COVID-19

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

OMT wil kijken of kerstvakantie scholen verlengd kan worden -
https://nos.nl/l/2357887
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Wat mij betreft is het de overweging waard.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Lilian1975 schreef:OMT wil kijken of kerstvakantie scholen verlengd kan worden -
https://nos.nl/l/2357887
Als het 1 of 2 weken is, lijkt me dat een goed idee. Ik zou in die tijd misschien ook de grote warenhuizen en bouwmarkten zoals IKEA sluiten of een maximum aantal bezoekers toestaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Qua besmettingshaard kan ik het mij voorstellen. Voor mij/ons persoonlijk vind ik het vreselijk. Twee weken kerstvakantie met thuiswerkenvind ik al erg onprettig laat staan drie weken
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

Voor de coronagolf zou het wellicht op een eencoudige manier een positief effect kunnen bewerkstelligen. Maar dan moet dat mijns inziens wel aantoonbaar zijn.

Persoonlijk zit ik er overigens niet op te wachten. Ik heb net de week na de kerstvakantie vrijgenomen, om zelf en met mijn vrouw wat leuks te doen tetwijl de kinderen op school zitten.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 24 nov 2020, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Herman schreef:Wat mij betreft is het de overweging waard.

Geen versoepelingen met kerst begrijp ik maar de scholen langer dicht lijkt mij onverstandig. Zeker het basisonderwijs. Die kinderen dragen amper bij aan verspreiding en worden nauwelijks ziek.
Op het voortgezet onderwijs gaat het virus al lang behoorlijk rond . Daar ligt groepsimmuniteit om de hoek. Op 2 grote scholengemeenschappen in onze woonplaats zijn er samen al honderden leerlingen positief geweest sinds de zomervakantie. Dat gaat vanzelf afnemen. Ook hier gaat het voor 99% zonder ziekenhuisopname.
Ze moeten alleen deze winter niet of heel voorzichtig bij opa en oma op visite.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
Herman schreef:Wat mij betreft is het de overweging waard.

Geen versoepelingen met kerst begrijp ik maar de scholen langer dicht lijkt mij onverstandig. Zeker het basisonderwijs. Die kinderen dragen amper bij aan verspreiding en worden nauwelijks ziek.
Op het voortgezet onderwijs gaat het virus al lang behoorlijk rond . Daar ligt groepsimmuniteit om de hoek. Op 2 grote scholengemeenschappen in onze woonplaats zijn er samen al honderden leerlingen positief geweest sinds de zomervakantie. Dat gaat vanzelf afnemen. Ook hier gaat het voor 99% zonder ziekenhuisopname.
Ze moeten alleen deze winter niet of heel voorzichtig bij opa en oma op visite.
Dat van die groepsimmuniteit is nog niet zo duidelijk. Besef wel dat scholen bijzonder zijn in de zin dat leerlingen vooral met jaargenoten optrekken. Waardoor 80% besmet mogelijk niet eens genoeg is, omdat van die 20% mogelijk een groot deel in hetzelfde jaar zit. (Een beetje zoals Nederland jarenlang wel het juiste percentage immuun had tegen mazelen, maar je toch af en toe uitbraken in de ongevaccineerde delen van het land had).

Iets extra doen om de druk op zorg te laten afnemen is goed.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Dat laatste is evident.

Maar op de een of andere manier bouwt de samenleving als geheel toch weerstand tegen het virus op. Als je ervan uitgaat dat dit nooit zal ontstaan betekent dat concreet dat deze pandemie oneindig zal duren. Geen enkele pandemie blijft voortduren, de een wat langer dan de andere.
Er zijn aanwijzingen dat de pandemie van 1880 ook door een coronavirus werd veroorzaakt, hoewel daar discussie over is. In ieder geval duurde die pandemie zeer lang: pas na vijf jaar was het, met golven, voorbij.

Hoe dan ook: de ziekte covid-19 zal onder ons blijven. De pandemie zal voorbij gaan. Ik verwacht na de zomer van volgend jaar, maar wellicht pas in 2022.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: COVID-19

Bericht door Zita »

Lilian1975 schreef:OMT wil kijken of kerstvakantie scholen verlengd kan worden -
https://nos.nl/l/2357887
Leerlingen gingen uit hun dak toen ze het hoorden.
Ik weet het niet zo allemaal. Het is nogal wat om voor één week thuisonderwijs alles weer op te tuigen. Of het zou echt moeten gaan om een week vakantie, dus zonder thuisonderwijs. In dat geval zie ik het ook wel zitten. :haha Ik vind de huidige manier van lesgeven (hybride, dus voor de klas en tegelijkertijd de videoverbinding onderhouden voor de leerlingen thuis) best wel pittig.
De besmettingsgraad onder leerlingen en collega's valt hier op het moment wel mee. Maar we hebben er wel heel wat gehad intussen. Afstand houden is een illusie. De gang is niet eens 1,5 meter. In mijn lokaal zitten we met 30 man opgepropt.
Maar ik mag me nog gelukkig prijzen met een redelijk goed ventilatiesysteem. Ik sprak een collega uit Brabant, die lesgeeft op een school in een oud pand. Hij moet met de ramen voor zover mogelijk open en de deuren open lesgeven. Leerlingen zitten daar met een ski-jas in de klas, want er wordt niet tegenop gestookt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10605
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: COVID-19

Bericht door Ad Anker »

De vakantie wordt dan verlengd Zita. De vakantie... ;)

Van mij mag het. Ik beun sinds vorige week weer wat bij in het ziekenhuis. Al is het eerste-golf-applaus verstomd, het is toch prachtig om op de plek waar ik ooit 25 jaar geleden begon het echte werk weer te doen.

En meer vakantie is meer beuntijd. Dus ik ben voor.
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Ik hoop het echt niet. Drie weken thuiswerken met z'n zessen in huis is afschuwelijkk. Helemaal als wij dan ook nog midden in een verbouwing zitten.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Het lijkt me op zich ook helemaal geen gek idee om een zomervakantie week naar de kerstperiode te schuiven. Ja het is wat lastiger met de planning, maar in de zomer is er mogelijk meer vaccin beschikbaar en het is wel nuttig om de getallen wat omlaag te krijgen nu. Op die manier lopen scholieren ook minder onderwijs mis.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: COVID-19

Bericht door Terri »

Ad Anker schreef:De vakantie wordt dan verlengd Zita. De vakantie... ;)

Van mij mag het. Ik beun sinds vorige week weer wat bij in het ziekenhuis. Al is het eerste-golf-applaus verstomd, het is toch prachtig om op de plek waar ik ooit 25 jaar geleden begon het echte werk weer te doen.

En meer vakantie is meer beuntijd. Dus ik ben voor.
Zo bijzonder dit.
Een vriendin van me doet het ook. Er zijn handen tekort in het ziekenhuis en het ontroert me als mensen zich zo in willen zetten voor hun naaste.
Ik applaudisseer niet zozeer, maar bid wel voor jullie.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: COVID-19

Bericht door Hendrien »

Een coronatest gehad. Gelukkig negatief. Maar ik vond het echt naar. Ik moest bijna overgeven en in m’n neus deed het ook heel pijn en zeker een uur daarna. Ik hoor hier wisselende verhalen over. Maar voor een jong kind zou ik het traumatisch vinden...
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Hendrien schreef:Een coronatest gehad. Gelukkig negatief. Maar ik vond het echt naar. Ik moest bijna overgeven en in m’n neus deed het ook heel pijn en zeker een uur daarna. Ik hoor hier wisselende verhalen over. Maar voor een jong kind zou ik het traumatisch vinden...
Poeh, klinkt inderdaad bepaald niet fijn. Hopelijk zijn er snel ander soort testen.
Plaats reactie