COVID-19

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: COVID-19

Bericht door Mannetje »

Ik vraag mij inderdaad in alle ernst af of je een Bijbels bevel kunt vinden om 's avonds een rondje te lopen met het oog op je gezondheid.
Als de overheid 100% zou verbieden om naar buiten te gaan, zelfs in je tuin of op je balkon, dan denk ik dat je wel een strijdigheid kunt vinden met de gedachte dat je voor je gezondheid zorg moet dragen (al ken ik geen tekst die dat direct gebied, maar indirect is dat wel af te leiden), maar dat dit perse 's avonds na 20:00 uur moet...
-
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Ik zou het verbod niet negeren, maar ik hoop dat de overheid wel dit soort gezondheidsaspecten meeweegt in de besluitvorming.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef: Ik snap je helemaal. Maar ik heb daar wel moeite mee. Dit is aantoonbaar ongehoorzaam aan de overheid, op een terrein waar de overheid iets over mág zeggen (anders dan in de kerk) en het is niet strijdig met Gods Woord. Dus, hoewel ik gehecht ben aan mijn dagelijkse (!!) wandeling na 21.00u, zal ik mij eraan houden.
Dat mag. Ik vind, gezien dat ik verder, door diezelfde overheid, hele dagen binnen zit, omringd met kinderen en beeldschermen, dat het geen billijke maatregel is. Het is een te generieke maatregel waarmee je de bevolking, die toch al minder fit aan het worden is, nog verder verzwakt enz enz
Zo. Dat is voor mij een nieuw criterium: gehoorzaamheid voor zover het niet strijdig is met Gods Woord, en voor zover het billijk is.
Dit is wel een criterium wat geld voor het kerkelijke gezag (zie matt. 23:3 en kanttekeningen) maar voor burgelijke overheid geld - uiteraard - het omgedraaide.

kerkelijk gezag: gehoorzaamheid zolang het in de Schrift staat;
burgerlijk gezag: gehoorzaamheid zolang het niet tegen de Schrift ingaat;
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: COVID-19

Bericht door Ukkie »

Als het ipv 20.00u 22.00u zou worden brengen de meeste mensen denk ik ook niet zo snel een bezoek meer.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef: Ik snap je helemaal. Maar ik heb daar wel moeite mee. Dit is aantoonbaar ongehoorzaam aan de overheid, op een terrein waar de overheid iets over mág zeggen (anders dan in de kerk) en het is niet strijdig met Gods Woord. Dus, hoewel ik gehecht ben aan mijn dagelijkse (!!) wandeling na 21.00u, zal ik mij eraan houden.
Dat mag. Ik vind, gezien dat ik verder, door diezelfde overheid, hele dagen binnen zit, omringd met kinderen en beeldschermen, dat het geen billijke maatregel is. Het is een te generieke maatregel waarmee je de bevolking, die toch al minder fit aan het worden is, nog verder verzwakt enz enz
Zo. Dat is voor mij een nieuw criterium: gehoorzaamheid voor zover het niet strijdig is met Gods Woord, en voor zover het billijk is.
Klopt. Na mijn burnout en met onze behoorlijk gecompliceerde gezinssituatie, is dit voor mij billijk. Omdat, als ik in dit soort zaken, afhankelijk van de uitwerking uiteraard (20 uur is anders dan 22 uur bv), de overheid voor langere tijd zou volgen, ik weer onderuit zou gaan en mijn gezin de dupe zou zijn.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Ukkie schreef:Als het ipv 20.00u 22.00u zou worden brengen de meeste mensen denk ik ook niet zo snel een bezoek meer.
Precies. Als het bezoek ontmoedigd moet worden, vind ik dat heel logisch. Dat vind ik iets anders dan in je eentje een rondje lopen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:Ik vraag mij inderdaad in alle ernst af of je een Bijbels bevel kunt vinden om 's avonds een rondje te lopen met het oog op je gezondheid.
Als de overheid 100% zou verbieden om naar buiten te gaan, zelfs in je tuin of op je balkon, dan denk ik dat je wel een strijdigheid kunt vinden met de gedachte dat je voor je gezondheid zorg moet dragen (al ken ik geen tekst die dat direct gebied, maar indirect is dat wel af te leiden), maar dat dit perse 's avonds na 20:00 uur moet...
Klopt. Maar hoe meer alles thuis geconcentreerd wordt, hoe kleiner de mogelijkheden voor andere momenten. Ik sta al iedere dag om 06.30 op, om in ieder geval 1 uurtje per dag alleen te zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:Zo. Dat is voor mij een nieuw criterium: gehoorzaamheid voor zover het niet strijdig is met Gods Woord, en voor zover het billijk is.
Klopt. Na mijn burnout en met onze behoorlijk gecompliceerde gezinssituatie, is dit voor mij billijk. Omdat, als ik in dit soort zaken, afhankelijk van de uitwerking uiteraard (20 uur is anders dan 22 uur bv), de overheid voor langere tijd zou volgen, ik weer onderuit zou gaan en mijn gezin de dupe zou zijn.
Nee Zeeuw, hier kan ik het onmogelijk mee eens zijn. Ook niet in een complexe situatie. Gehoorzaamheid is in dit geval een Bijbelse weg, en daar rust zegen op. Niet op eigen gekozen wegen, al lijkt dat dan misschien zo.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Zo. Dat is voor mij een nieuw criterium: gehoorzaamheid voor zover het niet strijdig is met Gods Woord, en voor zover het billijk is.
Klopt. Na mijn burnout en met onze behoorlijk gecompliceerde gezinssituatie, is dit voor mij billijk. Omdat, als ik in dit soort zaken, afhankelijk van de uitwerking uiteraard (20 uur is anders dan 22 uur bv), de overheid voor langere tijd zou volgen, ik weer onderuit zou gaan en mijn gezin de dupe zou zijn.
Nee Zeeuw, hier kan ik het onmogelijk mee eens zijn. Ook niet in een complexe situatie. Gehoorzaamheid is in dit geval een Bijbelse weg, en daar rust zegen op. Niet op eigen gekozen wegen, al lijkt dat dan misschien zo.
Je hoeft het er ook niet mee eens te zijn.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Zo. Dat is voor mij een nieuw criterium: gehoorzaamheid voor zover het niet strijdig is met Gods Woord, en voor zover het billijk is.
Klopt. Na mijn burnout en met onze behoorlijk gecompliceerde gezinssituatie, is dit voor mij billijk. Omdat, als ik in dit soort zaken, afhankelijk van de uitwerking uiteraard (20 uur is anders dan 22 uur bv), de overheid voor langere tijd zou volgen, ik weer onderuit zou gaan en mijn gezin de dupe zou zijn.
Nee Zeeuw, hier kan ik het onmogelijk mee eens zijn. Ook niet in een complexe situatie. Gehoorzaamheid is in dit geval een Bijbelse weg, en daar rust zegen op. Niet op eigen gekozen wegen, al lijkt dat dan misschien zo.
Ik zou mij er ook aan houden.

Aan de andere kant vind ik deze periode ook wel wat hebben. Hele dagen met zn allen in huis. Alles gezellig samen doen. Ben ik de enige die ook wel van deze periode geniet? Ik realiseer mij terdege dat wij in de gelukkige positie zijn dat wij ook economisch geen hinder hebben van de lock down.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Zo. Dat is voor mij een nieuw criterium: gehoorzaamheid voor zover het niet strijdig is met Gods Woord, en voor zover het billijk is.
Klopt. Na mijn burnout en met onze behoorlijk gecompliceerde gezinssituatie, is dit voor mij billijk. Omdat, als ik in dit soort zaken, afhankelijk van de uitwerking uiteraard (20 uur is anders dan 22 uur bv), de overheid voor langere tijd zou volgen, ik weer onderuit zou gaan en mijn gezin de dupe zou zijn.
Nee Zeeuw, hier kan ik het onmogelijk mee eens zijn. Ook niet in een complexe situatie. Gehoorzaamheid is in dit geval een Bijbelse weg, en daar rust zegen op. Niet op eigen gekozen wegen, al lijkt dat dan misschien zo.
Ik zou mij er ook aan houden.

Aan de andere kant vind ik deze periode ook wel wat hebben. Hele dagen met zn allen in huis. Alles gezellig samen doen. Ben ik de enige die ook wel van deze periode geniet? Ik realiseer mij terdege dat wij in de gelukkige positie zijn dat wij ook economisch geen hinder hebben van de lock down.
Ik geniet dat we minder 'moeten'. Dus 's ochtends samen eten, 's avonds ook. Kids niet al te vroeg naar en uit bed moeten.
Keerzijde vind ik de combinatie werken, thuisonderwijs en het feit dat je echt vrijwel de hele dag omringd ben door mensen.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: COVID-19

Bericht door KDD »

merel schreef:
Aan de andere kant vind ik deze periode ook wel wat hebben. Hele dagen met zn allen in huis. Alles gezellig samen doen. Ben ik de enige die ook wel van deze periode geniet? Ik realiseer mij terdege dat wij in de gelukkige positie zijn dat wij ook economisch geen hinder hebben van de lock down.
Bij ons precies hetzelfde. Maar bij velen is het wel anders.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Klopt. Maar hoe meer alles thuis geconcentreerd wordt, hoe kleiner de mogelijkheden voor andere momenten. Ik sta al iedere dag om 06.30 op, om in ieder geval 1 uurtje per dag alleen te zijn.
Ik ga als laatste naar bed. Ik vind het ook wel prettig om even alleen te zijn.
Ik sta de hele dag "aan".
merel schreef:Ben ik de enige die ook wel van deze periode geniet? Ik realiseer mij terdege dat wij in de gelukkige positie zijn dat wij ook economisch geen hinder hebben van de lock down.
Genieten is misschien een te groot woord, maar ik vind het wel lekker om geen sociale verplichtingen meer te hebben.
Ik ben een slechte (in)slaper dus als ik s'avonds naar een condoleance moest of vermoeiend bezoek had, kostte dat mij nachtrust.
Ik moet dat dan eerst verwerken.
En ik ben me meer bewust van ons thuis. Het is warm, we hebben genoeg te eten en te drinken.
Hoevelen moeten dit ontberen?
Zeeuw schreef:en het feit dat je echt vrijwel de hele dag omringd ben door mensen.
Ik merk ook wel dat ik soms overprikkeld raak.
Normaliter kwam ik thuis uit mijn werk en was er niemand. Maar nu worden er meteen vragen gesteld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: COVID-19

Bericht door margrietha »

Als de avondklok er daadwerkelijk komt vanaf 20.00 uur, dan zullen er ook diverse kerkdiensten verzet moeten gaan worden, die om 19.00 beginnen?
Geen doordeweekse diensten meer?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

KDD schreef:
merel schreef:
Aan de andere kant vind ik deze periode ook wel wat hebben. Hele dagen met zn allen in huis. Alles gezellig samen doen. Ben ik de enige die ook wel van deze periode geniet? Ik realiseer mij terdege dat wij in de gelukkige positie zijn dat wij ook economisch geen hinder hebben van de lock down.
Bij ons precies hetzelfde. Maar bij velen is het wel anders.
Het enige positieve is dat ik iets vaker thuis ben 's avonds, ik heb een hekel aan niet-thuis zijn. Verder zie ik niets positiefs. Kerkgang vind ik verschrikkelijk, thuis school houden is voor het thuisfront absoluut niet fijn.
Bovendien zie ik de crisis als een oordeel, en dat benauwt mij af en toe.
Plaats reactie