COVID-19

JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door JvW »

merel schreef:Die laatste zin hoor ik op het forum vaker, maar begrijp ik niet zo. Het doel van het vaccin is volgens mij niet dat je nooit covid 19 krijgt, maar het doel is dat hiermee sterfgevallen en IC opnames voorkomen kunnen worden. Je bouwt hoe dan ook een bepaalde afweer op door het vaccin.
In ieder geval voor drie maanden bij Pfizer, maar hoe dan na die drie maanden? Als tegen de zomer iedereen die wil ingeënt is, zou het dus goed kunnen dat zo tegen de herfst het vaccin uitgewerkt is (net als bij degenen die al ziek zijn geweest). Dan zijn we toch weer terug bij af? Of zie ik dat verkeerd? Voor mezelf vind ik dat echt nog een dilemma. Op dat moment (wat we nu nog niet weten) voorkomt het dus ook geen sterfgevallen en IC opnames meer....
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: COVID-19

Bericht door Panny »

Na een COVID infectie bouw je immuniteit op (maar deze is niet 100%). De kans dat je opnieuw COVID krijgt binnen 6-8 maanden is heel klein (maar kan dus wel).
Volgens mij is de immuniteit na vaccinatie vergelijkbaar.
Betrouwbare cijfers voor de langere termijn zijn er nog niet.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Naast de vraag hoe lang het vaccin werkt, is er ook nog de vraag tegen welke varianten het vaccin werkzaam is.

Maar goed, zulke vragen zijn niet nieuw. De griepprik beschermt ook niet tegen alles en moet ook elk jaar opnieuw gezet worden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

JvW schreef:
merel schreef:Die laatste zin hoor ik op het forum vaker, maar begrijp ik niet zo. Het doel van het vaccin is volgens mij niet dat je nooit covid 19 krijgt, maar het doel is dat hiermee sterfgevallen en IC opnames voorkomen kunnen worden. Je bouwt hoe dan ook een bepaalde afweer op door het vaccin.
In ieder geval voor drie maanden bij Pfizer, maar hoe dan na die drie maanden? Als tegen de zomer iedereen die wil ingeënt is, zou het dus goed kunnen dat zo tegen de herfst het vaccin uitgewerkt is (net als bij degenen die al ziek zijn geweest). Dan zijn we toch weer terug bij af? Of zie ik dat verkeerd? Voor mezelf vind ik dat echt nog een dilemma. Op dat moment (wat we nu nog niet weten) voorkomt het dus ook geen sterfgevallen en IC opnames meer....
Vaccins zijn aan te passen. Verder werkt het lichaam natuurlijk wel vrij geleidelijk. Het is niet zo dat als een vaccin zes maanden werkt, je zes maanden volkomen beschermd bent en daarna volkomen vatbaar en kwetsbaar. Waarschijnlijk zul je na die zes maanden minder vatbaar zijn en ook minder ziek worden als je toch besmet wordt. Ik verwacht dat het vergelijkbaar zal zijn met kinkhoest (mogelijk met minder lange immuniteit).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door JvW »

parsifal schreef:
JvW schreef:
merel schreef:Die laatste zin hoor ik op het forum vaker, maar begrijp ik niet zo. Het doel van het vaccin is volgens mij niet dat je nooit covid 19 krijgt, maar het doel is dat hiermee sterfgevallen en IC opnames voorkomen kunnen worden. Je bouwt hoe dan ook een bepaalde afweer op door het vaccin.
In ieder geval voor drie maanden bij Pfizer, maar hoe dan na die drie maanden? Als tegen de zomer iedereen die wil ingeënt is, zou het dus goed kunnen dat zo tegen de herfst het vaccin uitgewerkt is (net als bij degenen die al ziek zijn geweest). Dan zijn we toch weer terug bij af? Of zie ik dat verkeerd? Voor mezelf vind ik dat echt nog een dilemma. Op dat moment (wat we nu nog niet weten) voorkomt het dus ook geen sterfgevallen en IC opnames meer....
Vaccins zijn aan te passen. Verder werkt het lichaam natuurlijk wel vrij geleidelijk. Het is niet zo dat als een vaccin zes maanden werkt, je zes maanden volkomen beschermd bent en daarna volkomen vatbaar en kwetsbaar. Waarschijnlijk zul je na die zes maanden minder vatbaar zijn en ook minder ziek worden als je toch besmet wordt. Ik verwacht dat het vergelijkbaar zal zijn met kinkhoest (mogelijk met minder lange immuniteit).
Ik besef zeker wel dat het niet ineens over is met die bescherming, maar waar ik 'bang' voor ben is dat het voor een hele beperkte periode helpt. En dat dan dus blijkt dat er toch weer mensen in de ziekenhuizen en IC's terecht gaan komen. En dat we dan dus weer met diverse maatregelen te maken zullen krijgen. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar het is iets wat ik niet/nauwelijks terug hoor komen. Het enige wat er geroepen wordt is dat als iedereen maar ingeënt is, het 'probleem' opgelost is. En dat is naar mijn mening niet zo. Het worden eerder jaren van maatregelen die komen en gaan.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

De kans dat het vaccin alleen op korte termijn werkt is uitermate klein.
Uit alle onderzoeken blijkt dat dit niet waarschijnlijk is.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door JvW »

