COVID-19

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Eind vorige week Mona Keijer, nu Ollongen. Dus dat kan nog wel even verder woekeren in het kabinet en parlement.
Online
Henk J
Berichten: 2586
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Henk J »

Herman schreef:Eind vorige week Mona Keijer, nu Ollongen. Dus dat kan nog wel even verder woekeren in het kabinet en parlement.
Van het kabinet komen we het nu te weten want die laten zich allemaal preventief testen.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Eind vorige week Mona Keijer, nu Ollongen. Dus dat kan nog wel even verder woekeren in het kabinet en parlement.
Wanneer 1,5 meter gehouden is en mensen zijn met klachten thuisgebleven, lijkt mij dat wel heel onwaarschijnlijk.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Ik had gisteren de presentatie van Van Dissel in de Tweede Kamer niet gevolgd.
Achteraf heb ik zijn presentatie bekeken en tot mijn grote verbazing zit daar een plaatje in met de vierde golf, namelijk wanneer per 1 mei de maatregelen zouden worden losgelaten: met bijna 3000 IC-bedden in de zomer (zelfs met het huidige vaccinatieschema).
Ook andere virologen spreken inmiddels over de vierde golf.

Gemakshalve vergeet men maar even het seizoenseffect. Het is hetzelfde als het voorspellen van een influenzagolf in juli.
Heel triest dat zulke scenario's serieus aan onze regering en Tweede Kamer als basis voor het beleid worden voorgehouden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Met alle respect. Maar corona heeft geen seizoensinvloed. Kijkt maar naar de grafiek van de USA, waar je duidelijk een golf van juni tot september ni de grafieken kunt zien.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Met alle respect. Maar corona heeft geen seizoensinvloed. Kijkt maar naar de grafiek van de USA, waar je duidelijk een golf van juni tot september ni de grafieken kunt zien.
Er zijn wel seizoenseffecten, maar er is wel verschil afhankelijk van het klimaat.
Ook de US had dit effect - zoals duidelijk te zien is in de grafieken.
Maar dichterbij de evenaar zijn de klimaateffecten anders.
In Europa hebben we deze effecten vorig seizoen overal kunnen zien. Mét en zónder lockdown (bv. Zweden).
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Herman schreef:Met alle respect. Maar corona heeft geen seizoensinvloed. Kijkt maar naar de grafiek van de USA, waar je duidelijk een golf van juni tot september ni de grafieken kunt zien.
De VS hebben meerdere klimaten. Klimaat in het noord-oosten is bijvoorbeeld totaal anders dan de klimaten in het zuiden. In sommige staten lopen de seizoenen zoals bij ons (daar vallen in de herfst ook de bladeren van de loofbomen). Maar in andere staten ligt het heel anders.
De influenza golven zijn ook anders in warmere delen van de wereld.

Dit even los van de vraag of covid seizoensgebonden is. Ik wil nu alleen even zeggen dat we niet de gehele VS met Nederland moeten vergelijken.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

@Valcke:
Hoe kijkt u terug op uw posts over de 3e golf?
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Habitat schreef:@Valcke:
Hoe kijkt u terug op uw posts over de 3e golf?
We zitten nu rond de 7000 of 8000 besmettingen per dag, terwijl het RIVM sprak over 170.000 (!) besmettingen per dag eind maart.
https://www.ad.nl/politiek/bijna-170-00 ... ~af4ba9b3/

O.k. dit zou het scenario geweest zijn zonder avondklok. Maar dat neemt niet weg dat in januari de bevolking enorme angst is aangejaagd met de Britse variant. Ik denk dat ik terecht toen heb aangegeven dat de cijfers enorm aangezet werden. Ik heb zelf aangegeven dat een derde golf zeker wel mogelijk is, maar dat RIVM en kabinet de bevolking bewust beïnvloed hebben met de somberste scenario's. Dat vind ik nog steeds.

Jaap van Dissel presenteerde gisteren (!) een grafiek in de Tweede Kamer met een prognose voor 950 IC-bedden per 1 april en 1350 IC-bedden in de tweede helft april - met huidige maatregelen en huidige vaccinaties. En een vierde golf met bijna 3000 IC-bedden in juni wanneer de maatregelen per 1 mei losgelaten zouden worden (net alsof iedereen dan onvoorzichtig wordt). Natuurlijk met een aantal slagen om de arm, maar het wordt toch zo gepresenteerd.

De modellen komen keer op keer niet uit, maar zijn helaas wel de basis voor het beleid.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9188
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Herman schreef:Met alle respect. Maar corona heeft geen seizoensinvloed. Kijkt maar naar de grafiek van de USA, waar je duidelijk een golf van juni tot september ni de grafieken kunt zien.
Er zijn wel seizoenseffecten, maar er is wel verschil afhankelijk van het klimaat.
Ook de US had dit effect - zoals duidelijk te zien is in de grafieken.
Maar dichterbij de evenaar zijn de klimaateffecten anders.
In Europa hebben we deze effecten vorig seizoen overal kunnen zien. Mét en zónder lockdown (bv. Zweden).
Zweden had natuurlijk wel veel maatregelen. Dat het overtreden van veel van de regels, niet tot boetes leidde omdat het technisch gezien adviezen waren doet er niet veel aan af. Veel van de adviezen wereden opgevolgd. Dat er seizoeneffecten zijn is echt niet zo heel duidelijk. Al zal temperatuur en luchtvochtigheid zeker invloed hebben op de kans op besmetting in de buitenlucht.

