Krachtige lock down?

Maatregelen moeten strenger worden?

Peiling eindigde op 22 nov 2020, 13:32

1.Ik vind het prima zoals het nu gaat
7
17%
2. Er moeten nog enkele maatregelen toegevoegd worden, zoals het verplicht dragen van een mondmasker
4
10%
3. Een korte strenge lock down is onontkoombaar
16
38%
4. Alle maatregelen loslaten. Het virus gaat voorlopig niet weg. Laat maar uitwoeden.
9
21%
5. Als ik in het red team zat, zou ik.......
0
Geen stemmen
6. Mijn mening is.....
6
14%
 
Totaal aantal stemmen: 42

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Krachtige lock down?

Bericht door Mara »

Als het aan het Red Team ligt, gaat Nederland zo snel mogelijk in een strengere lockdown. Mensen moeten zo min mogelijk bij elkaar komen, scholen moeten twee weken dicht en alleen supermarkten en apotheken mogen nog open blijven. Dat schrijft het Red Team, de tegenhanger van het Outbreak Management Team, in een advies inmiddels is gepresenteerd.

Het Red Team staat niet alleen in zijn pleidooi voor strengere maatregelen. Er gaan meer stemmen op voor een striktere lockdown. Zo pleit ook de Veiligheidsregio Twente voor een verdere aanscherping van de coronamaatregelen. In de regio is sprake van een explosieve toename van het aantal coronabesmettingen.

Plaatsvervangend voorzitter van de Veiligheidsregio Twente, Arjen Gerritsen, wil dat er niet langer wordt gesport, dat scholen dichtgaan en dat winkels sluiten als ze dat zelf willen.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... andaag-nog

Ik ben wel benieuwd wat de mening is van het red team alhier.
Laatst gewijzigd door Mara op 23 okt 2020, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Krachtige lock down?

Bericht door J.C. Philpot »

Geen krachtige lockdown. De huidige maatregelen wellicht uitbreiden, en strenger handhaven.

De huidige maatregelen (met eventueel uitbreidingen) zijn voldoende om de crisis in bedwang te houden. Het probleem is echter dat velen zich er niet aan houden, en daar moet meer aan gedaan worden.

Een volledige lockdown brengt onnodig veel schade toe aan de economie en aan de samenleving.

Dus wat mij betreft:
* Waar nodig gericht uitbreiden
* Zeer streng handhaven
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Hollander »

Mijn keuze staat niet weergegeven, maar in het algemeen gesproken ben ik voor een zeer strikte en strenge handhaving van de volgende twee RIVM-basisregels:
- Blijf bij klachten thuis en laat u testen (en blijf dus ook binnen tussen test en negatieve uitslag);
- Houd 1,5 meter afstand tussen anderen.
En aanvullend voor een uitermate strenge handhaving van samenklontering van groepen mensen van meer dan 4 personen die de twee genoemde RIVM-basisregels niet aanhouden.

Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat de coronaboete is verlaagd.

Een lockdown vind ik onacceptabel vanwege de vele negatieve neveneffecten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Mara »

Hollander schreef:Mijn keuze staat niet weergegeven,
Daarom heb ik optie 5 er bij gezet. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Valcke »

Ik denk dat de situatie heel moeilijk is. Ik vrees dat het alsnog komt tot nog ingrijpender maatregelen, bv. het sluiten van scholen (met uitzondering van de basisscholen), en het beperken van reisbewegingen voor uitsluitend noodzakelijke doeleinden. Dit heeft mijn voorkeur vanzelfsprekend niet.

Daarnaast denk ik dat nu reeds direct aangestuurd moeten worden op het uitbreiden van de zorg door huisartsen in samenwerking van ziekenhuizen, zodat zieken zo lang mogelijk thuis kunnen blijven en ziekenhuizen ontlast worden. Ook huisartsen zouden dan de beschikking moeten krijgen over medicijnen / behandelingen die normaal gesproken alleen in ziekenhuizen gegeven worden (in Amsterdam gebeurt dit al). De ernstigste gevallen zouden dan alsnog kunnen doorstromen naar de ziekenhuizen. Het aantal IC-bedden kan echter alsnog een knelpunt worden in Nederland.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Krachtige lock down?

Bericht door parsifal »

Het red-team lijkt te denken dat Nederland is te vergelijken met Nieuw-Zeeland of Taiwan. Zelfs in Victoria en Australie was een langere heftige lockdown nodig om controle terug te krijgen. Voor voorbeelden over hoe te handelen zou ik toch meer naar Duitsland en Denemarken kijken.

Nederland heeft het uit de hand laten lopen (net als veel andere Europese landen). Ik denk dat men moet inzetten op maatregelen die maanden vol te houden zijn, maar een maatschappij wel kunnen laten draaien. Het zal waarschijnlijk hard aankomen bij sportverenigingen, culturele instellingen en horeca, als ze tot na de winter op een andere manier inkomen moeten krijgen. Het lijkt me echter gezonder dan constant te wisselen tussen strikte en minder strikte lockdown.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Hollander »

Mara schreef:
Hollander schreef:Mijn keuze staat niet weergegeven,
Daarom heb ik optie 5 er bij gezet. :)
Ja, maar het Red Team heeft niets te vertellen, dat is een zelf georganiseerde club wetenschappers. Zij kunnen genoeg willen maar feitelijk blijft het beperkt tot hooguit wat uitspreken of schrijven. :)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Ambtenaar »

Een lockdown is onvermijdelijk met de stijging van het aantal besmettingen.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Vervolgde »

Mijn keuze staat er ook niet bij.

Dat handhaven van die maatregelen zie ik niet erg zitten. Zeker in deze tijd van het jaar heeft binnenkort het grootste deel van de bevolking klachten. En ik heb niet begrepen dat hier op zo grote schaap als in China zal worden getest.
De handhavers zijn bang. Dat zal echt niet anders worden als ze in Januari een wapenstok mogen dragen. Geeft eerder nog meer zinloos geweld.
De generatie jongeren blijft doorgaan met waar ze goed in zijn, namelijk hun eigen zin doen. Ook al zou de rest van de samenleving het loodje leggen, luisteren ze nog niet, want het gaat om vrijheid.

Ik zou daarom de situatie aangrijpen om een aantal zaken ten goede te keren. Bovendien kan dan voldaan worden aan het verzoek om perspectief. Kortom een lockdown instellen tot Mei volgend jaar.
Geeft als voordelen:
- bevordering van sociale vermogens door het leven in gezins- en familieverband (opbouw gezag van onderaf, gezin weer hoeksteen samenleving),
- sanering van een aantal minder goede delen in de maatschappij (kroegen, cultuur, etc.)
- mogelijkheid tot herstel van gezag in de buitenruimte,
- teruggave van zorgtaken aan de kerk.

De herpositionering van de kerk kan ertoe leiden dat invulling gegeven kan worden aan de opdracht om onze onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Ook kan de zorgtaak naar bijbels uitgangspunt beter gereguleerd worden. Het adagium is: doe wel aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs.
Om de ingang van de christelijke waarden te bevorderen en toestroom tot de kerk te bevorderen is het ook aan te bevelen om streamingsdiensten zoals netflix e.d. te stoppen en daarvoor in de plaats een kerkelijke dienst op te zetten met geëigende programma’s.

Een belangrijk knelpunt lijkt mij is de vraag over er voldoende kerk is overgebleven om deze uitvoering aan te kunnen.
En mogelijk dat hier en daar in de uitvoering nog wat nuance aangebracht moet worden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Mara »

@Hollander en @Vervolgde, ik heb nog een opengelaten optie 6 toegevoegd. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Krachtige lock down?

Bericht door huisman »

parsifal schreef:Het red-team lijkt te denken dat Nederland is te vergelijken met Nieuw-Zeeland of Taiwan. Zelfs in Victoria en Australie was een langere heftige lockdown nodig om controle terug te krijgen. Voor voorbeelden over hoe te handelen zou ik toch meer naar Duitsland en Denemarken kijken.

Nederland heeft het uit de hand laten lopen (net als veel andere Europese landen). Ik denk dat men moet inzetten op maatregelen die maanden vol te houden zijn, maar een maatschappij wel kunnen laten draaien. Het zal waarschijnlijk hard aankomen bij sportverenigingen, culturele instellingen en horeca, als ze tot na de winter op een andere manier inkomen moeten krijgen. Het lijkt me echter gezonder dan constant te wisselen tussen strikte en minder strikte lockdown.
Duitsland heeft de horeca nog steeds open. Heb daar een paar week geleden nog heerlijk gegeten. Bij een totale lockdown hoort ook het sluiten van de scholen. Lijkt mij onverstandig. Eerst maar eens verder kijken over 10 dagen.
Één ding is zeker een mondkapjesplicht gaat niet helpen. België gaat nog veel harder dan Nederland en heeft al maanden zo’n plicht. Ook Frankrijk en Spanje verplichten overal mondkapjes en de groei van besmettingen is ook daar zeer hoog.

