COVID-19

JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door JvW »

windorgel schreef:
JvW schreef:Ik vraag me wel af wat er met dat onderliggend lijden bedoeld wordt. Ik vrees namelijk dat dat vrij breed is. In het begin dacht ik het te snappen, maar nu het heel dichtbij gekomen is heb ik het idee dat er veel meer mensen onder vallen dan ik eerder dacht.
Zeker, dat is een heel breed begrip. Zie het wekelijkse overzicht van het RIVM. Met onderliggend lijden worden ook hartproblemen bedoeld die met medicijnen goed onderdrukt kunnen worden waardoor de patiënt de kwaal niet echt als 'lijden' ervaart.
Ja, maar ik vrees ook 'gewoon' reuma. De medicatie die daarvoor gebruikt wordt onderdrukt het immuunsysteem.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

JvW schreef:
windorgel schreef:
JvW schreef:Ik vraag me wel af wat er met dat onderliggend lijden bedoeld wordt. Ik vrees namelijk dat dat vrij breed is. In het begin dacht ik het te snappen, maar nu het heel dichtbij gekomen is heb ik het idee dat er veel meer mensen onder vallen dan ik eerder dacht.
Zeker, dat is een heel breed begrip. Zie het wekelijkse overzicht van het RIVM. Met onderliggend lijden worden ook hartproblemen bedoeld die met medicijnen goed onderdrukt kunnen worden waardoor de patiënt de kwaal niet echt als 'lijden' ervaart.
Ja, maar ik vrees ook 'gewoon' reuma. De medicatie die daarvoor gebruikt wordt onderdrukt het immuunsysteem.
Ja, dat valt onder immuundeficienties denk ik. Geldt ook voor diabetes en longaandoeningen. Zie het wekelijkse overzicht van het RIVM.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

https://www.nu.nl/coronavirus/6130398/k ... names.html

Precies wat ik al dacht en zei: de avondklok heeft geen enkel effect gehad. Volkomen disproportioneel dus.
Nu nog even afwachten op een soortgelijk bericht over de sluiting van winkels en terrassen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:https://www.nu.nl/coronavirus/6130398/k ... names.html

Precies wat ik al dacht en zei: de avondklok heeft geen enkel effect gehad. Volkomen disproportioneel dus.
Nu nog even afwachten op een soortgelijk bericht over de sluiting van winkels en terrassen.
Hij zou gelijk kunnen hebben, maar ik ben wel benieuwd waar hij zich op baseert. Voor de avondklok inging waren de cijfers gewoon erg verontrustend en in andere landen ging het best wel mis. In Nederland ging het niet erg mis gelukkig (was dat dankzij de avondklok?)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Henk J »

Tiberius schreef:https://www.nu.nl/coronavirus/6130398/k ... names.html

Precies wat ik al dacht en zei: de avondklok heeft geen enkel effect gehad. Volkomen disproportioneel dus.
Nu nog even afwachten op een soortgelijk bericht over de sluiting van winkels en terrassen.
Het is inderdaad opvallend dat de avondklok wordt afgeschaft met een hoger aantal besmettingen dan toen ze werd ingevoerd. Nu al zeggen dat die geen effect heeft gehad lijkt mij overigens sowieso voorbarig. Kuipers is een medicus en geen statisticus zo te zien. Want daar valt nu nog weinig over te zeggen. En het effect van de maatregelen staan of vallen gewoon bij het gedrag van de mensen. De maatregelen waren strenger dan vorig jaar, toch dalen de besmettingen nauwelijks.
Dit is trouwens wel kwalijk voor de beeldvorming. Het kabinet blinkt al niet uit in een goede communicatie en een heldere strategie, en dit ondermijnt alleen maar meer het vertrouwen in het coronabeleid. Terwijl vele ziekenhuizen nog vol liggen.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Henk J »

parsifal schreef:
Tiberius schreef:https://www.nu.nl/coronavirus/6130398/k ... names.html

Precies wat ik al dacht en zei: de avondklok heeft geen enkel effect gehad. Volkomen disproportioneel dus.
Nu nog even afwachten op een soortgelijk bericht over de sluiting van winkels en terrassen.
Hij zou gelijk kunnen hebben, maar ik ben wel benieuwd waar hij zich op baseert. Voor de avondklok inging waren de cijfers gewoon erg verontrustend en in andere landen ging het best wel mis. In Nederland ging het niet erg mis gelukkig (was dat dankzij de avondklok?)
Cijfers zijn nu hoger dan ten tijde van de invoering. Dat die eraf gaat is vooral politieke druk.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Henk J schreef:
parsifal schreef:
Tiberius schreef:https://www.nu.nl/coronavirus/6130398/k ... names.html

