COVID-19

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Marco schreef:
Valcke schreef:
Marco schreef:
Valcke schreef:Ik denk dat het NOS-artikel voor zichzelf spreekt. En daarbij gaat het maar om één van de nadelige neveneffecten.

De 1,5 meter als basisregel kan wat mij betreft echt geheel losgelaten worden. Met respect voor personen die deze afstandsregel voor zichzelf wél willen handhaven, bv. omdat zij tot risicogroepen behoren.
Succes als je dat in de supermarkt wilt doen. Bordje om je nek: ik wil afstand houden?
Mensen lopen weleens langs op 1 meter, nu ook, hoor! Daardoor word je echt niet besmet. Dat zijn sprookjes.

Maar mensen die geen zoen willen hebben of die in de kerk of ergens anders 1,5 meter afstand willen houden, moeten natuurlijk gerespecteerd en daartoe in de gelegenheid gesteld worden.
Het zal aan mij liggen, maar ik denk dat zodra de 1,5 meter in het algemeen afgeschaft is, mensen die 1,5 meter willen houden (en dan gaat het niet alleen om kerk en winkels) al snel als zeurpieten worden gezien. Het wordt dan erg makkelijk om er stigmatiserend mee om te gaan.
Daarbij gaat het dus niet alleen om 'langslopen'.
Dat risico zie ik ook.
Aan de andere kant wil je ook niet zulke dingen als waarvan het NOS nu bericht doet.
M.i. kun je niet een hele maatschappij een anderhalvemetermaatregel blijvend opleggen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef:https://nos.nl/artikel/2385580-uitbraak ... e-situatie

Een belangrijk nadeel van de 1,5 meter: we bouwen geen weerstand meer op tegen allerlei virussen.
Het lijkt mij een goed argument om die 1,5 meter weer volledig (en voorgoed) los te laten. Griep en andere virussen zullen er altijd blijven en het is goed wanneer we daar natuurlijke weerstand tegen opbouwen.
Wat betekent weerstand opbouwen hier? Spreek je over populatieniveau of individueel niveau? Op individueel niveau betekent weerstand opbouwen waarschijnlijk gewoon ziek worden (en niet minder ziek dan als je het later krijgt). Op populatie niveau is het een iets ander verhaal en er is inderdaad reden voor zorg, ook wat betreft griep komende winter.

Verder zou ik nog wachten met de afstandsregels volledig loslaten tot iedere volwassene (of in ieder geval iedere 40+er) zijn of haar vaccin twee keer heeft kunnen krijgen.
Ik denk dat het NOS-artikel voor zichzelf spreekt. En daarbij gaat het maar om één van de nadelige neveneffecten.

De 1,5 meter als basisregel kan wat mij betreft echt geheel losgelaten worden. Met respect voor personen die deze afstandsregel voor zichzelf wél willen handhaven, bv. omdat zij tot risicogroepen behoren.
Een beetle regels zoals in Brazilië dan? Je moet dicht genoeg bij elkaar komen om elkaar te kunnen besmetten met bepaalde virussen in ieder geval.

En verder spreekt het NOS artikel niet voor zich. Ik heb geen idee wat daar wordt bedoeld met immuniteit opbouwen en of dat op individueel of populatie niveau is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:En verder spreekt het NOS artikel niet voor zich. Ik heb geen idee wat daar wordt bedoeld met immuniteit opbouwen en of dat op individueel of populatie niveau is.
We kunnen er ook praktisch naar kijken. Het fenomeen doet zich voor en de oorzaak moet gezocht worden in de anderhalve meter samenleving (even los van de epidemiologische verklaring). We kunnen iets vergelijkbaars verwachten voor andere virussen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 18 jun 2021, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:En verder spreekt het NOS artikel niet voor zich. Ik heb geen idee wat daar wordt bedoeld met immuniteit opbouwen en of dat op individueel of populatie niveau is.
We kunnen er ook praktisch naar kijken. Het fenomeen doet zich door en de oorzaak moet gezocht worden in de anderhalve meter samenleving (even los van de epidemiologische verklaring). We kunnen iets vergelijkbaars verwachten voor andere virussen.
Ja het is een probleem dat er in de populatie meer vatbare mensen zijn voor verschillende ziektes. Dat komt doordat er veel ziekten zijn die zich op vergelijkbare manier verspreiden en een daarvan is erg vervelend nu en zorgt in sommige landen voor gigantische oversterfte (tot het dubbele van normaal toe).nu die paar maanden nog wat voorzichtiger zijn tot iedereen de mogelijkheid tot vaccinatie heeft gehad lijkt me wel op zijn plaats. Dat maakt voor de ziektes waar het over gaat ook het verschil niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: COVID-19

Bericht door Susanna »

In Israël is er nu de Binyamina-uitbraak die deel uitmaakt van een groter geheel: de Delta-variant van het virus, voor het eerst geïdentificeerd in India. Dat virus dringt nu door naar Israël.

Ik dacht dat een groot gedeelte van Israël gevaccineerd was?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Susanna schreef:In Israël is er nu de Binyamina-uitbraak die deel uitmaakt van een groter geheel: de Delta-variant van het virus, voor het eerst geïdentificeerd in India. Dat virus dringt nu door naar Israël.

Ik dacht dat een groot gedeelte van Israël gevaccineerd was?
Inderdaad is een groot deel volledig gevaccineerd, maar dat geldt niet voor de 12-15 jarigen. Overigens leidt de uitbraak onder hen tot op heden tot milde klachten. Wel is nu besloten ook de 12-15 jarigen te gaan vaccineren.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Susanna schreef:In Israël is er nu de Binyamina-uitbraak die deel uitmaakt van een groter geheel: de Delta-variant van het virus, voor het eerst geïdentificeerd in India. Dat virus dringt nu door naar Israël.

Ik dacht dat een groot gedeelte van Israël gevaccineerd was?
Waarschijnlijk nog niet genoeg. De uitbraak speelt vooral onder scholieren die nog niet gevaccineerd zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Volgens Gideon van Meijeren (FvD) is corona nog steeds niet wettelijk aangemerkt als een A-infektieziekte.
(Artikel 1 publieke gezondheid) en is dienaangaande een ambtsmisdrijf.
https://www.youtube.com/watch?v=9QDfSI2DWkU

Deze link kreeg ik toegestuurd van iemand die geen vertrouwen heeft in het beleid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Mara schreef:Volgens Gideon van Meijeren (FvD) is corona nog steeds niet wettelijk aangemerkt als een A-infektieziekte.
(Artikel 1 publieke gezondheid) en is dienaangaande een ambtsmisdrijf.
https://www.youtube.com/watch?v=9QDfSI2DWkU

Deze link kreeg ik toegestuurd van iemand die geen vertrouwen heeft in het beleid.
Wát is een ambtsmisdrijf? De zin klopt niet helemaal.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Volgens Gideon van Meijeren (FvD) is corona nog steeds niet wettelijk aangemerkt als een A-infektieziekte.
(Artikel 1 publieke gezondheid) en is dienaangaande een ambtsmisdrijf.
https://www.youtube.com/watch?v=9QDfSI2DWkU

Deze link kreeg ik toegestuurd van iemand die geen vertrouwen heeft in het beleid.
Wát is een ambtsmisdrijf? De zin klopt niet helemaal.
"De wet die de A status legitimeert wacht al meer dan een jaar op behandeling en dat is strikt genomen heeft minister Hugo de Jonge de wettelijke verplichting niet heeft uitgevoerd is zelfs sprak van een ambtsmisdrijf en wordt straks ook de vraag gesteld of hij hier niet voor vervolgd moet worden”.

Momenteel staat Covid-19 niet opgenomen in de Wet Publieke Gezondheid en daarmee ontloopt de minister maar eigenlijk het hele kabinet de confronterende realiteit van de feiten. Een belangrijk feit is dan...hoeveel geïnfecteerden sterven nou werkelijk aan de ziekte, de infection fatality rate oftewel de IFR."

aldus meneer van Meijeren. Hij heeft Staatsrecht gestudeerd, dus je mag toch aannemen dat hij dit kan staven dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Volgens Gideon van Meijeren (FvD) is corona nog steeds niet wettelijk aangemerkt als een A-infektieziekte.
(Artikel 1 publieke gezondheid) en is dienaangaande een ambtsmisdrijf.
https://www.youtube.com/watch?v=9QDfSI2DWkU

Deze link kreeg ik toegestuurd van iemand die geen vertrouwen heeft in het beleid.
Wát is een ambtsmisdrijf? De zin klopt niet helemaal.
"De wet die de A status legitimeert wacht al meer dan een jaar op behandeling en dat is strikt genomen heeft minister Hugo de Jonge de wettelijke verplichting niet heeft uitgevoerd is zelfs sprak van een ambtsmisdrijf en wordt straks ook de vraag gesteld of hij hier niet voor vervolgd moet worden”.

Momenteel staat Covid-19 niet opgenomen in de Wet Publieke Gezondheid en daarmee ontloopt de minister maar eigenlijk het hele kabinet de confronterende realiteit van de feiten. Een belangrijk feit is dan...hoeveel geïnfecteerden sterven nou werkelijk aan de ziekte, de infection fatality rate oftewel de IFR."

aldus meneer van Meijeren. Hij heeft Staatsrecht gestudeerd, dus je mag toch aannemen dat hij dit kan staven dan?
De vraag naar de Infection fatality rate is niet te beantwoorden. Het is sowieso al leeftijd en geslachtsafhankelijk. Ondertussen behandelt men iets beter. Het is nog lang niet duidelijk of de verschillende varianten van het virus dezelfde IFR (gecorrigeerd voor bijvoorbeeld leeftijd, geslacht en BMI) hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Volgens Gideon van Meijeren (FvD) is corona nog steeds niet wettelijk aangemerkt als een A-infektieziekte.
(Artikel 1 publieke gezondheid) en is dienaangaande een ambtsmisdrijf.
https://www.youtube.com/watch?v=9QDfSI2DWkU

Deze link kreeg ik toegestuurd van iemand die geen vertrouwen heeft in het beleid.
Wát is een ambtsmisdrijf? De zin klopt niet helemaal.
"De wet die de A status legitimeert wacht al meer dan een jaar op behandeling en dat is strikt genomen heeft minister Hugo de Jonge de wettelijke verplichting niet heeft uitgevoerd is zelfs sprak van een ambtsmisdrijf en wordt straks ook de vraag gesteld of hij hier niet voor vervolgd moet worden”.
O juist. ::please
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

parsifal schreef:
De vraag naar de Infection fatality rate is niet te beantwoorden. Het is sowieso al leeftijd en geslachtsafhankelijk.
Hij brengt die nuance wel aan hoor. Ik heb het filmpje grotendeels beluisterd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

eilander schreef:O juist. ::please
Dit was een citaat van hem!
We kunnen deze meneer natuurlijk totaal negeren, maar dit speelt zich momenteel wel af in onze Tweede Kamer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:O juist. ::please
Dit was een citaat van hem!
We kunnen deze meneer natuurlijk totaal negeren, maar dit speelt zich momenteel wel af in onze Tweede Kamer.
Ik vroeg naar een zin die niet helemaal klopte. Vervolgens krijg ik een tekst die ook echt niet klopt. Het is handig als je zelf even leest wat je hier plaatst.
Plaats reactie