COVID-19

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef: Er wordt nu massaal getest. En ik begreep dat de commerciële testen de positieve gevallen (vakantiegangers etc) doorgeeft. Maar de negatieven niet. Gevolg er worden meer positieve testen gemeten die anders niet gemeten zouden zijn. Mensen zonder klachten worden nl getest voor bijv vakantie. En zouden normaal niet opgemerkt zijn. En de verhouding van positieve testen t.o.v. negatieve testen is helemaal scheef. Want de positieve gevallen van God en commerciële testen worden bij elkaar opgeteld maar de negatieven niet. Misschien verklaart dat waarom de zh cijfers niet naar verhouding omhoog gaan.
De ziekenhuisopname volgt meestal twee tot drie weken na besmetting. Het is dus nu nog te vroeg om het effect op de ziekenhuizen te meten. Komt ook nog bij dat vooral heel veel jongeren besmet zijn.
Maar wanneer er niet zo massaal getest zou worden vanwege vakanties. En er niet zo'n scheve verhouding zou zijn in aantal positieve testen en negatieven door de testen van niet corona gevallen van de commerciële testen die niet meegeteld worden, zou het reproductiegetal veel lager liggen. Ende verwachting van zh opnames op ic ook. Dus m.i. is het net zo goed waarschijnlijk dat weken later de zh niet extreem hoeven te stijgen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef:Maar wanneer er niet zo massaal getest zou worden vanwege vakanties. En er niet zo'n scheve verhouding zou zijn in aantal positieve testen en negatieven door de testen van niet corona gevallen van de commerciële testen die niet meegeteld worden, zou het reproductiegetal veel lager liggen. Ende verwachting van zh opnames op ic ook. Dus m.i. is het net zo goed waarschijnlijk dat weken later de zh niet extreem hoeven te stijgen.
Dus het aantal uitgevoerde tests is opeens de boosdoener? Meten is weten.

Kuipers verwacht 800 bedden vol te krijgen. Dat betekent wellicht dat andere zorg weer afgeschaald moet worden. Dat vind ik wel problematisch.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: COVID-19

Bericht door Charles »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef:Maar wanneer er niet zo massaal getest zou worden vanwege vakanties. En er niet zo'n scheve verhouding zou zijn in aantal positieve testen en negatieven door de testen van niet corona gevallen van de commerciële testen die niet meegeteld worden, zou het reproductiegetal veel lager liggen. Ende verwachting van zh opnames op ic ook. Dus m.i. is het net zo goed waarschijnlijk dat weken later de zh niet extreem hoeven te stijgen.
Dus het aantal uitgevoerde tests is opeens de boosdoener? Meten is weten.

Kuipers verwacht 800 bedden vol te krijgen. Dat betekent wellicht dat andere zorg weer afgeschaald moet worden. Dat vind ik wel problematisch.
Ja inderdaad. Er wordt niet alleen meer gemeten. Dus ook gevallen zonder dat ze echt ziek zijn. Maar ook nog eens wordt door de manier van meten gedaan alsof er relatief meer mensen besmet zijn. Je krijgt gewoon geen goed beeld zo.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: Ja inderdaad. Er wordt niet alleen meer gemeten. Dus ook gevallen zonder dat ze echt ziek zijn. Maar ook nog eens wordt door de manier van meten gedaan alsof er relatief meer mensen besmet zijn. Je krijgt gewoon geen goed beeld zo.
Op grond van het coronadashboard kun je opmaken dat het aantal uitgevoerde tests door de GGD de afgelopen weken flink is gestegen, maar in absolute zin is dit aantal (nog) niet hoger dan in december en maart jl.

Ik begrijp je opmerkingen dus niet.

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... mensen#ggd
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Voor de duidelijkheid: als er gedurende enkele weken niet iets fundamenteels aan de manier van testen veranderd kun je nog steeds iets zeggen over de groeisnelheid (en indirect het reproductiegetal). Hoe en wat je ook meet, als je het consistent doet word5 een verdubbeling per week gewoon gemeten als een verdubbeling per week. Ook als je maar 1% van de besmettingen vindt of als je alle besmettingen ziet.

