COVID-19

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Charles schreef:Briefje van Jan aan Hugo de Jonge

https://www.briefjevanjan.nl/aan-hugo-de-jonge-29/
Kun je echt zondags in de kerk zitten en daarnaast columns van Jan Dijkgraaf delen? Regelmatig doorspekt met vloeken en grove taal.
Onbegrijpelijk!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

eilander schreef:
DDD schreef:Dat is niet onevenredig. Want je moet juist beperkt worden in je bewegingsvrijheid, om daarmee besmettingen te voorkomen. Dat is het hele idee van een lock-down. Het is mijns inziens sowieso al gek dat iemand die niet gevaccineerd is op het idee komt om ergens een kopje koffie te drinken. Dat is in dit stadium van de pandemie onverantwoord.

Het is mijns inziens trouwens wél onevenredig om de testcapaciteit te misbruiken voor een kopje koffie, een bruiloft of begrafenis daargelaten. Daar is de regeling vermoedelijk niet voor bedoeld.
Oké. Dit snap ik nog wel, hoewel ik me dan wel afvraag hoelang we daar dan mee door moeten gaan. Vandaag liggen er 164 patiënten op de IC en 320 mensen in een gewoon ziekenhuisbed.
Belangrijker en principiëler vind ik de vraag hoever je kunt gaan in het beperken van de bewegingsvrijheid. Zou je 2G (dus alleen toegang als je gevaccineerd of genezen bent) ook nog akkoord vinden?
De coronapas zal niet lang duren. Ik snap de regering ook wel. Ze willen waarschijnlijk geen situatie creëren zoals afgelopen zomer met snel stijgende cijfers waar de ziekenhuizen nog 3 maanden last van hebben. Nu kijken ze hoe of de besmettingen stijgen en dan over twee manden de pas eraf.

Eerlijk gezegd vind ik de negatieve reacties uit de maatschappij overdreven, maar ook verkeerd. Wat ik nog het ergste vind, zijn de reacties uit christelijke hoek. De overheid wordt beschimpt, uitgelachen, gewantrouwd en bespot. Dat kan toch ook niet?
Ik sta ook niet achter alle maatregelen, maar begrijp ze wel. Ik denk dat meer begrip en meer respect voor de overheid meer op ons pad ligt. Ga er maar aan staan in de huidige situatie. Een aantal mensen hebben zich het schompes gewerkt en krijgen vooral pek en veren over zich heen. Natuurlijk hebben ze fouten gemaakt. Welke fouten zouden wij zelf gemaakt hebben in die situatie? Een situatie zoals in Brazilië willen we toch ook niet?
Laatst gewijzigd door merel op 28 sep 2021, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Charles schreef:Briefje van Jan aan Hugo de Jonge

https://www.briefjevanjan.nl/aan-hugo-de-jonge-29/
Het dieptepunt is inmiddels wel bereikt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

merel schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Dat is niet onevenredig. Want je moet juist beperkt worden in je bewegingsvrijheid, om daarmee besmettingen te voorkomen. Dat is het hele idee van een lock-down. Het is mijns inziens sowieso al gek dat iemand die niet gevaccineerd is op het idee komt om ergens een kopje koffie te drinken. Dat is in dit stadium van de pandemie onverantwoord.

Het is mijns inziens trouwens wél onevenredig om de testcapaciteit te misbruiken voor een kopje koffie, een bruiloft of begrafenis daargelaten. Daar is de regeling vermoedelijk niet voor bedoeld.
Oké. Dit snap ik nog wel, hoewel ik me dan wel afvraag hoelang we daar dan mee door moeten gaan. Vandaag liggen er 164 patiënten op de IC en 320 mensen in een gewoon ziekenhuisbed.
Belangrijker en principiëler vind ik de vraag hoever je kunt gaan in het beperken van de bewegingsvrijheid. Zou je 2G (dus alleen toegang als je gevaccineerd of genezen bent) ook nog akkoord vinden?
De coronapas zal niet lang duren. Ik snap de regering ook wel. Ze willen waarschijnlijk geen situatie creëren zoals afgelopen zomer met snel stijgende cijfers waar de ziekenhuizen nog 3 maanden last van hebben. Nu kijken ze hoe of de besmettingen stijgen en dan over twee manden de pas eraf.

