COVID-19

windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Herman schreef:Ach, zaterdag op mijn verjaardag werd ik zelfs omhelst door mijn moeder. Ik vond het wat van de zotte, dat zei ik ook, maar daar trok zij zich niets van aan. Als je eenmaal in huis bent, is afstand houden verder aardig onzinnig.
Waarom zou afstand houden in huis onzinnig zijn? Lijkt me verstandig om zeker ook daar de anderhalve meter in acht te nemen. Dat beperkt wel degelijk het risico op besmetting.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Habitat schreef:Dat is ook het grote verschil met de lockdown van maart/april. Toen gingen mensen zwaaien, door de ramen praten, etc. Maar niet naar binnen.
Ja hoor. Die eigenwijze mensen waren er in maart ook al.
Het was toen echt doodstil op straat. Nu merk je amper iets van 'lockdown'.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Dodo »

windorgel schreef:
Herman schreef:Ach, zaterdag op mijn verjaardag werd ik zelfs omhelst door mijn moeder. Ik vond het wat van de zotte, dat zei ik ook, maar daar trok zij zich niets van aan. Als je eenmaal in huis bent, is afstand houden verder aardig onzinnig.
Waarom zou afstand houden in huis onzinnig zijn? Lijkt me verstandig om zeker ook daar de anderhalve meter in acht te nemen. Dat beperkt wel degelijk het risico op besmetting.
Wij letten daar op. Stellen zitten bij elkaar op de bank, en zitten tegenover elkaar aan tafel. We proberen ook tussendoor afstand te houden. Ik heb mijn dochter al bijna een jaar niet aangeraakt, ze was en is erg voorzichtig omdat ze wel zag wat het virus kon doen, en omdat ze zwanger was. Het is treurig om je dochter niet te kunnen knuffelen als ze bevallen is, maar het is niet anders. De kleintjes kan ik gewoon aanraken gelukkig.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Herman schreef:Als je eenmaal in huis bent, is afstand houden verder aardig onzinnig.
Nee hoor. Als mijn getrouwde kinderen willen komen, appen we eerst naar elkaar of er geen klachten zijn zoals verkoudheid e.d.
Als ze binnen zijn gaan we op behoorlijke afstand van elkaar zitten.
Als je het goed wilt doen moet je hen dan ook hun eigen koffie/thee/drankjes laten halen.
Zodat er geen overdracht via servies en glaswerk plaatsvindt.
Maar dat gaat de meeste mensen te ver denk ik. ;)

Wij hebben te maken gehad met een multiresistente bacterie en kregen daarvoor richtlijnen.
Dat ging best ver. Om maar te noemen, iets pakken met bescherming (handschoenen of met keukenpapier omwikkeld)
als je een spelletje doet, ieder zn eigen dobbelsteen.
Omdat je alles dan bewust doet, kom je er pas achter hoeveel contactmomenten je hebt per dag.
Pak melk wordt doorgegeven, de botervloot en jampot, je zet een glas drinken voor iemand neer die het vervolgens pakt enz.
Maar ja, als je 100% safe wilt, moet je in een bubble gaan zitten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

refo schreef:
Jantje schreef:
Habitat schreef:Dat is ook het grote verschil met de lockdown van maart/april. Toen gingen mensen zwaaien, door de ramen praten, etc. Maar niet naar binnen.
Ja hoor. Die eigenwijze mensen waren er in maart ook al.
Het was toen echt doodstil op straat. Nu merk je amper iets van 'lockdown'.
Vind ik ook. Van het voorjaar was het aanzienlijk rustiger, overal.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

De oma van mijn vrouw slaat ook door. Echt tot het ziekelijke toe. En ondertussen wel steeds als we even langskomen maar, wat staat de wereld op z'n kop en wat is iedereen toch maar bang en angstig.

Maar ach, het valt niet mee als je oud bent en de hele dag binnen moet zitten, en dat niet voor een weekje, of desnoods een maandje, maar het is al heel lang. Het is wachten tot er mensen zijn die gewoon helemaal krankzinnig worden van gekheid.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: COVID-19

Bericht door Orchidee »

Ik kom bij mijn moeder ook echt niet weg voordat ze me heeft omhelst, MET een kus
De schoolkinderen en kleinkinderen laten het niet toe en daar is ze knap verbolgen over!
Inmiddels heeft ze zelf corona maar knapt snel weer op
Wijzelf waren al even niet geweest omdat er in het huis ook meerdere besmettingen zijn inmiddels en blijven nog even weg ook.
Ook dat is erg moeilijk voor haar!
Ik begrijp haar ook wel hoor...
Ze ziet en hoort weinig, als het onze tijd is kunnen we aan corona sterven maar ik kan ook vannacht opgeroepen worden of volgende week een hersenbloeding of hartinfarct krijgen waardoor je kan komen te overlijden!
Zo "nuchter" zijn wijzelf ook wel maar ik ga en mag het niet opzoeken en/of verzoeken natuurlijk.
Maar DAAR kijkt mijn moeder dan net anders naar: "het is toch heel normaal dat je je moeder of oma bezoekt en begroet"
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Herman schreef:Ach, zaterdag op mijn verjaardag werd ik zelfs omhelst door mijn moeder. Ik vond het wat van de zotte, dat zei ik ook, maar daar trok zij zich niets van aan. Als je eenmaal in huis bent, is afstand houden verder aardig onzinnig.
Daar ben ik het niet mee eens. Ook in huis is in veel gevallen afstand houden prima mogelijk.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Herman schreef:Als je eenmaal in huis bent, is afstand houden verder aardig onzinnig.
Nee hoor. Als mijn getrouwde kinderen willen komen, appen we eerst naar elkaar of er geen klachten zijn zoals verkoudheid e.d.
Als ze binnen zijn gaan we op behoorlijke afstand van elkaar zitten.
Als je het goed wilt doen moet je hen dan ook hun eigen koffie/thee/drankjes laten halen.
Zodat er geen overdracht via servies en glaswerk plaatsvindt.
Maar dat gaat de meeste mensen te ver denk ik. ;)
Ik doe dat liever ook zelf. Ben pas bij iemand geweest die corona bleek te hebben. Was mij niet duidelijk en haar ook niet. In zo'n geval is het toch een extra risico als je servies van de ander hebt aangeraakt.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:Ik kom bij mijn moeder ook echt niet weg voordat ze me heeft omhelst, MET een kusAfbeelding
De schoolkinderen en kleinkinderen laten het niet toe en daar is ze knap verbolgen over!
Inmiddels heeft ze zelf corona maar knapt snel weer opAfbeelding
Wijzelf waren al even niet geweest omdat er in het huis ook meerdere besmettingen zijn inmiddels en blijven nog even weg ook.
Ook dat is erg moeilijk voor haar!
Ik begrijp haar ook wel hoor...
Ze ziet en hoort weinig, als het onze tijd is kunnen we aan corona sterven maar ik kan ook vannacht opgeroepen worden of volgende week een hersenbloeding of hartinfarct krijgen waardoor je kan komen te overlijden!
Zo "nuchter" zijn wijzelf ook wel maar ik ga en mag het niet opzoeken en/of verzoeken natuurlijk.
Maar DAAR kijkt mijn moeder dan net anders naar: "het is toch heel normaal dat je je moeder of oma bezoekt en begroet" AfbeeldingAfbeelding
Als iemand dan ook bereid is om zonder zorg aan benauwdheid te overlijden, dan vind ik dat nog te begrijpen, al vind ik dat ook heel heftig voor de kinderen. Maar anders vind ik dat zo iemand toch echt een figuurlijk pak slaag verdient. Het lijkt mij heel moeilijk om daar als kinderen goed mee om te gaan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Herman schreef:Als je eenmaal in huis bent, is afstand houden verder aardig onzinnig.
Nee hoor. Als mijn getrouwde kinderen willen komen, appen we eerst naar elkaar of er geen klachten zijn zoals verkoudheid e.d.
Als ze binnen zijn gaan we op behoorlijke afstand van elkaar zitten.
Als je het goed wilt doen moet je hen dan ook hun eigen koffie/thee/drankjes laten halen.
Zodat er geen overdracht via servies en glaswerk plaatsvindt.
Maar dat gaat de meeste mensen te ver denk ik. ;)
Onze getrouwde kinderen met hun kinderen lopen hier (gelukkig) zonder afspraak naar binnen . Wij passen twee dagen in de week op kleinkinderen en hun ouders blijven ‘s avonds vaak eten.
Alleen bij Covid-achtige symptomen bellen ze eerst maar meestal in onze reactie, breng ze maar.

Als ik bij anderen dan onze eigen kinderen op bezoek ga houd ik afstand en gebruik geen consumptie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

DDD schreef:
Herman schreef:Ach, zaterdag op mijn verjaardag werd ik zelfs omhelst door mijn moeder. Ik vond het wat van de zotte, dat zei ik ook, maar daar trok zij zich niets van aan. Als je eenmaal in huis bent, is afstand houden verder aardig onzinnig.
Daar ben ik het niet mee eens. Ook in huis is in veel gevallen afstand houden prima mogelijk.
Misschien moet je ons stulpje in Geldermalsen eens komen bekijken. Maar wel door het raam dan. :D

Ik vind ook dat afstand houden best kan in een middelgrote huiskamer. Natuurlijk, uiteraard. Maar er huppelen wat kinderen rond. Er zijn verplaatsingen naar de wc en weer terug. Dan gaan we allemaal eten. Vervolgens een kopje koffie met een stukje taart weer op een andere plek in het huis. Etc etc.

En daarnaast denk ik dat huizen niet op zo'n niveau geventileerd zijn, dat de manier waarop je besmet wordt (via de lucht) uitgesloten is. Ik ben mijn vertrouwen in de 1,5 meter toch wat kwijtgeraakt aan de hand van enkele wat concretere casussen in mijn omgeving. Dat beteken niet dat ik er maar mee stop, maar ik ben er wat minder fanatiek mee bezig.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Ik woon zelf in een eenvoudige eensgezinswoning, maar veel mensen in mijn omgeving hebben grote woonkamers. Ik geef toe dat dat verschil maakt. Maar het is ook een kwestie van willen. Moet je perse aan dezelfde tafel eten? Dat kan ook apart. Verplaatsingen zijn ook niet nodig. Er mogen maar twee mensen op bezoek komen, tenslotte. En kinderen kun je best aanleren om afstand te houden, desnoods zet je twee bananendozen neer. Het is maar net hoeveel moeite je wilt doen. Een raam open als je bezoek hebt, lijkt me toch niet teveel gevraagd.

Maar goed. Veel lastiger is dat sommige mensen in je omgeving niet voorzichtig zijn, en je daar soms wat te laat achter komt.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

DDD schreef:Ik woon zelf in een eenvoudige eensgezinswoning, maar veel mensen in mijn omgeving hebben grote woonkamers. Ik geef toe dat dat verschil maakt. Maar het is ook een kwestie van willen. Moet je perse aan dezelfde tafel eten? Dat kan ook apart. Verplaatsingen zijn ook niet nodig. Er mogen maar twee mensen op bezoek komen, tenslotte. En kinderen kun je best aanleren om afstand te houden, desnoods zet je twee bananendozen neer. Het is maar net hoeveel moeite je wilt doen. Een raam open als je bezoek hebt, lijkt me toch niet teveel gevraagd.

Maar goed. Veel lastiger is dat sommige mensen in je omgeving niet voorzichtig zijn, en je daar soms wat te laat achter komt.
Mee eens. Behalve de opmerking over de kinderen. Kinderen onder de 12 jaar hoeven geen afstand te houden tov volwassenen.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Nou, ik stel het toch op prijs als kinderen dat wel doen. Dat lijkt me wel zo verstandig.
Plaats reactie