Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Online
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Zeker. Maar die spanning zal niet iedereen hebben. Dat maakt een groot verschil.

Daarnaast: ik heb ook predikanten in mijn vriendenkring. Ik denk eerlijk gezegd dat zij zich over de werkdruk heus niet behoeven te beklagen, als ik het vergelijk met veel andere professionals.
Zij werken met mensen hè. Dat maakt het wel vermoeiend denk hoor. Opzich scheelt het wel hoe groot een gemeente is.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door merel »

Ik ben het qua werkdruk en predikanten wel eens met DDD. Als er 1 beroepsgroep gefaciliteerd wordt in het werk zijn het de predikanten wel. Al maak ik nu een voorbehoud voor sommige predikanten in zwaar getroffen gemeenten. Ik ken een predikant die door corona in korte tijd al meerdere echtparen begraven heeft.

Ik denk ook dat de psychische klachten van mensen de komende tijd enorm toe gaan nemen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:
Ik denk ook dat de psychische klachten van mensen de komende tijd enorm toe gaan nemen.
Een predikant is geen psycholoog, dus dat zal niet leiden tot extra werkdruk voor de predikant. Wellicht dat predikanten juist wel psychologische ondersteuning nodig hebben.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door merel »

Dat bedoel ik ook niet inzake de begeleiding door predikanten.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Habitat »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:
Ik denk ook dat de psychische klachten van mensen de komende tijd enorm toe gaan nemen.
Een predikant is geen psycholoog, dus dat zal niet leiden tot extra werkdruk voor de predikant.
Het bezoeken van zieken geldt ook voor psychisch zieken. (Niet 'behandelen' dus maar wel bezoeken.) De werkdruk zal dus wel degelijk toenemen.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Nathanaël »

merel schreef:Ik ben het qua werkdruk en predikanten wel eens met DDD. Als er 1 beroepsgroep gefaciliteerd wordt in het werk zijn het de predikanten wel. Al maak ik nu een voorbehoud voor sommige predikanten in zwaar getroffen gemeenten. Ik ken een predikant die door corona in korte tijd al meerdere echtparen begraven heeft.

Ik denk ook dat de psychische klachten van mensen de komende tijd enorm toe gaan nemen.
Wat bedoel je precies met ´gefaciliteerd worden´? Ik ben er helemaal niet op uit om predikanten neer te zetten als ´zielig´ of te beweren dat voor hen de werkdruk het hoogst is van alle beroepsgroepen, maar ik ben benieuwd waar de gedachte vandaan komt dat het met de werkdruk van predikanten wel meevalt, terwijl ik van veel predikanten hoor dat het helemaal niet zo meevalt. (En dan gaat het echt niet (alleen) om de hoeveelheid uren die in een week gemaakt worden.)
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door merel »

Ik denk zelf dat de werkdruk van een predikant niet onderdoet voor de werkdruk van een willekeurig ander beroep. Wel denk ik dat de werkdruk van een predikant gestegen is, omdat veel mensen anders tegen predikanten aankijken dan pakweg 50 jaar geleden. Hun woord is niet meer 'de waarheid'. Mensen zijn mondiger, maar dat speelt in elke beroepsgroep momenteel.Ook hebben predikanten in de huidige samenleving meer te maken met seculiere problemen, zoals echtscheidingen, homoseksualiteit en andere samenlevingsvormen.