De vraag is wel een beetje of er consistent gemeten wordt, maar de groei van afgelopen week lijkt wel echte groei te zijn. In Engeland zie je nu trouwens echt wel de voorspelde toename in ziekenhuisopnames. De boel daar helemaal opengooien lijkt niet echt verstandig als het niet samengaat met oproep om zelf verantwoordelijk en erg voorzichtig te zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef: Ja inderdaad. Er wordt niet alleen meer gemeten. Dus ook gevallen zonder dat ze echt ziek zijn. Maar ook nog eens wordt door de manier van meten gedaan alsof er relatief meer mensen besmet zijn. Je krijgt gewoon geen goed beeld zo.
Op grond van het coronadashboard kun je opmaken dat het aantal uitgevoerde tests door de GGD de afgelopen weken flink is gestegen, maar in absolute zin is dit aantal (nog) niet hoger dan in december en maart jl.

Ik begrijp je opmerkingen dus niet.

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... mensen#ggd
In de getallen van coronagrvallen zijn ook de corona gevallen meegeteld van de niet ggd testen. Maar niet de testen van buiten de ggd, die geen corona opleverden. En aangezien daar vaak mensen op corona getest worden die geen klachten hadden maar puur vanwege bijv. Een reis, kan je je wel voorstellen dat die gevallen zich niet bij ggd hadden laten testen. En ze dus nooit geteld waren. Naast dat je totaal niet weet wat het aantal geteste mensen zijn. Dat zijn er namelijk meer als alleen bij de GGD.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Maakt het uit in hoeverre er meer testen zijn? Ik hoor om mij heen momenteel niets anders dan corona en quarantaine gevallen. Op school de laatste week 4 klassen in quarantaine met diverse gezinnen per klas. Onze kinderen zouden op kamp gaan met de kerk, helaas zitten ook in quarantaine, waarvan 1 kind op dit moment wordt getest ivm verdenking corona. Dat zou ik aan het begin van de zomervakantie heel zuur vinden.

In dit topic is herhaaldelijk aangegeven dat corona seizoensgevoelig is. Ik merk daar niets van. In deze regio hoor ik over net zo veel besmettingen als afgelopen januari/februari
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: COVID-19

Bericht door Marco »

@Charles: Krantenkoppen hebben altijd de neiging om het nieuws stevig te brengen. Er wordt dus rekening gehouden met een piek die ergens tussen 150 en 600 ligt. Het bericht van Jan Huurman is daarentegen ronduit misleidend: Die stelt keihard dat het stijgt van 75 naar 150, daarbij voorbijgaand aan het zinnetje daarvoor over het sombere scenario.

Wat gebeurt er vervolgens op Twitter: het ene geroeptoeter wordt overgenomen en ingehaald door het volgend geroeptoeter...
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: COVID-19

Bericht door Marco »

Lilian1975 schreef:
Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef: Ja inderdaad. Er wordt niet alleen meer gemeten. Dus ook gevallen zonder dat ze echt ziek zijn. Maar ook nog eens wordt door de manier van meten gedaan alsof er relatief meer mensen besmet zijn. Je krijgt gewoon geen goed beeld zo.
Op grond van het coronadashboard kun je opmaken dat het aantal uitgevoerde tests door de GGD de afgelopen weken flink is gestegen, maar in absolute zin is dit aantal (nog) niet hoger dan in december en maart jl.

Ik begrijp je opmerkingen dus niet.

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... mensen#ggd
In de getallen van coronagrvallen zijn ook de corona gevallen meegeteld van de niet ggd testen. Maar niet de testen van buiten de ggd, die geen corona opleverden. En aangezien daar vaak mensen op corona getest worden die geen klachten hadden maar puur vanwege bijv. Een reis, kan je je wel voorstellen dat die gevallen zich niet bij ggd hadden laten testen. En ze dus nooit geteld waren. Naast dat je totaal niet weet wat het aantal geteste mensen zijn. Dat zijn er namelijk meer als alleen bij de GGD.
Als bij de bepaling van het reproductiegetal alleen deze testen van belang zouden zijn had je een punt. Ik weet niet precies hoe het RIVM dat doet. Lijkt mij dat er ook meegenomen moet zijn of er op grote schaal besmettingen geïmporteerd worden vanuit andere landen, variaties in tijd tussen besmetting, testen en overdracht.. Anders kon je het gewoon van de ene dag op de volgende zelf zo uitrekenen aan de hand van één getalletje dat dagelijks wordt vermeld.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: COVID-19

Bericht door Charles »

Marco schreef:@Charles: Krantenkoppen hebben altijd de neiging om het nieuws stevig te brengen. Er wordt dus rekening gehouden met een piek die ergens tussen 150 en 600 ligt. Het bericht van Jan Huurman is daarentegen ronduit misleidend: Die stelt keihard dat het stijgt van 75 naar 150, daarbij voorbijgaand aan het zinnetje daarvoor over het sombere scenario.

Wat gebeurt er vervolgens op Twitter: het ene geroeptoeter wordt overgenomen en ingehaald door het volgend geroeptoeter...
Bericht is niet van Twitter maar van LinkedIn. Kwam voorbij omdat prof. Helsloot het interessant vond.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

merel schreef:Maakt het uit in hoeverre er meer testen zijn? Ik hoor om mij heen momenteel niets anders dan corona en quarantaine gevallen. Op school de laatste week 4 klassen in quarantaine met diverse gezinnen per klas. Onze kinderen zouden op kamp gaan met de kerk, helaas zitten ook in quarantaine, waarvan 1 kind op dit moment wordt getest ivm verdenking corona. Dat zou ik aan het begin van de zomervakantie heel zuur vinden.

In dit topic is herhaaldelijk aangegeven dat corona seizoensgevoelig is. Ik merk daar niets van. In deze regio hoor ik over net zo veel besmettingen als afgelopen januari/februari
Voor groeicijfers schatten maakt het allemaal niet zo veel uit hoeveel er getest wordt, als het testen maar consistent gebeurt. Of je nu consequent 1% van de besmettingen vindt, of 10%, de groeifactor kun je wel schatten (als er genoeg besmettingen zijn). Het maakt ook niet zo veel uit of je in alle groepen van de bevolking kijkt of alleen naar jongeren (al kun je iets missen als er tijdelijk in een van de groepen heel veel infecties zijn, zoals onder de feestende jongeren).

Ik denk dat er wel een beetje seizoenseffect is. Niet zozeer direct vanwege het weer, maar in hoeverre men binnen is, met de deuren en ramen goed dicht. Dat het nu hard gaat heeft ook deels te maken met een zeer infectieuze Delta-variant.

Trouwens hier wat over long-Covid en kinderen: https://www.nature.com/articles/d41586-021-01935-7
Het is wel jammer dat dit punt zo politiek is gemaakt. Er is eigenlijk veel te weinig goed onderzoek gedaan (met een controle groep). Er lijkt wel iets aan de hand te zijn en long-Covid lijkt iets wat echt is maar het zou goed zijn om te weten hoe ernstig het is en hoe veel het voorkomt onder kinderen. Nog steeds denk ik dat vaccineren voor oudere kinderen, ook in het belang van het kind zelf is, maar op het moment kunnen vaccins op andere plaatsen in de wereld veel beter gebruikt worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Voor groeicijfers schatten maakt het allemaal niet zo veel uit hoeveel er getest wordt, als het testen maar consistent gebeurt. Of je nu consequent 1% van de besmettingen vindt, of 10%, de groeifactor kun je wel schatten (als er genoeg besmettingen zijn). Het maakt ook niet zo veel uit of je in alle groepen van de bevolking kijkt of alleen naar jongeren (al kun je iets missen als er tijdelijk in een van de groepen heel veel infecties zijn, zoals onder de feestende jongeren).

Ik denk dat er wel een beetje seizoenseffect is. Niet zozeer direct vanwege het weer, maar in hoeverre men binnen is, met de deuren en ramen goed dicht. Dat het nu hard gaat heeft ook deels te maken met een zeer infectieuze Delta-variant.

Trouwens hier wat over long-Covid en kinderen: https://www.nature.com/articles/d41586-021-01935-7
Het is wel jammer dat dit punt zo politiek is gemaakt. Er is eigenlijk veel te weinig goed onderzoek gedaan (met een controle groep). Er lijkt wel iets aan de hand te zijn en long-Covid lijkt iets wat echt is maar het zou goed zijn om te weten hoe ernstig het is en hoe veel het voorkomt onder kinderen. Nog steeds denk ik dat vaccineren voor oudere kinderen, ook in het belang van het kind zelf is, maar op het moment kunnen vaccins op andere plaatsen in de wereld veel beter gebruikt worden.
Als je kijkt naar het coronadashboard, dan vind ik het opvallend dat afgelopen week het opnamecijfer van de leeftijdscategorie 20-29 gestegen is tot boven het gemiddelde.

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... is-opnames
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: COVID-19

Bericht door Marco »

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ste-mensen
Ook opvallend: Urk en Staphorst: geen positief geteste mensen.
Dan vraag ik me meteen af, of men daar nog test..?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Marco schreef:https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ste-mensen
Ook opvallend: Urk en Staphorst: geen positief geteste mensen.
Dan vraag ik me meteen af, of men daar nog test..?
Of iedereen is al positief getest ooit :haha
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie