COVID-19

Valcke
Berichten: 7629
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

In de voorbereiding op de pandemie heeft de overheid in vroegere jaren, maar ook nog januari van dit jaar(!) aangegeven dat alle maatregelen beschikbaar zijn. Dat zou inclusief maatregelen zijn mbt noodhospitalen / noodbedden en dergelijke, zoals dat ook tijdens vroegere pandemieën ging. Het lijkt mij dat klinische patiënten niet altijd intensieve zorg nodig hebben zolang zij niet op de IC komen. Hoe kan het dan dat er nu geen enkele extra capaciteit lijkt te zijn om ook de categorie van 'gewone' ziekenhuisopnamen te faciliteren?

Weet iemand hoe dit zit? Is het enkel het personeelsprobleem, of zijn er andere factoren en lagen er helemaal geen draaiboeken - in tegenstelling tot wat de overheid steeds gezegd heeft?
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: COVID-19

Bericht door Thuisvrouw »

Ik heb er geen antwoord op. Wel weet ik dat er in april/mei een noodhospitaal opgezet is, (kosten 9 miljoen) welke nooit gebruikt is en weer afgebroken.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... kKMWlFCMhJ

En hadden we ook niet een militair noodhospitaal in Utrecht? Waarom kan dat nu niet gebruikt ipv de reguliere zorg weer afschalen? Of mag dat alleen als alles echt helemaal vol is?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Het is niet het RD, maar toch https://www.trouw.nl/cs-b05ea620
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:In de voorbereiding op de pandemie heeft de overheid in vroegere jaren, maar ook nog januari van dit jaar(!) aangegeven dat alle maatregelen beschikbaar zijn. Dat zou inclusief maatregelen zijn mbt noodhospitalen / noodbedden en dergelijke, zoals dat ook tijdens vroegere pandemieën ging. Het lijkt mij dat klinische patiënten niet altijd intensieve zorg nodig hebben zolang zij niet op de IC komen. Hoe kan het dan dat er nu geen enkele extra capaciteit lijkt te zijn om ook de categorie van 'gewone' ziekenhuisopnamen te faciliteren?

Weet iemand hoe dit zit? Is het enkel het personeelsprobleem, of zijn er andere factoren en lagen er helemaal geen draaiboeken - in tegenstelling tot wat de overheid steeds gezegd heeft?
Het is vooral een bezuinigingsoperatie geweest. Lege ziekenhuisbedden kosten geld, dus in een normale situatie heb je voldoende aan een bepaald aantal ziekenhuisbedden, maar in het geval van een pandemie is dat aantal veel te laag.

Iedereen steekt de loftrompet over Duitsland, maar daar is ook al jaren een discussie gaande over het aantal ziekenhuisbedden. Dat de Duitsers nog niet uitgediscussieerd waren ten aanzien van het verminderen van het aantal bedden, is nu een voordeel.
Valcke
Berichten: 7629
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:In de voorbereiding op de pandemie heeft de overheid in vroegere jaren, maar ook nog januari van dit jaar(!) aangegeven dat alle maatregelen beschikbaar zijn. Dat zou inclusief maatregelen zijn mbt noodhospitalen / noodbedden en dergelijke, zoals dat ook tijdens vroegere pandemieën ging. Het lijkt mij dat klinische patiënten niet altijd intensieve zorg nodig hebben zolang zij niet op de IC komen. Hoe kan het dan dat er nu geen enkele extra capaciteit lijkt te zijn om ook de categorie van 'gewone' ziekenhuisopnamen te faciliteren?

Weet iemand hoe dit zit? Is het enkel het personeelsprobleem, of zijn er andere factoren en lagen er helemaal geen draaiboeken - in tegenstelling tot wat de overheid steeds gezegd heeft?
Het is vooral een bezuinigingsoperatie geweest. Lege ziekenhuisbedden kosten geld, dus in een normale situatie heb je voldoende aan een bepaald aantal ziekenhuisbedden, maar in het geval van een pandemie is dat aantal veel te laag.

Iedereen steekt de loftrompet over Duitsland, maar daar is ook al jaren een discussie gaande over het aantal ziekenhuisbedden. Dat de Duitsers nog niet uitgediscussieerd waren ten aanzien van het verminderen van het aantal bedden, is nu een voordeel.
Dat is niet echt een antwoord op de vraag. Nederland had en heeft pandemie draaiboeken die voorzien in uitbreiding van het aantal bedden. In januari 2020 (!) is door de overheid nog aangegeven dat deze draaiboeken op orde zijn. We horen er echter niets meer over. Thuisvrouw heeft al aangegeven dat er een noodhospitaal ingericht is tijdens de eerste golf. Misschien was dit het draaiboek van de overheid. Maar dat noodhospitaal is inmiddels weer ontmanteld.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Dat is niet echt een antwoord op de vraag. Nederland had en heeft pandemie draaiboeken die voorzien in uitbreiding van het aantal bedden. In januari 2020 (!) is door de overheid nog aangegeven dat deze draaiboeken op orde zijn. We horen er echter niets meer over. Thuisvrouw heeft al aangegeven dat er een noodhospitaal ingericht is tijdens de eerste golf. Misschien was dit het draaiboek van de overheid. Maar dat noodhospitaal is inmiddels weer ontmanteld.
Ik ken die draaiboeken niet, maar kan me zo voorstellen dat men in die draaiboeken geen rekening heeft gehouden met de aantallen ziekenhuisopnames en IC-bedden zoals die in het voorjaar nodig waren.

Daarnaast is er natuurlijk een ander fenomeen, namelijk dat politici vooral willen uitstralen, in het kader van leiderschap, dat ze de boel onder controle hebben. Wat dat betreft is Hugo de Jonge natuurlijk door het ijs gezakt. Het lukte hem niet om voor de tweede golf voldoende testcapaciteit te regelen. Hij verschuilt zich daarbij mede achter juridische argumenten.
Valcke
Berichten: 7629
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:Ik ken die draaiboeken niet, maar kan me zo voorstellen dat men in die draaiboeken geen rekening heeft gehouden met de aantallen ziekenhuisopnames en IC-bedden zoals die in het voorjaar nodig waren.
IC wellicht niet, maar extra ziekenhuisbedden tot duizenden extra bedden toe: daar werd zeker in de draaiboeken over gesproken. Dat is in januari ook in het nieuws geweest, maar de exacte inhoud van de draaiboeken is niet gedeeld. Nogmaals: je hoort er nu niets over, terwijl het nu actueel is als het gaat om het aantal 'gewone' bedden.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

parsifal schreef:Het is niet het RD, maar toch https://www.trouw.nl/cs-b05ea620
Interessant artikel, parsifal. Het geeft net weer een ander perspectief op de eerste golf in Zweden.

Het geeft niet dat u het in Trouw heeft gepubliceerd :-)
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: COVID-19

Bericht door alepha »

Bescherming voor kwetsbaren, gezonde mensen zoveel mogelijk normaal functioneren!
https://www.bbc.com/news/health-54442386
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Veel ziekenhuizen schalen de zorg nog verder af....
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

