COVID-19

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Jeremiah schreef:
parsifal schreef:
merel schreef:Scholen weer volledig open! Wij hebben wel een vreugdedansje gedaan ;)
Inderdaad een goed idee. Al weet men eigenlijk nog steeds niet veel meer over hoe kinderen meehelpen aan de verspreiding dan men wist in maart (alleen dat het in Zweden niet uit de hand gelopen lijkt te zijn). Scholen sluiten was denk ik in maart al niet zo'n heel goed idee.
Een fout van het kabinet was mijns inziens om de scholen in Maart te sluiten, volledig onder de druk van de publieke opinie. En volledig tegen het OMT advies in. De publicaties waren toen ook al bekend. Tegenover de 11000 ziekenhuisopnames voor volwassenen stonden er slechts 80(!) voor kinderen.

https://portal.rtvmonitor.nl/#/summary/ ... trSHhzUzY1
Deels mee eens, echter het argument dat gebruikt werd was niet dat de kinderen gevaar liepen bij het sluiten van basisscholen, maar dat de kinderen zonder ziek te worden wel besmettelijk zouden zijn en zo de ziekte verder verspreiden en dat zo mensen die wel kwetsbaar zijn besmetten. Ook in maart waren er niet veel aanwijzingen dat kinderen een belangrijke rol in de verspreiding zouden spelen, eerder het tegendeel, maar het is goed om voor ogen te houden dat bij infectieziekten het beschermen van sommige mensen indirect andere mensen beschermt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door Jeremiah »

Apple IOS 13.5 is final en kan worden gedownload dmv een softwareupdate.

Als je een COVID-19 app hebt kan deze gebruik maken van de COVID-19 tracker-api die door Google en Apple is ontwikkeld

Om de api instellingen voor COVID-19 te vinden ga je naar:

Instellingen -> Privacy:

Gezondheid -> Blootstelling aan COVID-19
Bluetooth -> Blootstelling aan COVID-19

Meer informatie over Blootstelling aan COVID geeft aan:

Blootstellingsmeldingen en privacy

Om je privacy te beschermen, wordt voor blootstellingsmeldingen gebruikgemaakt van willekeurige, wisselende Bluetooth-ID's om te bepalen of je mogelijk bent blootgesteld aan iemand die heeft aangegeven besmet te zijn met COVID-19.

Met jouw toestemming kan een door de overheid of een volksgezondheidsinstantie verstrekte app je waarschuwen als je mogelijk bent blootgesteld aan iemand die heeft aangegeven besmet te zijn met COVID-19. Als je ervoor kiest om blootstellingsmeldingen in te schakelen, vraagt de app je om toestemming om willekeurige ID's te verzamelen en te delen. Je apparaat kan dan via Bluetooth een willekeurige ID ("Bluetooth-ID's") uitzenden, een willekeurige cijferreeks die elke 10 tot 20 minuten verandert. De ID's worden cryptografisch op je apparaat gegenereerd op basis van een willekeurig gegenereerde sleutel (de "willekeurige apparaatsleutel") die minstens elke 24 uur verandert. Op die manier is je privacy nog beter gewaarborgd. De Bluetooth-ID's en de willekeurig gegenereerde apparaatsleutels bevatten geen informatie over je locatie of identiteit.

Andere iOS- en Android-apparaten waarop deze functie is ingeschakeld, vangen de Bluetooth-ID's op en zenden hun ID's ook uit. Als die andere apparaten minstens 5 minuten binnen Bluetooth-bereik zijn, worden hun ID's door jouw apparaat vastgelegd en veilig opgeslagen. Daarbij worden ook de datum, de geschatte duur van de blootstelling en de sterkte van het Bluetooth-signaal vastgelegd (gezamenlijk de "gekoppelde metagegevens" genoemd). Voor nog meer privacybescherming wordt voor de vastgelegde geschatte duur een maximum van 30 minuten aangehouden. Op basis van de sterkte van het Bluetooth-signaal kan worden ingeschat hoe dichtbij de andere apparaten zijn. Over het algemeen geldt dat hoe dichterbij het apparaat is, hoe sterker het Bluetooth-signaal is dat wordt waargenomen. Andere apparaten die de Bluetooth-ID's van jouw apparaat ontvangen, leggen die ID's ook vast en bewaren ze samen met de gekoppelde metagegevens.

De app kan een lijst downloaden met willekeurige apparaatsleutels van personen die hebben aangegeven besmet te zijn of risico lopen op besmetting met COVID-19 zoals vastgesteld door de overheid of volksgezondheidsinstantie, en die ervoor hebben gekozen hun willekeurige apparaatsleutels te delen. De app kan deze lijst vervolgens door je apparaat laten vergelijken met de Bluetooth-ID's van andere apparaten die op jouw apparaat zijn verzameld en bewaard. Als er een overeenkomende ID wordt gevonden, worden de gekoppelde metagegevens (maar niet de ID zelf) aan de app doorgegeven. De app kan je vervolgens waarschuwen over de blootstelling en aangeven welke stappen je moet nemen.

Als je een waarschuwing krijgt over blootstelling, wordt er mogelijk een bijbehorende risicowaarde door de app gegenereerd. De overheid of volksgezondheidsinstantie kan je op basis van die waarde gerichtere instructies geven en de COVID-19-pandemie ook beter onder controle krijgen. De blootstellingsrisicowaarde wordt gedefinieerd en berekend op basis van de gekoppelde metagegevens en op basis van een besmettingsrisicowaarde (zie uitleg hieronder) die de overheid of volksgezondheidsinstantie mogelijk definieert voor de overeenkomende willekeurige apparaatsleutels. Zowel de blootstellingsrisicowaarde als de besmettingsrisicowaarde worden niet met Apple gedeeld.

Als je besmet bent met COVID-19 of risico loopt op besmetting, krijg je instructies van de overheid of volksgezondheidsinstantie hoe je dit in de app moet rapporteren. Als je ervoor kiest om dit te rapporteren, wordt je door de app gevraagd om je willekeurige ID's te delen. Als je toestemming geeft, worden je willekeurige apparaatsleutels van de afgelopen 14 dagen met de app gedeeld. Mogelijk wordt door de overheid of volksgezondheidsinstantie bij elke willekeurige apparaatsleutel een besmettingsrisicowaarde gedefinieerd en verstuurd. De parameters die voor deze besmettingsrisicowaarde worden gebruikt, bevatten mogelijk informatie die jij aan de overheid of volksgezondheidsinstantie verstrekt (zoals symptomen die je rapporteert of dat de besmetting is vastgesteld op basis van een test). Ook kan andere informatie worden gebruikt die volgens de overheid of volksgezondheidsinstantie van invloed kan zijn op het besmettingsrisico, zoals bijvoorbeeld je beroep. De informatie die je aan de overheid of volksgezondheidsinstantie verstrekt, wordt verzameld onder de voorwaarden van het privacybeleid van de app en de daaruit voortvloeiende wettelijke verplichtingen.

Je kunt het bijhouden van blootstellingslogbestanden uitschakelen via 'Instellingen' > 'Privacy' > 'Gezondheid' > 'Blootstelling aan COVID-19' of 'Instellingen' > 'Privacy' > 'Bluetooth' > 'Blootstelling aan COVID-19'. Tik op 'Blootstellingslogbestanden bijhouden' om deze optie uit te schakelen. De Bluetooth-ID's van andere apparaten, de gekoppelde metagegevens en de willekeurige apparaatsleutels van je eigen apparaat worden hiermee niet verwijderd. Om deze gegevens te verwijderen, ga je naar 'Instellingen' > 'Privacy' > 'Gezondheid' > 'Blootstelling aan COVID-19' of 'Instellingen' > 'Privacy' > 'Bluetooth' > 'Blootstelling aan COVID-19' en tik je op 'Verwijder blootstellingslogbestand'. Als je Bluetooth uitschakelt op je apparaat, wordt het verzamelen en delen van willekeurige Bluetooth-ID's met andere apparaten ook uitgeschakeld. Dit betekent dat de app je niet kan waarschuwen als je bent blootgesteld aan iemand met COVID-19. De andere functies van blootstellingsmeldingen werken wel als Bluetooth is uitgeschakeld. Als je Bluetooth weer inschakelt, wordt het verzamelen en delen van willekeurige Bluetooth-ID's met andere apparaten ook weer ingeschakeld.

Bron: tweakers.net
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Technisch echt heel knap om in een paar maanden bestaande technologie zo te combineren en door te ontwikkelen dat zo'n app beschikbaar is / snel komt.

Ook een indicatie van de kracht van de grote tech bedrijven.

Zegt iets over de NL en de challenge wedstrijd van paar weken geleden. Heel NL legt het af tegen Apple. (En microsoft, google, facebook, amazon en anderen).
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/k ... &theme=pzc
Ik kwam dit artikel tegen. Ik ben wel benieuwd naar de visie van @parsifal hierover.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Het is eigen aan wetenschappers en journalisten om het met elkaar oneens te zijn. Maar ik moet zeggen dat ik het als gewone burger moeilijk vind om positie te bepalen.

De een zegt dat we moeten oppassen voor een 2e golf. De ander zegt dat de anderhalvemetersamenleving onzin is. Het ene moment is de Zweedse aanpak het helemaal. Twee weken later is het toch weer niets. De een zegt dat kinderen wel degelijk het virus verspreiden. De ander zegt dat kinderen gewoon naar school kunnen.

Het is moeilijk op een rijtje te krijgen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Jantje schreef:https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/k ... &theme=pzc
Ik kwam dit artikel tegen. Ik ben wel benieuwd naar de visie van @parsifal hierover.
Het artikel in het AD lijkt wat onvolledig. Ik ben verbaasd over de lage cijfers. Sommige zaken kan ik verklaren met wat had ik tot nu toe dacht, aan de andere kant is de ziekte misschien dodelijker dan ik dacht.

-Uit het onderzoek blijkt dat de groep van 20 tot 64 jaar veel zwaarder is getroffen dan de ouderen die niet in verpleeghuiswonen. Ik weet niet hoe de leeftijdsverhouding van de positieve tests is in Stockholm, maar als die vergelijkbaar is met de rest van Zweden, dan kom je al rond de 15% in Stockholm.
-Verrassend is dat kinderen relatief weinig besmet lijken te zijn. Ik weet niet of er ook informatie is specifiek voor ouders van jonge kinderen (en of de groep onder 20 inderdaad veel basisschool kinderen bevat), maar het zou kunnen dat dit een aanwijzing is dat kinderen niet alleen nauwelijks ziek worden, maar zelfs nauwelijs besmet.
-De zwaarst getroffen wijken in Stockholm zijn wijken met veel migranten, ook in het aantal doden zijn mensen die geboren zijn in Irak, Syrie en Somalie oververtegenwoordigd. De vraag is echter of in die groepen het percentage dat deelneemt aan dit soort testen gelijk is aan het percentage van in Zweden geboren mensen. Ik denk niet dat er al hiervoor gecorrigeerd is.
-De maatregelen die wel genomen zijn in Zweden lijken wel effectief geweest, en veel effectiever dan in modellen die eerder 40% of 26% van Stockholm besmet verwachtte. In die modellen was er nog een stijgende lijk van het aantal besmettingen tot half april, terwijl toen zelfs het aantal doden al gepiekt had en het er dus op lijkt dat het overheidsadvies half maart heel snel effectief werd. Er zijn ook andere fouten gemaakt in de modellen (gebruik maken van 1 mortaliteit en niet splitsen naar leeftijd en geslacht), uitgaan van zogenaamde exponentiele verdelingen voor infectieuze periode en incubatie tijd, aannames die het modelleren een stuk makkelijker maken, maar mogelijk vrij grote gevolgen hebben voor het berekenen van R0.
-Doordat Zweden maatregelen heeft genomen die lang vol te houden zijn, gaat de daling hier minder hard dan in de rest van Europa. Neemt niet weg dat de rest van Europa nu toch hun aanpak moet aanpassen om dat het land niet in de zelfde mate op slot kan blijven. Als je met minder besmettingen start dan Zweden zou je je er op kunnen richten om effectief hetzelfde sociale patroon als Zweden te bereiken. Dan groeit de epidemie blijkbaar niet. De vraag is hoe dat moet.

Zelf hoop ik dat de universiteiten weer open gaan, ik zie mijn studenten graag. Echter met de huidige cijfers kan ik me voorstellen dat ik in het najaar weer voornamelijk online lesgeef.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Habitat schreef:Het is eigen aan wetenschappers en journalisten om het met elkaar oneens te zijn. Maar ik moet zeggen dat ik het als gewone burger moeilijk vind om positie te bepalen.

De een zegt dat we moeten oppassen voor een 2e golf. De ander zegt dat de anderhalvemetersamenleving onzin is. Het ene moment is de Zweedse aanpak het helemaal. Twee weken later is het toch weer niets. De een zegt dat kinderen wel degelijk het virus verspreiden. De ander zegt dat kinderen gewoon naar school kunnen.

Het is moeilijk op een rijtje te krijgen.
Veel dingen weten we gewoon niet. Je kunt niet al te veel experimenteren met de ziekte en dat maakt het deels anders dan andere wetenschappen.

Advies is wel: Neem Maurice de Hond niet al te serieus. Hij weet iets van databehandeling, maar vervolgens roept hij dingen wel heel erg resoluut en lijkt hij totaal vergeten dat correlatie geen oorzakelijk verband betekent.

Wat kinderen betreft, er is weinig bekend omdat kinderen zelf nauwelijks ziek worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Ik las het verhaal van het Amsterdamse koor dat de enige passion heeft uitgevoerd in Nederland. Op 8 maart. Van de 130 leden zijn er 100 besmet. 1 koorlid is overleden en ook 3 partners van koorleden.
Je zou dus zeggen dat gezamenlijk zingen een gevaarlijke bezigheid is.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: COVID-19

Bericht door Nathanaël »

refo schreef:Ik las het verhaal van het Amsterdamse koor dat de enige passion heeft uitgevoerd in Nederland. Op 8 maart. Van de 130 leden zijn er 100 besmet. 1 koorlid is overleden en ook 3 partners van koorleden.
Je zou dus zeggen dat gezamenlijk zingen een gevaarlijke bezigheid is.
Of het vele geknuffel en dicht op elkaar staan bij het koffie drinken vooraf en na afloop. Dat is de mogelijke verklaring die een paar koorleden noemden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Nathanaël schreef:
refo schreef:Ik las het verhaal van het Amsterdamse koor dat de enige passion heeft uitgevoerd in Nederland. Op 8 maart. Van de 130 leden zijn er 100 besmet. 1 koorlid is overleden en ook 3 partners van koorleden.
Je zou dus zeggen dat gezamenlijk zingen een gevaarlijke bezigheid is.
Of het vele geknuffel en dicht op elkaar staan bij het koffie drinken vooraf en na afloop. Dat is de mogelijke verklaring die een paar koorleden noemden.
En/of het effect van muziekinstrumenten. Uit een in Duitsland uitgevoerd onderzoek (zie RD gisteren) blijkt dat de luchtbeweging door blaasinstrumenten (zelfs van een dwarsfluit) veel groter is dan door zingen.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: COVID-19

Bericht door Hoopvol »