Delftenaar schreef:De kans dat het vaccin alleen op korte termijn werkt is uitermate klein.
Uit alle onderzoeken blijkt dat dit niet waarschijnlijk is.
Hmm, dat is nieuwe informatie voor mij. Waar haal jij die informatie vandaan? Niet omdat ik twijfel aan je bewering, maar ik ben me aan het verdiepen hierin om straks een goede keuze te kunnen maken tussen wel of niet vaccineren. Ik heb inmiddels al wel begrepen dat het kiezen tussen vaccins voorlopig niet aan de orde is. Je krijgt wat er voorhanden is.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Delftenaar schreef:De kans dat het vaccin alleen op korte termijn werkt is uitermate klein.
Uit alle onderzoeken blijkt dat dit niet waarschijnlijk is.
Dat is wel een sterke conclusie. Volgens mij is een voorzichtiger manier van zeggen: Er zijn geen aanwijzingen dat de effectiviteit van het vaccin snel afneemt. (Weinig tot geen besmettingen waargenomen van mensen die meer dan een x-aantal weken geleden gevaccineerd zijn). Wat dat betekent voor de effectiviteit van het vaccin na een jaar is niet heel duidelijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

De wetenschappelijke onderbouwing kan ik niet snel en simpel recapituleren.

Er is een vaccin bekend dat slechts op korte termijn effect heeft: het vaccin tegen griep, oftewel influenza.
Van dat virus is bekend dat het snel muteert en recombineert tot nieuwe varianten. Waardoor ieder jaar een ander vaccin voor de risicogroepen nodig is (overigens heeft het influenzavirus deze winter kennelijk vakantie genomen: het virus was de hele winter afwezig).

Van corona is inmiddels bekend dat het veel minder snel muteert. En de mutaties die er zijn gaan allemaal dezelfde kant op: die van de Braziliaanse/Zuid-Afrikaanse variant).
Uit onderzoek is gebleken dat de vaccins een goede tot redelijke (AZ) bescherming tegen deze mutanten bieden. Zelfs het vaccin van AZ voorkomt dat bij een eventuele besmetting opname in het ziekenhuis, of erger de ic, nodig is,

Het vaccin bouwt immuniteit in de T-cellen op. Dat gaat een niveau dieper dan antistoffen.
Simpel gezegd: antistoffen zijn voor de korte termijn en de T-cel receptoren voor de lange termijn (zeg maar het geheugen van je lichaam).
Doordat het vaccin de T-cellen raakt en daarmee het lange termijn geheugen van je lichaam is het, in combinatie met de vrij trage manier waarop het virus muteert, uitermate onwaarschijnlijk dat het vaccin alleen op korte termijn soelaas biedt.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door JvW »

Bijna helder. Op NOS staat er nu juist een stuk over de Braziliaanse variant. Daar wordt ook gesuggereerd dat we waarschijnlijk uitkomen op een jaarlijkse vaccinatiecampagne.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Delftenaar schreef:De wetenschappelijke onderbouwing kan ik niet snel en simpel recapituleren.

Er is een vaccin bekend dat slechts op korte termijn effect heeft: het vaccin tegen griep, oftewel influenza.
Van dat virus is bekend dat het snel muteert en recombineert tot nieuwe varianten. Waardoor ieder jaar een ander vaccin voor de risicogroepen nodig is (overigens heeft het influenzavirus deze winter kennelijk vakantie genomen: het virus was de hele winter afwezig).

Van corona is inmiddels bekend dat het veel minder snel muteert. En de mutaties die er zijn gaan allemaal dezelfde kant op: die van de Braziliaanse/Zuid-Afrikaanse variant).
Uit onderzoek is gebleken dat de vaccins een goede tot redelijke (AZ) bescherming tegen deze mutanten bieden. Zelfs het vaccin van AZ voorkomt dat bij een eventuele besmetting opname in het ziekenhuis, of erger de ic, nodig is,

Het vaccin bouwt immuniteit in de T-cellen op. Dat gaat een niveau dieper dan antistoffen.
Simpel gezegd: antistoffen zijn voor de korte termijn en de T-cel receptoren voor de lange termijn (zeg maar het geheugen van je lichaam).
Doordat het vaccin de T-cellen raakt en daarmee het lange termijn geheugen van je lichaam is het, in combinatie met de vrij trage manier waarop het virus muteert, uitermate onwaarschijnlijk dat het vaccin alleen op korte termijn soelaas biedt.
Bedankt voor de uitleg. Hoe zit het met vaccins die middelange termijn werken, zoals bij kinkhoest, wat vrij veel mensen toch nog krijgen (zij het in mildere vorm)?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Communicatie-experts hadden Rutte en De Jonge afgeraden om nog specifieke data te noemen tijdens de persconferenties. Ze doen het echter toch.

Inmiddels 3 dagen verder, alle data kunnen weer anders gezet worden. Hier bereik je geen duidelijkheid mee.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: COVID-19

Bericht door Mister »

Habitat schreef:Communicatie-experts hadden Rutte en De Jonge afgeraden om nog specifieke data te noemen tijdens de persconferenties. Ze doen het echter toch.

Inmiddels 3 dagen verder, alle data kunnen weer anders gezet worden. Hier bereik je geen duidelijkheid mee.
Nee, je bereikt meer het effect dat de opleving van eventueel enthousiasme door de voorgehouden worst omslaat in negativiteit en chagrijn.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Tijd voor een nieuw kabinet. Zijn we eindelijk verlost van Hugo de Jonge. Die man is echt totaal ongeschikt met zijn grote ego.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Afbeelding
Plaats reactie