COVID-19

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:Laten we maar even wachten tot het warmer en zonniger wordt...
We hoeven niet altijd van het meest ongunstige scenario en de meest drastische maatregelen uit te gaan.
Juist het feit dat de overheid 'controle' wil hebben, baart mij de meeste zorgen.
De maatregelen in Nederland zijn nu ook weer niet extreem drastisch. (...)
Voor de gemiddelde Nederlander niet.
Voor bepaalde groepen die al vijf maanden of langer hun beroep niet hebben mogen uitoefenen natuurlijk wel.
Idem voor bewoners van sommige tehuizen die nog steeds gedurende lange tijd maar één vast contactpersoon hebben en waar andere familieleden (eigen kinderen, enzovoort) nog steeds geweigerd worden.

Mijn zorgen gingen en gaan overigens veel dieper als het gaat om het 'controle' willen hebben door de overheid.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef:Laten we maar even wachten tot het warmer en zonniger wordt...
We hoeven niet altijd van het meest ongunstige scenario en de meest drastische maatregelen uit te gaan.
Juist het feit dat de overheid 'controle' wil hebben, baart mij de meeste zorgen.
De maatregelen in Nederland zijn nu ook weer niet extreem drastisch. (...)
Voor de gemiddelde Nederlander niet.
Voor bepaalde groepen die al vijf maanden of langer hun beroep niet hebben mogen uitoefenen natuurlijk wel.
Idem voor bewoners van sommige tehuizen die nog steeds gedurende lange tijd maar één vast contactpersoon hebben en waar andere familieleden (eigen kinderen, enzovoort) nog steeds geweigerd worden.

Mijn zorgen gingen en gaan overigens veel dieper als het gaat om het 'controle' willen hebben door de overheid.
Juist erkennen dat er veel zaken zijn waar de overheid geen controle over heeft en geen invloed op kan uitoefenen moet er toe leiden dat je daar ook "de-niet-onwaarschijnlijke-maar-ook-niet-erg-waarschijnlijke" scenarios meeneemt en daar op voorbereidt.

Mensen die hun beroep niet kunnen uitoefenen is ernstig. Als samenleving moeten we er voor zorgen dat dit niet ten koste gaat van inkomen van deze mensen en van continuiteit van levensvatbare bedrijven. Juist de situatie in verzorgingshuizen zou moeten leiden tot strenger beleid elders zodat er meer mogelijk is voor deze groep.

De verzorgingshuizen zijn niet echt de grote gevaren voor de volksgezondheid in het algemeen. Het zijn eerder de kanaries in de mijn. Een uitbraak in een verzorgingshuis zal snel worden opgemerkt en zeker nu kan men verspreiding naar buiten redelijk in het vizier houden. Echter als je voor lief neemt dat er redelijk wat verspreiding in de samenleving is dan zullen er waarschijnlijk heel veel mensen in deze huizen overlijden, omdat je de ziekte moeilijk buiten houdt. De mensen daar hebben zelf heel weinig keuze tot risico verminderen, als de andere mensen in het huis minder voorzichtig zijn. De beslissing van 1 familie om een groter risico op besmetting voor lief te nemen, heeft ook gevolgen voor andere bewoners in het huis. Dit soort afwegingen maak ik liever als een land in een situatie als in Noorwegen of Denemarken zit dan in een situatie als in Nederland.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

We praten volledig langs elkaar heen... dus ik laat het maar zo.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: COVID-19

Bericht door Zita »

Waarom is de doventolk buiten beeld? En waarom maken ze van die leuke bordjes voor aan het spreekgestoelte (kathe-dinges spel ik altijd net verkeerd) maar blijven die buiten beeld?
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: COVID-19

Bericht door Adje »

Zita schreef:Waarom is de doventolk buiten beeld? En waarom maken ze van die leuke bordjes voor aan het spreekgestoelte (kathe-dinges spel ik altijd net verkeerd) maar blijven die buiten beeld?
De doventolken waren in beeld hoor.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Dodo »

Adje schreef:
Zita schreef:Waarom is de doventolk buiten beeld? En waarom maken ze van die leuke bordjes voor aan het spreekgestoelte (kathe-dinges spel ik altijd net verkeerd) maar blijven die buiten beeld?
De doventolken waren in beeld hoor.
Gebarentolken :cry
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Adje schreef:
Zita schreef:Waarom is de doventolk buiten beeld? En waarom maken ze van die leuke bordjes voor aan het spreekgestoelte (kathe-dinges spel ik altijd net verkeerd) maar blijven die buiten beeld?
De doventolken waren in beeld hoor.
Op het YouTube-kanaal van de NOS niet.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Zita »

windorgel schreef:
Adje schreef:
Zita schreef:Waarom is de doventolk buiten beeld? En waarom maken ze van die leuke bordjes voor aan het spreekgestoelte (kathe-dinges spel ik altijd net verkeerd) maar blijven die buiten beeld?
De doventolken waren in beeld hoor.
Op het YouTube-kanaal van de NOS niet.
Op de livestream van de NOS had ik ze niet. Nu had ik ze ook niet nodig gelukkig, maar Irma is altijd fijn om te zien. En ik schijn in het vuur van mijn betoog (als ik voor de klas een leuk onderwerp bij de kop heb) ongeveer evenveel gebaren te maken. :hum
Mannetje
Berichten: 7691
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: COVID-19

Bericht door Mannetje »

Verstandig, leerlingen zijn ook regelmatig hardhorend. ;)
-
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

merel schreef:En in Brazilië en India was jet ook niet echt winters tijdens de piek ;)
Landen rond de evenaar hebben niet zo'n sterk verschil tussen het binnen- en buitenseizoen.

In Nederland zijn we van november tot april meestal binnen en dan pieken de respiratoire aandoeningen.

Of covid in Nederland ook sneller verspreid in het koudere binnenseizoen moet nog bewezen worden. Gezien alle beperkende maatregelen is het moeilijk om goed onderzoek hiernaar te doen. Daarvoor zouden we eigenlijk een jaar lang geen maatregelen moeten hebben en dan kijken of covid (net als bv griep) sneller verspreid in het binnenseizoen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Dit bericht op RD.nl begrijp ik niet helemaal
https://www.rd.nl/artikel/922948-astmam ... -na-corona

En de foto ook niet. De foto toont een neusspray, maar Budesonide (ook wel bekend als Pulmicort) is een corticosteroïde, die via de mond moet worden geïnhaleerd. Ik heb hem zelf ook.
Hij werd in hoge doseringen ook wel voorgeschreven door een kinderarts, als kinderen te vaak een pseudokroep-aanval hadden.
Is het echt een neusspray?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: COVID-19

Bericht door Mister »

Mara schreef:Dit bericht op RD.nl begrijp ik niet helemaal
https://www.rd.nl/artikel/922948-astmam ... -na-corona

En de foto ook niet. De foto toont een neusspray, maar Budesonide (ook wel bekend als Pulmicort) is een corticosteroïde, die via de mond moet worden geïnhaleerd. Ik heb hem zelf ook.
Hij werd in hoge doseringen ook wel voorgeschreven door een kinderarts, als kinderen te vaak een pseudokroep-aanval hadden.
Is het echt een neusspray?
Er is inderdaad ook een neusspray van. https://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/b/ ... /item29785
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Mister schreef:
Er is inderdaad ook een neusspray van. https://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/b/ ... /item29785
Ja die bestond al.
Maar ik heb het inmiddels gevonden:\

"De universiteiten van Mainz en Uppsala werken onafhankelijk van elkaar aan een medicijn tegen het covid-19-virus. In Mainz gaat het om een profylaxe die bescherming biedt tegen het coronavirus. Bij de Zweden gaat het om een medicijn dat het virus terugdringt."
https://innovationorigins.com/nl/neusspray-tegen-corona"

Het is dus meer een bescherming dat het virus niet dieper doordringt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door JvW »

windorgel schreef:
Adje schreef:
Zita schreef:Waarom is de doventolk buiten beeld? En waarom maken ze van die leuke bordjes voor aan het spreekgestoelte (kathe-dinges spel ik altijd net verkeerd) maar blijven die buiten beeld?
De doventolken waren in beeld hoor.
Op het YouTube-kanaal van de NOS niet.
Op NPO1 was het allemaal goed te zien hoor, inclusief gebarentolk.

Waar ze wat mij betreft wel mee op mogen houden is het benoemen dat we nog even vol moeten houden omdat het einde in zicht is. Dat weet ik inmiddels wel, maar ik geloof er steeds minder van. Het idee wat ik heb is dat men er alles aan doet om tijdens de zomervakantie de boel open te kunnen gooien om dan vervolgens vanaf september weer in het oude stramien te vervallen. Men weet namelijk nog niet hoelang de vaccins beschermen....
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9654
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Die laatste zin hoor ik op het forum vaker, maar begrijp ik niet zo. Het doel van het vaccin is volgens mij niet dat je nooit covid 19 krijgt, maar het doel is dat hiermee sterfgevallen en IC opnames voorkomen kunnen worden. Je bouwt hoe dan ook een bepaalde afweer op door het vaccin.
Plaats reactie