Ik bedoelde het volgende met faciliteren:
-Predikanten hebben jaarlijks een paar weken studieverlof. In die periode worden de werkzaamheden door de kerkenraad waargenomen en preken zij niet in de gemeente. Op zondag 'verdienen'zij met extra preekbeurten in deze periode extra bij. In elk ander beroep krijg je geen studieverlof, maar zal een studie in eigen tijd en regelmatig met eigen geld plaatsvinden
- Predikanten wonen in relatief grote huizen/pastorieën en krijgen het onderhoud vergoed. Tegenwoordig kopen veel predikanten hun eigen huizen, maar krijgen hier nog steeds maandelijks een vergoeding hiervoor. Ook voor het onderhoud krijgen ze een vergoeding. In elk ander werk waar je voor gaat verhuizen bestaat deze vergoeding niet.
-Mijn voormalig predikant koos zelf voor een pleegkind en wilde vervolgens extra studieruimte huren, omdat hij anders te weinig ruimte had in zijn huis. Deze kosten werden vergoed door de gemeente ( mijns inziens had hij ook dagelijks in de kerk kunnen studeren of anders kinderen op dezelfde kamer kunnen slapen, net zoals ieder ander). Ieder ander die gezinsuitbreiding krijgt, zal verbouwen of een andere oplossing op eigen kosten moeten zoeken.
- na het aanvaarden van een beroep wordt het hele huis van de predikant opnieuw ingericht, gestoffeerd, geschilderd door de gemeente. Let wel, ieder ander zal ook eens in de zoveel jaar de verfkwast moeten pakken voor het onderhoud in eigen huis of iig het laten doen.
-Ik zie regelmatig om mij heen dat de betreffende predikant eind juni afscheid neemt in zijn (oude) gemeente en pas begin september begint in de nieuwe gemeente. In die periode wordt er verhuisd en uitgerust voor de nieuw baan. Deze 8 weken worden gewoon doorbetaald. Buiten het feit dat 'gewone'werknemers geen 8 weken vakantie hebben, eindigt voor hen het contract van het werk meestal op de laatste dag van de maand om een dag later te beginnen aan een nieuwe baan.

Uiteraard zal hier veel op af te dingen zijn en geldt het natuurlijk niet voor iedereen, maar dit is wel hetgeen ik om mij heen zie gebeuren.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Nathanaël »

merel schreef:Ik denk zelf dat de werkdruk van een predikant niet onderdoet voor de werkdruk van een willekeurig ander beroep. Wel denk ik dat de werkdruk van een predikant gestegen is, omdat veel mensen anders tegen predikanten aankijken dan pakweg 50 jaar geleden. Hun woord is niet meer 'de waarheid'. Mensen zijn mondiger, maar dat speelt in elke beroepsgroep momenteel.Ook hebben predikanten in de huidige samenleving meer te maken met seculiere problemen, zoals echtscheidingen, homoseksualiteit en andere samenlevingsvormen.

Ik bedoelde het volgende met faciliteren:
-Predikanten hebben jaarlijks een paar weken studieverlof. In die periode worden de werkzaamheden door de kerkenraad waargenomen en preken zij niet in de gemeente. Op zondag 'verdienen'zij met extra preekbeurten in deze periode extra bij. In elk ander beroep krijg je geen studieverlof, maar zal een studie in eigen tijd en regelmatig met eigen geld plaatsvinden
- Predikanten wonen in relatief grote huizen/pastorieën en krijgen het onderhoud vergoed. Tegenwoordig kopen veel predikanten hun eigen huizen, maar krijgen hier nog steeds maandelijks een vergoeding hiervoor. Ook voor het onderhoud krijgen ze een vergoeding. In elk ander werk waar je voor gaat verhuizen bestaat deze vergoeding niet.
-Mijn voormalig predikant koos zelf voor een pleegkind en wilde vervolgens extra studieruimte huren, omdat hij anders te weinig ruimte had in zijn huis. Deze kosten werden vergoed door de gemeente ( mijns inziens had hij ook dagelijks in de kerk kunnen studeren of anders kinderen op dezelfde kamer kunnen slapen, net zoals ieder ander). Ieder ander die gezinsuitbreiding krijgt, zal verbouwen of een andere oplossing op eigen kosten moeten zoeken.
- na het aanvaarden van een beroep wordt het hele huis van de predikant opnieuw ingericht, gestoffeerd, geschilderd door de gemeente. Let wel, ieder ander zal ook eens in de zoveel jaar de verfkwast moeten pakken voor het onderhoud in eigen huis of iig het laten doen.
-Ik zie regelmatig om mij heen dat de betreffende predikant eind juni afscheid neemt in zijn (oude) gemeente en pas begin september begint in de nieuwe gemeente. In die periode wordt er verhuisd en uitgerust voor de nieuw baan. Deze 8 weken worden gewoon doorbetaald. Buiten het feit dat 'gewone'werknemers geen 8 weken vakantie hebben, eindigt voor hen het contract van het werk meestal op de laatste dag van de maand om een dag later te beginnen aan een nieuwe baan.

Uiteraard zal hier veel op af te dingen zijn en geldt het natuurlijk niet voor iedereen, maar dit is wel hetgeen ik om mij heen zie gebeuren.
Dank voor je reactie. Er is inderdaad een hoop op af te dingen, maar ik heb nu even niet de gelegenheid erop in te gaan ;-)
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Adje »

Inmiddels heb ik al veel predikanten zien komen en gaan @merel.
Nog nooit heb ik meegemaakt dat tussen afscheid van de ene gemeente en bevestiging/intrede in de volgende gemeente de periode meer dan twee weken was. 8 Weken heb ik nog nooit meegemaakt, ook nooit gezien bij andere gemeenten. 8 Weken is nl. wel heel veel.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door merel »

Ik kan er zo wel 3 opnoemen in de laatste 2 jaar.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Van Ewijk »

Piet Puk schreef:Ik blijf er vrij rustig onder op dit moment. Wel denk ik dat deze crisis overgaat. Maar wie krijgt dan de eer van dit alles? De mens of God? Ik beng bang dat wanneer we door gaan zoals we gewend waren, we een 2e crisis krijgen. Net zo lang, tot de mens zich gewonnen geeft....
Aangezien in God totaal geen ongerechtigheid te bespeuren is maak ik me daarover geen hoofdbrekens.
Als dit een straf is, hij straft degenen die hij liefheeft.
Verheug u daar in zoals u door de Heere Jezus gemaand word middels de schrift.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Stof »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Zeker. Maar die spanning zal niet iedereen hebben. Dat maakt een groot verschil.

Daarnaast: ik heb ook predikanten in mijn vriendenkring. Ik denk eerlijk gezegd dat zij zich over de werkdruk heus niet behoeven te beklagen, als ik het vergelijk met veel andere professionals.
Zij werken met mensen hè. Dat maakt het wel vermoeiend denk hoor. Opzich scheelt het wel hoe groot een gemeente is.
Ik denk dat het gegeven "nooit klaar te zijn" (er zijn altijd mensen die hopen op medeleven van de dominee) in combinatie met het dragen van verantwoordelijkheid voor zielen (die van hun hand geëist worden) het grootste gewicht van het ambt uitmaken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Herman »

eilander schreef:We zijn snel geneigd om een oordeel te zien als het onszelf treft. Maar laten we dit niet uit het oog verliezen!
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/do ... -1.1656236
Ik ga de discussie hier even verder.

Wat mij betreft is dit exact de reden waarom ik vind dat de huidige crisis met een veel te beperkt blikveld is bestreden. Het simpele feit dat een bloemkool voor de pasen 4 euro kost, is een aanwijzing dat de wereldwijde distributie van eten niet meer loopt als voor de crisis. Je kunt niet de maatschappij dichtgooien en denken dat het daarna allemaal wel weer gaat lopen.

Buitenlandse arbeidskrachten zijn nu niet te vinden en dus worden geen asperges meer gestoken. Maar dat is wel gewoon eten.

Overigens roept hij op tot een gedegen plan van aanpak te komen, maar misschien is hij de aangewezen man om dat plan te maken.

Overigens vind ik het dan weer merkwaardig dat zo'n man het over een hongerpandemie heeft. Dat je urgent taalgebruik wilt hanteren is te begrijpen. Maar een hongersnood is nog steeds nood en geen pandemie.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door eilander »

Hongersnood klinkt voor velen als 'o, Afrika...'
Pandemie klinkt als wereldwijd.
Je moet iets doen om mensen wakker te schudden. Helaas.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door -DIA- »

En gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet.....
...
en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentien, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie