COVID-19

Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

het totaal aantal patienten met corona in de ziekenhuizen (IC en verpleegafdelingen) stijgen niet in de verhouding met het aantal besmettingen, ook niet de stijgingpercentages van drie weken geleden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

@hervormde, natuurlijk zijn er ook vele andere zaken waarover men zorgen mag hebben. Vanuit een geestelijk perspectief zijn er zeer zeker grotere zorgen.

Dat neemt niet weg dat de aandacht voor covid-19 vanuit gezondheids- en maatschappelijk oogpunt heel begrijpelijk en terecht is. De cijfers die je presenteert, geven sowieso een vertekend beeld. Wanneer er niet de nodige aandacht was geweest, dan waren de gevolgen in ons land vele malen groter geweest dan nu. Zelfs mét maatregelen was de sterfte aan covid-19 in NL in diverse weken van de maand april 40% van de totale sterfte (doodsoorzaak nummer 1). Wekelijks overleden in ons land toen ruim 2000 personen aan covid-19 (volgens de gecorrigeerde CBS-cijfers). En naast sterfte zijn er ook de ernstige restverschijnselen bij vele patiënten die níet overleden zijn, om van de gevolgen voor de maatschappij en economie maar niet te spreken.

Laten we covid-19 niet bagatelliseren, maar daar gewoon aandacht aan geven die redelijk is. Wanneer het niet meer redelijk is, mogen we dat natuurlijk ook zeggen - en dat heb ik ook diverse malen gedaan toen de overdrijving op diverse fronten toesloeg.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Het verschil tussen corona en al die andere virussen is immuniteit. Tegen de griep hebben de meeste mensen een vorm van immuniteit opgebouwd, waardoor er in verhouding weinig slachtoffers vallen (hiermee wil ik het feit dat ieder jaar tussen de 6000 en 10.000 personen aan de griep overlijden niet bagatelliseren). Af en toe ontstaat er een nieuwe griepvariant en die leidt dan tot een pandemie (bv. de Spaanse griep).
Andere virussen zorgen voor onschuldige dingen als een verkoudheid (rhinovirus) of besmetten alleen in bepaalde vermijdbare situaties (hiv).

Doordat corona nieuw is, is i.t.t. de griep de hele bevolking vatbaar. Dat legt een enorme druk op de zorg. Toestanden zoals in Italië wil iedereen vermijden. Vandaar alle maatregelen. Gelukkig is het sterftecijfer van dit virus niet heel hoog. Als echter ieder besmet kan raken spreek je alles bij elkaar toch over enorme aantallen. Zoals in Bergamo: dat is een stad met 120.000 inwoners (net zo groot als zeg Dordrecht) waar 6.000 slachtoffers zijn gevallen. Dat maakt dat voorzichtigheid geboden is.

Natuurlijk blijft dit virus altijd onder ons. In de loop van de tijd zal aan de ene kant het virus afzwakken (virussen die een pandemie veroorzaken worden doorgaans na verloop van tijd milder) en aan de andere kant minder mensen tegelijk kunnen besmetten. Hoewel er aanwijzingen zijn dat immuniteit niet blijvend is zijn er, omdat iedereen op een ander moment besmet raakt, toch altijd personen niet bevattelijk voor het virus.
Dan is het weer normaal en vanaf dan is dit virus gelijk aan het rs-virus, influenza, rhinovirus en wat er verder allemaal nog meer rondgaat.

Momenteel zijn we nog lang niet zover.
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

Het totaal aantal patiënten in de ziekenhuizen blijft wonderlijk stabiel.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: COVID-19

Bericht door Erskinees »

Bertiel schreef:Het totaal aantal patiënten in de ziekenhuizen blijft wonderlijk stabiel.
Bertiel schreef:op dit moment heb je heel misschien gelijk, maar met maart/april in ons achterhoofd en de activiteit van het virus in andere werelddelen, niet.
Het virus gevaarlijk genoeg om zo weer op te laaien, ook al is het nu wel zo dat het aantal besmettingen harder (blijft) stijgen dan dat het aantal ziekenhuis/IC opnames.
Maar niemand weet of dat zo blijft, en als het weer stijgt zoals het in maart steeg komen de mensen die je noemde, ook weer in gevaar omdat andere zorg blijft liggen.
Bertiel schreef:verbaas me erover dat het aantal opnames niet al aan het stijgen is, terwijl het aantal besmettingen al drie weken aan het stijgen is (zij het de laatste week excpetioneel)
Je verbaast je er blijkbaar zo over dat je het tot drie maal op een dag moet posten. Last van de hite?
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:Het totaal aantal patiënten in de ziekenhuizen blijft wonderlijk stabiel.
Je blijft daarop hameren, hè?

Maar kijk eens naar maart. Op 11 maart waren er nog maar 8 IC-opnames/dag; eind maart lag dit aantal boven de 100/dag. Het kan dus heel snel gaan. Ik hoop en verwacht niet dat het nu zo snel gaat, maar ik zou je door de huidige cijfers maar niet laten bedriegen.

Bovendien is bekend dat de RIVM-cijfers voor ziekenhuisopnames niet actueel zijn, veel meldingen worden pas na meer dan een week in de cijfers verwerkt.
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

Klopt. Maar in maart liepen de stijgingen gelijk op. Mede ook omdat er pas later in het ziekteproces getest werd maar toch. Nu is de curve van het aantal besmettingen al enkele Weken veel steiler
En waarom vind ik dat belangrijk?
1 voorwaarde voor het in stand houden van de versoepelingen is dat de zorg het aan kan
2 degene die besmet raken zijn vaak minder ziek, of buiten een risico groep of het virus muteert
3 behandeling van het virus wordt beter aangepakt door artsen wat resulteert in snellere genezing of minder ernstig (Bevestigd door dhr Gommers)

Dat zijn toch positieve signalen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

Erskinees schreef:
Bertiel schreef:Het totaal aantal patiënten in de ziekenhuizen blijft wonderlijk stabiel.
Bertiel schreef:op dit moment heb je heel misschien gelijk, maar met maart/april in ons achterhoofd en de activiteit van het virus in andere werelddelen, niet.
Het virus gevaarlijk genoeg om zo weer op te laaien, ook al is het nu wel zo dat het aantal besmettingen harder (blijft) stijgen dan dat het aantal ziekenhuis/IC opnames.
Maar niemand weet of dat zo blijft, en als het weer stijgt zoals het in maart steeg komen de mensen die je noemde, ook weer in gevaar omdat andere zorg blijft liggen.
Bertiel schreef:verbaas me erover dat het aantal opnames niet al aan het stijgen is, terwijl het aantal besmettingen al drie weken aan het stijgen is (zij het de laatste week excpetioneel)
Je verbaast je er blijkbaar zo over dat je het tot drie maal op een dag moet posten. Last van de hite?
Ook :D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

We hebben het kunnen horen he, van de heren Rutte en de Jonge.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Sorry, wij zaten net te barbecueën.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1124
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

coco schreef:
hervormde schreef:
Valcke schreef:Toename in ziekenhuisopnames en IC volgen echt wel, laten we ons geen illusies maken.
Ik ontken niet dat de cijfers niet (iets) kunnen stijgen, maar ga me steeds meer en meer verbazen over de disproportionaliteit van de aandacht.

Staat dit nog in verhouding tot de zorgen die ons land kent?

- kankerpatiënten?
- hartpatiënten?
- psychiatrische patiënten?

Iedere dag overlijden er 400 mensen in Nederland. Er overlijden op dit moment geen vier mensen mét COVID-19, maar als dat zo zijn, dan is het 1% van het aantal sterfgevallen. Iedere dag worden er iets meer dan 8.000 mensen opgenomen in een ziekenhuis.

Ieder jaar overlijden er tussen de 6500 - 10000 mensen aan de griep (wereldwijd tussen de 600.000 en 800.000). Nooit deze massale aandacht opgemerkt.

Het zegt in mijn beleving heel veel over de stuurloosheid van de samenleving, als er maar iets komt, wat sturen uit handen lijkt te slaan.

Om het met de woorden van een aantal eeuwen terug te citeren: radeloos, redeloos en reddeloos.

Natuurlijk moeten we voorzichtig zijn, maar misschien moeten we aanvaarden dat COVID-19 net als vele andere virussen onderdeel uitmaakt van onze leefwereld: RSV, influenze, HIV, Rhino, etc. etc.

Of zijn er teveel miljarden geïnvesteerd in de vaccinindustrie?
Geheel eens.
Niks aan toe te voegen.
Met dat verschil dat corona erg besmettelijk is, terwijl de genoemde ziektebeelden dat niet zijn. Dat maakt het enger. Daarnaast is er voor veel soorten kanker en hartkwalen behandeling en medicatie. Met dit virus is het verloop veel moeilijker te voorspellen. En wij mensen houden nu eenmaal van controle.
Fides Quaerens Intellectum
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: COVID-19

Bericht door hervormde »

Valcke schreef:@hervormde, natuurlijk zijn er ook vele andere zaken waarover men zorgen mag hebben. Vanuit een geestelijk perspectief zijn er zeer zeker grotere zorgen.

Dat neemt niet weg dat de aandacht voor covid-19 vanuit gezondheids- en maatschappelijk oogpunt heel begrijpelijk en terecht is. De cijfers die je presenteert, geven sowieso een vertekend beeld. Wanneer er niet de nodige aandacht was geweest, dan waren de gevolgen in ons land vele malen groter geweest dan nu. Zelfs mét maatregelen was de sterfte aan covid-19 in NL in diverse weken van de maand april 40% van de totale sterfte (doodsoorzaak nummer 1). Wekelijks overleden in ons land toen ruim 2000 personen aan covid-19 (volgens de gecorrigeerde CBS-cijfers). En naast sterfte zijn er ook de ernstige restverschijnselen bij vele patiënten die níet overleden zijn, om van de gevolgen voor de maatschappij en economie maar niet te spreken.

Laten we covid-19 niet bagatelliseren, maar daar gewoon aandacht aan geven die redelijk is. Wanneer het niet meer redelijk is, mogen we dat natuurlijk ook zeggen - en dat heb ik ook diverse malen gedaan toen de overdrijving op diverse fronten toesloeg.
Niemand, ook ik niet, kan weten wat er gebeurt was als ... als we niets hadden gedaan. We kunnen bijvoorbeeld wel voorzichtig kijken naar een land als Zweden, waar er op een andere manier mee om is gegaan.

Maar ook daarvan geldt, het is moeilijk vergelijkbaar. Er wordt ook gezegd dat de zorg al jaren in Italië in haar voegen kraakt.

Voor wat betreft Nederland: misschien zegt het wel iets over onze commercie in de zorg. De zogenaamde efficiencyslag die gemaakt is. In ons buurland Duitsland waren veel meer IC-bedden beschikbaar per 100.000 inwoners. Nederland bungelt ergens onder aan het lijstje.

Wat bedoel je met wekelijks ruim 2.000 personen? Dat vind ik een vage omschrijving. Uit CBS cijfers blijkt dat de oversterfte tussen de 8500 - 12000 personen lag. In 2017-2018 was er een oversterfte van 9.500. Ieder jaar overlijden er gemiddeld 6.400 aan de griep. Onderschat trouwens nooit de griep!

Lees dit nog eens:

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/266 ... -griepgolf

Lees het nu nog eens zo: situatie in brabantse ziekenhuizen ernstig. Honderden behandelingen uitgesteld door COVID-19. Roept het herkenning op? Maar dat was in 2018. Weet u het nog? Ik niet meer.

Volgens het RIVM/CBS weten ze nog weinig over de oversterfte door de griep. Ze noemen nu een getal van 400! Zeker zijn er soms lage getallen geweest, maar hier zou ik nog wel eens meer over willen weten.

Waar het mij omgaat is de disproportionaliteit. Inderdaad de controle, zoals Anselmus even verder noemt, kan wel eens een belangrijk punt zijn.

Waarom zeg ik dat? Omdat ik denk aan de vele mensen die eenzaam gestorven zijn, waar veel angst heerst, waar mensen werkeloos zijn geworden. Nee, ik wil niet al te gemakkelijk omzien en schuldigen aanwijzen, maar ik mis op dit moment wel een zekere nuchtere reflectie.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Door alle beelden uit Italië van afgelopen maart is iedereen in paniek geraakt. Hoewel het virus gevaarlijk kan zijn valt het sterftecijfer gelukkig wel mee. Alhoewel het hoger is dan bij de griep.
Vroeger zou iedereen gewoon doorgeleefd hebben en de gevolgen (ziekenhuisopnames en overledenen) geaccepteerd hebben. Dat verklaart mede waarom juist ouderen zich slecht aan de regels houden.

Tusssn de regels door viel in het begin te merken dat het RIVM veel voor de Zweedse benadering voelde. De maatschappij niet. Internet etc. speelt hierbij een rol.
Tijdens bv. de pandemie van 1968 stond er niet dagelijks een overzicht in de krant met het aantal besmettingen in je eigen woonplaats, Rotterdam, Nederland, Europa etc. Met twee woorden op Google zie je binnen enkele seconden hoeveel besmettingen er vandaag waren in zeg Thailand. Dat geeft onrust. Als er dan ook nog een uit China overgewaaid concept uitgeprobeerd wordt dat lockdown heet heeft natuurlijk iedereen het gevoel dat er iets heel ernstigs aan de hand is. Niet voor niets ervaren veel mensen een toename van psychische klachten (ook bij ons christenen).

De keerzijde is dat we nu meer weten dan afgelopen maart. Achteraf is het natuurlijk makkelijk oordelen. Stel je voor dat 1 op de 5 geïnfecteerden zou overlijden... Destijds was geen zicht op de ernst. Omdat beperkt getest werd kwamen alleen de ernstige gevallen naar boven.

Kwetsbaren moeten beschermd worden ende maatschappij moet kunnen draaien. In de huidige situatie is dat redelijk mogelijk. Uiteindelijk is anderhalve meter afstand houden niet zo moeilijk. Als iedereen daar rekening mee houdt kan best veel.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Hervormde, naar aanleiding van je vraag. De 2000 personen die ik noemde, was de sterfte aan covid-19 per week tijdens de piek in april. Sterfte per week in die periode is (zonder covid) circa 3000, daar kwamen toen 2000 overlijdens per week bij als gevolg van covid. Dit ter verduidelijking. Hoe zou het geweest zijn zonder maatregelen? Zeker erger en langduriger... disproportioneel vind ik de aandacht dus helemaal niet.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

In de sloppenwijken van Mumbai heeft al 57 (!) procent van de inwoners antistoffen tegen covid-19 ontwikkeld.

https://www.trouw.nl/buitenland/in-de-s ... ~bc02af01/
Plaats reactie