Aantal besmettingen resulteren nog niet in dezelfde sterke groei van ziekenhuisopnames . Dit zijn de cijfers van de laatste 11 dagen. Er missen er twee omdat die volgens de bron (LCPS) onbetrouwbaar waren.
Hier vanaf 11 dagen geleden tot vandaag.
236,225,201,219,216,206,232,238,248. (Bron:LCPS)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:Een lockdown is onvermijdelijk met de stijging van het aantal besmettingen.
Ik zoek nog steeds naar een staatje over het verloop van aantal positief geteste personen in percentage. Op Coronadashboard staat dat nu op 14,4%. Maar hoeveel was dat vorige week? En 5 weken geleden? En sinds maart?

Absolute aantallen zeggen mij niet zoveel omdat het aantal testen toeneemt en het de verwachting is dat bij strengere maatregelen meer mensen met lichte klachten zich laten testen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Krachtige lock down?

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
parsifal schreef:Het red-team lijkt te denken dat Nederland is te vergelijken met Nieuw-Zeeland of Taiwan. Zelfs in Victoria en Australie was een langere heftige lockdown nodig om controle terug te krijgen. Voor voorbeelden over hoe te handelen zou ik toch meer naar Duitsland en Denemarken kijken.

Nederland heeft het uit de hand laten lopen (net als veel andere Europese landen). Ik denk dat men moet inzetten op maatregelen die maanden vol te houden zijn, maar een maatschappij wel kunnen laten draaien. Het zal waarschijnlijk hard aankomen bij sportverenigingen, culturele instellingen en horeca, als ze tot na de winter op een andere manier inkomen moeten krijgen. Het lijkt me echter gezonder dan constant te wisselen tussen strikte en minder strikte lockdown.
Duitsland heeft de horeca nog steeds open. Heb daar een paar week geleden nog heerlijk gegeten. Bij een totale lockdown hoort ook het sluiten van de scholen. Lijkt mij onverstandig. Eerst maar eens verder kijken over 10 dagen.
Één ding is zeker een mondkapjesplicht gaat niet helpen. België gaat nog veel harder dan Nederland en heeft al maanden zo’n plicht. Ook Frankrijk en Spanje verplichten overal mondkapjes en de groei van besmettingen is ook daar zeer hoog.

Aantal besmettingen resulteren nog niet in dezelfde sterke groei van ziekenhuisopnames . Dit zijn de cijfers van de laatste 11 dagen. Er missen er twee omdat die volgens de bron (LCPS) onbetrouwbaar waren.
Hier vanaf 11 dagen geleden tot vandaag.
236,225,201,219,216,206,232,238,248. (Bron:LCPS)
Het Zweedse model staat mij wel aan. Alleen dan wel met wat meer testen en genoeg bescherming voor mensen in de zorg. Scholen moeten inderdaad zo lang mogelijk openblijven.

Mondkapjes zou ik willen aanraden, maar niet verplichten. Ze kunnen wel degelijk werken. In Oost-Azie lijkt het een van de oorzaken van de beperkte verspreiding te zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Krachtige lock down?

Bericht door huisman »

Hollander schreef:
Ambtenaar schreef:Een lockdown is onvermijdelijk met de stijging van het aantal besmettingen.
Ik zoek nog steeds naar een staatje over het verloop van aantal positief geteste personen in percentage. Op Coronadashboard staat dat nu op 14,4%. Maar hoeveel was dat vorige week? En 5 weken geleden? En sinds maart?

Absolute aantallen zeggen mij niet zoveel omdat het aantal testen toeneemt en het de verwachting is dat bij strengere maatregelen meer mensen met lichte klachten zich laten testen.

In dit document kun je het percentage verloop vinden op blz 30 tabel 11

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 0_1141.pdf

Week 28 was het maar 0.6 % en dit is daarna gestegen naar 14.4%
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Hollander »

huisman schreef:In dit document kun je het percentage verloop vinden op blz 30 tabel 11

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 0_1141.pdf

Week 28 was het maar 0.6 % en dit is daarna gestegen naar 14.4%
Bedankt, dat is een heldere tabel van het RIVM. Geen mooi beeld, maar geeft wel inzicht. Zou goed zijn als dit verloop ook op het Coronadashboard kwam te staan. Ik zie alleen het laatste percentage staan, of zie ik iets over het hoofd?
Plaats reactie