COVID-19

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Dat weet je niet. Ik denk en hoop het (want dan is er niet te veel doorbraak van het virus), maar om het feitelijk te noemen gaat wel heel ver, zeker ook omdat in de meest kwetsbare groep meer gevaccineerd wordt.
In ziekenhuizen liggen voornamelijk ongevaccineerden. Je ligt niet in het ziekenhuis voor de lol, maar omdat je ernstig ziek bent. Dan is de uitspraak dat met name ongevaccineerden zullen overlijden aan het coronavirus in lijn met de feiten.
Ja maar heel ver in de toekomst kijken kun je niet. In Israel is dacht ik al weer een meerderheid van de ziekenhuispatienten gevaccineerd. (Dat is te verwachten, ook als vaccins erg effectief zijn) De stelligheid waarmee je onvoorwaardelijke uitspraken doet over de toekomst is erg storend.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
Habitat schreef: In deze periode wordt maar al te duidelijk dat cijfers niet "voor zich spreken".
Ik vind 4,5 miljoen geregistreerde doden als gevolg van een coronabesmetting een cijfer dat redelijk voor zich spreekt.
Ik geloof dat de 4,5 miljoen een onderschatting is. Toch zit in dit cijfer een heel groot deel heel oude mensen waar degenen die Covid als niet al te groot gevaar zien graag op wijzen. Om die reden noemde ik honderdduizenden mensen, dat zijn cijfers die iedereen wel aan Covid toeschrijft en het zijn ook al heel veel mensen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9824
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

parsifal schreef:
Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Dat weet je niet. Ik denk en hoop het (want dan is er niet te veel doorbraak van het virus), maar om het feitelijk te noemen gaat wel heel ver, zeker ook omdat in de meest kwetsbare groep meer gevaccineerd wordt.
In ziekenhuizen liggen voornamelijk ongevaccineerden. Je ligt niet in het ziekenhuis voor de lol, maar omdat je ernstig ziek bent. Dan is de uitspraak dat met name ongevaccineerden zullen overlijden aan het coronavirus in lijn met de feiten.
Ja maar heel ver in de toekomst kijken kun je niet. In Israel is dacht ik al weer een meerderheid van de ziekenhuispatienten gevaccineerd. (Dat is te verwachten, ook als vaccins erg effectief zijn) De stelligheid waarmee je onvoorwaardelijke uitspraken doet over de toekomst is erg storend.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

Ruim de helft van de opnames in Israel zijn twee keer gevaccineerd, maar de kans om opgenomen te worden is voor 60 plussers 9 keer kleiner en 60 minners komen amper voor in de cijfers. Vaccinatie loont dus wel degelijk.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

merel schreef:
parsifal schreef:
Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Dat weet je niet. Ik denk en hoop het (want dan is er niet te veel doorbraak van het virus), maar om het feitelijk te noemen gaat wel heel ver, zeker ook omdat in de meest kwetsbare groep meer gevaccineerd wordt.
In ziekenhuizen liggen voornamelijk ongevaccineerden. Je ligt niet in het ziekenhuis voor de lol, maar omdat je ernstig ziek bent. Dan is de uitspraak dat met name ongevaccineerden zullen overlijden aan het coronavirus in lijn met de feiten.
Ja maar heel ver in de toekomst kijken kun je niet. In Israel is dacht ik al weer een meerderheid van de ziekenhuispatienten gevaccineerd. (Dat is te verwachten, ook als vaccins erg effectief zijn) De stelligheid waarmee je onvoorwaardelijke uitspraken doet over de toekomst is erg storend.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

Ruim de helft van de opnames in Israel zijn twee keer gevaccineerd, maar de kans om opgenomen te worden is voor 60 plussers 9 keer kleiner en 60 minners komen amper voor in de cijfers. Vaccinatie loont dus wel degelijk.
Dat is wel duidelijk. Vaccinatie lijkt voor vrijwel iedereen heel verstandig. Maar zoals ik al zei lijkt ambtenaar wel heel stellige uitspraken te doen over de toekomst en zegt hij dingen die wat cijfers betreft heel onzorgvuldig uitgedrukt zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD
Berichten: 2110
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door TSD »

Orchidee schreef:
Ambtenaar schreef:
Wim Anker schreef: Censuur is altijd slecht.

(En censuur is wat anders dan weren wat niet conform beleid of doelstelling is)
Een advertentie weigeren is geen censuur. Als ik in het RD een advertentie wil plaatsen voor Second Love of een seksshop, wordt die niet geplaatst.

Waarom dan wel een advertentie plaatsen waarin gezondheidsclaims worden gedaan die onjuist zijn?
Er is een gedeelte van de achterban die zéér beinvloedbaar zijn voor het gebruik maken van alternatieve middelen.
Homeopaten, strijkers enz. hebben over het algemeen véél klandizie in de refo/christelijke bevolking.
Dat klopt. En daar zitten ook echt dubieuze methoden bij. Dan bedoel ik niet zozeer methoden die minder wetenschappelijk onderbouwd / in reguliere circuit (huisarts) geaccepteerd zijn, maar waar een gedeelte van de mensen wel daadwerkelijk baat bij hebben (osteopaat), maar vooral de methodes waarbij gebruik wordt gemaakt van dubieuze methoden van diagnose en behandeling met links naar duidelijk onchristelijke levensbeschouwingen of zelfs occulte praktijken.

Wij zijn in het verleden ook wel eens op een dergelijk pad geweest (bio resonantie i.c.m. bepaalde korreltjes), notabene via een 'reformatorische' 'arts'. Het gaf opmerkelijk geestelijke duisternis en ' hardheid' totdat we alles, in de kliko hadden geknikkerd en direct definitief hiermee zijn gestopt. We zijn toen gaan zoeken wat het was, er bleken toch occulte links te zijn. We geloven dat de Heere ons van dit pad heeft afgebracht en ik hoop die ervaring ook door te mogen blijven geven. We zijn zo argeloos soms, zeker als zelfs mensen met reformatorische achtergrond dit aanbieden.

Daarmee heb ik niet gezegd dat dus alle alternatieve geneeswijzen per definitief fout zijn, zeer zeker niet, je moet alleen wel oppassen / kritisch zijn bij wat je doet en ook zelf je gezonde verstand gebruiken (en soms ook even doorzoeken: waar heb ik nu echt mee te maken en wat is de oorsprong). "Baat het niet dan schaad het niet" is in dit opzicht een hele gevaarlijke uitspraak.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Ja maar heel ver in de toekomst kijken kun je niet. In Israel is dacht ik al weer een meerderheid van de ziekenhuispatienten gevaccineerd. (Dat is te verwachten, ook als vaccins erg effectief zijn) De stelligheid waarmee je onvoorwaardelijke uitspraken doet over de toekomst is erg storend.
Volgens mij zijn mijn uitspraken heel logisch en in lijn met de geschiedenis. Als je geen antistoffen hebt tegen een bepaalde besmetting dan zijn de complicaties van de besmetting nu eenmaal heftiger. Eén van de complicaties van besmetting is de dood.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:
Ik geloof dat de 4,5 miljoen een onderschatting is. Toch zit in dit cijfer een heel groot deel heel oude mensen waar degenen die Covid als niet al te groot gevaar zien graag op wijzen. Om die reden noemde ik honderdduizenden mensen, dat zijn cijfers die iedereen wel aan Covid toeschrijft en het zijn ook al heel veel mensen.
Dat denk ik ook, maar volgens het dashboard van de John Hopkins Universiteit zijn er nu iets meer dan 4,5 miljoen doden geregistreerd wereldwijd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: Feitelijk zal het zo zijn dat het overgrote deel van de mensen die nu nog zullen overlijden aan het coronavirus niet gevaccineerd zijn.
Dit was je uitspraak. Jij noemt dit "feitelijk".
Ik geloof dat vaccinatie de kans op overlijden aan dit Corona virus verlaagt, maar dat is niet wat je zegt.
Als straks rond de 90% van de 50 plussers is gevaccineerd in Nederland, is het niet onwaarschijnlijk dat er ook meer gevaccineerden overlijden aan Covid dan niet gevaccineerden. Gewoon omdat de groep die behoorlijk risico loopt onder de gevaccineerden groter is.

Bovendien ga je er van uit dat er geen mutatie optreed die en een stuk beter is in het vaccin omzeilen en nog steeds vrij dodelijk is. Lijkt me een niet al te gekke aanname. Maar het "feitelijk" noemen is niet terecht. Juist dit soort resolute uitspraken kunnen veel kwaad gaan doen als ze later niet waar blijken. Ik denk dat Jona Walk in het eerder geciteerde stukje echt een goed punt heeft dat sommige mensen veel zekerder van hun zaak lijken dan mensen die er echt verstand van hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Ik geloof dat vaccinatie de kans op overlijden aan dit Corona virus verlaagt, maar dat is niet wat je zegt.
Je hebt gelijk dat ik me niet zorgvuldig genoeg uitdrukte. Met mijn uitspraak bedoelde ik niet dat in absolute zin de meeste overlijdens mensen betreffen die ongevaccineerd zijn. In relatieve zin natuurlijk wel.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

Ruim de helft van de opnames in Israel zijn twee keer gevaccineerd, maar de kans om opgenomen te worden is voor 60 plussers 9 keer kleiner en 60 minners komen amper voor in de cijfers. Vaccinatie loont dus wel degelijk.
ff denken hoor.... 60 minners komen amper voor in de cijfers.. ....Van gevaccineerden of ongevaccineerden of beide? Kans op opname voor 60+ 9 keer kleiner voor gevaccineerden dan ongevaccineerden. Maar..... helft opname is gevaccineerd.
Rekensommetje. Stel 90 opnames. Helft gevaccineerd. Dus 45 gevaccineerd en 45 ongevaccineerd. Van de opnames 60+ is het aandeel ongevaccineerden 9x zo groot. 60- komt nauwelijks voor. Dus van de 45 ongevaccineerden is dan iedereen 60+ en van de gevaccineerden 5. Dus 45 gevaccineerden zijn 60- en van de ongevaccineerden zijn er 0 onder de 60. Maar 60- komt bijna niet voor staat er.

De vaccinatiegraad in Israël is niet zo hoog, en ik neem aan dat hoe ouder hoe hoger het percentage.
Rara hoe kan dit? Wie krijgt dit sommetje kloppend?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 31 aug 2021, 12:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Ik zou het juridisch wel een interessante casus vinden:
werknemers die niet zijn ingeënt lopen het risico door hun gevaccineerde collega’s besmet te worden. Gevaccineerden zijn immers wel voor ca. 60% minder vatbaar om ziek te worden, maar zijn wel besmettelijk. Ook is onder de gevaccineerden een zekere mate van nonchalance met de maatregelen, men is immers gevaccineerd. Gevaccineerden zijn dus een groot risico voor niet gevaccineerden. Werkgevers moeten de integriteit van hun werknemers respecteren en hen een zo goed mogelijke werkomgeving aanbieden.

Ik sluit niet uit dat ze verplicht zijn om een werkomgeving te creëren waarin niet-gevaccineerden beschermd worden. Vaccinatieplicht kan alleen worden afgedwongen als de aard van de werkzaamheden met zich mee brengt dat vaccinatie noodzakelijk is, zoals werk in een ziekenhuis.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef:
merel schreef: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

Ruim de helft van de opnames in Israel zijn twee keer gevaccineerd, maar de kans om opgenomen te worden is voor 60 plussers 9 keer kleiner en 60 minners komen amper voor in de cijfers. Vaccinatie loont dus wel degelijk.
ff denken hoor.... 60 minners komen amper voor in de cijfers.. ....Van gevaccineerden of ongevaxineerden of beide? Kans op opname voor 60+ 9 keer kleiner voor gevaxxineerden dan ongevaccineerden. Maar..... helft opname is gevaxineerd.
Rekensommetje. Stel 90 opnames. Helft gevaccineerd. Dus 45 gevaccineerd en 45 ongevaccineerd. Van de opnames 60+ is het aandeel ongevacxineerden 9x zo groot. 60- komt nauwelijks voor. Dus van de 45 ongevaccineerden is dan iedereen 60+ en van de gevaccineerden 5. Dus 45 gevaccineerden zijn 60- en van de ongevaccineerden zijn er dan 0 onder de 60. Maar 60- komt bijna niet voor staat er.

De vaccinatiegraad in Israël is niet zo hoog, en ik neem aan dat hoe ouder hoe hoger het percentage.
Rara hoe kan dit? Wie krijgt dit sommetje kloppend?
Misschien moet je rekenen met de getallen in de tabel:
Gevaccineerd 60-: geen opnames
Gevaccineerd 60+: 21 opnames
Ongevaccineerd 60-: 3 opnames
Ongevaccineerd 60+: 178 opnames
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
merel schreef: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

Ruim de helft van de opnames in Israel zijn twee keer gevaccineerd, maar de kans om opgenomen te worden is voor 60 plussers 9 keer kleiner en 60 minners komen amper voor in de cijfers. Vaccinatie loont dus wel degelijk.
ff denken hoor.... 60 minners komen amper voor in de cijfers.. ....Van gevaccineerden of ongevaccineerden of beide? Kans op opname voor 60+ 9 keer kleiner voor gevaccineerden dan ongevaccineerden. Maar..... helft opname is gevaccineerd.
Rekensommetje. Stel 90 opnames. Helft gevaccineerd. Dus 45 gevaccineerd en 45 ongevaccineerd. Van de opnames 60+ is het aandeel ongevaccineerden 9x zo groot. 60- komt nauwelijks voor. Dus van de 45 ongevaccineerden is dan iedereen 60+ en van de gevaccineerden 5. Dus 45 gevaccineerden zijn 60- en van de ongevaccineerden zijn er 0 onder de 60. Maar 60- komt bijna niet voor staat er.

De vaccinatiegraad in Israël is niet zo hoog, en ik neem aan dat hoe ouder hoe hoger het percentage.
Rara hoe kan dit? Wie krijgt dit sommetje kloppend?
90% van zestigplussers gevaccineerd. Alleen zestigplussers in het ziekenhuis. Als dan in het ziekenhuis de verhouding 1:1 is is het pet gevaccineerde negen keer minder waarschijnlijk in het ziekenhuis terecht te komen als dat het voor een niet-gevaccineerde is. Even niet gehinderd door de werkelijke cijfers op te zoeken, maar een simpelgetallenvoorbeeld dat het allemaal best mogelijk is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: COVID-19

Bericht door Adje »

TSD schreef:
Adje schreef:
TSD schreef:
Adje schreef:
Juist vanmorgen weer bericht gekregen dat iemand aan corona is overleden. Geen overgewicht, geen onderliggende kwalen, was nog actief, nog niet gepensioneerd! De persoon in kwestie was overigens niet ingeënt, vond hij niet nodig.
Eigen schuld dikke bult, lees ik nu uit je berichtje…
Dan lees je verkeerd...
Mag ik vragen waarom je het dan nodig vond om bij een overleden persoon te melden dat én hij niet ingeënt was en dat hij dat ook niet nodig vond? De zin komt op mij heel naar over.
De persoon in kwestie gaf dit destijds op deze manier aan.
Ik snap niet wat hier naar aan is of bizar over komt!

Deze persoon was (principieel) niet tegen vaccineren!
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: COVID-19

Bericht door Hendrien »

Wim Anker schreef:
merel schreef: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

Ruim de helft van de opnames in Israel zijn twee keer gevaccineerd, maar de kans om opgenomen te worden is voor 60 plussers 9 keer kleiner en 60 minners komen amper voor in de cijfers. Vaccinatie loont dus wel degelijk.
ff denken hoor.... 60 minners komen amper voor in de cijfers.. ....Van gevaccineerden of ongevaccineerden of beide? Kans op opname voor 60+ 9 keer kleiner voor gevaccineerden dan ongevaccineerden. Maar..... helft opname is gevaccineerd.
Rekensommetje. Stel 90 opnames. Helft gevaccineerd. Dus 45 gevaccineerd en 45 ongevaccineerd. Van de opnames 60+ is het aandeel ongevaccineerden 9x zo groot. 60- komt nauwelijks voor. Dus van de 45 ongevaccineerden is dan iedereen 60+ en van de gevaccineerden 5. Dus 45 gevaccineerden zijn 60- en van de ongevaccineerden zijn er 0 onder de 60. Maar 60- komt bijna niet voor staat er.

De vaccinatiegraad in Israël is niet zo hoog, en ik neem aan dat hoe ouder hoe hoger het percentage.
Rara hoe kan dit? Wie krijgt dit sommetje kloppend?
Inderdaad, dat is het grote probleem met de COVID-pandemie. Het is een en al gegoochel met cijfers… alle cijfers zijn op heel veel manieren te interpreteren.
Plaats reactie