Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Heeft de monarchie anno 2020 nog bestaansrecht?

Peiling eindigde op 20 nov 2020, 12:12

Ja, De monarchie is een instelling Gods.
5
13%
Ja, de monarchie mag van mij persoonlijk gewoon blijven zoals het is, ook zonder betrekking op mijn geloof.
19
50%
Ja, Er is wel plaats voor de monarchie maar het instituut is wel aan verandering toe.
5
13%
Ja, Maar de koning moet uit de regering stappen.
0
Geen stemmen
Nee, ik vind het koningshuis gedateerd en heb er verder niets mee.
8
21%
Maakt mij niet uit, ik ben voor nog tegen.
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 38

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Van Ewijk »

huisman schreef:
Terri schreef:Mooi dat ze een boodschap hebben gegeven aan ons land, ze betuigen spijt en dan is het goed.
We worstelen allemaal met wat kan wel en wat kan niet.
Juist hiermee staan ze toch 'tussen ons in' . Dus ja ik denk dat het goed is om ons koningshuis aan te houden en voor ze te bidden.
Voor mij was spijt betuigen niet nodig. De vliegtuigen richting de paar gele gebieden in Europa ziiten al weken bomvol en dan mag WA niet?
We zijn een jaloers en kleinzielig volkje aan het worden.
Dat heeft met jaloers en kleinzielig niks te maken, het is gewoon logisch als je een beroep hebt met een voorbeeldfunctie dat je ter verantwoording geroepen wordt.
Een politieagent die naar huis rijdt na zijn dienst rijd mag ik hopen ook niet met 150 km per uur naar huis.
Doet hij dat wel moet ie niet raar opkijken als ie daar met het oog op zijn functie forse kritiek op krijgt, en ja, meer dan als ik het zou doen ja.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef:
Mara schreef:Wat mij betreft is het inderdaad klaar. Ik heb het filmpje ook gezien.
Maar de vraag is, willen wij een koning die tussen ons in staat of willen wij een meer afstandelijke, maar zeer stabiele vorst(in) zoals
queen Elizabeth?
Ik heb steeds meer bewondering voor haar gekregen, in de loop van de jaren.
Als ik dan toch tussen die twee zou moeten kiezen dan toch W.A.
Wat Elisabeth betreft hen ik echt nog nooit het kleinste spoortje sociale betrokkenheid gezien, en dan die onverschilligheid...
Ik geloof dat mijn koelkast nog meer menselijke warmte uitstraalt...
Dat dacht ik ook, toen haar schoondochter zo tragisch aan haar einde kwam.
Maar ik heb een documentaire van haar gezien, en ook de serie The Crown. Dat is dan wel een biografisch verhaal, maar het laat wel zien hoezeer zij in een harnas werd geperst en dat zij plichtsgetrouw haar ambt vervult.
De personages werden zo goed neergezet, dat je hen nu veel beter begrijpt.

"Hoewel Elizabeth maar 1,63 meter lang is, straalt ze een immens gezag uit. Ze leest alles, inclusief de giftige Britse tabloids, maar zal nooit haar mening openbaar maken. Al heeft ze wel meermaals laten blijken dat van de zestien premiers die onder haar diende, de eerste, Winston Churchill, een speciaal plekje in haar hart heeft.

https://www.parool.nl/kunst-media/biogr ... s~bd319fd6
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Ad Anker »

Van Ewijk schreef:
huisman schreef:
Terri schreef:Mooi dat ze een boodschap hebben gegeven aan ons land, ze betuigen spijt en dan is het goed.
We worstelen allemaal met wat kan wel en wat kan niet.
Juist hiermee staan ze toch 'tussen ons in' . Dus ja ik denk dat het goed is om ons koningshuis aan te houden en voor ze te bidden.
Voor mij was spijt betuigen niet nodig. De vliegtuigen richting de paar gele gebieden in Europa ziiten al weken bomvol en dan mag WA niet?
We zijn een jaloers en kleinzielig volkje aan het worden.
Dat heeft met jaloers en kleinzielig niks te maken, het is gewoon logisch als je een beroep hebt met een voorbeeldfunctie dat je ter verantwoording geroepen wordt.
Een politieagent die naar huis rijdt na zijn dienst rijd mag ik hopen ook niet met 150 km per uur naar huis.
Doet hij dat wel moet ie niet raar opkijken als ie daar met het oog op zijn functie forse kritiek op krijgt, en ja, meer dan als ik het zou doen ja.
Het gedrag van Nederland, en vooral de media, is inderdaad jaloers en kleinzielig. De koning kon niet anders dan terugkomen. Maar hij kon en mocht gewoon op vakantie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door huisman »

Van Ewijk schreef:
huisman schreef:
Terri schreef:Mooi dat ze een boodschap hebben gegeven aan ons land, ze betuigen spijt en dan is het goed.
We worstelen allemaal met wat kan wel en wat kan niet.
Juist hiermee staan ze toch 'tussen ons in' . Dus ja ik denk dat het goed is om ons koningshuis aan te houden en voor ze te bidden.
Voor mij was spijt betuigen niet nodig. De vliegtuigen richting de paar gele gebieden in Europa ziiten al weken bomvol en dan mag WA niet?
We zijn een jaloers en kleinzielig volkje aan het worden.
Dat heeft met jaloers en kleinzielig niks te maken, het is gewoon logisch als je een beroep hebt met een voorbeeldfunctie dat je ter verantwoording geroepen wordt.
Een politieagent die naar huis rijdt na zijn dienst rijd mag ik hopen ook niet met 150 km per uur naar huis.
Doet hij dat wel moet ie niet raar opkijken als ie daar met het oog op zijn functie forse kritiek op krijgt, en ja, meer dan als ik het zou doen ja.
Toch maak jij een denkfoutje, 150 km per uur is een overtreding. Vliegen naar een geel gebied in Europa is volkomen legaal en duizenden landgenoten doen het elke dag. Dus in jouw voorbeeld rijdt de agent met 100 km/u naar huis en krijgt daar forse kritiek op .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef: :nananere
Het gedrag van Nederland, en vooral de media, is inderdaad jaloers en kleinzielig. De koning kon niet anders dan terugkomen. Maar hij kon en mocht gewoon op vakantie.
Alles wordt inderdaad wel onder een vergrootglas gelegd. Het lijkt wel of iedereen steeds kittelachtiger wordt. :fi
En dan dachten we gisteren dat het klaar was, ging het ineens weer over de 2 prinsessen die pas gisteravond terugkeerden.
Dan begint het wel "zoeken" te worden.
Gelukkig heeft premier Rutte een gladde rug.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:
Ad Anker schreef: :nananere
Het gedrag van Nederland, en vooral de media, is inderdaad jaloers en kleinzielig. De koning kon niet anders dan terugkomen. Maar hij kon en mocht gewoon op vakantie.
Alles wordt inderdaad wel onder een vergrootglas gelegd. Het lijkt wel of iedereen steeds kittelachtiger wordt. :fi
En dan dachten we gisteren dat het klaar was, ging het ineens weer over de 2 prinsessen die pas gisteravond terugkeerden.
Dan begint het wel "zoeken" te worden.
Gelukkig heeft premier Rutte een gladde rug.
Ik hoor het nooit vergrootglas steeds vaker de laatste tijd, maar vertel eens eerlijk, als je horecaondernemer bent en je staat met je rug tegen de afgrond of je werkt in de zorg en spanningen van je werk neem je mee privé in je relatie in die op klappen staat..
en je verneemt dan via het nieuws dat de koninklijke familie lekker vrolijk op vakantie gaat...voor de zoveelste keer per jaar!
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Lijdt Duitsland daar, economisch, onder?
Wij zijn Nederland.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door huisman »

Van Ewijk schreef:
Mara schreef:
Ad Anker schreef: :nananere
Het gedrag van Nederland, en vooral de media, is inderdaad jaloers en kleinzielig. De koning kon niet anders dan terugkomen. Maar hij kon en mocht gewoon op vakantie.
Alles wordt inderdaad wel onder een vergrootglas gelegd. Het lijkt wel of iedereen steeds kittelachtiger wordt. :fi
En dan dachten we gisteren dat het klaar was, ging het ineens weer over de 2 prinsessen die pas gisteravond terugkeerden.
Dan begint het wel "zoeken" te worden.
Gelukkig heeft premier Rutte een gladde rug.
Ik hoor het nooit vergrootglas steeds vaker de laatste tijd, maar vertel eens eerlijk, als je horecaondernemer bent en je staat met je rug tegen de afgrond of je werkt in de zorg en spanningen van je werk neem je mee privé in je relatie in die op klappen staat..
en je verneemt dan via het nieuws dat de koninklijke familie lekker vrolijk op vakantie gaat...voor de zoveelste keer per jaar!
Ik ken een restaurant ondernemer die op dit moment in Griekenland vakantie viert. Ik gun het haar van harte in deze voor haar moeilijke tijd. Zo gun ik het een ieder die er op een verantwoorde wijze even tussen uit wil en kan.