Eerlijk gezegd vind ik de negatieve reacties uit de maatschappij overdreven, maar ook verkeerd. Wat ik nog het ergste vind, zijn de reacties uit christelijke hoek. De overheid wordt beschimpt, uitgelachen, gewantrouwd en bespot. Dat kan toch ook niet?
Ik sta ook niet achter alle maatregelen, maar begrijp ze wel. Ik denk dat meer begrip en meer respect voor de overheid meer op ons pad ligt. Ga er maar aan staan in de huidige situatie. Een aantal mensen hebben zich het schompes gewerkt en krijgen vooral pek en veren over zich heen. Natuurlijk hebben ze fouten gemaakt. Welke fouten zouden wij zelf gemaakt hebben in die situatie? Een situatie zoals in Brazilië willen we toch ook niet?
Een situatie in Brazilië krijgen we natuurlijke niet meer met zo’n groot deel van de bevolking die min of meer immuun is vanwege vaccinatie of doorgemaakte ziekte.
Het past echt niet meer om bij de huidige situatie aan te komen met Bergamo en Brazilië.
Het VK heeft de pas niet ingevoerd, al eerder alles open gedaan (nog meer dan Nederland nu) en de ziekenhuizen lopen leeg. Besmettingscijfers nog steeds vrij hoog maar dat leidt dus niet tot een grote toestroom in de ziekenhuizen.
Ook Denemarken en Noorwegen hebben geen pas terwijl de vaccinatiegraad bij de laatste vergelijkbaar met ons is. Die van de VK is trouwens zelfs wat lager.
Valt mij trouwens op dat er al 6 weken over 1.8 miljoen mensen gesproken die niet beschermd zijn. In die 6 weken zijn er 700.000 vaccinaties gezet en zijn 120.000 positief getest.
Ook is na een grondig onderzoek is de zorg weggenomen dat het vaccin niet zou werken bij 300.000 mensen met medicatie tegen immuunprobkemen/ziektes. Dat bleek maar bij zeer weinigen van deze groep het geval.
Dat getal van 1.8 miljoen is dus na 6 weken al aanmerkelijk lager.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

huisman schreef:
merel schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Dat is niet onevenredig. Want je moet juist beperkt worden in je bewegingsvrijheid, om daarmee besmettingen te voorkomen. Dat is het hele idee van een lock-down. Het is mijns inziens sowieso al gek dat iemand die niet gevaccineerd is op het idee komt om ergens een kopje koffie te drinken. Dat is in dit stadium van de pandemie onverantwoord.

Het is mijns inziens trouwens wél onevenredig om de testcapaciteit te misbruiken voor een kopje koffie, een bruiloft of begrafenis daargelaten. Daar is de regeling vermoedelijk niet voor bedoeld.
Oké. Dit snap ik nog wel, hoewel ik me dan wel afvraag hoelang we daar dan mee door moeten gaan. Vandaag liggen er 164 patiënten op de IC en 320 mensen in een gewoon ziekenhuisbed.
Belangrijker en principiëler vind ik de vraag hoever je kunt gaan in het beperken van de bewegingsvrijheid. Zou je 2G (dus alleen toegang als je gevaccineerd of genezen bent) ook nog akkoord vinden?
De coronapas zal niet lang duren. Ik snap de regering ook wel. Ze willen waarschijnlijk geen situatie creëren zoals afgelopen zomer met snel stijgende cijfers waar de ziekenhuizen nog 3 maanden last van hebben. Nu kijken ze hoe of de besmettingen stijgen en dan over twee manden de pas eraf.

Eerlijk gezegd vind ik de negatieve reacties uit de maatschappij overdreven, maar ook verkeerd. Wat ik nog het ergste vind, zijn de reacties uit christelijke hoek. De overheid wordt beschimpt, uitgelachen, gewantrouwd en bespot. Dat kan toch ook niet?
Ik sta ook niet achter alle maatregelen, maar begrijp ze wel. Ik denk dat meer begrip en meer respect voor de overheid meer op ons pad ligt. Ga er maar aan staan in de huidige situatie. Een aantal mensen hebben zich het schompes gewerkt en krijgen vooral pek en veren over zich heen. Natuurlijk hebben ze fouten gemaakt. Welke fouten zouden wij zelf gemaakt hebben in die situatie? Een situatie zoals in Brazilië willen we toch ook niet?
Een situatie in Brazilië krijgen we natuurlijke niet meer met zo’n groot deel van de bevolking die min of meer immuun is vanwege vaccinatie of doorgemaakte ziekte.
Het past echt niet meer om bij de huidige situatie aan te komen met Bergamo en Brazilië.
Het VK heeft de pas niet ingevoerd, al eerder alles open gedaan (nog meer dan Nederland nu) en de ziekenhuizen lopen leeg. Besmettingscijfers nog steeds vrij hoog maar dat leidt dus niet tot een grote toestroom in de ziekenhuizen.
Ook Denemarken en Noorwegen hebben geen pas terwijl de vaccinatiegraad bij de laatste vergelijkbaar met ons is. Die van de VK is trouwens zelfs wat lager.
Valt mij trouwens op dat er al 6 weken over 1.8 miljoen mensen gesproken die niet beschermd zijn. In die 6 weken zijn er 700.000 vaccinaties gezet en zijn 120.000 positief getest.
Ook is na een grondig onderzoek is de zorg weggenomen dat het vaccin niet zou werken bij 300.000 mensen met medicatie tegen immuunprobkemen/ziektes. Dat bleek maar bij zeer weinigen van deze groep het geval.
Dat getal van 1.8 miljoen is dus na 6 weken al aanmerkelijk lager.
Helemaal met je eens. Alleen heeft o.a. Denemarken afgelopen zomer wel een pas gehad. Zij zijn daar nu vanaf gestapt. Dat gaat in Nederland over een paar weken ook gebeuren. En als het ergste leed is dat je een paar weken niet naar een restaurant kan zonder getest te worden, mag je helemaal niet klagen.

Ik doelde met mijn voorbeeld van Brazilië ook op de afgelopen anderhalf jaar en niet alleen op de huidige situatie. Ik heb zoveel christenen het afgelopen jaar horen fulmineren op de overheid. Daar zit een veel groter probleem.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

merel schreef:Eerlijk gezegd vind ik de negatieve reacties uit de maatschappij overdreven, maar ook verkeerd. Wat ik nog het ergste vind, zijn de reacties uit christelijke hoek. De overheid wordt beschimpt, uitgelachen, gewantrouwd en bespot. Dat kan toch ook niet?
Gelukkig maak ik niet zo vaak mee dat dit gebeurt. Dat mag uiteraard niet.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:Eerlijk gezegd vind ik de negatieve reacties uit de maatschappij overdreven, maar ook verkeerd. Wat ik nog het ergste vind, zijn de reacties uit christelijke hoek. De overheid wordt beschimpt, uitgelachen, gewantrouwd en bespot. Dat kan toch ook niet?
Gelukkig maak ik niet zo vaak mee dat dit gebeurt. Dat mag uiteraard niet.
Helaas zie je het op dit forum ook. Bewindslieden worden beschimpt om hun intellect, vorige baan, schoenen en persoonlijkheid. Ik denk dat de politieke polarisatie de kerken niet voorbij gaat.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: COVID-19

Bericht door Adje »

merel schreef: De coronapas zal niet lang duren. Ik snap de regering ook wel. Ze willen waarschijnlijk geen situatie creëren zoals afgelopen zomer met snel stijgende cijfers waar de ziekenhuizen nog 3 maanden last van hebben. Nu kijken ze hoe of de besmettingen stijgen en dan over twee manden de pas eraf.

