COVID-19

Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

refo schreef:Het klopt niet dat weerstand in de herfst en winter lager is dan in de zomer. Je hebt het alleen zwaarder te verduren omdat je in de winter meer binnen zit en daardoor meer in contact komt met mensen en daardoor allerlei virussen en bacteriën.
Hier plaats ik een groot vraagteken bij. Zeker is bv dat er s winters aantoonbare tekorten zijn aan vitamine D voor wel 50% of meer van de bevolking; vitamine D speelt een essentiële rol in afweermechanismen. (En er zijn meer seizoensgebonden factoren die van invloed zijn op de weerstand.)
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Vitamine D is een van de factoren van afweer, maar daar hangt het zeker niet van af. Mijn vitamine D gehalte is laag en ik ben nooit ziek. Laatste verkoudheidsvirus is al wel 20 jaar geleden. Anderen om mij heen met een hoger vitamine D gehalte zijn veel vatbaarder voor virussen en verkoudheden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Valcke schreef:
refo schreef:Het klopt niet dat weerstand in de herfst en winter lager is dan in de zomer. Je hebt het alleen zwaarder te verduren omdat je in de winter meer binnen zit en daardoor meer in contact komt met mensen en daardoor allerlei virussen en bacteriën.
Hier plaats ik een groot vraagteken bij. Zeker is bv dat er s winters aantoonbare tekorten zijn aan vitamine D voor wel 50% of meer van de bevolking; vitamine D speelt een essentiële rol in afweermechanismen. (En er zijn meer seizoensgebonden factoren die van invloed zijn op de weerstand.)
Vraagteken is genoteerd.
Over feiten kun je verder niet discussieren.

Van 't voorjaar was 't vitamine C. Nu is het weer vitamine D. Als dat niet zo blijkt te zijn, wordt het waarschijnlijk vitamine E.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

merel schreef:Vitamine D is een van de factoren van afweer, maar daar hangt het zeker niet van af. Mijn vitamine D gehalte is laag en ik ben nooit ziek. Laatste verkoudheidsvirus is al wel 20 jaar geleden. Anderen om mij heen met een hoger vitamine D gehalte zijn veel vatbaarder voor virussen en verkoudheden.
Als je weet dat het zo laag is, slik je dan niet bij? Het is nl niet alleen nodig voor afweer, maar ook voor de aanmaak van bot. Daarom zit er bij de calciumtabletten altijd vit D als component bij.
Volwassenen die minder vaak ziek zijn, hebben als kind meestal flink gesnotterd. Ik ben nergens voor ingeënt, dus mijn afweersysteem heeft overuren gedraaid om al die kinderziekten te overwinnen.
Ik denk dat al die inentingen het eigen afweersysteem min of meer "lamleggen". Maar dat zullen artsen natuurlijk ontkennen.
Bij de verschillende alternatieve en natuurgeneeskundigen wijzen ze inentingen ook af.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:Vitamine D is een van de factoren van afweer, maar daar hangt het zeker niet van af. Mijn vitamine D gehalte is laag en ik ben nooit ziek. Laatste verkoudheidsvirus is al wel 20 jaar geleden. Anderen om mij heen met een hoger vitamine D gehalte zijn veel vatbaarder voor virussen en verkoudheden.
Als je weet dat het zo laag is, slik je dan niet bij? Het is nl niet alleen nodig voor afweer, maar ook voor de aanmaak van bot. Daarom zit er bij de calciumtabletten altijd vit D als component bij.
Volwassenen die minder vaak ziek zijn, hebben als kind meestal flink gesnotterd. Ik ben nergens voor ingeënt, dus mijn afweersysteem heeft overuren gedraaid om al die kinderziekten te overwinnen.
Ik denk dat al die inentingen het eigen afweersysteem min of meer "lamleggen". Maar dat zullen artsen natuurlijk ontkennen.
Bij de verschillende alternatieve en natuurgeneeskundigen wijzen ze inentingen ook af
.
Ik ben een groot voorstander van vaccinaties en de medische wetenschap. Daarnaast stel ik mijn kinderen liever niet bloot aan virussen waar wel een vaccinatie voor is, maar geen medicijn, zoals bv polio. Adviezen uit het alternatieve circuit zouden mijns inziens verboden moeten worden. En nee, ik heb als kind ook zelden gesnotterd. Ik was vatbaarder voor buikgriep, maar dit ook niet meer.

