COVID-19

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

DDD schreef:Wat is daarvoor de verklaring?
Geen idee. Ik vermoed dat, omdat mensen zien dat de sterftecijfers dalen (de kwetsbare ouderen zijn gevaccineerd), er slordiger met regels zoals afstand houden wordt omgegaan.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: COVID-19

Bericht door Terri »

parsifal schreef:
Hoewel ik iets minder negatief ben over de vooruitzichten dan ik was, lijkt me een positieve toon nog niet op zijn plaats. Nog steeds is er uitstel van zorg en zijn de besmettingscijfers hoog. De vaccinaties gaan redelijk snel, maar er is nog een groot deel van de bevolking in gevaar. Het zou al een hoop schelen als men ergf voorzichtig blijft tot alle veertigplussers hun eerste dosis vaccin hebben kunnen krijgen en als de zorg buiten Covid weer op normaal niveau is.
Gommers heeft ook z'n bedenkingen....

https://nos.nl/artikel/2377898-zorgen-b ... zwart.html
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: COVID-19

Bericht door Zita »

Aardige discussie nu op radio1 over die godsdienstvrijheidkwestie met oa ds Van Gent (CGK).
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Terri schreef:
parsifal schreef:
Hoewel ik iets minder negatief ben over de vooruitzichten dan ik was, lijkt me een positieve toon nog niet op zijn plaats. Nog steeds is er uitstel van zorg en zijn de besmettingscijfers hoog. De vaccinaties gaan redelijk snel, maar er is nog een groot deel van de bevolking in gevaar. Het zou al een hoop schelen als men ergf voorzichtig blijft tot alle veertigplussers hun eerste dosis vaccin hebben kunnen krijgen en als de zorg buiten Covid weer op normaal niveau is.
Gommers heeft ook z'n bedenkingen....

https://nos.nl/artikel/2377898-zorgen-b ... zwart.html
Ik weet dat OMT-lid Marc Bonten al een paar weken terug op Twitter zijn zorgen uitte over de situatie in de zorg.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Interessant artikel over hoe het enthousiasme voor de testsamenleving aan het afnemen is:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/23/he ... n-a4041082
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

De cijfers nu geven hoop dat het tempo van vaccineren mogelijk hoog genoeg is om de uitbraak onder controle te houden. Het is wel jammer dat dat waarschijnlijk ook het geval zou zijn als je 1000 besmettingen per dag had en niet 8000. In Zweden zie je iets soortgelijks. Het aantal sterfgevallen per week, voor mensen onder de 60 is eigenlijk nauwelijks lager dan het op de top van de epidemie was, maar het totaal aantal sterfgevallen aan Covid ligt nog steeds rond de 20 per dag (al voor anderhalve maand). Als er iets eerder, iets harder was ingegrepen, had je nu waarschijnlijk met vergelijkbare maatregelen als die nu gelden op minder dan de helft van die aantallen kunnen zitten.

Ondertussen is het in India wel echt een ramp. Ook opvallend is de stijging in Uruguay. Dat was een van de landen waar tot een paar maanden geleden heel weinig besmettingen waren en nu heeft het land in vrijwel iedere leeftijdsgroep al net zoveel sterfgevallen per inwoner als bijvoorbeeld Frankrijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: COVID-19

Bericht door Erskinees »

Ik sprak zojuist een oude achterbuurvrouw. Zij heeft een vaste zorghulpverlener die dagelijks een aantal keer in de week bij haar langskomt. Die zorgmedewerker was achteraf besmet met corona en heeft 3-4 dagen de fragiele achterbuurvrouw verzorgt terwijl ze corona had en is dus ook dichtbij geweest. Al die tijd wel een medisch mondmasker gebruikt. Er heeft dan ook geen besmetting plaatsgevonden. Natuurlijk is één casus geen bewijs voor de werkzaamheid van een medisch mondmasker, maar ik vraag me wel af waarom we in Nederland met allerlei papieren en katoenen mondkapjes lopen waar alles langsvliegt, terwijl een een medisch mondkapje waarschijnlijk veel beter werkt. Met een duidelijke instructie moet iedereen die toch kunnen gebruiken?
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Henk J »

Erskinees schreef:Ik sprak zojuist een oude achterbuurvrouw. Zij heeft een vaste zorghulpverlener die dagelijks een aantal keer in de week bij haar langskomt. Die zorgmedewerker was achteraf besmet met corona en heeft 3-4 dagen de fragiele achterbuurvrouw verzorgt terwijl ze corona had en is dus ook dichtbij geweest. Al die tijd wel een medisch mondmasker gebruikt. Er heeft dan ook geen besmetting plaatsgevonden. Natuurlijk is één casus geen bewijs voor de werkzaamheid van een medisch mondmasker, maar ik vraag me wel af waarom we in Nederland met allerlei papieren en katoenen mondkapjes lopen waar alles langsvliegt, terwijl een een medisch mondkapje waarschijnlijk veel beter werkt. Met een duidelijke instructie moet iedereen die toch kunnen gebruiken?
Heeft denk ik ook te maken met de beschikbaarheid van de medische mondmaskers. En het feit dat deze mondmaskers ook sneller huidirritatie kunnen opwekken. Maar ze zijn wel effectiever ja. Mijn moeder en zusje werken in een verpleeghuis, toen daar corona uitbrak hebben ze ook langere tijd op die afdeling gewerkt waar ze weinig afstand konden houden. Een deel van het personeel kreeg corona, maar een ander deel niet.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

Erskinees schreef:Ik sprak zojuist een oude achterbuurvrouw. Zij heeft een vaste zorghulpverlener die dagelijks een aantal keer in de week bij haar langskomt. Die zorgmedewerker was achteraf besmet met corona en heeft 3-4 dagen de fragiele achterbuurvrouw verzorgt terwijl ze corona had en is dus ook dichtbij geweest. Al die tijd wel een medisch mondmasker gebruikt. Er heeft dan ook geen besmetting plaatsgevonden. Natuurlijk is één casus geen bewijs voor de werkzaamheid van een medisch mondmasker, maar ik vraag me wel af waarom we in Nederland met allerlei papieren en katoenen mondkapjes lopen waar alles langsvliegt, terwijl een een medisch mondkapje waarschijnlijk veel beter werkt. Met een duidelijke instructie moet iedereen die toch kunnen gebruiken?
Wat bedoel je precies met medisch mondmasker?
Fides Quaerens Intellectum
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: COVID-19

Bericht door Erskinees »

Een FFP2-masker vermoed ik.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: COVID-19

Bericht door Ditbenik »

Henk J schreef:
Erskinees schreef:Ik sprak zojuist een oude achterbuurvrouw. Zij heeft een vaste zorghulpverlener die dagelijks een aantal keer in de week bij haar langskomt. Die zorgmedewerker was achteraf besmet met corona en heeft 3-4 dagen de fragiele achterbuurvrouw verzorgt terwijl ze corona had en is dus ook dichtbij geweest. Al die tijd wel een medisch mondmasker gebruikt. Er heeft dan ook geen besmetting plaatsgevonden. Natuurlijk is één casus geen bewijs voor de werkzaamheid van een medisch mondmasker, maar ik vraag me wel af waarom we in Nederland met allerlei papieren en katoenen mondkapjes lopen waar alles langsvliegt, terwijl een een medisch mondkapje waarschijnlijk veel beter werkt. Met een duidelijke instructie moet iedereen die toch kunnen gebruiken?
Heeft denk ik ook te maken met de beschikbaarheid van de medische mondmaskers. En het feit dat deze mondmaskers ook sneller huidirritatie kunnen opwekken. Maar ze zijn wel effectiever ja. Mijn moeder en zusje werken in een verpleeghuis, toen daar corona uitbrak hebben ze ook langere tijd op die afdeling gewerkt waar ze weinig afstand konden houden. Een deel van het personeel kreeg corona, maar een ander deel niet.
Beschikbaarheid is het probleem niet meer. Hier mag je ze niet dragen geloof ik maar in Duitsland zijn ze verplicht. Je kunt ze daar online bestellen (Duitsland in mag niet meer), 5 voor € 11,--.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: COVID-19

Bericht door Terri »

Delftenaar schreef: Geen idee. Ik vermoed dat, omdat mensen zien dat de sterftecijfers dalen (de kwetsbare ouderen zijn gevaccineerd), er slordiger met regels zoals afstand houden wordt omgegaan.
En in welke leeftijdsgroep moet ik dan nu de sterfgevallen zien? De 50-60 jarigen of 60-70 jarigen?
Ik weet nog vorig jaar toen alles net begon dat we ter info nog stergevallen met leeftijd en wel/niet onderliggend lijden kregen.
Als inmiddels veel ouderen gestorven zijn en de meesten nu gevaccineerd zijn, zijn het aantal sterfgevallen logischerwijs in een andere leeftijdscategorie te vinden denk ik... Of maak ik een denkfout?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Nee, je maakt geen denkfout.

Hoewel het meestal ouderen zijn die door corona komen te overlijden zijn er ook jongere mensen die helaas komen te overlijden. Alleen zijn die aantallen lager.
Het sterftecijfer door corona is vanwege de vaccinatie grofweg gedaald van ongeveer 100 of meer per dag naar 20 a 30 per dag. Dat zijn er uiteraard nog steeds 20 a 30 personen te veel. Alleen is dat een enorm verschil met eerder toen soms 150 of 170 personen per dag kwamen te overlijden.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door JvW »

Ik vraag me wel af wat er met dat onderliggend lijden bedoeld wordt. Ik vrees namelijk dat dat vrij breed is. In het begin dacht ik het te snappen, maar nu het heel dichtbij gekomen is heb ik het idee dat er veel meer mensen onder vallen dan ik eerder dacht.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

JvW schreef:Ik vraag me wel af wat er met dat onderliggend lijden bedoeld wordt. Ik vrees namelijk dat dat vrij breed is. In het begin dacht ik het te snappen, maar nu het heel dichtbij gekomen is heb ik het idee dat er veel meer mensen onder vallen dan ik eerder dacht.
Zeker, dat is een heel breed begrip. Zie het wekelijkse overzicht van het RIVM. Met onderliggend lijden worden ook hartproblemen bedoeld die met medicijnen goed onderdrukt kunnen worden waardoor de patiënt de kwaal niet echt als 'lijden' ervaart.
Plaats reactie