezen in de wind slaan, lijken „assertiever en radicaler” dan voorheen, stelt Van Lieburg. „Dat is een nieuwe ontwikkeling. Voorheen werd de vervreemding in refokring ten opzichte van de seculierder wordende overheid meer in stilte beleefd, en was er toch gehoorzaamheid aan die overheid. Nu doet zeker de rechterflank van de reformatorische kring steviger een beroep op bijvoorbeeld het grondrecht van de vrijheid van godsdienst. Daarbij liften refo’s zelfs mee met andere, populistische groepen die ook anti-overheidsgevoelens koesteren. Denk aan waardering onder sommige bevindelijk gereformeerden voor de antivaxers.”
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Laat ik het zo zeggen: binnen alle maatregelen die er gelden vind ik nog steeds dat er met een maximale capaciteit naar de kerk kan worden gegaan. Ik ga in dat verband dus nog verder dan de predikanten Huijser en Schot.
Wat mij betreft zouden er, met inachtneming van de anderhalvemeterregel, zo veel mogelijk mensen moeten worden uitgenodigd.
Als dat niet wordt gedaan, en er blijven dus plaatsen leeg die eigenlijk hadden kunnen worden opgevuld, dan vind ik dat niet in overeenstemming met wat Paulus zegt in Hebreeën.

De kerkdiensten worden online uitgezonden, eventueel met beeld, en dat is een hulpmiddel, zodat we van een afstand de onderlinge bijeenkomst toch kunnen ervaren. Maar het is een wezenlijk verschil met het fysiek aanwezig zijn in de eredienst. Het isgelijkteken wat door sommigen hier wordt gesteld, vind ik daarom ook absoluut niet door de beugel kunnen.

En daarom blijf ik van mening dat er, binnen de geldende maatregelen en gelet op de grootte van het kerkgebouw, gewoon een aanzienlijk aantal mensen kan worden uitgenodigd.
Ga jij dan wel elke
  • dienst
naar de kerk onder het motto : Diensten nalaten in de kerk is tegen de Bijbel, Bijbel meer gehoorzamen dan mensen of niet ?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Tiberius »

Is de vermaning om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten een nieuwe wet geworden in refokring?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door FlyingEagle »

Jantje, waren de kerken allemaal ongehoorzaam aan God toen ze tijdens de eerste lockdown alleen maar online diensten hielden?
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Silo »

"Wij willen zo weinig mogelijk bewegingen in en rond de kerk, om zo aan onze omgeving te laten zien, dat de situatie ons ernst is. Aan de andere zijde laten wij ook zien, dat onze dienst aan God ons ernst is en heel belangrijk om van Hem te mogen horen en Hem te mogen dienen. Om dit uit te dragen, willen wij met 30 personen, inclusief de kinderen, naar de diensten komen."

Uit de nieuwsbrief van mijn (ger.)gemeente. Blij met deze keuze van de kerkenraad.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door samanthi »

Panny schreef:
Jantje schreef:We mogen de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten. Dus voor mij is dat heel helder.
Maar de grote "zwaardere" gemeentes schalen net zo goed ook af.
Bijvoorbeeld in de Gereformeerde Gemeente in Nunspeet is nu ongeveer een vijfde deel van de zitplaatsen per dienst gevuld.
In een kerk met 1900 zitplaatsen betekent dit dus dat er veel mensen zijn die thuis moeten meeluisteren.
Geldt in dat geval ook "We mogen de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten?".
Als de kerkenraad geen kerkdiensten belegd, maar alleen online diensten belegd, dan is er toch niemand tegen de Bijbel of wel?
Maken we het elkaar niet moeilijk? Door te zeggen dit hoort want dat staat in de Bijbel of dat hoort want....
De Bijbel geeft aan dat als er gevaar zou zijn je naar een andere stad moet vluchten,, dus niet onnodig het gevaar opzoeken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
Panny schreef:
Jantje schreef:We mogen de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten. Dus voor mij is dat heel helder.
Maar de grote "zwaardere" gemeentes schalen net zo goed ook af.
Bijvoorbeeld in de Gereformeerde Gemeente in Nunspeet is nu ongeveer een vijfde deel van de zitplaatsen per dienst gevuld.
In een kerk met 1900 zitplaatsen betekent dit dus dat er veel mensen zijn die thuis moeten meeluisteren.
Geldt in dat geval ook "We mogen de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten?".
Als de kerkenraad geen kerkdiensten belegd, maar alleen online diensten belegd, dan is er toch niemand tegen de Bijbel of wel?
Maken we het elkaar niet moeilijk? Door te zeggen dit hoort want dat staat in de Bijbel of dat hoort want....
De Bijbel geeft aan dat als er gevaar zou zijn je naar een andere stad moet vluchten,, dus niet onnodig het gevaar opzoeken.
Dus de vervolgde kerk in bv China moet maar niet (vaak in het geheim) samenkomen? Want dan zoeken ze onnodig het gevaar op en zijn ze ongehoorzaam aan hun overheid?
Hoop dat er in Nederland nooit echt een vervolging van de kerk komt want dat blijken wij westerse welvaarts-christenen niet aan te kunnen. Wij buigen gehoorzaam voor de twee afgoden van deze tijd. Gezondheid en economie.
Jammer dat wij de onderlinge bijeenkomsten zo makkelijk nalaten als er ietsje druk komt. Tiberius denkt zelfs dat het wettisch is om naar de onderlinge samenkomsten uit te zien en te verlangen om morgen te mogen opgaan naar Gods huis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
Panny schreef:
Jantje schreef:We mogen de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten. Dus voor mij is dat heel helder.
Maar de grote "zwaardere" gemeentes schalen net zo goed ook af.
Bijvoorbeeld in de Gereformeerde Gemeente in Nunspeet is nu ongeveer een vijfde deel van de zitplaatsen per dienst gevuld.
In een kerk met 1900 zitplaatsen betekent dit dus dat er veel mensen zijn die thuis moeten meeluisteren.
Geldt in dat geval ook "We mogen de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten?".
Als de kerkenraad geen kerkdiensten belegd, maar alleen online diensten belegd, dan is er toch niemand tegen de Bijbel of wel?
Maken we het elkaar niet moeilijk? Door te zeggen dit hoort want dat staat in de Bijbel of dat hoort want....
De Bijbel geeft aan dat als er gevaar zou zijn je naar een andere stad moet vluchten,, dus niet onnodig het gevaar opzoeken.
Dus de vervolgde kerk in bv China moet maar niet (vaak in het geheim) samenkomen? Want dan zoeken ze onnodig het gevaar op en zijn ze ongehoorzaam aan hun overheid?
Hoop dat er in Nederland nooit echt een vervolging van de kerk komt want dat blijken wij westerse welvaarts-christenen niet aan te kunnen. Wij buigen gehoorzaam voor de twee afgoden van deze tijd. Gezondheid en economie.
Jammer dat wij de onderlinge bijeenkomsten zo makkelijk nalaten als er ietsje druk komt. Tiberius denkt zelfs dat het wettisch is om naar de onderlinge samenkomsten uit te zien en te verlangen om morgen te mogen opgaan naar Gods huis.
Ga jij dan elke dienst?De Bijbel zegt dat je naat een veilige plaats moet vlieden, dat doet de vervolgde kerk ook zegaan niet openlijk naar de kerk maar in het geheim, maar hier is geen sprake van vervolging, maar van een ziekte.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Bezorgd »

We kunnen van Rome nog wat leren: https://youtu.be/4Rb7_WdNlZY
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Laag »

samanthi schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef:
Panny schreef: Maar de grote "zwaardere" gemeentes schalen net zo goed ook af.
Bijvoorbeeld in de Gereformeerde Gemeente in Nunspeet is nu ongeveer een vijfde deel van de zitplaatsen per dienst gevuld.
In een kerk met 1900 zitplaatsen betekent dit dus dat er veel mensen zijn die thuis moeten meeluisteren.
Geldt in dat geval ook "We mogen de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten?".
Als de kerkenraad geen kerkdiensten belegd, maar alleen online diensten belegd, dan is er toch niemand tegen de Bijbel of wel?
Maken we het elkaar niet moeilijk? Door te zeggen dit hoort want dat staat in de Bijbel of dat hoort want....
De Bijbel geeft aan dat als er gevaar zou zijn je naar een andere stad moet vluchten,, dus niet onnodig het gevaar opzoeken.
Dus de vervolgde kerk in bv China moet maar niet (vaak in het geheim) samenkomen? Want dan zoeken ze onnodig het gevaar op en zijn ze ongehoorzaam aan hun overheid?
Hoop dat er in Nederland nooit echt een vervolging van de kerk komt want dat blijken wij westerse welvaarts-christenen niet aan te kunnen. Wij buigen gehoorzaam voor de twee afgoden van deze tijd. Gezondheid en economie.
Jammer dat wij de onderlinge bijeenkomsten zo makkelijk nalaten als er ietsje druk komt. Tiberius denkt zelfs dat het wettisch is om naar de onderlinge samenkomsten uit te zien en te verlangen om morgen te mogen opgaan naar Gods huis.
Ga jij dan elke dienst?De Bijbel zegt dat je naat een veilige plaats moet vlieden, dat doet de vervolgde kerk ook zegaan niet openlijk naar de kerk maar in het geheim, maar hier is geen sprake van vervolging, maar van een ziekte.
Wat is het gevaar van naar de kerk gaan? Die 0,5% besmettingen? Zijn we niet behoorlijk de weg kwijt als we gaan afschalen naar 30 in kerkgebouwen waar er 1500+ in kunnen? We doen van alles voor de 'buitenwacht', om maar geen kritiek te krijgen, we gaan vanalles erbij halen om ons gedrag te verantwoorden tegenover de overheid en buitenwacht, ik ben behoorlijk teleurgesteld in refoland...... als we gewoon naar de besmettingscijfers kijken dan is kerkgang geen gevaar. Ik heb respect voor ds Schot.
Plaats reactie