Agressie neemt toe

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Agressie neemt toe

Bericht door Mara »

Zomaar enkele berichten die mij opvielen:
De satellietwagens waarmee de NOS door het land rijdt om op locatie te kunnen werken, zijn niet meer voorzien van het logo. De NOS ziet zich hiertoe genoodzaakt door een aanhoudende reeks van bedreigingen aan het adres van medewerkers.

Vrijwel dagelijks worden journalisten en technici die voor verslaggeving onderweg zijn, geconfronteerd met opgestoken middelvingers of scheldpartijen. Ook wordt er afval naar hen gegooid, en worden de wagens op de weg afgesneden of geblokkeerd. Monteren en het leggen van radio- en televisieverbindingen met Hilversum wordt bij tijd en wijle onmogelijk gemaakt door op de auto te bonzen of er tegenaan te plassen.
NOS.nl

Boze bezoekers die weigeren een vragenlijst in te vullen bij de ingang en familieleden die woest zijn, omdat er maar één bezoeker per patiënt wordt toegestaan. Het Beatrixziekenhuis in Gorinchem luidt de noodklok over de toenemende agressie in ziekenhuizen. "Het is zelfs al een keer fysiek geworden", zegt afdelingshoofd polikliniek Janneke Tukker.
"Ik snap dat we veel van mensen vragen, maar agressie is echt de grens", zegt Tukker. Volgens het afdelingshoofd komt het inmiddels een paar keer in de week voor. "Er werd al eens een medewerker met de rug tegen de muur gedrukt door een boze bezoeker. Dat gaat echt te ver. Daar hebben we dan ook aangifte van gedaan."

Ook op de verpleegafdeling gaat het nog wel eens mis. Het ziekenhuis staat tegenwoordig nog maar één bezoeker toe per patiënt. "Maar er zijn toch ook mensen die -soms willens en wetens- met meer mensen bij een patiënt komen kijken. Daar ga je dan mee in gesprek en dat is niet altijd even prettig."
Rijnmond.nl

Mevrouw Arib zei dat politici soms het Tweede Kamergebouw moeten ontvluchten, omdat ze anders belaagd worden. Er staan elke dag dezelfde mensen. Kysia Hekster van de NOS herkent inmiddels een aantal van hen. Normaal in gesprek gaan lukt niet, omdat er meteen agressief wordt gereageerd. (Zouden deze lieden geen baan hebben, denk ik dan. Ledigheid is immers des duivels oor kussen)

En verder in het lokale nieuws waren er berichten over groepjes jongeren die boos werden omdat hun café gesloten was en dan met spullen gaan gooien, voorbijgangers lastig vallen enz.

Mensen voelen zich beknot in hun vrijheid, kunnen geen "leuke dingen" meer doen en reageren dit kennelijk af op de ander.
Gelukkig is het (nog) een kleine groep, maar die kan wel uit gaan groeien natuurlijk.
Als je dit allemaal zo leest, denk je onwillekeurig aan hetgeen geschreven staat in Openbaring.
Maken jullie je zorgen over deze ontwikkelingen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Agressie neemt toe

Bericht door samanthi »

Klopt en ook heel veel schiet- en steekpartijen hier in Rotterdam. Brrrr.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Agressie neemt toe

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Als je dit allemaal zo leest, denk je onwillekeurig aan hetgeen geschreven staat in Openbaring.
Maken jullie je zorgen over deze ontwikkelingen?
Ik denk dan bijvoorbeeld aan de tekst:
Mattheüs 24:12 En omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden, zo zal de liefde van velen verkouden.

Maar of het helemaal nieuw is? In Sodom was dit ook al het geval, en Lamech sprak ook al: Voorwaar, ik sloeg wel een man dood, om mijn wonde, en een jongeling, om mijn buile!

Maar je zou wellicht kunnen zeggen dat de schaal toeneemt. In die zin worden we als volk meer en meer aan Sodom gelijk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Agressie neemt toe

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Zomaar enkele berichten die mij opvielen:
De satellietwagens waarmee de NOS door het land rijdt om op locatie te kunnen werken, zijn niet meer voorzien van het logo. De NOS ziet zich hiertoe genoodzaakt door een aanhoudende reeks van bedreigingen aan het adres van medewerkers.

Vrijwel dagelijks worden journalisten en technici die voor verslaggeving onderweg zijn, geconfronteerd met opgestoken middelvingers of scheldpartijen. Ook wordt er afval naar hen gegooid, en worden de wagens op de weg afgesneden of geblokkeerd. Monteren en het leggen van radio- en televisieverbindingen met Hilversum wordt bij tijd en wijle onmogelijk gemaakt door op de auto te bonzen of er tegenaan te plassen.
NOS.nl

Boze bezoekers die weigeren een vragenlijst in te vullen bij de ingang en familieleden die woest zijn, omdat er maar één bezoeker per patiënt wordt toegestaan. Het Beatrixziekenhuis in Gorinchem luidt de noodklok over de toenemende agressie in ziekenhuizen. "Het is zelfs al een keer fysiek geworden", zegt afdelingshoofd polikliniek Janneke Tukker.
"Ik snap dat we veel van mensen vragen, maar agressie is echt de grens", zegt Tukker. Volgens het afdelingshoofd komt het inmiddels een paar keer in de week voor. "Er werd al eens een medewerker met de rug tegen de muur gedrukt door een boze bezoeker. Dat gaat echt te ver. Daar hebben we dan ook aangifte van gedaan."

Ook op de verpleegafdeling gaat het nog wel eens mis. Het ziekenhuis staat tegenwoordig nog maar één bezoeker toe per patiënt. "Maar er zijn toch ook mensen die -soms willens en wetens- met meer mensen bij een patiënt komen kijken. Daar ga je dan mee in gesprek en dat is niet altijd even prettig."
Rijnmond.nl

Mevrouw Arib zei dat politici soms het Tweede Kamergebouw moeten ontvluchten, omdat ze anders belaagd worden. Er staan elke dag dezelfde mensen. Kysia Hekster van de NOS herkent inmiddels een aantal van hen. Normaal in gesprek gaan lukt niet, omdat er meteen agressief wordt gereageerd. (Zouden deze lieden geen baan hebben, denk ik dan. Ledigheid is immers des duivels oor kussen)

En verder in het lokale nieuws waren er berichten over groepjes jongeren die boos werden omdat hun café gesloten was en dan met spullen gaan gooien, voorbijgangers lastig vallen enz.

Mensen voelen zich beknot in hun vrijheid, kunnen geen "leuke dingen" meer doen en reageren dit kennelijk af op de ander.
Gelukkig is het (nog) een kleine groep, maar die kan wel uit gaan groeien natuurlijk.
Als je dit allemaal zo leest, denk je onwillekeurig aan hetgeen geschreven staat in Openbaring.
Maken jullie je zorgen over deze ontwikkelingen?
De connectie met openbaring is 100% treffend, en waar ook.
Hoe kan iemand die Gods woord geloofd anders concluderen???
Dit is trouwens niet alleen voorbehouden aan buitenkerkelijk Nederland, ik bespeur bij mijzelf ook de nodige frustraties en ergernissen.
Ik roep dan ook mezelf, en vooral mijzelf, maar ook anderen op om onze knieën te buigen en onze Hemelse vader te smeken om bijstand.
gelukkig kunnen we tegenover al deze ellende ook nog wel iets goeds zetten, zoals ik in een ander topic aanhaalde is dit een tijd voor bezinning, voor zowel binnen als buitenkerkelijken.
Oftewel het oude spreekwoord zegt: ''In nood leert men bidden.''
Mensen worden op andere manieren gedwongen om hun tijd te besteden dan met hoererij en drinkgelag.
Hoewel deze crisis mensen uit elkaar drijft te zien aan de oploop van echtscheidingen groeien anderen ook weer meer naar elkaar toe door gemis en gebrek aan fysieke nabijheid.
Kortom, gepaard achter de ellende komt er ook een kleine lading zegen...

Denk aan jesaja 54 7-8:
'' Voor een klein ogenblik heb Ik u verlaten; maar met grote ontfermingen zal Ik u vergaderen.
In een kleinen toorn heb Ik Mijn aangezicht van u een ogenblik verborgen; maar met eeuwige goedertierenheid zal Ik Mij uwer ontfermen,
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Agressie neemt toe

Bericht door Mara »

Het wordt steeds gekker:
"De mondkapjesplicht die niet wordt nageleefd, medewerkers die voor rotte vis worden uitgemaakt en zelfs advocaten die dreigen met rechtszaken omdat patiënten worden overgeplaatst. Het Ikazia Ziekenhuis in Rotterdam-Zuid ziet de lontjes steeds korter worden.
"Als je van alles naar je hoofd krijgt geslingerd, doet dat wat met de motivatie van de medewerkers", zegt bestuursvoorzitter Rob Kievit van het Ikazia Ziekenhuis. "Dat applaus voor de zorg in maart was uitermate waarderend en werd op prijs gesteld. We snappen niet waarom mensen onze medewerkers uitschelden omdat ze hun zin niet krijgen."
https://www.rijnmond.nl/nieuws/200537/K ... bGEc3tl9E4

Het eigen IK kan ons toch zo in de weg zitten, dat we blijkbaar tot alles in staat zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Agressie neemt toe

Bericht door refo »

Ik zou het ook niet leuk vinden als ik naar Enschede zou worden verplaatst.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Agressie neemt toe

Bericht door Herman »

Mara schreef:"De mondkapjesplicht die niet wordt nageleefd, medewerkers die voor rotte vis worden uitgemaakt en zelfs advocaten die dreigen met rechtszaken omdat patiënten worden overgeplaatst".
Loskoppelen van de apparatuur en overbrengen naar een psychiatrische en/of penitentiaire instelling. Dat lijkt me adequaat lik op stuk beleid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Agressie neemt toe

Bericht door Herman »

refo schreef:Ik zou het ook niet leuk vinden als ik naar Enschede zou worden verplaatst.
Ik hoop pas ziek te worden als we zorg in Zwitserland gaan inkopen.

Maar dit zal ook wel niet grappig wezen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Agressie neemt toe

Bericht door samanthi »

In de kringloop kreeg een medewerker een mes op z'n keel, omdat hij, door de coronaregels niet naar de WC mocht, hij had zelfs een wond in zijn nek, gelukkig snel afgevoerd door de politie.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Agressie neemt toe

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Mara schreef:"De mondkapjesplicht die niet wordt nageleefd, medewerkers die voor rotte vis worden uitgemaakt en zelfs advocaten die dreigen met rechtszaken omdat patiënten worden overgeplaatst".
Loskoppelen van de apparatuur en overbrengen naar een psychiatrische en/of penitentiaire instelling. Dat lijkt me adequaat lik op stuk beleid.
Dat is natuurlijk hele rare praat. Als je loskoppelt kun je gelijk door naar een aula.
Je kunt ze wel een keuze geven: mee naar huis nemen of overplaatsen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Agressie neemt toe

Bericht door Wim Anker »

Herman schreef:
Mara schreef:"De mondkapjesplicht die niet wordt nageleefd, medewerkers die voor rotte vis worden uitgemaakt en zelfs advocaten die dreigen met rechtszaken omdat patiënten worden overgeplaatst".
Loskoppelen van de apparatuur en overbrengen naar een psychiatrische en/of penitentiaire instelling. Dat lijkt me adequaat lik op stuk beleid.
Wie was ook al weer mijn naaste?

Tip: Naastenliefde is wat anders dan alles posten wat de naaste wel of niet doet met de ondertoon: "Dank U dat ik niet ben als dezen".
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Agressie neemt toe

Bericht door Tiberius »

Ook op dit forum neemt de agressie toe, constateer ik.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Agressie neemt toe

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:Ook op dit forum neemt de agressie toe, constateer ik.
't Is weer ouderwets. Lang geleden zo. ;)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Agressie neemt toe

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Ook op dit forum neemt de agressie toe, constateer ik.
Had je wat?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Agressie neemt toe

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Je kunt ze wel een keuze geven: mee naar huis nemen of overplaatsen.
Wat is precies het verschil tussen mijn optie en die van jouw? Alleen het feit dat je het netjes vraagt? Het is kiezen of delen, zei mijn vader vroeger al.

Ik vind het trouwens een meer dan serieus probleem. Zeker als je het in relatie brengt met de hoge aantallen personen met een niet-westerse achtergrond die dergelijk plekken schijnen te bevolken. En aangezien ziekenhuizen toch al moeten gaan segmenteren bij de poort, dan zou ik daar wat van deze criteria op losgooien.
Plaats reactie