En ja, ik slik vit D bij en ben al gestegen van 20 naar 50 qua waarde. Het gaat bij mij langzaam omdat ik nooit in de zon zit.
Laatst gewijzigd door merel op 26 aug 2020, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Ik denk dat al die inentingen het eigen afweersysteem min of meer "lamleggen". Maar dat zullen artsen natuurlijk ontkennen.
Bij de verschillende alternatieve en natuurgeneeskundigen wijzen ze inentingen ook af.
Jij denkt enkel maar, onderzoekers doen onderzoek en publiceren uitkomsten. Polio en de pokken zijn succesvol bestreden met vaccins, evenals andere ziektes. Je kletst dus maar wat.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Zonder afweersysteem zou vaccineren niet werken. Dat systeem wordt geactiveerd door het vaccin en begint met de aanmaak van antistoffen.
De mening dat het systeem lamgelegd wordt, is vermoedelijk door een verkeerd idee hoe het allemaal werkt: door vaccinatie heeft het afweersysteem niks meer te doen en ziet daardoor ziekten over het hoofd.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

refo schreef:Vraagteken is genoteerd.
Over feiten kun je verder niet discussieren.
Misschien kun je ‘het feit’ dat mensen over het algemeen in de zomer niet meer weerstand hebben dan in de winter met een gezaghebbende bron onderbouwen? Of is dat teveel gevraagd?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Ik denk dat al die inentingen het eigen afweersysteem min of meer "lamleggen". Maar dat zullen artsen natuurlijk ontkennen.
Bij de verschillende alternatieve en natuurgeneeskundigen wijzen ze inentingen ook af.
Jij denkt enkel maar, onderzoekers doen onderzoek en publiceren uitkomsten. Polio en de pokken zijn succesvol bestreden met vaccins, evenals andere ziektes. Je kletst dus maar wat.
Dank je wel voor je vriendelijke reactie.
Ik zal hier verder maar niet op reageren, lijkt me beter.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik ben een groot voorstander van vaccinaties en de medische wetenschap. Daarnaast stel ik mijn kinderen liever niet bloot aan virussen waar wel een vaccinatie voor is, maar geen medicijn, zoals bv polio.
Ik ook. En in ons geval zou het ook onverantwoord zijn om onze kinderen niet te laten inenten.
Toch heb ik ernstige twijfels over het aantal inentingen dat er nu - vanaf de leeftijd van 2 maanden al - ingespoten wordt.
Ik vind dat je bij iedere inenting moet overdenken, hoe noodzakelijk is deze?

En wat vind je van deze stelling dan?
De daling van de ernst en het voorkomen van infectieziektes gaat gelijk op met het oplossen van extreme armoede.

In de westerse landen zijn door schoon drinkwater, verbeterde voeding en betere levensomstandigheden ziektes die vele slachtoffers eisten verdwenen zonder dat hier ooit tegen gevaccineerd is (bijvoorbeeld cholera) – andere ziektes zijn zeer sterk afgenomen.

Kinderziektes waren al niet gevaarlijk meer vóórdat het Rijksvaccinatieprogramma van start ging. Aan bijvoorbeeld de bof, mazelen en rodehond overleden in het jaar vóór de introductie van het vaccin ertegen in Nederland respectievelijk 1, 1, en 0 kinderen.
stichtingvaccinvrij.nl

Nogmaals, ik ben niet tegen het inenten op zich. Maar wel voor kritisch volgen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: COVID-19

Bericht door Hendrien »

Mara schreef:
merel schreef: Ik ben een groot voorstander van vaccinaties en de medische wetenschap. Daarnaast stel ik mijn kinderen liever niet bloot aan virussen waar wel een vaccinatie voor is, maar geen medicijn, zoals bv polio.
Ik ook. En in ons geval zou het ook onverantwoord zijn om onze kinderen niet te laten inenten.
Toch heb ik ernstige twijfels over het aantal inentingen dat er nu - vanaf de leeftijd van 2 maanden al - ingespoten wordt.
Ik vind dat je bij iedere inenting moet overdenken, hoe noodzakelijk is deze?

En wat vind je van deze stelling dan?
De daling van de ernst en het voorkomen van infectieziektes gaat gelijk op met het oplossen van extreme armoede.

In de westerse landen zijn door schoon drinkwater, verbeterde voeding en betere levensomstandigheden ziektes die vele slachtoffers eisten verdwenen zonder dat hier ooit tegen gevaccineerd is (bijvoorbeeld cholera) – andere ziektes zijn zeer sterk afgenomen.

Kinderziektes waren al niet gevaarlijk meer vóórdat het Rijksvaccinatieprogramma van start ging. Aan bijvoorbeeld de bof, mazelen en rodehond overleden in het jaar vóór de introductie van het vaccin ertegen in Nederland respectievelijk 1, 1, en 0 kinderen.
stichtingvaccinvrij.nl

Nogmaals, ik ben niet tegen het inenten op zich. Maar wel voor kritisch volgen.
Ja, hier is het wel een luxe-probleem. Maar inenten tegen mazelen in Afrika is bittere noodzaak!
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

merel schreef:En ja, ik slik vit D bij en ben al gestegen van 20 naar 50 qua waarde. Het gaat bij mij langzaam omdat ik nooit in de zon zit.
Ik denk er ook over om mijn vitamine D spiegel te laten meten. Hoe doe jij dat? Wat ik zie aan testen is best prijzig, vooral als je het vaker dan één keer wilt doen.
En heb je deze toename bereikt met specifieke vitamine D preparaten (1000 IE of zelfs 4000 IE) of doe je dit met lagere doses?
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Hendrien schreef:
Mara schreef:
merel schreef: Ik ben een groot voorstander van vaccinaties en de medische wetenschap. Daarnaast stel ik mijn kinderen liever niet bloot aan virussen waar wel een vaccinatie voor is, maar geen medicijn, zoals bv polio.
Ik ook. En in ons geval zou het ook onverantwoord zijn om onze kinderen niet te laten inenten.
Toch heb ik ernstige twijfels over het aantal inentingen dat er nu - vanaf de leeftijd van 2 maanden al - ingespoten wordt.
Ik vind dat je bij iedere inenting moet overdenken, hoe noodzakelijk is deze?

En wat vind je van deze stelling dan?
De daling van de ernst en het voorkomen van infectieziektes gaat gelijk op met het oplossen van extreme armoede.

In de westerse landen zijn door schoon drinkwater, verbeterde voeding en betere levensomstandigheden ziektes die vele slachtoffers eisten verdwenen zonder dat hier ooit tegen gevaccineerd is (bijvoorbeeld cholera) – andere ziektes zijn zeer sterk afgenomen.

Kinderziektes waren al niet gevaarlijk meer vóórdat het Rijksvaccinatieprogramma van start ging. Aan bijvoorbeeld de bof, mazelen en rodehond overleden in het jaar vóór de introductie van het vaccin ertegen in Nederland respectievelijk 1, 1, en 0 kinderen.
stichtingvaccinvrij.nl

Nogmaals, ik ben niet tegen het inenten op zich. Maar wel voor kritisch volgen.
Ja, hier is het wel een luxe-probleem. Maar inenten tegen mazelen in Afrika is bittere noodzaak!
Zo'n luxe probleem is het niet. Bij de BMR zijn het vooral de mogelijke complicaties waardoor men is gaan vaccineren. Bof op tienerleeftijd zorgt voor een grote kans op onvruchtbaarheid bij mannen, blootstelling aan rode hond zorgt voor blindheid bij het ongeboren kind en mazelen heeft een relatief grote kans op hersenvliesontsteking als complicatie, net alle gevolgen van dien.
Valcke schreef:
merel schreef:En ja, ik slik vit D bij en ben al gestegen van 20 naar 50 qua waarde. Het gaat bij mij langzaam omdat ik nooit in de zon zit.
Ik denk er ook over om mijn vitamine D spiegel te laten meten. Hoe doe jij dat? Wat ik zie aan testen is best prijzig, vooral als je het vaker dan één keer wilt doen.
En heb je deze toename bereikt met specifieke vitamine D preparaten (1000 IE of zelfs 4000 IE) of doe je dit met lagere doses?
Ik kwam met vermoeidheidsklachten bij de huisarts en daarom moest ik naast HB ook vitamine D prikken. Deze was erg laag (20). Vervolgens een boost gehad van 7 wekelijkse pillen. En daarna via de drogist met lage waardes gaan slikken. Afgelopen jaar weer laten prikken op eigen initiatief en voorstel en nu was het 40, ook niet hoog. Ik slik nu al een tijdje 2000 IE van de drogist en wil dat de winter doorslikken.
Ik las ergens dat waardes rond de 80 momenteel aangeraden worden, dus daar ben ik nog lang niet. En ik kom alleen met factor 50 in de zon, dus dat is al een behoorlijke zonblock.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Valcke schreef:
merel schreef:En ja, ik slik vit D bij en ben al gestegen van 20 naar 50 qua waarde. Het gaat bij mij langzaam omdat ik nooit in de zon zit.
Ik denk er ook over om mijn vitamine D spiegel te laten meten. Hoe doe jij dat? Wat ik zie aan testen is best prijzig, vooral als je het vaker dan één keer wilt doen.
En heb je deze toename bereikt met specifieke vitamine D preparaten (1000 IE of zelfs 4000 IE) of doe je dit met lagere doses?
Je kunt het aan je huisarts vragen.
Het helpt ook al als je dagelijks met blote armen en benen een kwartier in de zon gaat zitten, aldus de internist. ;)
Ik heb even gekeken op het etiket van de softgels die mijn zoon slikt, die bevatten maar liefst 5000 IE. Hij heeft die op recept.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Mara schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:En ja, ik slik vit D bij en ben al gestegen van 20 naar 50 qua waarde. Het gaat bij mij langzaam omdat ik nooit in de zon zit.
Ik denk er ook over om mijn vitamine D spiegel te laten meten. Hoe doe jij dat? Wat ik zie aan testen is best prijzig, vooral als je het vaker dan één keer wilt doen.
En heb je deze toename bereikt met specifieke vitamine D preparaten (1000 IE of zelfs 4000 IE) of doe je dit met lagere doses?
Je kunt het aan je huisarts vragen.
Het helpt ook al als je dagelijks met blote armen en benen een kwartier in de zon gaat zitten, aldus de internist. ;)
Ik heb even gekeken op het etiket van de softgels die mijn zoon slikt, die bevatten maar liefst 5000 IE. Hij heeft die op recept.
In de zomer(vakantie) heb ik wel genoeg zon. Maar daarbuiten moet ik de vitamine D alleen uit voeding en supplementen halen. Ik denk dat ik daar meer aandacht aan kan besteden. 5000 IE zou ik echter niet durven nemen (maar je zoon heeft dit op recept, dan is de situatie anders).
Voor een test ga ik niet naar de huisarts. Zonder specifieke klachten vind ik dat niet kunnen.
Plaats reactie