Helaas lukt het ons niet door quarantaine beslommeringen. :ouin
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef: Ik hoor het nooit vergrootglas steeds vaker de laatste tijd, maar vertel eens eerlijk, als je horecaondernemer bent en je staat met je rug tegen de afgrond of je werkt in de zorg en spanningen van je werk neem je mee privé in je relatie in die op klappen staat..
en je verneemt dan via het nieuws dat de koninklijke familie lekker vrolijk op vakantie gaat...voor de zoveelste keer per jaar!
Dat vind ik wat onredelijk gedacht, want de koning heeft geen schuld aan onze situatie.
En zoveel Nederlanders gingen en gaan met vakantie!
En hij heeft nu eenmaal een vliegtuig tot zijn beschikking, en een prachtig vrijstaand huis, dat in een geel gebied staat, in principe veiliger dus dan Nederland.
Maar wat ik er niet goed aan vond, is het stiekeme. Dat premier de Jonge en de Rijksvoorlichtingsdienst in verlegenheid werden gebracht, door een oplettende vliegtuigspotter.
In de zomervakantie werd het toch ook verteld?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Ad Anker »

Van Ewijk schreef:
Ik hoor het nooit vergrootglas steeds vaker de laatste tijd, maar vertel eens eerlijk, als je horecaondernemer bent en je staat met je rug tegen de afgrond of je werkt in de zorg en spanningen van je werk neem je mee privé in je relatie in die op klappen staat..
en je verneemt dan via het nieuws dat de koninklijke familie lekker vrolijk op vakantie gaat...voor de zoveelste keer per jaar!
Onzin. Ik zit ook voor de 3e keer dit jaar vakantie te vieren. Ik kan hier lekker anoniem in Nederland rondlopen. Dat is voor de koning niet weggelegd. De enige veilige plek is zijn huis in Griekenland. De koning heeft de laatste tijd veel voor het land betekend. Een week rust was hem van harte gegund. Maar hij krijgt het niet. Doordat Nederland ook zielig kan zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Herman »

Ach. De peiling op kantoor hier was 8 tegen 1 in het nadeel van de vakantie van de koning. Wat dat betreft is het sentiment vrij algemeen negatief.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Ach. De peiling op kantoor hier was 8 tegen 1 in het nadeel van de vakantie van de koning. Wat dat betreft is het sentiment vrij algemeen negatief.
Zijn de koningsgezinden op vliegvakantie? ;)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door eilander »

Als het gaat over deze vakantie, dan maak ik me over twee dingen zorgen:
1. Dat veel mensen in ons land over onze koning oordelen alsof hij onze buurman is. Of hij zelf daartoe aanleiding geeft, vind ik niet relevant. Ik vind het ongepast om de koning tot orde te roepen, daar kwam het wel ongeveer op neer.
2. Dat onze koning er onvoldoende blijk van geeft dat hij beseft een voorbeeldfunctie te hebben. Ongeacht of vliegtuigen naar vakantielanden vol zitten. De rijksoverheid zegt als eerste als het om een buitenlandse reis gaat: 'bedenk dan eerst of het wel echt nodig is'. Er wordt op de koning gelet, en dat moet hij ook weten.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door windorgel »

De koning was niet in overtreding. Maar als van overheidswege wordt opgeroepen bij huis te blijven en je zo min mogelijk te verplaatsen, vind ik het niet zo handig dat je als koning dan naar Griekenland gaat.
Het is ons ook niet verboden naar Griekenland te gaan, maar het is wel ontraden.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef:
Terri schreef:Mooi dat ze een boodschap hebben gegeven aan ons land, ze betuigen spijt en dan is het goed.
We worstelen allemaal met wat kan wel en wat kan niet.
Juist hiermee staan ze toch 'tussen ons in' . Dus ja ik denk dat het goed is om ons koningshuis aan te houden en voor ze te bidden.
Voor mij was spijt betuigen niet nodig. De vliegtuigen richting de paar gele gebieden in Europa ziiten al weken bomvol en dan mag WA niet?
We zijn een jaloers en kleinzielig volkje aan het worden.
Onzin, niks geen jaloezie bij. Ik ben alleen van mening dat als er maar word gehamerd om geen plezierreisjes meer te maken etc etc. Keer op keer moeten we er van alles aan doen en krijgen we het zeer dringende advies om allemaal goed op te letten. En wat doet de koning? Hij gaat gewoon naar Griekenland. En dat de andere vluchten ook vol zitten is ook niet goed m.i.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie