COVID-19

Online
merel
Berichten: 9823
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Zita schreef:Het bericht dat GGD-medewerkers patientgegevens hebben verkocht, is wel een beetje vervelend. Ik ben geen AVG-fanaat, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen nu wel een (extra) drempel wordt om zich te laten testen.
Voor mij een reden om me niet te laten testen en vaccineren. Ik heb in het verleden last gehad van een simpele identiteitsverwisseling, persoon met zelfde voorletters en geboortedatum, en het kostte veel energie, tijd en geld om dat recht te zetten.
Laat jij je echt niet vaccineren om deze reden? Of spelen er ook andere dingen mee om je niet te laten vaccineren?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

merel schreef:
Ambtenaar schreef:
Zita schreef:Het bericht dat GGD-medewerkers patientgegevens hebben verkocht, is wel een beetje vervelend. Ik ben geen AVG-fanaat, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen nu wel een (extra) drempel wordt om zich te laten testen.
Voor mij een reden om me niet te laten testen en vaccineren. Ik heb in het verleden last gehad van een simpele identiteitsverwisseling, persoon met zelfde voorletters en geboortedatum, en het kostte veel energie, tijd en geld om dat recht te zetten.
Laat jij je echt niet vaccineren om deze reden? Of spelen er ook andere dingen mee om je niet te laten vaccineren?
Over dit onderwerp is een ander topic.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Laat jij je echt niet vaccineren om deze reden? Of spelen er ook andere dingen mee om je niet te laten vaccineren?
Als de GGD niet kan garanderen dat mijn gegevens veilig zijn, dan zal ik geen gebruik maken van de diensten van de GGD. Dus niet testen en niet vaccineren.

Per abuis ben ik ooit aangemerkt als fraudeur bij een verzekeraar, doordat een medewerker een vinkje zette bij de verkeerde persoon. Dat heeft dermate veel impact op mijn leven gehad en zo veel energie en tijd gekost om dat ongedaan te laten maken, dat ik me liever aan alle beperkende maatregelen houd, dan dat ik mijn gegevens laat registreren in een systeem waaruit gegevens makkelijk in criminele handen kunnen komen en ik daarmee risico loop op identiteitsfraude.

Ik heb verder geen enkel principieel bezwaar tegen vaccineren.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

In ieder geval zou het zomaar kunnen dat een drugshandelaar in Amsterdam opeens jouw naam en BSN blijkt te hebben. Of een lid van de N'drangheta....
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door Jeremiah »

Interessante berekening mbt de invloed van de Britse variant op het R getal en dus op het aantal besmettingen van een Tweakers.net lid.
Ik reken met de volgende parameters, dit is waarmee volgens mij de RIVM ook rekent:
* generatietijd 4 dagen
* verhouding R-waarde UK/klassiek 1.35
* R[UK] 1.27
* aandeel UK variant in de nieuwe besmettingen afgelopen week ~33%

Ik kom op een gewogen gemiddelde R-waarde groter dan 1. De verwachting is een groei in het aantal besmettingen, met 33% * 1.27 ^ (7/4) + 67% * 0.94 ^ (7/4) kom ik op een wekelijkse groei van +10% (RIVM model).

De waarneming is echter een lichte daling van het aantal besmettingen, -8% (waarneming GGD data nieuwe besmettingen).

Daartussen zit een significant gat. De R-waarde die overeenkomt met de ontwikkeling van het aantal nieuwe besmettingen, ligt 0.10 lager dan de rekenkundig gemiddelde R-waarde van het RIVM. Ikheb eerder opgemarkt dat er een bias lijkt te zitten in de R-waarde van het RIVM en wat we terugzien in de groei of krimp van nieuwe besmettingen. Deze bias lijkt in januari 2021 dus 0.10 te zijn.

Met die correctie van -0.10 op je R-waarde zit je al een stuk dichter bij een stabiele situatie.

Nog een ander effect: Sanquin meldt dat de afgelopen maand het aandeel donors met covid-antistoffen in het bloed met maar liefst 3% is toegenomen. Dat vertaalt zich in een ongeveer omgekeerd evenredige daling van de R-waarde. -0.03 per maand.

En de vaccinatie gaat over ongeveer een maand meetbare invloed hebben. Momenteel is ongeveer 0.25% van Nederland geimmuniseerd middels vaccinatie (ik reken met 90% immuniteit na 14 dagen en 70% na 12 of 13 dagen). Over twee weken zal dat zijn opgelopen tot ongeveer 0.8%, en dat effect gaat zich versnellen. Vaccinatie kan per maand een aanvullend effect van -0.015 per maand op de R-waarde hebben.
Het grappige is: ik loop met mijn observaties en berekeningen een week voor op die van RIVM. Voornamelijk omdat hun schattingen van R-waarde achterlopen en ze die vervolgens wel als predictor gebruiken voor de nieuwe besmettingen.

Vorige week werd ik minder optimistisch, precies om de redenen die in het artikel worden genoemd. Spoiler alert: ik ben deze week iets optimistischer geworden. De opmars van de UK variant gaat sneller dan RIVM eerst dacht (en even snel als we hier op het forum dachten, GoT rules). Maar de populatie B.1.1.7 laat zich beter beheersen dan eerder gedacht.
Martijn Broekman heeft gelijk.

De enorme geprognosticeerde groei van de UK variant, ligt niet in lijn met de R-waardes of de waargenomen ontwikkeling van het aantal nieuwe besmettingen.

* Datapunt: in week 1 (4 t/m 10 jan) ongeveer 8.6% van de besmettingen B1.1.1.7. Het gemiddeld aantal besmettingen per dag lag rond de 5500-6000 in die week (in de GGD data moet je 1 week later kijken want een besmetting wordt pas ingeboekt na incubatietijd, testen, laboratorium en reporting delay). Dat zijn dus ongeveer 500 UK besmettingen per dag.

* Ga ik naar week 3. Besmettingen zijn gedaald naar zo'n 5000 per dag gemiddeld. Als daarvan 33% de UK variant betreft, dan heb je het over een kleine 1700 UK besmettingen per dag.

Dat suggereert een groeifactor:
* UK: 3.3
* klassiek: 0.64
in twee weken.

Met een generatietijd van 4 dagen zou dat een R-waarde opleveren:
* UK: 1.4
* klassiek: 0.88

En met een generatietijd van 5 dagen zou dat een R-waarde opleveren:
* UK: 1.5
* klassiek: 0.85

(de range voor generatietijd wordt in verschillende publicaties tussen 3.9 en 5.2 geschat).

Het is niet geheel onmogelijk, maar deze getallen liggen veel verder uit elkaar dan de ratio waarmee RIVM zelf rekent. Dit is een ratio tuissen de R-waarden 1.6 ... 1.8.
RIVM becijfert zelf een ratio van 1.36 (publicatie 1 week geleden, R=1.32 vs 0.97) en opnieuw 1.36 (publicatie deze week, R=1.27 vs. 0.93).

Ik denk dat het model nogal overdrijft in het voordeel van de UK variant.


---
Als ik mag uitgaan van de groeifactor (8.6 --> 33%) zoals RIVM suggereert, dan mag je volgende week in de GGD-data niuewe besmettingen verwachten:

* UK: 3000
* klassiek: 2700
* totaal: 5700

De nieuwe besmettingen zouden dan dus moeten oplopen naar gemiddeld 5700 per dag. Ik leg daar het weekdagenpatroon op. Op maandag en dinsdag volgende week zou je 4700 verwachten, op de daaropvolgende 5 dagen gemiddeld 6100.

Ik verwacht dat we aanzienlijk lager zullen zitten.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: COVID-19

Bericht door Zita »

Het blijft met toch wel verbazen: al die serieuze refo's die er gewoon voor uitkomen dat ze de corona-regels overtreden en het ook nog vanzelfsprekend vinden.
'1 persoon op bezoek? Wat een onzin. Onze woonkamer is groot genoeg.'
'1 persoon op bezoek? En de verjaardag van de kinderen dan? Nee hoor, dat vind ik belangrijker.'
'1 persoon op bezoek? Haha, ik laat m'n vader echt niet buiten staan als ouders samen even langskomen.'
'1 persoon op bezoek? Nou, oma is al oud. Voor haar vind ik het belangrijker dat ze veel bezoek heeft dan dat ze risico's minimaliseert. En oma zelf vindt het ook fijner om mensen te zien.'
'1 persoon op bezoek? De groeten. Als er een vriend van mijn puberzoon is geweest, zou er verder niemand meer kunnen komen? Dat kan niet de bedoeling zijn.'
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: COVID-19

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:Het blijft met toch wel verbazen: al die serieuze refo's die er gewoon voor uitkomen dat ze de corona-regels overtreden en het ook nog vanzelfsprekend vinden.
'1 persoon op bezoek? Wat een onzin. Onze woonkamer is groot genoeg.'
'1 persoon op bezoek? En de verjaardag van de kinderen dan? Nee hoor, dat vind ik belangrijker.'
'1 persoon op bezoek? Haha, ik laat m'n vader echt niet buiten staan als ouders samen even langskomen.'
'1 persoon op bezoek? Nou, oma is al oud. Voor haar vind ik het belangrijker dat ze veel bezoek heeft dan dat ze risico's minimaliseert. En oma zelf vindt het ook fijner om mensen te zien.'
'1 persoon op bezoek? De groeten. Als er een vriend van mijn puberzoon is geweest, zou er verder niemand meer kunnen komen? Dat kan niet de bedoeling zijn.'
Dat is toch niet iets nieuws? Ik fietste regelmatig achter een leraar van een bekende refoschool. Op een punt waar je tien meter kunt afsnijden door schuin de straat over te steken en een stukje fietspad te rijden waar met een groot bord staat aangegeven dat het eenrichtingsverkeer van de andere kant is, stak hij steevast de straat schuin over en fietste hij tegen het inrijverbod in. Stel je voor, je zou toch eens tien meter teveel fietsen...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: COVID-19

Bericht door helma »

Alle mensen zijn slecht. Dat blijkt maar weer...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Zita schreef:Het blijft met toch wel verbazen: al die serieuze refo's die er gewoon voor uitkomen dat ze de corona-regels overtreden en het ook nog vanzelfsprekend vinden.
'1 persoon op bezoek? Wat een onzin. Onze woonkamer is groot genoeg.'
'1 persoon op bezoek? En de verjaardag van de kinderen dan? Nee hoor, dat vind ik belangrijker.'
'1 persoon op bezoek? Haha, ik laat m'n vader echt niet buiten staan als ouders samen even langskomen.'
'1 persoon op bezoek? Nou, oma is al oud. Voor haar vind ik het belangrijker dat ze veel bezoek heeft dan dat ze risico's minimaliseert. En oma zelf vindt het ook fijner om mensen te zien.'
'1 persoon op bezoek? De groeten. Als er een vriend van mijn puberzoon is geweest, zou er verder niemand meer kunnen komen? Dat kan niet de bedoeling zijn.'
Dat is toch niet iets nieuws? Ik fietste regelmatig achter een leraar van een bekende refoschool. Op een punt waar je tien meter kunt afsnijden door schuin de straat over te steken en een stukje fietspad te rijden waar met een groot bord staat aangegeven dat het eenrichtingsverkeer van de andere kant is, stak hij steevast de straat schuin over en fietste hij tegen het inrijverbod in. Stel je voor, je zou toch eens tien meter teveel fietsen...
En daar fiets jij achteraan?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

:yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: COVID-19

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Zita schreef:Het blijft met toch wel verbazen: al die serieuze refo's die er gewoon voor uitkomen dat ze de corona-regels overtreden en het ook nog vanzelfsprekend vinden.
'1 persoon op bezoek? Wat een onzin. Onze woonkamer is groot genoeg.'
'1 persoon op bezoek? En de verjaardag van de kinderen dan? Nee hoor, dat vind ik belangrijker.'
'1 persoon op bezoek? Haha, ik laat m'n vader echt niet buiten staan als ouders samen even langskomen.'
'1 persoon op bezoek? Nou, oma is al oud. Voor haar vind ik het belangrijker dat ze veel bezoek heeft dan dat ze risico's minimaliseert. En oma zelf vindt het ook fijner om mensen te zien.'
'1 persoon op bezoek? De groeten. Als er een vriend van mijn puberzoon is geweest, zou er verder niemand meer kunnen komen? Dat kan niet de bedoeling zijn.'
Dat is toch niet iets nieuws? Ik fietste regelmatig achter een leraar van een bekende refoschool. Op een punt waar je tien meter kunt afsnijden door schuin de straat over te steken en een stukje fietspad te rijden waar met een groot bord staat aangegeven dat het eenrichtingsverkeer van de andere kant is, stak hij steevast de straat schuin over en fietste hij tegen het inrijverbod in. Stel je voor, je zou toch eens tien meter teveel fietsen...
En daar fiets jij achteraan?
Lezen, Tib. Ik fietste erachter, niet er achteraan ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Er achter..., dat betekent dus ook op het moment dat hij de straat schuin over stak. Toch?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: COVID-19

Bericht door Posthoorn »

Zita schreef:Het blijft met toch wel verbazen: al die serieuze refo's die er gewoon voor uitkomen dat ze de corona-regels overtreden en het ook nog vanzelfsprekend vinden.
'1 persoon op bezoek? Wat een onzin. Onze woonkamer is groot genoeg.'
'1 persoon op bezoek? En de verjaardag van de kinderen dan? Nee hoor, dat vind ik belangrijker.'
'1 persoon op bezoek? Haha, ik laat m'n vader echt niet buiten staan als ouders samen even langskomen.'
'1 persoon op bezoek? Nou, oma is al oud. Voor haar vind ik het belangrijker dat ze veel bezoek heeft dan dat ze risico's minimaliseert. En oma zelf vindt het ook fijner om mensen te zien.'
'1 persoon op bezoek? De groeten. Als er een vriend van mijn puberzoon is geweest, zou er verder niemand meer kunnen komen? Dat kan niet de bedoeling zijn.'
Het is een advies, geen dwingende maatregel. :hum
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: COVID-19

Bericht door Adje »

Posthoorn schreef:
Zita schreef:Het blijft met toch wel verbazen: al die serieuze refo's die er gewoon voor uitkomen dat ze de corona-regels overtreden en het ook nog vanzelfsprekend vinden.
'1 persoon op bezoek? Wat een onzin. Onze woonkamer is groot genoeg.'
'1 persoon op bezoek? En de verjaardag van de kinderen dan? Nee hoor, dat vind ik belangrijker.'
'1 persoon op bezoek? Haha, ik laat m'n vader echt niet buiten staan als ouders samen even langskomen.'
'1 persoon op bezoek? Nou, oma is al oud. Voor haar vind ik het belangrijker dat ze veel bezoek heeft dan dat ze risico's minimaliseert. En oma zelf vindt het ook fijner om mensen te zien.'
'1 persoon op bezoek? De groeten. Als er een vriend van mijn puberzoon is geweest, zou er verder niemand meer kunnen komen? Dat kan niet de bedoeling zijn.'
Het is een advies, geen dwingende maatregel. :hum
Zo werd hier vorig jaar al geschreven op dit forum...
Met de mededeling dat de overheid achter de voordeur niet mag handhaven.
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: COVID-19

Bericht door newton »

Zita schreef:
'1 persoon op bezoek? Haha, ik laat m'n vader echt niet buiten staan als ouders samen even langskomen.'
Ik vind dit ook nog steeds een bijzondere regel. M'n moeder zou wel alleen op bezoek mogen komen maar niet samen met m'n vader? Maar als ze alleen op bezoek is zit ze een uurtje later wel weer gezellig, binnen 1,5 meter, naast m'n vader op de bank. En ze slapen in het zelfde bed.
Contact met slechts 1 ander huishouden per dag zou dan logischer zijn.

En sowieso is de bezoekregel slechts een advies en niet een harde regel zoals de avondklok.
Plaats reactie