Krachtige lock down?

Maatregelen moeten strenger worden?

Peiling eindigde op 22 nov 2020, 13:32

1.Ik vind het prima zoals het nu gaat
7
17%
2. Er moeten nog enkele maatregelen toegevoegd worden, zoals het verplicht dragen van een mondmasker
4
10%
3. Een korte strenge lock down is onontkoombaar
16
38%
4. Alle maatregelen loslaten. Het virus gaat voorlopig niet weg. Laat maar uitwoeden.
9
21%
5. Als ik in het red team zat, zou ik.......
0
Geen stemmen
6. Mijn mening is.....
6
14%
 
Totaal aantal stemmen: 42

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Jeremiah »

refo schreef:In het voorjaar werd het aantal dagelijkse coronadoden en de Ic-opnames gecommuniceerd.
Nu wordt dat ook gecommuniceerd dmv een dashboard. https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Krachtige lock down?

Bericht door huisman »

refo schreef:In het voorjaar werd het aantal dagelijkse coronadoden en de Ic-opnames gecommuniceerd. Nu ligt de nadruk op besmettingen.
Dat was in het voorjaar een onbekende grootheid. Als je de grafiek met opnames en besmettingen bekijkt, vraag je je af hoeveel besmettingen we in het voorjaar hadden. Het komt me voor dat dat in de tienduizenden per dag moet zijn geweest rond het hoogtepunt.
De schatting is dat bij de eerste golf 1 miljoen mensen besmet zijn geweest. Als je er dan van uitgaat dat de eerste golf 75 dagen telde ( maart,april tot half mei) is dat 13300 per dag. In het begin en aan het einde veel minder dus er zullen op het hoogtepunt idd tienduizenden per dag geweest zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Krachtige lock down?

Bericht door huisman »

Jeremiah schreef:Schrijnend om te zien... Maasstad ziekenhuis is bomvol en kan niet meer bedden openen wegens personeelstekort en hoog ziekteverzuim. En dan moeten we bedenken dat dit naar aanleiding is van het aantal besmettingen 2 weken geleden..

https://nos.nl/nieuwsuur/video/2353564- ... nhuis.html
Gelukkig telt ons land zo’n 120 ziekenhuislocaties.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Thea »

Ik begrijp niet zo goed dat er veel ernstige gevallen zijn. Ik hoor van veel besmettingen bij bekenden, maar iedereen heeft milde klachten. Dan denk ik, laat het maar enigszins los gaan.....
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef:Is er dan geen enkel begrip / inlevingsvermogen?
Stel op donderdag klachten van man of vrouw. (Licht, niesje, verstopte neus). Op vrijdag staat het vertrek voor een weekje herfstvakantie gepland. Wat doe je? Thuisblijven, kinderen teleurstellen? En dit kan probleemloos worden uitgebreid met voorbeelden dat het echt lastig is - impact is hoog - om 4 dagen in quarantaine te gaan voor een kans van zo'n 15% op een coronabesmetting.
Het lijkt me alleen een dilemma als je naar een hotel gaat. Maar van je eigen huis naar een Landal park is geen probleem.
Maar in dit voorbeeld gaat het om een situatie dat je jezelf laat testen op Corona. Als je in dié situatie al niet genegen bent om voorzichtig te zijn, dan ben je het dus helemaal nooit meer in je leven voorzichtig.
En ja, ik laat mijzelf niet bij elke niesbui testen. Dus ik sta er wat vrijer in, maar dat betekent niet dat ik mijn sociale leven nu volop door laat gaan. Dat is de consequentie.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Arja »

Misschien is het interessant om te kijken hoe Israël het heeft gedaan. De tweede lockdown had sneller resultaat dan de eerste. Misschien dat het verschil daarin zat dat de mondmaskers verplicht gebruikt moesten worden. Wel sprong de curve van de ultraorthodoxe joden in het oog. Zij bleven hun scholen open houden en grote bijeenkomsten houden. Het resultaat? In hun wijken werd het effect van de tweede lockdown pas na 19 in plaats van 10 dagen zichtbaar. Bron: Eran Segal
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Krachtige lock down?

Bericht door DDD »

Thea schreef:Ik begrijp niet zo goed dat er veel ernstige gevallen zijn. Ik hoor van veel besmettingen bij bekenden, maar iedereen heeft milde klachten. Dan denk ik, laat het maar enigszins los gaan.....
Ik ken ook mensen die doodziek in het ziekenhuis liggen. Dus dat is ook maar net hoe breed je wilt kijken. Ik zou een voorstander zijn van jouw benadering, als het kabinet alles op alles had gezet om de zorg op te schalen. Alle geneeskundestudenten inschakelen en het leger, en de noodziekenhuizen niet afbreken maar opbouwen voor de winter. In dat geval was er wellicht iets te zeggen geweest voor uitwoeden. Maar als er dan over drie maanden een goed werkend vaccin is, dan zouden er nog steeds veel mensen onnodig zijn gestorven.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Piet Puk »

Wat moeten we doen is de vraag?

Laten we als land de leus 'Samen tegen Corona' inwisselen voor 'Ga met God en hij zal met je gaan'.

In mijn beleving is deze 2e golf een antwoord van God op ons gedrag tijdens en na de 1e golf.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Ad Anker »

Piet Puk schreef:Wat moeten we doen is de vraag?