Verder was de voorspelling voor het aantal besmettingen eind maart volgens mij gedaan met een scenario in gedachte zonder extra maatregelen (niet alleen zonder avondklok). Je argument lijkt nu een beetje op: "de deltawerken zijn nutteloos, want er is geen enkele watersnood meer geweest sinds 1953". Dat modellen keer op keer niet uitkomen, heeft deels te maken met dat een goed model vinden moeilijk is. Maar meer nog: als scenarios doorgerekend met een model slechte vooruitzichten geven dan wordt geprobeerd om dat scenario te vermijden.

Verder lijkt nu ook uit peer-reviewed publicaties dat de Britse variant daadwerkelijk zoveel besmettelijker is als het RIVM aannam en dat deze ook grotere kans op ernstige gevolgen heeft als je eenmaal besmet bent.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Volgens mij is naar aanleiding van die sombere prognose van 13 januari de avondklok ingevoerd en de 1-persoonsbezoekersregeling (die slecht nageleefd wordt). Verder ken ik geen verschillen. Dat zou dan moeten verklaren dat we nu niet op 170.000 besmettingen per dag zitten, maar op circa 7.500 per dag....? dat gaat er bij mij echt niet in.

Maar we zullen het komende weken gaan zien of de nieuwe prognose goed zit met zo'n 1350 IC-bedden bezet tweede helft april met de huidige maatregelen en vaccinaties, want daar gaat het RIVM in de berekening van uit. (Gisteren stond dit getal op 625.)
Laatst gewijzigd door Valcke op 25 mar 2021, 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

dat gaat niet alleen om de avondklok, maar ook over het handhaven van de bestaande maatregelen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: COVID-19

Bericht door Erasmiaan »

Valcke schreef:
Habitat schreef:@Valcke:
Hoe kijkt u terug op uw posts over de 3e golf?
We zitten nu rond de 7000 of 8000 besmettingen per dag, terwijl het RIVM sprak over 170.000 (!) besmettingen per dag eind maart.
https://www.ad.nl/politiek/bijna-170-00 ... ~af4ba9b3/

O.k. dit zou het scenario geweest zijn zonder avondklok. Maar dat neemt niet weg dat in januari de bevolking enorme angst is aangejaagd met de Britse variant. Ik denk dat ik terecht toen heb aangegeven dat de cijfers enorm aangezet werden. Ik heb zelf aangegeven dat een derde golf zeker wel mogelijk is, maar dat RIVM en kabinet de bevolking bewust beïnvloed hebben met de somberste scenario's. Dat vind ik nog steeds.

Jaap van Dissel presenteerde gisteren (!) een grafiek in de Tweede Kamer met een prognose voor 950 IC-bedden per 1 april en 1350 IC-bedden in de tweede helft april - met huidige maatregelen en huidige vaccinaties. En een vierde golf met bijna 3000 IC-bedden in juni wanneer de maatregelen per 1 mei losgelaten zouden worden (net alsof iedereen dan onvoorzichtig wordt). Natuurlijk met een aantal slagen om de arm, maar het wordt toch zo gepresenteerd.

De modellen komen keer op keer niet uit, maar zijn helaas wel de basis voor het beleid.
Ik vind je gedachtes over het RIVM en de overheid niet echt van respect en wijsheid getuigen, Valcke.

Want:
- het is toch vrij logisch dat er bij een nieuwe variant met een hogere besmettingsgraad (die overigens bleek te kloppen) scenario's worden gemaakt wat de stijging zou kunnen zijn van de besmettingen bij wel/geen/minder/meer maatregelen?
- je leest toch in het aangehaalde artikel dat dit alleen in het Catshuis is getoond, terwijl het een scenario was dat zou kunnen plaatsvinden zonder maatregelen?
- je ziet toch bij een kleine versoepeling (basisscholen open) de reactie met de stijging van de besmettingen?
- ook het aanhalen van de situatie in België was naar nu blijkt onterecht; daar hebben ze ook het deksel op de neus gekregen.

Je kunt beter blij zijn dat de modellen niet uitkomen, in plaats van je er tegen keren.

Waar ik het overigens wel mee eens ben is kritiek op welke maatregelen er nu genomen zijn/versoepeld worden. Dat is een beleidskeuze waar je terecht van mening over mag verschillen. Ook over het feit dat de zorg zo fragiel lijkt te zijn (en dat het geen prioriteit lijkt te hebben om daar meer capaciteit aan toe te voegen).
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: COVID-19

Bericht door Erasmiaan »

Valcke schreef:Volgens mij is naar aanleiding van die sombere prognose van 13 januari de avondklok ingevoerd en de 1-persoonsbezoekersregeling (die slecht nageleefd wordt). Verder ken ik geen verschillen. Dat zou dan moeten verklaren dat we nu niet op 170.000 besmettingen per dag zitten, maar op circa 7.500 per dag....? dat gaat er bij mij echt niet in.

Maar we zullen het komende weken gaan zien of de nieuwe prognose goed zit met zo'n 1350 IC-bedden bezet tweede helft april met de huidige maatregelen en vaccinaties, want daar gaat het RIVM in de berekening van uit. (Gisteren stond dit getal op 625.)
Ook dit is wat mij betreft geen faire manier om naar de modellen te kijken. Want er wordt ook vanuit gegaan dat er gelijkblijvende of slechtere naleving van de maatregelen is. Je zult waarschijnlijk zien dat als de cijfers slechter worden mensen beter de maatregelen gaan naleven. Daarnaast denk ik dat men tegen die tijd ook weer strengere maatregelen zal gaan afkondigen zodat uiteindelijk het model niet uitkomt en jij kan blijven zeggen dat de modellen niet kloppen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Het kabinet zal nooit geen strengere maatregelen meer afkondigen hoor. Dan krijg je pas écht een volksopstand.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie