COVID-19

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Toch vind ook ik dat de huidige situatie rond covid vragen oproept. De maatregelen in ons land zijn nog steeds gebaseerd op noodverordeningen, terwijl de cijfers volstrekt niet overeenkomen met een noodsituatie. Het is mogelijk dat er inderdaad een tweede golf komt, dus laten we voorzichtig blijven. Echter, de politiek doet momenteel wel aan framing van de ernst van de situatie van dit moment. Het is goed om dit te onderkennen. Enige nuchterheid is wel op zijn plaats.
Zeker, al denk ik dat er reden voor zorg is (kijk naar Spanje op het moment). Ik sta veel meer achter een beleid waar men verantwoordelijkheid bij de bevolking legt zonder al te veel dwang. Je ziet wel al in sommige landen hoe over de laatste weken je eerst de meeste positieve tests onder jongere zag en dat het later meer richting oudere groepen ging (waardoor het weer gevaarlijker wordt). De jongeren die de risicos op infectie nemen isoleren zich blijkbaar niet genoeg van de ouderen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:Toch vind ook ik dat de huidige situatie rond covid vragen oproept. De maatregelen in ons land zijn nog steeds gebaseerd op noodverordeningen, terwijl de cijfers volstrekt niet overeenkomen met een noodsituatie. Het is mogelijk dat er inderdaad een tweede golf komt, dus laten we voorzichtig blijven. Echter, de politiek doet momenteel wel aan framing van de ernst van de situatie van dit moment. Het is goed om dit te onderkennen. Enige nuchterheid is wel op zijn plaats.
Zeker, al denk ik dat er reden voor zorg is (kijk naar Spanje op het moment). Ik sta veel meer achter een beleid waar men verantwoordelijkheid bij de bevolking legt zonder al te veel dwang. Je ziet wel al in sommige landen hoe over de laatste weken je eerst de meeste positieve tests onder jongere zag en dat het later meer richting oudere groepen ging (waardoor het weer gevaarlijker wordt). De jongeren die de risicos op infectie nemen isoleren zich blijkbaar niet genoeg van de ouderen.
Maar wanneer onze premier Rutte of minister De Jonge zegt in een chatsessie dat ook nu vele mensen in NL sterven aan het virus, dan komt dat wel als misleiding over. Dat voedt alleen maar complottheorieën. De realiteit is dat in ons land er momenteel geen epidemie is en geen overbelasting van de zorg en het aantal sterfgevallen minimaal is. Tegelijk moeten we op onze hoede zijn voor een eventuele tweede golf. Het reële verhaal mét onzekerheden moet eerlijk verteld worden, en dat gebeurt mi onvoldoende.
Laatst gewijzigd door Valcke op 17 sep 2020, 12:59, 2 keer totaal gewijzigd.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: COVID-19

Bericht door artistiek »

parsifal schreef:
artistiek schreef:
Herman schreef:En waar denk je dat het getal in de media op is gebaseerd?

Ofwel van waarnemers die de openbare orde moeten handhaven. Of software die koppen telt.

Maar een persoon in het publiek kan niet meer zien dan de 50 mensen voor en achter hem, maar weet dat wel op een miljoen te schatten.
Beelden van droneview bij de gay pride en de demonstratie waren vergelijkbaar, en de media had het bij de gay pride wel over een miljoen :jongle

Ja en op beide beelden zie je niet alle mensen. Heb je geprobeerd te tellen? Als mensen ieder een vierkante meter innemen, dan heb je voor tienduizend mensen al een ruimte nodig van 25 bij 400 meter. Het is vreselijk lastig om een miljoen mensen in een beeld te vangen. Ik denk dat je op bijvoorbeeld het beginplaatje hier minder dan 6000 mensen ziet. (30 personen breed 200 lang)
Je uitleg snijdt geen hout. En ik weet niet over welk plaatje je het hebt.
Het punt wat ik maak is dat de beelden van gay pride en demonstratie qua hoeveelheid mensen vergelijkbaar zijn maar dat de media het totaal verschillend naar buiten brengt.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: COVID-19

Bericht door artistiek »

Een hele simpele vraag: waarom vermeldde de media (vooral in de headlines) in het begin van de coronacrisis het aantal doden en nu voornamelijk alleen maar het aantal besmettingen/positieve testen?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: COVID-19

Bericht door Erskinees »

Een heel simpel antwoord: omdat het RIVM gestopt is met de dagelijkse cijfers, zijn deze ook niet meer dagelijks rond 2 uur in de media te zien. Het RIVM stopte daarmee toen het weer de goede kant opging met de cijfers. Daardoor was dagelijkse rapportage niet meer nodig.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: COVID-19

Bericht door artistiek »

Erskinees schreef:Een heel simpel antwoord: omdat het RIVM gestopt is met de dagelijkse cijfers, zijn deze ook niet meer dagelijks rond 2 uur in de media te zien. Het RIVM stopte daarmee toen het weer de goede kant opging met de cijfers. Daardoor was dagelijkse rapportage niet meer nodig.
Onzin, ze kunnen ze dan toch ook wekelijks prominenter publiceren. Ze zijn nu haast onzichtbaar geworden...
Als het dus de goede kant op ging, waarom moeten we dan nog wel dagelijks op de hoogte gehouden worden van het aantal besmettingen?
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door ZWP »

artistiek schreef:
Erskinees schreef:Een heel simpel antwoord: omdat het RIVM gestopt is met de dagelijkse cijfers, zijn deze ook niet meer dagelijks rond 2 uur in de media te zien. Het RIVM stopte daarmee toen het weer de goede kant opging met de cijfers. Daardoor was dagelijkse rapportage niet meer nodig.
Onzin, ze kunnen ze dan toch ook wekelijks prominenter publiceren. Ze zijn nu haast onzichtbaar geworden...
Als het dus de goede kant op ging, waarom moeten we dan nog wel dagelijks op de hoogte gehouden worden van het aantal besmettingen?
Coronadashboard? https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

artistiek schreef:
parsifal schreef:
artistiek schreef:
Herman schreef:En waar denk je dat het getal in de media op is gebaseerd?

Ofwel van waarnemers die de openbare orde moeten handhaven. Of software die koppen telt.

Maar een persoon in het publiek kan niet meer zien dan de 50 mensen voor en achter hem, maar weet dat wel op een miljoen te schatten.
Beelden van droneview bij de gay pride en de demonstratie waren vergelijkbaar, en de media had het bij de gay pride wel over een miljoen :jongle

Ja en op beide beelden zie je niet alle mensen. Heb je geprobeerd te tellen? Als mensen ieder een vierkante meter innemen, dan heb je voor tienduizend mensen al een ruimte nodig van 25 bij 400 meter. Het is vreselijk lastig om een miljoen mensen in een beeld te vangen. Ik denk dat je op bijvoorbeeld het beginplaatje hier minder dan 6000 mensen ziet. (30 personen breed 200 lang)
Je uitleg snijdt geen hout. En ik weet niet over welk plaatje je het hebt.
Het punt wat ik maak is dat de beelden van gay pride en demonstratie qua hoeveelheid mensen vergelijkbaar zijn maar dat de media het totaal verschillend naar buiten brengt.
Sorry link kwam niet door. Ik had het over dit plaatje https://www.france24.com/en/20200801-pr ... -in-berlin waar heel veel mensen lijken te staan, maar als je gaat tellen zul je zien dat een paar duizend mensen echt heel veel mensen zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: COVID-19

Bericht door Erskinees »

artistiek schreef: Onzin, ze kunnen ze dan toch ook wekelijks prominenter publiceren. Ze zijn nu haast onzichtbaar geworden...
Als het dus de goede kant op ging, waarom moeten we dan nog wel dagelijks op de hoogte gehouden worden van het aantal besmettingen?
Alles is nu terug te vinden op het coronadashboard?!
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Het dashboard is één, maar de duiding van de cijfers is een andere. De duiding zou een stuk feitelijker kunnen. Nu wordt er vooral ingespeeld op sentimenten.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: COVID-19

Bericht door artistiek »

Erskinees schreef:
artistiek schreef: Onzin, ze kunnen ze dan toch ook wekelijks prominenter publiceren. Ze zijn nu haast onzichtbaar geworden...
Als het dus de goede kant op ging, waarom moeten we dan nog wel dagelijks op de hoogte gehouden worden van het aantal besmettingen?
Alles is nu terug te vinden op het coronadashboard?!
Ik mis alleen het aantal sterfgevallen, waar kan ik die vinden in het dahsboard?
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: COVID-19

Bericht door artistiek »

parsifal schreef: Sorry link kwam niet door. Ik had het over dit plaatje https://www.france24.com/en/20200801-pr ... -in-berlin waar heel veel mensen lijken te staan, maar als je gaat tellen zul je zien dat een paar duizend mensen echt heel veel mensen zijn.
Als dat je enigste referentiekadertje is... dan snap ik je redenatie.
Check ook ff deze afbeelding... succes met tellen.
Afbeelding
En dan zie je nog maar een deel...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Familiefoto?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

artistiek schreef:
parsifal schreef: Sorry link kwam niet door. Ik had het over dit plaatje https://www.france24.com/en/20200801-pr ... -in-berlin waar heel veel mensen lijken te staan, maar als je gaat tellen zul je zien dat een paar duizend mensen echt heel veel mensen zijn.
Als dat je enigste referentiekadertje is... dan snap ik je redenatie.
Check ook ff deze afbeelding... succes met tellen.
Afbeelding
En dan zie je nog maar een deel...
Geef eens een schatting van de hoeveelheid mensen hier.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

3000; overigens vind ik 13.000 demonstranten echt wel veel! Dat is geen klein aantal.
Plaats reactie