COVID-19

deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: COVID-19

Bericht door deschpin »

Bertiel schreef:
Herman schreef:
Bertiel schreef:aantal testen is ook hardt afgenomen. de testbereidheid is wel een dingetje, ziekenhuisopnames nemen wel weer toe!
Er is altijd aanleiding om de kritische elementen te blijven beoordelen. Het is wel de vraag of je bij een dalende trend niet al te makkelijk een negatief oordeel over de omstandigheden moet geven. Hopelijk beseffen van Dissel & Co dat ook en resetten te af en toe hun bril.
Niemand zit te wachten op onnodig rekken van de lockdown, heeft niemand baat bij!
Je vergeet de verkiezingen, de coalitie heeft er heel veel belang bij om te versoepelen in de weken voor de verkiezingen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: COVID-19

Bericht door Mister »

deschpin schreef:
Bertiel schreef:
Herman schreef:
Bertiel schreef:aantal testen is ook hardt afgenomen. de testbereidheid is wel een dingetje, ziekenhuisopnames nemen wel weer toe!
Er is altijd aanleiding om de kritische elementen te blijven beoordelen. Het is wel de vraag of je bij een dalende trend niet al te makkelijk een negatief oordeel over de omstandigheden moet geven. Hopelijk beseffen van Dissel & Co dat ook en resetten te af en toe hun bril.
Niemand zit te wachten op onnodig rekken van de lockdown, heeft niemand baat bij!
Je vergeet de verkiezingen, de coalitie heeft er heel veel belang bij om te versoepelen in de weken voor de verkiezingen.
Dat zal zeker. Maar ik hoop toch niet dat dat de (stiekeme) reden zal zijn.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: COVID-19

Bericht door deschpin »

Herman schreef:De ochtenduitspraak was dus duidelijk een pyrrusoverwinning voor de waanzinnigen. Voor vrijdag is alles weer in kannen en kruiken met een nieuwe spoedwet als het een politieke meerderheid haalt.
van der Staaij had dus evenveel gelijk als de waanzinnigen. Dit is een enorme blamage voor de regering en de tweede kamer. wetgeving met voeten getreden en nog wel bewust. Vooral het bewuste is schandalig(en dat roep ik niet snel).
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

In België zijn de scholen gewoon steeds fysiek open geweest; idem de niet essentiële winkels. De ziekenhuizen waren in oktober bijna op zwart, maar daarna ging en gaat het vele malen beter. Wat mij betreft een goed voorbeeld dat het beslist ook anders en beter kan voor jongeren en werkenden.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: COVID-19

Bericht door Erasmiaan »

Valcke schreef:De reparatie van de wettelijke basis zal echter naar mijn inschatting niet op tijd zijn. Tenzij de Staat ook het hoger beroep a.s. vrijdag wint.
Deze lijkt wel op tijd te komen (wel bijzonder dat het zó snel kan; een snelheid die bij mijn weten niet eerder vertoond is). Ik denk dat het met de meerderheid ook wel goed komt; er was brede steun in de Tweede Kamer, daar mogen zelf nog 1 of 2 partijen van afvallen. Als je dat door vertaalt naar de Eerste Kamer geldt hetzelfde.
Stel je voor...
Ziekte is er altijd geweest en epidemieën ook.
Ingrijpende maatregelen om verspreiding tegen te gaan zijn tot op zekere hoogte o.k., maar niet als daarmee langdurig mensen hun broodwinning ontnomen wordt en gezonde mensen inclusief jongeren vereenzamen en in psychische nood komen.
De nood van de epidemie wordt nu nagenoeg volledig afgewend op anderen dan wie de epidemie werkelijk treft; wat mij betreft is dat ethisch ongeoorloofd.
Aanvaarding en de handen ineenslaan in het verzorgen van zieken en stervenden is mi een verkieslijker weg dan isolatie, vereenzaming en broodroof.
Hier ben ik het wel mee eens. Vooral het openen van zogenaamde niet-essentiële winkels. Ik had nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar ik denk dat ik nog liever heb dat die winkels opengaan dan dat de avondklok er vanaf gaat.

Maar goed, het lijkt nu dat de besmettingscijfers echt stevig omlaag gaan (of is dat het effect van sluiting van de testlocaties door sneeuw en gladheid en minder bereidheid om in een schaatsweekend te testen?).
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

Valcke schreef:In België zijn de scholen gewoon steeds fysiek open geweest; idem de niet essentiële winkels. De ziekenhuizen waren in oktober bijna op zwart, maar daarna ging en gaat het vele malen beter. Wat mij betreft een goed voorbeeld dat het beslist ook anders en beter kan voor jongeren en werkenden.
wat doen zij dan anders? Bij ons is nog veel meer dicht en het gaat veel slechter?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Stel je voor...
Ziekte is er altijd geweest en epidemieën ook.
Ingrijpende maatregelen om verspreiding tegen te gaan zijn tot op zekere hoogte o.k., maar niet als daarmee langdurig mensen hun broodwinning ontnomen wordt en gezonde mensen inclusief jongeren vereenzamen en in psychische nood komen.
De nood van de epidemie wordt nu nagenoeg volledig afgewend op anderen dan wie de epidemie werkelijk treft; wat mij betreft is dat ethisch ongeoorloofd.
Aanvaarding en de handen ineenslaan in het verzorgen van zieken en stervenden is mi een verkieslijker weg dan isolatie, vereenzaming en broodroof.
Ja en oorlogen zijn er ook vaak geweest. Toch is het wel prettig als je ze kunt voorkomen en de gevolgen kunt beperken. Ook in tijden van pest en pokken nam men maatregelen in het verleden. Besef ook dat er nu er een vaccin is we daar ook mee kunnen rekenen. Het is nu niet meer zondermeer uitstel van de epidemie. In Nederland en vrijwel alle West-Europese landen moet het mogelijk zijn om bedrijven te compenseren die in deze tijd dicht moeten zijn.

En om maar weer wat cijfers uit Zweden er bij te pakken: Je hebt toch al zo rond de duizend mensen onder de 50, die ofwel overleden zijn of overleefd hebben via de IC. En dat was met maatregelen. In de Amerikaanse staat New York (redelijk vergelijkbaar met NL qua bevolking) is het aantal doden al 1600 in die leeftijdsgroep 20-49. Dat zijn ook een hoop kinderen die een ouder verliezen. Dat komt ook hard aan.

Nederland had waarschijnlijk in een betere situatie geweest als ze al in begin september acht hadden geslagen op de stijgende aantallen besmettingen, toen met wat maatregelen kwamen en de getallen zodoende wat lager houden. Zelfs Denemarken was een beetje te laat maar niet zoveel als NL. Daar zijn ze nu niet echt veel strikter naar de bevolking toe dan Nederland en de situatie is toch duidelijk beter. Om dat te bereiken is het wel van belang dat je niet een lokale R van boven de 1 accepteert als er nog duizenden besmettingen per dag zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

deschpin schreef:
Herman schreef:De ochtenduitspraak was dus duidelijk een pyrrusoverwinning voor de waanzinnigen. Voor vrijdag is alles weer in kannen en kruiken met een nieuwe spoedwet als het een politieke meerderheid haalt.
van der Staaij had dus evenveel gelijk als de waanzinnigen. Dit is een enorme blamage voor de regering en de tweede kamer. wetgeving met voeten getreden en nog wel bewust. Vooral het bewuste is schandalig(en dat roep ik niet snel).
Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een groot verschil. Tot nog toe blijft de avondklok bestaan. Over de onderliggende regelgeving maak ik me niet druk. Alle landen om ons heen hebben een avondklok (gehad). Ik kan weinig met de typering 'rechtstaat met voeten geschonden' als blijkt dat er een tweederde meerderheid van politiek en samenleving zo'n klok een goed idee vind.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:
Valcke schreef:In België zijn de scholen gewoon steeds fysiek open geweest; idem de niet essentiële winkels. De ziekenhuizen waren in oktober bijna op zwart, maar daarna ging en gaat het vele malen beter. Wat mij betreft een goed voorbeeld dat het beslist ook anders en beter kan voor jongeren en werkenden.
wat doen zij dan anders? Bij ons is nog veel meer dicht en het gaat veel slechter?
Mensen worden met een mondkapjesplicht en 1,5 meter sowieso niet in winkels besmet. Sluiten van winkels is dus alleen symbolisch en om het ‘urgentiegevoel’ onder de bevolking te verhogen.

Scholen is iets anders; die zijn wel echt een besmettingsbron. In België hebben ze echter stevige protocollen zodat dit wél kan. Dat kan in NL natuurlijk ook. Ook kun je middelbare scholen half om half open doen. Als we maar zouden willen, dan kan het!

Maar nee: we houden de bevolking liever massaal in angst door alles te sluiten en het voorspellen van een derde golf.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Parsifal: er is een groot verschil tussen ziekte en oorlog. Ziekte behoort tot de zaken die onlosmakelijk verbonden zijn aan het leven (door de zondeval). Ja zeker mogen we middelen gebruiken om die tegen te gaan, maar niet ten koste van alles. De hele gedachte dat we controle kunnen hebben over ziekte en epidemieën is verwerpelijk.

Met oorlogen staat dit anders. Voor oorlogen maken regeringen bewuste keuzes. Deze zijn (ten dele althans) vermijdbaar, ziekten niet.
Laatst gewijzigd door Valcke op 17 feb 2021, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:In België zijn de scholen gewoon steeds fysiek open geweest; idem de niet essentiële winkels. De ziekenhuizen waren in oktober bijna op zwart, maar daarna ging en gaat het vele malen beter. Wat mij betreft een goed voorbeeld dat het beslist ook anders en beter kan voor jongeren en werkenden.
Maar wel ongeveer drie keer zo veel doden in de bevolking onder de 65 jaar dan Nederland. Dat lijkt me geen goed voorbeeld. Ook zijn in Belgie de winkels in november dicht geweest. Middelbare scholen zijn in november ook langer dicht geweest en nog steeds werkt men voor een groot deel met afstand-onderwijs.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:In België zijn de scholen gewoon steeds fysiek open geweest; idem de niet essentiële winkels. De ziekenhuizen waren in oktober bijna op zwart, maar daarna ging en gaat het vele malen beter. Wat mij betreft een goed voorbeeld dat het beslist ook anders en beter kan voor jongeren en werkenden.
Maar wel ongeveer drie keer zo veel doden in de bevolking onder de 65 jaar dan Nederland. Dat lijkt me geen goed voorbeeld. Ook zijn in Belgie de winkels in november dicht geweest. Middelbare scholen zijn in november ook langer dicht geweest en nog steeds werkt men voor een groot deel met afstand-onderwijs.
Over sluiting gedurende een korte periode dicht zeg ik niets. De sterfgevallen in België kun je sowieso niet relateren aan winkels en scholen.

Bovendien gaat het om de situatie van nu: in België zijn de besmettingscijfers stabiel laag ondanks open scholen en winkels. En dat is wel degelijk een goed voorbeeld voor NL hoe het ook kan.

En wat te denken van de langetermijneffecten? Wat denk je dat dit allemaal doet met jongeren en eenzamen? Nee, het rekenen met kille sterftecijfers en het volledig en langdurig afwenden van de epidemie op andere groepen, is ten enenmale onethisch. Moet je nagaan: vele jongeren zitten nu al bijna een jaar thuis in plaats van zich door middel van het opdoen en onderhouden van contacten te ontwikkelen. Die prijs is veel te hoog.
Laatst gewijzigd door Valcke op 17 feb 2021, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: COVID-19

Bericht door Mister »

Valcke schreef:Maar nee: we houden de bevolking liever massaal in angst door alles te sluiten en het voorspellen van een derde golf.
Hier word ik ook steeds narriger van. In januari somberde Van Dissel al over 170.000 besmettingen. Per dag. Oei, snel alles dicht, op slot en sluiten de hap. En bij iedere discussie over de verruiming gaat nu hetzelfde riedeltje spelen: De Brits/Zuid-Amerikaanse/Spaans/Wit-Russische/vul nog maar een land in-besmetting komt er nu echt aan. Gevaarlijk! We maken ons ernstig zorgen! En maar angst aanjagen. En dat is een slechte raadgever.
Bagatelliseer ik Covid-19? Neen het. Ik heb het zelf gehad, het was geen pretje. Ik zie het verdriet om me heen wat mensen hebben die geliefden verliezen. Maar dat door angst laten leiden, het staat me steeds meer tegen.
Onze jongeren krijgen serieuze tikken, dat lijkt echt niet door te dringen bij beleidsmakers, OMT-leden etc.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Mister schreef: Onze jongeren krijgen serieuze tikken, dat lijkt echt niet door te dringen bij beleidsmakers, OMT-leden etc.
Ik poneerde al eerder dat als je instrument een hamer is, elk probleem er uit ziet als een spijker. En dat is exact het geval bij het OMT. Hun deskundigheid in het bestrijden van een virussen is groot, maar verder reikt hun deskundigheid niet en dus hebben ze minder of onvoldoende oog voor de problemen die virus bestrijding veroorzaakt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
Mister schreef: Onze jongeren krijgen serieuze tikken, dat lijkt echt niet door te dringen bij beleidsmakers, OMT-leden etc.
Ik poneerde al eerder dat als je instrument een hamer is, elk probleem er uit ziet als een spijker. En dat is exact het geval bij het OMT. Hun deskundigheid in het bestrijden van een virussen is groot, maar verder reikt hun deskundigheid niet en dus hebben ze minder of onvoldoende oog voor de problemen die virus bestrijding veroorzaakt.
Ze kregen wel erg veel kritiek toen ze in het najaar juist de scholen zo lang mogelijk open wilden houden. Verder geven zij de adviezen op het punt van hun deskundigheid, het is aan de politiek om die af te wegen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie