COVID-19

merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Wij gaan momenteel nergens op bezoek, maar krijgen momenteel met verbouwing en verhuizing veel mensen over de vloer. Het zijn vaak dezelfde mensen en ik hoop wel dat zij verder ook niet veel mensen zien, maar lastig is het zo wel.
Online
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Bonny schreef:
Wim Anker schreef:De overheid en het RIVM hebben hun geloofwaardigheid in mijn ogen allang verloren. Menselijkheid gaat voor adviezen.

Virologen en statistici met hun modellen maken nu de dienst uit.
Wie of wat zou dan de dienst moeten uitmaken?
Jaap van Dissel, van het RIVM, zegt letterlijjk in het RD dat het zijn taak is het virus te bestrijden ongeacht de neveneffecten. De regering volgt die adviezen bijna blindelings op. @Parsifal redeneert op dit forum in dezelfde trant, enkel vanuit het eigen vakgebied.

Alle vakgebieden zouden in het OMT vertegenwoordigd moeten zijn en de virologisch, medische en statistische invalshoek zou niet meer zeggenschap mogen hebben dan b.v. sociologische en/of economische visies.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
Bonny schreef:
Wim Anker schreef:De overheid en het RIVM hebben hun geloofwaardigheid in mijn ogen allang verloren. Menselijkheid gaat voor adviezen.

Virologen en statistici met hun modellen maken nu de dienst uit.
Wie of wat zou dan de dienst moeten uitmaken?
Jaap van Dissel, van het RIVM, zegt letterlijjk in het RD dat het zijn taak is het virus te bestrijden ongeacht de neveneffecten. De regering volgt die adviezen bijna blindelings op. @Parsifal redeneert op dit forum in dezelfde trant, enkel vanuit het eigen vakgebied.

Alle vakgebieden zouden in het OMT vertegenwoordigd moeten zijn en de medische / statistische invalshoek zou niet meer zeggenschap mogen hebben dan b.v. sociologische en/of economische visies.
Goede sociologie en economie is ook voor een groot deel statistiek. De economen zijn er trouwens niet helemaal uit of "Zweeds beleid" echt beter is dan "Deens beleid" of "Fins beleid".
En ja de taak van Van Dissel is advies geven hoe het virus te bestrijden. Politici moeten de inzichten daarover meenemen in hun beslissingen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Wim Anker schreef:
Bonny schreef:
Wim Anker schreef:De overheid en het RIVM hebben hun geloofwaardigheid in mijn ogen allang verloren. Menselijkheid gaat voor adviezen.

Virologen en statistici met hun modellen maken nu de dienst uit.
Wie of wat zou dan de dienst moeten uitmaken?
Jaap van Dissel, van het RIVM, zegt letterlijjk in het RD dat het zijn taak is het virus te bestrijden ongeacht de neveneffecten. De regering volgt die adviezen bijna blindelings op. @Parsifal redeneert op dit forum in dezelfde trant, enkel vanuit het eigen vakgebied.

Alle vakgebieden zouden in het OMT vertegenwoordigd moeten zijn en de medische / statistische invalshoek zou niet meer zeggenschap mogen hebben dan b.v. sociologische en/of economische visies.
Goede sociologie en economie is ook voor een groot deel statistiek. De economen zijn er trouwens niet helemaal uit of "Zweeds beleid" echt beter is dan "Deens beleid" of "Fins beleid".
En ja de taak van Van Dissel is advies geven hoe het virus te bestrijden. Politici moeten de inzichten daarover meenemen in hun beslissingen.
het tweede gebod zou, i.p.v. 'Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf" met de verheven inzichten van nu zou eigenlijk moeten luiden "Gij zult u verlaten op statistiek, want dat dient de naaste het meest".
De grootste bijdrage aan het afnemen van de misdaad in de VS in de jaren 90 is de legalisering van abortus geweest begin jaren '70.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

refo schreef:Mijn dochter heeft in haar gemeente in Cambridge een man die al 6 weken in het ziekenhuis ligt zonder bezoek. 50 jaar getrouwd en zelfs zijn vrouw mag er niet bij. Hij kwijnt weg.
Dat is een goed voorbeeld waarin een maatregel ongeoorloofd is op grond van het welzijn van onze naaste. Overigens is dit tijdens de eerste golf even goed in NL gebeurd, maar dan in de verpleeghuizen en gehandicaptenzorg (en nog veel langer dan 6 weken). In zo'n geval mogen we niet 'wegkijken' en is het protest tegen zo'n maatregel geoorloofd, ja gebóden. En stille ongehoorzaamheid ook, omdat het hier in directe zin gaat om het welzijn van de naaste. Dat is één van de zaken die ik hier betoogd heb en nog steeds betoog (ter verduidelijking voor degenen die aangeven niet goed te begrijpen wat ik bedoel).
Laatst gewijzigd door Valcke op 04 mar 2021, 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
parsifal schreef: Goede sociologie en economie is ook voor een groot deel statistiek. De economen zijn er trouwens niet helemaal uit of "Zweeds beleid" echt beter is dan "Deens beleid" of "Fins beleid".
En ja de taak van Van Dissel is advies geven hoe het virus te bestrijden. Politici moeten de inzichten daarover meenemen in hun beslissingen.
het tweede gebod zou, i.p.v. 'Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf" met de verheven inzichten van nu zou eigenlijk moeten luiden "Gij zult u verlaten op statistiek, want dat dient de naaste het meest".
De grootste bijdrage aan het afnemen van de misdaad in de VS in de jaren 90 is de legalisering van abortus geweest begin jaren '70.
Het is wel goed als je op grote en systematisch manier de naaste wilt helpen, je wat dingen doorrekent ja.
En "misdaad bestrijden" is niet een doel op zich. Net als "virus bestrijden" dat niet is (Dan kunnen we wel wat leren van hoe MKZ werd bestreden).

Ook economen en sociologen moeten in hun analyses meenemen dat het afschermen van kwetsbare groepen niet zo makkelijk is en dat exponentiele groei van een epidemie snel kan gaan (denk aan de graankorrels op het schaakbord).

Epidemiologen en virologen hebben een voordeel op het moment, omdat hun taak over de verspreiding zelf gaat (en volksgezondheidsproblemen op lange termijn), ze kunnen meer direct rekenen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: COVID-19

Bericht door Adje »

Hendrien schreef:Wat ik ook lees op het coronadashboard, dat in de GGD regio’s Utrecht en Gelderland-Midden het percentage positieve testen gewoon daalt en nu op 6,6% en 5,3% zit! Dat lijkt mij voor deze regio’s gewoon goed nieuws. Alleen hoor ik hier niets over in de media.
In onze regio stijgt het aantal besmettingen.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: COVID-19

Bericht door learsi »

Hugo de Jonge gisteren: we zitten in een derde golf (filmpje op nu)

Kijk op -rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken-, de eerste, meldingen positief geteste personen per
dag.

Wat de Jonge zegt wordt i.m.o. niet bevestigd door de grafiek v. h. RIVM.

Of mis ik wat?
hg
learsi
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

learsi schreef:Hugo de Jonge gisteren: we zitten in een derde golf (filmpje op nu)

Kijk op -rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken-, de eerste, meldingen positief geteste personen per
dag.

Wat de Jonge zegt wordt i.m.o. niet bevestigd door de grafiek v. h. RIVM.

Of mis ik wat?
hg
learsi
Het klopt wat je ziet: er is op dit moment (landelijk) geen trend omhoog; ook niet omlaag overigens.
Vorige week ging het aantal besmettingen iets omhoog, maar die week is er ook aanzienlijk meer getest dan een week eerder.
Ziekenhuisopnames nemen evenmin toe.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: COVID-19

Bericht door learsi »

Conclusie: op dit moment dus geen derde golf.
Ben benieuwd hoe hij zijn uitspraak uitgelegd zou hebben als hem dat gevraagd zou zijn.
Wel vreemd als je als verantwoordelijk minister niet dezelfde taal spreekt als de grafieken.

learsi
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: COVID-19

Bericht door learsi »

Google: NOS nieuws-binnenland, de volgende stukjes

-18 wetenschappers over toekomst met corona-virus
-er wordt bij corona-aanpak te weinig gekeken naar economische afweging
-merendeel Nederlanders vindt dat terrassen open kunnen
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: COVID-19

Bericht door learsi »

Was dit al bekend?

Google:

DDS: VN-baas slaat groot alarm: overheden misbruiken corona om mensen rechten op grote schaal te schenden

Klik ook eens op de vette blauwe woorden.

hg
learsi
Mannetje
Berichten: 7739
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: COVID-19

Bericht door Mannetje »

learsi schreef:Was dit al bekend?

Google:

DDS: VN-baas slaat groot alarm: overheden misbruiken corona om mensen rechten op grote schaal te schenden

Klik ook eens op de vette blauwe woorden.

hg
learsi
Ik zie geen vette blauwe woorden
-
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: COVID-19

Bericht door learsi »

Heb het nog even gecontroleerd, heb je doorgescrold, bij mij staan er in het artikel dikkere blauwe woorden, dus dat snap ik niet. Artikel van De Dagelijkse Standaard toch?
hg
learsi
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: COVID-19

Bericht door learsi »

Plaats reactie