alepha schreef:Bescherming voor kwetsbaren, gezonde mensen zoveel mogelijk normaal functioneren!
https://www.bbc.com/news/health-54442386
Dit idee is meer gebruikt, maar erg goed werkt het eigenlijk nergens. In Zweden ging het goed mis, net als in de VS, Spanje en Engeland.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12059
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Overigens maakt deze tweede golf, waarin afstandsmaatregels redelijk ingeburgerd zijn, de testmogelijkheden veel ruimer zijn, mondmaskers en beschermingsmiddelen voldoende voorhanden zijn de vermeende oorzaken van de besmettingen in de eerste golf redelijk betrekkelijk. Of geldt in verzorgingstehuizen nog steeds een doorwerkplicht bij verkoudheid. Wat is daar de meest actuele informatie over?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12059
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Luther schreef: Andere vraag: is er iemand hier die antwoord kan geven op de vraag, of er een moment komt dat de overheid nog wel adviseert om op te letten, maar verder alles laat rusten, omdat de economie een volgende klap anders niet aan kan?
Hoe moeten wij daar in staan? Is dit vanaf nu het nieuwe normaal, dat er elk halfjaar een soort lockdown komt de komende jaren?
Ik heb dit stuk even uit het kerkdraadje hierheen geknipt.

Als je de economische indexcijfers bekijkt dan zetten we onze welvaart behoorlijk op het spel. Maar indexen zijn geen goede spiegeling van het echte leven, maar zorgen er wel voor dat ondernemersvertrouwen en dergelijke wegvallen. Die zijn namelijk te vaak gegrond op hoe het in de algemene economie gaat en te weinig op basis van eigen inzichten en mogelijkheden.
Het is de vraag in hoeverre een nieuwe lockdown desastreus uitpakt. Ook in de kredietcrisis is er een moment geweest dat de internationale geldstroom tot stilstand komt, en dat kan 'het systeem' niet aan met het gevolg dat alles en iedereen gefailleerd wordt.

Omdat er nagenoeg geen primaire sector meer is, ben ik erg benieuwd wat er gebeurd met een samenleving als ze daarop moeten terugvallen. Ik kan dat niet voorspellen, maar het is een logica

Aan de andere kant zie je dat mensen momenteel veel makkelijker omgaan met de momenteel geldende risico's. Mogelijk komt die drive door de drang om werk en inkomen op peil te houden. Dat lijkt me legitiem, want dat zijn bijbelse waarden. Ik kan me niet voorstellen dat lockdown's de komende periode vaker gaan voorkomen, hooguit als er virussen opkomen met een hogere mortaliteitspercentage.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: COVID-19

Bericht door Luther »

Herman schreef:Overigens maakt deze tweede golf, waarin afstandsmaatregels redelijk ingeburgerd zijn, de testmogelijkheden veel ruimer zijn, mondmaskers en beschermingsmiddelen voldoende voorhanden zijn de vermeende oorzaken van de besmettingen in de eerste golf redelijk betrekkelijk. Of geldt in verzorgingstehuizen nog steeds een doorwerkplicht bij verkoudheid. Wat is daar de meest actuele informatie over?
Of moeten we gewoon toegeven dat we de basisregels gewoon niet met z'n allen strikt in acht nemen, altijd en overal?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Christa
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 mei 2010, 22:49

Re: COVID-19

Bericht door Christa »

Luther schreef:
Herman schreef:Overigens maakt deze tweede golf, waarin afstandsmaatregels redelijk ingeburgerd zijn, de testmogelijkheden veel ruimer zijn, mondmaskers en beschermingsmiddelen voldoende voorhanden zijn de vermeende oorzaken van de besmettingen in de eerste golf redelijk betrekkelijk. Of geldt in verzorgingstehuizen nog steeds een doorwerkplicht bij verkoudheid. Wat is daar de meest actuele informatie over?
Of moeten we gewoon toegeven dat we de basisregels gewoon niet met z'n allen strikt in acht nemen, altijd en overal?
Zo langzamerhand betwijfel ik of het alleen de afstand en hygiëne regels zijn die er toe doen. Bij de huidige hard oplopende besmettingen vraag ik me af in hoeverre ventilatie een rol speelt.

Ik ben benieuwd of jullie persoonlijk mensen kennen die getroffen zijn door het virus (positief getest) die aangaven zich te hebben gehouden aan de maatregelen. En dus niet echt weten waar ze het virus hebben opgelopen.
Plaats reactie