Laten we als land de leus 'Samen tegen Corona' inwisselen voor 'Ga met God en hij zal met je gaan'.

In mijn beleving is deze 2e golf een antwoord van God op ons gedrag tijdens en na de 1e golf.
Dan valt het nog mee. We maken er als gezindte al tientallen jaren een potje van. En nog, zelfs in de 2e golf, mag het Woord nog ongehinderd gepredikt worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Krachtige lock down?

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:Wat moeten we doen is de vraag?

Laten we als land de leus 'Samen tegen Corona' inwisselen voor 'Ga met God en hij zal met je gaan'.

In mijn beleving is deze 2e golf een antwoord van God op ons gedrag tijdens en na de 1e golf.
Datzelfde merkte ds. vD. afgelopen zondag ook op. We hebben een periode van wat rust verzondigd en ons niet bekeerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Arja »

Ad Anker schreef:
Piet Puk schreef:Wat moeten we doen is de vraag?

Laten we als land de leus 'Samen tegen Corona' inwisselen voor 'Ga met God en hij zal met je gaan'.

In mijn beleving is deze 2e golf een antwoord van God op ons gedrag tijdens en na de 1e golf.
Dan valt het nog mee. We maken er als gezindte al tientallen jaren een potje van. En nog, zelfs in de 2e golf, mag het Woord nog ongehinderd gepredikt worden.
Ik vind dat te gemakkelijk gezegd.

Ik stel deze vragen aan mezelf: hoe is de geestelijke temperatuur van mijn hart voor mijn God en Zaligmaker? Hoe is de geestelijke temperatuur van mijn kerk? Wanneer Christus centraal staat ​​in het hart en leven van de Zijnen èn in de bediening van de verzoening zal Hij ons niet uit Zijn mond spuwen. Dan zal Hij bij ons zijn, dwars door deze tijd van moeite heen.

Maar als voor ons geldt dat we Hem verlaten hebben, dan zal Hij ons haastelijk bijkomen en onze kandelaar van zijn plaats weren.

Staat Jezus buiten de kerk en klopt Hij op de deur?
Of staat Hij in het middelpunt van de prediking?

Zijn we wakker?
Of slapen we?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef:
Piet Puk schreef:Wat moeten we doen is de vraag?

Laten we als land de leus 'Samen tegen Corona' inwisselen voor 'Ga met God en hij zal met je gaan'.

In mijn beleving is deze 2e golf een antwoord van God op ons gedrag tijdens en na de 1e golf.
Dan valt het nog mee. We maken er als gezindte al tientallen jaren een potje van. En nog, zelfs in de 2e golf, mag het Woord nog ongehinderd gepredikt worden.
Dat is dan Gods barmhartigheid en taai geduld met ons. Maar wanneer we adviezen en maatregelen zo in de wind slaan, ben ik bang dat een 3e golf nog heftiger zal zijn. Of we krijgen via een andere weg met grotere slagen te maken. Wie zal het zeggen?
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 24 okt 2020, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Ad Anker »

Eens hoor. God is oneindig lankmoedig over ons. Het is zo makkelijk praten, zeg ik voorzichtig. God heeft deze wereld zo lief gehad dat Hij Zijn Zoon zond als Zaligmaker voor doodschuldigen. Dat mag verkondigd worden in onze kerken die zuchten onder een pandemie, in landen die geteisterd worden door hongersnoden, in ondergrondse kerken in Centraal Azië.

Ik ben benieuwd hoe bijvoorbeeld de dominee die DIA citeert dat 'we' uitlegt. Want de aanzegging van het oordeel in de Bijbel gaat altijd gepaard met een oproep tot bekering. En dat is een daad. Zeggen dat het een oordeel is, is onvolledig en dat vind ik juist te makkelijk.

En wist ik het antwoord maar. Dan had ik dat hier haastig neergeschreven.

Onze dominee hield afgelopen zondag een indrukwekkende preek uit Exodus. De verwijzing vanuit hoofdstuk 33:21 naar Christus als de Steenrots is een rijk evangelie voor een zondig volk. "Er is een plaats bij Mij." En ook dat in 34:6 de HEERE van Zichzelf zegt Wie Hij is. In vers 9 pleit Mozes op wat de HEERE zelf zegt in vers 6: "vergeef ons... neem ons aan." Altijd weer terug naar het Woord. En dan besloten we met Psalm 16: "Uw aangezicht, in gunst tot Mij gewend". Ik was ook verwonderd over die prediking. Ondanks alles, ook vandaag, wijst de Heere op Zichzelf.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Piet Puk »

Ik vond het vraaggesprek met ds J.M.D. de Heer te Middelburg-Centrum erg goed deze week bij Omroep Zeeland. Het is via onderstaande link terug te luisteren (waar bij het terug te luisteren deel onderaan het artikel staat). De presentator ging hierin ook in op veel vragen die leven, zoals of dit een oordeel van God is, of het een straf van God is. https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/123 ... ng-dominee
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Mara »

We zitten nu toch in een krachtige lock down?
Ik moest naar de Kruidvat voor speciale tandenstokertjes die niet in de supermarkt verkrijgbaar zijn, en daar was het zo druk.
Maar niet zozeer vanwege de drogisterijartikelen, maar mensen kochten daar stapels speelgoed e.d.
Ik dacht dat de Action daarom weer dicht moest.
Soms vind ik het nog onoverzichtelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie