Mooi. Welke mensen bij jouw in de kerk - die zich hetzelfde als jouw gedragen - steunen er wel op dan volgens jouw? En waar baseer je dat op?Jehan Cauvin schreef:Als je doelt op het me niet druk maken over door mensen bedachte maatregelen, dan steun en vertrouw ik daar niet op nee.Wim Anker schreef:Doe jij dit nu dan? Gewoon naar de kerk gaan zonder je te storen aan de maatregelen?Jehan Cauvin schreef:Naar de kerk gaan, zoals ons vanuit de vroege kerk is voorgehouden. Allereerst is er niks nieuws onder de zon. We hebben sinds er kerkdiensten worden gehouden allerlei rampen, oorlogen etc voorgedaan die de kerkgang konden beïnvloeden. Desondanks is men vroeger getrouw opgekomen.Wim Anker schreef: Wat stel je concreet voor?
'Laat ons de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten!' Daar zit geen uitzondering in.
In het openbaar draag ik echter wel een mondkapje en houd ik mij aan de 1.5 meter. In de kerk heb ik echter geen mondkapje op en zitten we met een derde van de gemeente in het gebouw.
Echter was dit een voorstel en een mening over een situatie die zich voordoet.
COVID-19
Re: COVID-19
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25
Re: COVID-19
Bij mij in de kerk zie ik veel mensen die het weinig interesseert, als er maar niet gezeten wordt aan hun vrijheid. Dit wordt soms letterlijk zo verwoordt. De mensen die niet naar de kerk komen, komen voor zover ik dat hoor en zie, niet meer uit angst voor het virus. Deze drijfveren zijn dus niet gebaseerd op Schriftelijke gronden. Ik baseer deze conclusies op wat ik hoor en zie.Wim Anker schreef: Mooi. Welke mensen bij jouw in de kerk - die zich hetzelfde als jouw gedragen - steunen er wel op dan volgens jouw? En waar baseer je dat op?
Re: COVID-19
Ik vind de doktor kortzichtig. Lafheid kan ook de reden daar voor zijn.Wim Anker schreef:Ik ben het eens met dit artikel. De conclusie die jij stelt dat barmhartigheid naar de Schrift niet maatgevend is voor de overheid onderschrijf ik overigens niet. De huidige 'barmhartigheid' m.b.v. COVID wordt veroorzaakt door het geen keuzen durven maken en is geen barmhartigheid maar lafheid.DDD schreef:Deze hele discussie hoort hier niet. Er is een draadje over de coronamaatregelen en de kerken, en dit verstoort het gesprek hier.
Iets heel anders:
https://www.bndestem.nl/dossier-coronav ... haring_web
Ik ben het wel met deze dokter eens. Er lijkt een doorgeslagen christelijk perspectief te zijn in de politiek. Maar de barmhartigheid die in het Koninkrijk van God centraal staat, kan niet maatgevend zijn voor ieder besluit van de overheid. Soms zijn nuchterheid en koopmanschap ook nodig. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Re: COVID-19
Gisteren tijdens een rondwandeling las ik een affiche:
" Covid-19 bestaat niet. Het is een gewone griep.
Onze overheid liegt!"
Dat was de strekking van bovengenoemde woorden!
" Covid-19 bestaat niet. Het is een gewone griep.
Onze overheid liegt!"
Dat was de strekking van bovengenoemde woorden!
Re: COVID-19
Hangt wel een beetje af van of de angst voor het virus angst voor de eigen gezondheid is, of voor die van de naaste. Ook in Israel waren er wetten met betrekking tot besmettelijke ziektes, die mensen van de samenkomsten uitsloten.Jehan Cauvin schreef:Bij mij in de kerk zie ik veel mensen die het weinig interesseert, als er maar niet gezeten wordt aan hun vrijheid. Dit wordt soms letterlijk zo verwoordt. De mensen die niet naar de kerk komen, komen voor zover ik dat hoor en zie, niet meer uit angst voor het virus. Deze drijfveren zijn dus niet gebaseerd op Schriftelijke gronden. Ik baseer deze conclusies op wat ik hoor en zie.Wim Anker schreef: Mooi. Welke mensen bij jouw in de kerk - die zich hetzelfde als jouw gedragen - steunen er wel op dan volgens jouw? En waar baseer je dat op?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25
Re: COVID-19
Ik snap je punt en ik bedoel ook niet dat we lichtvaardig over de gezondheid van onze naasten mogen spreken.parsifal schreef:Hangt wel een beetje af van of de angst voor het virus angst voor de eigen gezondheid is, of voor die van de naaste. Ook in Israel waren er wetten met betrekking tot besmettelijke ziektes, die mensen van de samenkomsten uitsloten.Jehan Cauvin schreef:Bij mij in de kerk zie ik veel mensen die het weinig interesseert, als er maar niet gezeten wordt aan hun vrijheid. Dit wordt soms letterlijk zo verwoordt. De mensen die niet naar de kerk komen, komen voor zover ik dat hoor en zie, niet meer uit angst voor het virus. Deze drijfveren zijn dus niet gebaseerd op Schriftelijke gronden. Ik baseer deze conclusies op wat ik hoor en zie.Wim Anker schreef: Mooi. Welke mensen bij jouw in de kerk - die zich hetzelfde als jouw gedragen - steunen er wel op dan volgens jouw? En waar baseer je dat op?
Maar God boven alles, en onze naasten als onszelf. Gods eer gaat nog steeds boven de gezondheid van de naaste.
Re: COVID-19
Als je hier een tegenstelling van maakt dan wordt het terroristenretoriek.Jehan Cauvin schreef:. Gods eer gaat nog steeds boven de gezondheid van de naaste.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25
Re: COVID-19
In het leven kunnen situaties voorkomen waarbij je zult moeten kiezen tussen deze beiden. Ik maak er dus geen tegenstelling van, de omstandigheden vragen soms wel om een keuze.Wim Anker schreef:Als je hier een tegenstelling van maakt dan wordt het terroristenretoriek.Jehan Cauvin schreef:. Gods eer gaat nog steeds boven de gezondheid van de naaste.
We moeten de tegenstelling ook niet opzoeken, maar ons wel er terdege van bewust zijn. En als de situatie zich voordoet moeten we wel, aan de hand van Gods Woord, een keuze kunnen maken.
Re: COVID-19
Jij maakt een rangorde die de Heere Jezus niet maakt. Mattheüs 22: 34-40Jehan Cauvin schreef:Ik snap je punt en ik bedoel ook niet dat we lichtvaardig over de gezondheid van onze naasten mogen spreken.parsifal schreef:Hangt wel een beetje af van of de angst voor het virus angst voor de eigen gezondheid is, of voor die van de naaste. Ook in Israel waren er wetten met betrekking tot besmettelijke ziektes, die mensen van de samenkomsten uitsloten.Jehan Cauvin schreef:Bij mij in de kerk zie ik veel mensen die het weinig interesseert, als er maar niet gezeten wordt aan hun vrijheid. Dit wordt soms letterlijk zo verwoordt. De mensen die niet naar de kerk komen, komen voor zover ik dat hoor en zie, niet meer uit angst voor het virus. Deze drijfveren zijn dus niet gebaseerd op Schriftelijke gronden. Ik baseer deze conclusies op wat ik hoor en zie.Wim Anker schreef: Mooi. Welke mensen bij jouw in de kerk - die zich hetzelfde als jouw gedragen - steunen er wel op dan volgens jouw? En waar baseer je dat op?
Maar God boven alles, en onze naasten als onszelf. Gods eer gaat nog steeds boven de gezondheid van de naaste.
Het tweede aan dit gelijk is: Gij zult u naaste liefhebben als uzelf
Het tweede is dus gelijk aan het eerste grote gebod. Den Heere, uw God met geheel uw hart,ziel en verstand lief te hebben.
Dat blijkt ook uit Mattheüs 25:31-46. God liefhebben, de Heere Jezus liefhebben komt uit in de zorg voor onze naaste. Voorwaar zeg ik u: Voor zoveel gij dit één van deze minsten gedaan hebt, zo hebt gij het mij ook gedaan.
Het is gevaarlijke om liefde tot de Heere te scheiden van liefde tot de naaste.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25
Re: COVID-19
In het leven kunnen situaties voorkomen waarbij je zult moeten kiezen tussen deze beiden. Ik maak er dus geen tegenstelling van, de omstandigheden vragen soms wel om een keuze.Wim Anker schreef:Als je hier een tegenstelling van maakt dan wordt het terroristenretoriek.Jehan Cauvin schreef:. Gods eer gaat nog steeds boven de gezondheid van de naaste.
We moeten de tegenstelling ook niet opzoeken, maar ons wel er terdege van bewust zijn. En als de situatie zich voordoet moeten we wel, aan de hand van Gods Woord, een keuze kunnen maken.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25
Re: COVID-19
Laten we niet doen alsof liefde tot God, dezelfde liefde is als die tot de mensen.huisman schreef: Jij maakt een rangorde die de Heere Jezus niet maakt. Mattheüs 22: 34-40
Het tweede aan dit gelijk is: Gij zult u naaste liefhebben als uzelf
Het tweede is dus gelijk aan het eerste grote gebod. Den Heere, uw God met geheel uw hart,ziel en verstand lief te hebben.
Dat blijkt ook uit Mattheüs 25:31-46. God liefhebben, de Heere Jezus liefhebben komt uit in de zorg voor onze naaste. Voorwaar zeg ik u: Voor zoveel gij dit één van deze minsten gedaan hebt, zo hebt gij het mij ook gedaan.
Het is gevaarlijke om liefde tot de Heere te scheiden van liefde tot de naaste.
Je slaat het eerste gebod over. Daar staat: boven alles. Ik denk dat het goed is om dat gewoon te laten staan. Dat houdt dus in: God liefhebben boven enig mens, dier, ding en gevoelen.
Ik wil het echter ook niet scheiden van elkaar. De liefde tot de naaste komt echter voort uit de liefde van en tot de Heere.
Re: COVID-19
Als we God liefhebben kan het niet anders dat we ook de naaste liefhebben.Jehan Cauvin schreef:Laten we niet doen alsof liefde tot God, dezelfde liefde is als die tot de mensen.huisman schreef: Jij maakt een rangorde die de Heere Jezus niet maakt. Mattheüs 22: 34-40
Het tweede aan dit gelijk is: Gij zult u naaste liefhebben als uzelf
Het tweede is dus gelijk aan het eerste grote gebod. Den Heere, uw God met geheel uw hart,ziel en verstand lief te hebben.
Dat blijkt ook uit Mattheüs 25:31-46. God liefhebben, de Heere Jezus liefhebben komt uit in de zorg voor onze naaste. Voorwaar zeg ik u: Voor zoveel gij dit één van deze minsten gedaan hebt, zo hebt gij het mij ook gedaan.
Het is gevaarlijke om liefde tot de Heere te scheiden van liefde tot de naaste.
Je slaat het eerste gebod over. Daar staat: boven alles. Ik denk dat het goed is om dat gewoon te laten staan. Dat houdt dus in: God liefhebben boven enig mens, dier, ding en gevoelen.
Ik wil het echter ook niet scheiden van elkaar. De liefde tot de naaste komt echter voort uit de liefde van en tot de Heere.
Zie Romeinen 13 vers 10
De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: COVID-19
Ik sla het eerste gebod over? Wat een bizarre conclusie!Jehan Cauvin schreef:Laten we niet doen alsof liefde tot God, dezelfde liefde is als die tot de mensen.huisman schreef: Jij maakt een rangorde die de Heere Jezus niet maakt. Mattheüs 22: 34-40
Het tweede aan dit gelijk is: Gij zult u naaste liefhebben als uzelf
Het tweede is dus gelijk aan het eerste grote gebod. Den Heere, uw God met geheel uw hart,ziel en verstand lief te hebben.
Dat blijkt ook uit Mattheüs 25:31-46. God liefhebben, de Heere Jezus liefhebben komt uit in de zorg voor onze naaste. Voorwaar zeg ik u: Voor zoveel gij dit één van deze minsten gedaan hebt, zo hebt gij het mij ook gedaan.
Het is gevaarlijke om liefde tot de Heere te scheiden van liefde tot de naaste.
Je slaat het eerste gebod over. Daar staat: boven alles. Ik denk dat het goed is om dat gewoon te laten staan. Dat houdt dus in: God liefhebben boven enig mens, dier, ding en gevoelen.
Ik wil het echter ook niet scheiden van elkaar. De liefde tot de naaste komt echter voort uit de liefde van en tot de Heere.
Jij leest blijkbaar de argumenten van de ander niet. Lees ze nog een keer en reageer dan nog eens.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: COVID-19
Zijn er voorbeelden uit de Schrift die deze opvatting ondersteunen? Hoe gingen de vroedvrouwen van Egypte ermee om?Jehan Cauvin schreef:In het leven kunnen situaties voorkomen waarbij je zult moeten kiezen tussen deze beiden. Ik maak er dus geen tegenstelling van, de omstandigheden vragen soms wel om een keuze.Wim Anker schreef:Als je hier een tegenstelling van maakt dan wordt het terroristenretoriek.Jehan Cauvin schreef:. Gods eer gaat nog steeds boven de gezondheid van de naaste.
We moeten de tegenstelling ook niet opzoeken, maar ons wel er terdege van bewust zijn. En als de situatie zich voordoet moeten we wel, aan de hand van Gods Woord, een keuze kunnen maken.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25
Re: COVID-19
Ik meen van wel:Wim Anker schreef:Zijn er voorbeelden uit de Schrift die deze opvatting ondersteunen? Hoe gingen de vroedvrouwen van Egypte ermee om?Jehan Cauvin schreef:In het leven kunnen situaties voorkomen waarbij je zult moeten kiezen tussen deze beiden. Ik maak er dus geen tegenstelling van, de omstandigheden vragen soms wel om een keuze.Wim Anker schreef:Als je hier een tegenstelling van maakt dan wordt het terroristenretoriek.Jehan Cauvin schreef:. Gods eer gaat nog steeds boven de gezondheid van de naaste.
We moeten de tegenstelling ook niet opzoeken, maar ons wel er terdege van bewust zijn. En als de situatie zich voordoet moeten we wel, aan de hand van Gods Woord, een keuze kunnen maken.
59 En Hij zeide tot een anderen: Volg Mij. Doch hij zeide: Heere, laat mij toe, dat ik heenga, en eerst mijn vader begrave.
60 Maar Jezus zeide tot hem: Laat de doden hun doden begraven; doch gij, ga heen en verkondig het Koninkrijk Gods.
61 En ook een ander zeide: Heere, ik zal U volgen; maar laat mij eerst toe, dat ik afscheid neme van degenen, die in mijn huis zijn.
62 En Jezus zeide tot hem: Niemand, die zijn hand aan den ploeg slaat, en ziet naar hetgeen achter is, is bekwaam tot het Koninkrijk Gods.
Hierin komt de keuze naar boven.