Precies wat ik al dacht en zei: de avondklok heeft geen enkel effect gehad. Volkomen disproportioneel dus.
Nu nog even afwachten op een soortgelijk bericht over de sluiting van winkels en terrassen.
Hij zou gelijk kunnen hebben, maar ik ben wel benieuwd waar hij zich op baseert. Voor de avondklok inging waren de cijfers gewoon erg verontrustend en in andere landen ging het best wel mis. In Nederland ging het niet erg mis gelukkig (was dat dankzij de avondklok?)
Cijfers zijn nu hoger dan ten tijde van de invoering. Dat die eraf gaat is vooral politieke druk.
De avondklok is wel een van de maatregelen waarvan de vraag is of die ook maar enig effect heeft op de mate van verspreiding. Bij middelbare scholen dichtgooien is het duidelijk dat het verspreiding op scholen stopt. Afstandregels hebben ook duidelijk effect. Bij de avondklok is het minder duidelijk wat er allemaal gebeurt, gaan meer mensen rond de zelfde tijd naar huis? Ontmoeten mensen elkaar meer binnen? Gaat het totaal aantal ontmoetingen per persoon omlaag?

Terassen open is ook niet noodzakelijk een versoepeling die tot meer besmettingen zal leiden. Ik vermoed dat als er extra verspreiding is door het openen van terassen deze vooral door besmettingen tijdens de reis naar de binnensteden/terassen komt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

JvW schreef:Ik vraag me wel af wat er met dat onderliggend lijden bedoeld wordt. Ik vrees namelijk dat dat vrij breed is. In het begin dacht ik het te snappen, maar nu het heel dichtbij gekomen is heb ik het idee dat er veel meer mensen onder vallen dan ik eerder dacht.
Dat is heel breed. Meest voorkomend onderliggend lijden is diabetes, hypertensie (hoge bloeddruk)) en obesitas. Mensen kunnen dat zelf als niet-problematisch ervaren, maar het heeft wel degelijk invloed op de manier waarop het virus het lichaam binnen kan dringen: opslaan in vet en glucose en door beschadigingen in de vaatwand door de hoge bloeddruk. Daarnaast de mensen met een probleem aan het immuunsysteem (reuma, bepaalde vormen van schildklierproblemen), leukemie, verminderde afweer door chemo, medicatie zoals corticosteroïde-middelen (zoals prednison, reumamedicatie, etc.) enz. Het gaat dus niet om mensen die al problemen ervaren door COPD al hebben die zelf vaak gekozen om heel voorzichtig te zijn. Het gaat dus vooral om mensen die te zwaar zijn en (soms daardoor) diabetes en hoge bloeddruk ontwikkelen.

https://www.maastrichtuniversity.nl/nl/ ... arlijk-duo
Fides Quaerens Intellectum
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door JvW »

Anselmus schreef:
JvW schreef:Ik vraag me wel af wat er met dat onderliggend lijden bedoeld wordt. Ik vrees namelijk dat dat vrij breed is. In het begin dacht ik het te snappen, maar nu het heel dichtbij gekomen is heb ik het idee dat er veel meer mensen onder vallen dan ik eerder dacht.
Dat is heel breed. Meest voorkomend onderliggend lijden is diabetes, hypertensie (hoge bloeddruk)) en obesitas. Mensen kunnen dat zelf als niet-problematisch ervaren, maar het heeft wel degelijk invloed op de manier waarop het virus het lichaam binnen kan dringen: opslaan in vet en glucose en door beschadigingen in de vaatwand door de hoge bloeddruk. Daarnaast de mensen met een probleem aan het immuunsysteem (reuma, bepaalde vormen van schildklierproblemen), leukemie, verminderde afweer door chemo, medicatie zoals corticosteroïde-middelen (zoals prednison, reumamedicatie, etc.) enz. Het gaat dus niet om mensen die al problemen ervaren door COPD al hebben die zelf vaak gekozen om heel voorzichtig te zijn. Het gaat dus vooral om mensen die te zwaar zijn en (soms daardoor) diabetes en hoge bloeddruk ontwikkelen.

https://www.maastrichtuniversity.nl/nl/ ... arlijk-duo
Ik begrijp het helemaal. Maar ik heb het idee dat bij een deel van de samenleving de term onderliggend lijden heel anders opgevat wordt. Meer in de trant van: Corona is het laatste duwtje wat die mensen laat overlijden, maar ze stonden er toch al slecht voor. Was het niet Corona geweest, dan was het wel iets anders geweest. En dat is dus absoluut niet zo, de groep met onderliggend lijden is veel groter.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: COVID-19

Bericht door Ditbenik »

JvW schreef:
Anselmus schreef:
JvW schreef:Ik vraag me wel af wat er met dat onderliggend lijden bedoeld wordt. Ik vrees namelijk dat dat vrij breed is. In het begin dacht ik het te snappen, maar nu het heel dichtbij gekomen is heb ik het idee dat er veel meer mensen onder vallen dan ik eerder dacht.
Dat is heel breed. Meest voorkomend onderliggend lijden is diabetes, hypertensie (hoge bloeddruk)) en obesitas. Mensen kunnen dat zelf als niet-problematisch ervaren, maar het heeft wel degelijk invloed op de manier waarop het virus het lichaam binnen kan dringen: opslaan in vet en glucose en door beschadigingen in de vaatwand door de hoge bloeddruk. Daarnaast de mensen met een probleem aan het immuunsysteem (reuma, bepaalde vormen van schildklierproblemen), leukemie, verminderde afweer door chemo, medicatie zoals corticosteroïde-middelen (zoals prednison, reumamedicatie, etc.) enz. Het gaat dus niet om mensen die al problemen ervaren door COPD al hebben die zelf vaak gekozen om heel voorzichtig te zijn. Het gaat dus vooral om mensen die te zwaar zijn en (soms daardoor) diabetes en hoge bloeddruk ontwikkelen.

https://www.maastrichtuniversity.nl/nl/ ... arlijk-duo
Ik begrijp het helemaal. Maar ik heb het idee dat bij een deel van de samenleving de term onderliggend lijden heel anders opgevat wordt. Meer in de trant van: Corona is het laatste duwtje wat die mensen laat overlijden, maar ze stonden er toch al slecht voor. Was het niet Corona geweest, dan was het wel iets anders geweest. En dat is dus absoluut niet zo, de groep met onderliggend lijden is veel groter.
Dat klopt. Ook de mensen die zogenoemde bloedverdunners slikken, vallen daaronder. Zolang zie die pillen slikken, lijden ze helemaal nergens aan maar de combinatie met corona, was zeker in de beginperiode, zeer riskant.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door JvW »

Ditbenik schreef: Dat klopt. Ook de mensen die zogenoemde bloedverdunners slikken, vallen daaronder. Zolang zie die pillen slikken, lijden ze helemaal nergens aan maar de combinatie met corona, was zeker in de beginperiode, zeer riskant.
Waarom vooral in de beginperiode? Volgens mij is dat risico nog steeds aanwezig en niet verminderd? Wellicht dat het risico op het krijgen van Corona afneemt doordat een aantal mensen het al gehad heeft gecombineerd met de vaccinaties, maar verder zie ik geen afname van het risico.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: COVID-19

Bericht door Ditbenik »

JvW schreef:
Ditbenik schreef: Dat klopt. Ook de mensen die zogenoemde bloedverdunners slikken, vallen daaronder. Zolang zie die pillen slikken, lijden ze helemaal nergens aan maar de combinatie met corona, was zeker in de beginperiode, zeer riskant.
Waarom vooral in de beginperiode? Volgens mij is dat risico nog steeds aanwezig en niet verminderd? Wellicht dat het risico op het krijgen van Corona afneemt doordat een aantal mensen het al gehad heeft gecombineerd met de vaccinaties, maar verder zie ik geen afname van het risico.
Omdat men in de beginperiode nog niet door had dat de longschade door Corona bij het gebruik van bloedverdunners veel groter was. Nu weet men daar meer van en wordt er anders mee omgegaan.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

Ditbenik schreef:
JvW schreef:
Ditbenik schreef: Dat klopt. Ook de mensen die zogenoemde bloedverdunners slikken, vallen daaronder. Zolang zie die pillen slikken, lijden ze helemaal nergens aan maar de combinatie met corona, was zeker in de beginperiode, zeer riskant.
Waarom vooral in de beginperiode? Volgens mij is dat risico nog steeds aanwezig en niet verminderd? Wellicht dat het risico op het krijgen van Corona afneemt doordat een aantal mensen het al gehad heeft gecombineerd met de vaccinaties, maar verder zie ik geen afname van het risico.
Omdat men in de beginperiode nog niet door had dat de longschade door Corona bij het gebruik van bloedverdunners veel groter was. Nu weet men daar meer van en wordt er anders mee omgegaan.
Heb je hier een bron voor? In het begin was niet bekend dat er juist zoveel stolsels voor problemen zorgen en worden nu hoge dosering bloedverdunners gegeven ter voorkoming van proppen en problemen.

https://www.umcutrecht.nl/nieuws/bloedv ... 19-patient
Fides Quaerens Intellectum
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door JvW »

Anselmus schreef:Heb je hier een bron voor? In het begin was niet bekend dat er juist zoveel stolsels voor problemen zorgen en worden nu hoge dosering bloedverdunners gegeven ter voorkoming van proppen en problemen.

https://www.umcutrecht.nl/nieuws/bloedv ... 19-patient
Exact, dat is ook mijn ervaring. Embolieën zorgen voor veel bijkomende problemen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Isala schreef:Advies PKN: een extra dienst voor gevaccineerden.
Het hele stuk gaat er vanuit dat de hele gemeente zich zal laten vaccineren.

https://www.protestantsekerk.nl/nieuws/ ... cineerden/
We zien een twee-groepen-samenleving ontstaan: gevaccineerden en niet-gevaccineerden. Ik vermoed dat dit de komende maanden voor spanningen gaat zorgen. Misschien ontstaat er wel een tweede maatschappij met aparte restaurants en aparte bijeenkomsten voor niet-gevaccineerden.

De PKN is in haar advies voorzichtig. Het is meer een overweging die meegegeven wordt aan de gemeenten. Maar toch, er schijnt wel iets in door van hoe de samenleving straks ingedeeld wordt.
Plaats reactie