Ga jij zondag naar kerk?

Ik ga zondag naar kerk

Ja
12
21%
Nee
29
50%
Weet ik niet
11
19%
Bij leven en welzijn
6
10%
 
Totaal aantal stemmen: 58

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ga jij zondag naar kerk?

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:Ik heb "weet ik niet" gekozen. Ik wacht rustig af wat de maatregelen zijn die genomen worden.

Als de reguliere kerkdiensten niet doorgaan, zou ik eventueel een zeer kleine evangalisatie in de buurt kunnen bezoeken (normaliter 15 bezoekers).
Als daar meer mensen zo over denken...
In mijn omgeving is er ook zo'n kleine gemeente maar ik denk niet dat ik die ga bezoeken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ga jij zondag naar kerk?

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik heb "weet ik niet" gekozen. Ik wacht rustig af wat de maatregelen zijn die genomen worden.

Als de reguliere kerkdiensten niet doorgaan, zou ik eventueel een zeer kleine evangalisatie in de buurt kunnen bezoeken (normaliter 15 bezoekers).
Als daar meer mensen zo over denken...
In mijn omgeving is er ook zo'n kleine gemeente maar ik denk niet dat ik die ga bezoeken.
Dat is inderdaad een risico. Ik had het ook voor mezelf moeten houden ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ga jij zondag naar kerk?

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Dat is inderdaad een risico. Ik had het ook voor mezelf moeten houden ;)
Dit is een uitstekende gelegenheid voor het (tijdelijk) vormen van huisgemeenten waar je kleine bezoekersaantallen kunt ontvangen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ga jij zondag naar kerk?

Bericht door Van Ewijk »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:
Ik begrijp dat laatste ja. Maar ik lees veel praktische, terechte, oplossingen en weinig spreken over vertrouwen. Die kant mag m.i
meer worden belicht.
Wat bedoel je precies met vertrouwen?
Dat ons leven in Gods hand is. Dat ontslaat niet van verantwoordelijkheid, maar mag wel rust geven.
Spreekwoord van een oude vriend van me.

"Alles in Gods hand is nog geen reden voor roekeloos onverstand."

Oftewel , vertrouwen op God betekent iets anders dan hem op de proef stellen door roekeloos risico te nemen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ga jij zondag naar kerk?

Bericht door Jantje »

Precies. En het is ook nog eens overtreding tegen het 6de (jawel, het zesde!) gebod.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ga jij zondag naar kerk?

Bericht door Zeeuw »

Van Ewijk schreef:
Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:
Ik begrijp dat laatste ja. Maar ik lees veel praktische, terechte, oplossingen en weinig spreken over vertrouwen. Die kant mag m.i
meer worden belicht.
Wat bedoel je precies met vertrouwen?
Dat ons leven in Gods hand is. Dat ontslaat niet van verantwoordelijkheid, maar mag wel rust geven.
Spreekwoord van een oude vriend van me.

"Alles in Gods hand is nog geen reden voor roekeloos onverstand."

Oftewel , vertrouwen op God betekent iets anders dan hem op de proef stellen door roekeloos risico te nemen.
Precies.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Ga jij zondag naar kerk?

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Ik heb "weet ik niet" gekozen. Ik wacht rustig af wat de maatregelen zijn die genomen worden.

Als de reguliere kerkdiensten niet doorgaan, zou ik eventueel een zeer kleine evangalisatie in de buurt kunnen bezoeken (normaliter 15 bezoekers).
Ik overweeg sterk, in de situatie dat kerkdiensten niet door gaan, om een huiskamer bijeenkomst te houden met een beperkt aantal mensen om te bidden, preek te lezen en te zingen om zo als een deel van het lichaam van Christus bij elkaar te kunnen zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ga jij zondag naar kerk?

Bericht door Tiberius »

Heel goed idee.
Misschien is dat een nog wel Bijbelser vorm van gemeente-zijn dan die massale 1000+ samenkomsten.

Bij ons gaan de diensten gewoon door, omdat het bezoekersaantal meestal iets onder de 100 ligt en mensen met de aangegeven verschijnselen toch al thuis blijven. Afgelopen zondag hadden we sowieso ongeveer een kwart minder bezoekers.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ga jij zondag naar kerk?

Bericht door Arja »

Wij worden vriendelijk verzocht om thuis mee te luisteren. Er zal op de gebruikelijke tijden wel een dienst gehouden worden, waarbij de predikant en kerkenraad in de kerk aanwezig zullen zijn. Mensen, die toch naar de Vredeskerk komen omdat ze dit niet te weten gekomen zijn, zullen in de kerk worden toegelaten tot een maximum van 100 personen. We worden echter met klem geadviseerd om thuis mee te luisteren.

Dus blijven we thuis.
Laatst gewijzigd door Arja op 13 mar 2020, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ga jij zondag naar kerk?

Bericht door DDD »

Ik werd net gebeld of ik nog wel orgel wilde spelen. Ik wil dat best, maar heb er ook begrip voor als het niet doorgaat. Het betreft een vergrijsde gemeente en hoewel er nooit meer dan 100 mensen zijn, zijn het wel kwetsbare mensen.

En als dat niet doorgaat, hangt het af van het besluit van onze kerkenraad. De gemeente (althans het aantal kerkgangers) is zo klein geworden, dat het prima mogelijk is om de diensten in delen door te laten gaan.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Ga jij zondag naar kerk?

Bericht door windorgel »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik heb "weet ik niet" gekozen. Ik wacht rustig af wat de maatregelen zijn die genomen worden.

Als de reguliere kerkdiensten niet doorgaan, zou ik eventueel een zeer kleine evangalisatie in de buurt kunnen bezoeken (normaliter 15 bezoekers).
Als daar meer mensen zo over denken...
In mijn omgeving is er ook zo'n kleine gemeente maar ik denk niet dat ik die ga bezoeken.
Nee, dat is niet handig. Bij ons kunnen de diensten doorgaan omdat we met 80 personen in een ruim kerkbouw zitten. Dan moeten er geen gasten bij komen natuurlijk...
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ga jij zondag naar kerk?

Bericht door Posthoorn »

windorgel schreef:Nee, dat is niet handig. Bij ons kunnen de diensten doorgaan omdat we met 80 personen in een ruim kerkbouw zitten. Dan moeten er geen gasten bij komen natuurlijk...
Kerkhamsteren...
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ga jij zondag naar kerk?

Bericht door Mara »

Maar dan lees ik dat in sommige kerken de predikant met zijn kerkenraad in een zaaltje gaat zitten en zo een kerkdienst "nabootst".
Wat is daar de zin van?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Ga jij zondag naar kerk?

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Ik werd net gebeld of ik nog wel orgel wilde spelen. Ik wil dat best, maar heb er ook begrip voor als het niet doorgaat. Het betreft een vergrijsde gemeente en hoewel er nooit meer dan 100 mensen zijn, zijn het wel kwetsbare mensen.

En als dat niet doorgaat, hangt het af van het besluit van onze kerkenraad. De gemeente (althans het aantal kerkgangers) is zo klein geworden, dat het prima mogelijk is om de diensten in delen door te laten gaan.
Orgel spelen hoeft al niet meer ;-)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ga jij zondag naar kerk?

Bericht door Herman »

Mara schreef:Maar dan lees ik dat in sommige kerken de predikant met zijn kerkenraad in een zaaltje gaat zitten en zo een kerkdienst "nabootst".
Wat is daar de zin van?
In een kerkdienst moeten alle ambten aanwezig zijn, anders is het geen dienst en kan de normale liturgie niet worden aangehouden. Bij aanwezigheid van de kerkenraad kunnen kerkgangers dan thuis een normale dienst meebeleven.

Hier en daar wordt er voor gekozen om de ds. thuis voor de webcam een meditatie voor te laten lezen. Dan blijft van een volledige dienst niet veel meer over.
Plaats reactie