Eerlijk gezegd vind ik de negatieve reacties uit de maatschappij overdreven, maar ook verkeerd. Wat ik nog het ergste vind, zijn de reacties uit christelijke hoek. De overheid wordt beschimpt, uitgelachen, gewantrouwd en bespot. Dat kan toch ook niet?
Ik sta ook niet achter alle maatregelen, maar begrijp ze wel. Ik denk dat meer begrip en meer respect voor de overheid meer op ons pad ligt. Ga er maar aan staan in de huidige situatie. Een aantal mensen hebben zich het schompes gewerkt en krijgen vooral pek en veren over zich heen. Natuurlijk hebben ze fouten gemaakt. Welke fouten zouden wij zelf gemaakt hebben in die situatie? Een situatie zoals in Brazilië willen we toch ook niet?
Ik ben het met je eens @merel.
Onbegrijpelijk dat op dit forum zoveel kritiek op onze overheid geuit mag worden en dat ook nog in niet altijd even fraaie bewoordingen!
Persoonlijk verbaas ik mij hier echt over! Hebben we echt wat dit aangaat anderhalf jaar lang biddend om onze overheid heen gestaan?

Afgelopen periode hebben veel landgenoten hun QR-code gebruikt, of zich laten testen, om toch vooral maar naar het buitenland op vakantie te kunnen gaan. Weinig mensen hadden daar problemen mee, die dat wel hadden brachten hun vakantie in Nederland door. Nu maken we ons druk omdat we een QR-code of een negatief testbewijs moeten laten zien om een hapje in een restaurant te kunnen eten of om een evenement te kunnen bezoeken. Dat snap ik allemaal niet zo goed.

Evenementen bezoek ik niet, voor de kerk is een QR-code of negatief testbewijs niet nodig.
Zelf hoop ik één dezer dagen een hapje te gaan eten in een restaurant. Dit ter ondersteuning van de horeca/economie.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Hij gaat dieper. Ik merk niet dat mensen met principiële bezwaren tegen vaccineren heftig reageren op de pas om een bezoek aan de horeca brengen. Ik denk dat dit het punt niet is.

Wat we wel zien is dat er onderscheid wordt gemaakt tussen mensen. Ik ben gezond, en wil dat principieel nergens te hoeven aantonen. Ik ben niet gevaccineerd en geloof niet dat ik een gevaar ben als ik tussen gevaccineerden een hapje eet. En ik weet, in een restaurant met 100 gasten zitten er 12 niet gevaccineerden, gezien de cijfers. Gezien het publiek zijn het er vast minder.

De tweedeling gaat de kerken niet voorbij. Speciale vakken in de kerk voor 'bezwaarden'. En ja, je kiest er zelf voor om daar te gaan zitten. Doe je dat niet en je raakt door kerkgang besmet dan zul je horen: ja, niet verstandig, er was een vak voor bezwaarden waar je op afstand kon zitten, dus je bent een beetje dom geweest.

Het is een uitvloeisel van wat onze regering telkens al roept: samen krijgen we corona eronder. Zelfs in de kerken faciliteren we deze leus.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Het is een uitvloeisel van wat onze regering telkens al roept: samen krijgen we corona eronder. Zelfs in de kerken faciliteren we deze leus.
Kan je even een citaat geven uit de landelijke berichtgeving van de kerkverbanden waar dit overduidelijk uit blijkt?

Dat is namelijk niet zo. De kerken nemen een standpunt in vanuit de overtuiging dat we oog voor elkaar moeten hebben, en dat heeft dus een heel andere insteek dan het oplossen van een collectief probleem. Daarmee is het perspectief van collectiviteit ingewisseld voor de individuele gezondheid van mensen en dat laatste mag zeker een plek hebben, maar is geen dwingend principe. Als mensen nu kiezen uit voorzichtigheid om thuis te blijven, dan respecteer ik die individuele keuze, maar het is geen overtuigend argument die de collectieve activiteit van gezamenlijke kerkgang hoeft te beïnvloeden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Het is een uitvloeisel van wat onze regering telkens al roept: samen krijgen we corona eronder. Zelfs in de kerken faciliteren we deze leus.
Kan je even een citaat geven uit de landelijke berichtgeving van de kerkverbanden waar dit overduidelijk uit blijkt?

Dat is namelijk niet zo. De kerken nemen een standpunt in vanuit de overtuiging dat we oog voor elkaar moeten hebben, en dat heeft dus een heel andere insteek dan het oplossen van een collectief probleem. Daarmee is het perspectief van collectiviteit ingewisseld voor de individuele gezondheid van mensen en dat laatste mag zeker een plek hebben, maar is geen dwingend principe. Als mensen nu kiezen uit voorzichtigheid om thuis te blijven, dan respecteer ik die individuele keuze, maar het is geen overtuigend argument die de collectieve activiteit van gezamenlijke kerkgang hoeft te beïnvloeden.
Dank je. Interessant gezichtspunt.
Ik schreef mijn reactie uit het volgende gezichtspunt:
De 1,5 meterregel vervalt. Kerken mogen dus weer alle kerkgangers toelaten zonder afstand te houden. Ik ben daar wel voor. Er is dus geen reden meer om het aantal kerkgangers af te schalen, vanuit gehoorzaamheid aan onze overheid. We zijn heel gehoorzaam geweest, en dat zijn we nu weer, nu de beperkende maatregel (die ten diepste nooit voor kerkelijke bijeenkomsten gold) is opgeheven.

De leus: 'samen krijgen we corona eronder' had ten grondslag dat we ons aan de regels hielden en dat vaccinatie gezien werd als 'enige' uitweg uit de crisis. Daar is wel e.e.a. tegen in te brengen. De uitweg uit de crisis is verootmoediging, gebed en het vertrouwen in Gods voorzienig beleid. Als dát de grondslag is van ons handelen kunnen de kerken weer vol.

Nu komt er, getuige de reacties in het RD bijvoorbeeld, een vak in sommige kerken voor bezwaarden, ds. Zondag noemde dat in de krant de zwakken in het geloof:
Maar nu wordt er ook een offer gevraagd van jongere mensen en niet-bezwaarden ten aanzien van met name de ouderen en niet-gevaccineerden. Gaat de verdraagzaamheid zó ver dat er offers mogen worden gevraagd? Ja, houdt Paulus ons voor. „Maar wij die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen en niet onszelven te behagen” (Romeinen 15:1).
In mijn optiek zeg je dan eigenlijk: Sterken, jongeren en gevaccineerden, jullie moeten rekening houden met de zwakken, ouderen en niet gevaccineerden. Dan is toch de grondslag van deze houding 'houd je aan de regels en laat je vaccineren' is de uitweg uit de crisis? Nu sommigen die uitweg niet kiezen gaan we daar een onderscheid in maken. En dat is mijn bezwaar.

Of de kerken gaan vol en de bezwaarden, worden op basis van de geloofsgrondslag gewezen op hun plicht om de onderlinge samenkomsten niet na te laten of je start voorzichtiger op en je gaat voor een andere optie: vul de kerk maar laat nog telkens een bank leeg en bouw dat langzaam op, met de wetenschap die we over een aantal maanden hebben. Dan maak je het onderscheid tussen zwakken en sterken (zoals geduid in het door mij hierboven aangehaalde citaat) niet en draag je echt elkanders lasten.

Snap je wat ik bedoel?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: COVID-19

Bericht door Forummer »

Nee. Je kunt geen is-gelijk-teken zetten tussen rekening houden met elkaar in de kerk en 'houd je aan de regels en laat je vaccineren' zoals jij doet

Verder begrijp ik je gedachtegang wel, hoewel we hierin wat verschillend staan. Ik vind het fantastisch dat we in de kerk op deze manier rekening met elkaar houden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: COVID-19

Bericht door Isala »

Mijn buren hebben in de afgelopen twee weken Corona gehad.
De positieve test geeft hen (na herstel) 180 dagen de mogelijkheid overal naar toe te gaan, ongeacht of zij klachten hebben of niet. De scan zal altijd groen aangeven.
Mijn pas loopt 10 november af. Op 11 november mag ik zonder test geen gebruik meer maken van de horeca, ook al ben ik klachtenvrij.
Op dag 180: welkom. Op dag 181: eerst testen.
Dit vind ik vreselijk krom.
merel schreef:De coronapas zal niet lang duren.
waar baseer je dat op?
Hora est!
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Je schotelt ons nu ook al nieuws voor van een door de Russische overheid gefinancierd kanaal? Heb je je überhaupt verdiept in de achtergronden van Russia Today? Is het jou niet bekend dat Rusland hiermee propaganda bedrijft?

Het wordt met de dag gekker met je.
Plaats reactie