Valcke schreef:
Nathanaël schreef:
refo schreef:Ik las het verhaal van het Amsterdamse koor dat de enige passion heeft uitgevoerd in Nederland. Op 8 maart. Van de 130 leden zijn er 100 besmet. 1 koorlid is overleden en ook 3 partners van koorleden.
Je zou dus zeggen dat gezamenlijk zingen een gevaarlijke bezigheid is.
Of het vele geknuffel en dicht op elkaar staan bij het koffie drinken vooraf en na afloop. Dat is de mogelijke verklaring die een paar koorleden noemden.
En/of het effect van muziekinstrumenten. Uit een in Duitsland uitgevoerd onderzoek (zie RD gisteren) blijkt dat de luchtbeweging door blaasinstrumenten veel groter is dan door zingen.
En hielden de koorleden de hygiënevoorschriften en een beetje afstand in acht?
Want bij een normale uitvoering staan er wel een stuk of 4 koorleden in de anderhalvemeterzone.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door Jeremiah »

refo schreef:Ik las het verhaal van het Amsterdamse koor dat de enige passion heeft uitgevoerd in Nederland. Op 8 maart. Van de 130 leden zijn er 100 besmet. 1 koorlid is overleden en ook 3 partners van koorleden.
Je zou dus zeggen dat gezamenlijk zingen een gevaarlijke bezigheid is.
Zorgelijk. Waarschijnlijk voorlopig geen normale kerkdiensten meer. Want zang vind ik een wezenlijk onderdeel van de eredienst. Ik vind het verschrikkelijk.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Hoopvol schreef:
Valcke schreef:
Nathanaël schreef:
refo schreef:Ik las het verhaal van het Amsterdamse koor dat de enige passion heeft uitgevoerd in Nederland. Op 8 maart. Van de 130 leden zijn er 100 besmet. 1 koorlid is overleden en ook 3 partners van koorleden.
Je zou dus zeggen dat gezamenlijk zingen een gevaarlijke bezigheid is.
Of het vele geknuffel en dicht op elkaar staan bij het koffie drinken vooraf en na afloop. Dat is de mogelijke verklaring die een paar koorleden noemden.
En/of het effect van muziekinstrumenten. Uit een in Duitsland uitgevoerd onderzoek (zie RD gisteren) blijkt dat de luchtbeweging door blaasinstrumenten veel groter is dan door zingen.
En hielden de koorleden de hygiënevoorschriften en een beetje afstand in acht?
Want bij een normale uitvoering staan er wel een stuk of 4 koorleden in de anderhalvemeterzone.
Ik lees net een artikel. Enkele opvallende dingen daarbij:
- Er waren al vóór de uitvoering veel koorleden ziek, diverse daarvan zijn tóch gekomen om de uitvoering niet te missen.
- Besmettingen hebben zich met zekerheid dus ook al voorgedaan vóór de uitvoering van 8 maart. Het koor had vele repetities voorafgaande aan de uitvoering.
- Van de 1000 bezoekers is bijna niemand ziek geworden.

Het verhaal kent dus wel wat nuances: een flink aantal mensen met klachten deed gewoon mee tijdens de uitvoering (onwetend dat zij corona hadden), maatregelen als 1,5 meter, geen handen en geen zoenen geven waren nog niet ingevoerd, en besmettingen deden zich alleen voor onder de koorleden die al eerder nauw contact hadden gehad met elkaar. Verder werd er niet alleen gezongen, maar ook op andere wijze gemusiceerd (denk dan in het bijzonder aan blaasinstrumenten).
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Jeremiah schreef:
refo schreef:Ik las het verhaal van het Amsterdamse koor dat de enige passion heeft uitgevoerd in Nederland. Op 8 maart. Van de 130 leden zijn er 100 besmet. 1 koorlid is overleden en ook 3 partners van koorleden.
Je zou dus zeggen dat gezamenlijk zingen een gevaarlijke bezigheid is.
Zorgelijk. Waarschijnlijk voorlopig geen normale kerkdiensten meer. Want zang vind ik een wezenlijk onderdeel van de eredienst. Ik vind het verschrikkelijk.
Eens. Wij houden nu af en toe 'een zanguurtje'. In de kerk een aantal mensen die een instrument bespelen, paar erbij die zingen en dan thuis als gezin meezingen. Het is een surrogaat, maar wel fijn om te doen.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: COVID-19

Bericht door Hoopvol »

Dus met andere woorden, dit kan eigenlijk niet gebruikt worden als argument tegen zingen in kerkdiensten.
Plaats reactie