COVID-19

Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

ik benoem niet slechts één factor, maar wel een hele belangrijke. Maar het wordt steeds zichtbaarder op het moment dat Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland (landen die niet minder getroffen waren dan NL) weer ‘open’ kunnen en dat zal spoedig het geval zijn.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Nee: het gaat erom dat in Groningen de vakanties een dalende trend kon worden ingezet in het aantal besmettingen, terwijl in de andere provincies juist sprake was van een stijgende trend. Dat kwam niet door besmettingen in het buitenland, maar door besmettingen in Nederland zelf ná de vakanties. En dáár zit het verschil.
Ik kan nog wel andere redenen verzinnen. Groningen is relatief dunbevolkt, de werkloosheid is relatief hoog, het besteedbaar inkomen relatief laag. Dat heeft allemaal effect op de besmettingskans.
Op deze onzin (behalve bevolkingsdichtheid) ga ik maar niet in.

Overigens noemde ik Groningen slechts als 1 van de goede voorbeelden.
behalve dan dat daardoor (werkeloosheid) ook minder gebruik wordt gemaakt van openbaar vervoer. Besmettingsgevaar kleiner dus.. en zou er naar verhouding daar ook meer zelfstandigen wonen? Boeren en bouwvakkers etc waardoor er geisoleerder gewerkt wordt en bemettingskans kleiner is? En hoe zit de verhouding jong en oud in die provincie? Minder op wintersport etc?
Zomaar wat gedachten...
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Op deze onzin (behalve bevolkingsdichtheid) ga ik maar niet in.
Het is maar wat je onzin vindt. Heel slim kom je in ieder geval niet over met deze opmerking. Een laag inkomen en werkloosheid leidt tot beperktere mobiliteit van mensen. Wat in geval van deze crisis een voordeel is.
Overigens noemde ik Groningen slechts als 1 van de goede voorbeelden.
Dat begreep ik. Vandaar ook mijn reactie aangaande andere oorzaken die een positief hebben op het beperkte aantal besmettingen in Nederland.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Framboos schreef:
Valcke schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Nee: het gaat erom dat in Groningen de vakanties een dalende trend kon worden ingezet in het aantal besmettingen, terwijl in de andere provincies juist sprake was van een stijgende trend. Dat kwam niet door besmettingen in het buitenland, maar door besmettingen in Nederland zelf ná de vakanties. En dáár zit het verschil.
Ik kan nog wel andere redenen verzinnen. Groningen is relatief dunbevolkt, de werkloosheid is relatief hoog, het besteedbaar inkomen relatief laag. Dat heeft allemaal effect op de besmettingskans.
Op deze onzin (behalve bevolkingsdichtheid) ga ik maar niet in.

Overigens noemde ik Groningen slechts als 1 van de goede voorbeelden.
Op grond waarvan kwalificeer je dit als onzin?
Het gaat om de duidelijk zichtbare gevolgen van een ander en beter testbeleid zoals eerder toegelicht. Dan kunnen mensen er een sport van maken om dat te betwisten, maar dan moeten ze wel met zinnige zaken komen. Flevoland, Overijssel en Zeeland zijn ook dunbevolkt, maar daar waren de trends toch echt anders dan in Groningen. Daar waren aanvankelijk ook weinig besmettingen, maar het virus heeft in die provincies veel meer om zich heen gegrepen dan in Groningen.

Wie het verband tussen aanpak en gevolgen wil ontkennen, moet gewoon een beter verhaal hebben.

https://www.dvhn.nl/groningen/Vier-misv ... 72852.html
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: COVID-19

Bericht door Mona Lisa »

Interessant feit : vandaag is het aantal aan COVID-19 overleden personen de grens gepasseerd van de helft van het aantal aan griep overleden personen in seizoen 2017-2018.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Mona Lisa schreef:Interessant feit : vandaag is het aantal aan COVID-19 overleden personen de grens gepasseerd van de helft van het aantal aan griep overleden personen in seizoen 2017-2018.
Wanneer je de CBS cijfers van de oversterfte hanteert, zitten we daar nu boven (en dus niet op de helft).
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: COVID-19

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:
Mona Lisa schreef:Interessant feit : vandaag is het aantal aan COVID-19 overleden personen de grens gepasseerd van de helft van het aantal aan griep overleden personen in seizoen 2017-2018.
Wanneer je de CBS cijfers van de oversterfte hanteert, zitten we daar nu boven (en dus niet op de helft).
Oversterfte is niet allemaal in directe zin aan Covid19 te relateren.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Het gaat om de duidelijk zichtbare gevolgen van een ander en beter testbeleid zoals eerder toegelicht. Dan kunnen mensen er een sport van maken om dat te betwisten, maar dan moeten ze wel met zinnige zaken komen. Flevoland, Overijssel en Zeeland zijn ook dunbevolkt, maar daar waren de trends toch echt anders dan in Groningen. Daar waren aanvankelijk ook weinig besmettingen, maar het virus heeft in die provincies veel meer om zich heen gegrepen dan in Groningen.
Het is wel erg simpel omdat enkel toe te rekenen aan het testbeleid. Er zijn tal van andere factoren die hebben bijgedragen hieraan. Ik noemde er een aantal. Betreffende arts-microbioloog kijkt vanuit zijn referentiekader naar de wereld, en dat is logisch. Maar dat betekent niet dat hetgeen hij constateert, namelijk een veel stringenter testbeleid, de enige oorzaak is van het aantal besmettingen in het noorden in vergelijking met andere delen van het land.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Het gaat om de duidelijk zichtbare gevolgen van een ander en beter testbeleid zoals eerder toegelicht. Dan kunnen mensen er een sport van maken om dat te betwisten, maar dan moeten ze wel met zinnige zaken komen. Flevoland, Overijssel en Zeeland zijn ook dunbevolkt, maar daar waren de trends toch echt anders dan in Groningen. Daar waren aanvankelijk ook weinig besmettingen, maar het virus heeft in die provincies veel meer om zich heen gegrepen dan in Groningen.
Het is wel erg simpel omdat enkel toe te rekenen aan het testbeleid. Er zijn tal van andere factoren die hebben bijgedragen hieraan. Ik noemde er een aantal. Betreffende arts-microbioloog kijkt vanuit zijn referentiekader naar de wereld, en dat is logisch. Maar dat betekent niet dat hetgeen hij constateert, namelijk een veel stringenter testbeleid, de enige oorzaak is van het aantal besmettingen in het noorden in vergelijking met andere delen van het land.
Heb je het artikel wel gelezen? Hij relativeert zelf ook en noemt het absoluut niet de enige oorzaak (integendeel). Maar zijn punten zijn duidelijk en correct. Het gaat ook niet om het absolute aantal, maar om de trend die zich gemanifesteerd heeft (dus de delta) en het effect op de R0.

Misschien kun je iets meer onderzoek doen en dan met zinnige dingen komen. Onderzoek bv eens de curves voor de verschillende provincies uit de RIVM rapporten of de CBS cijfers en kom dan terug. Maar nee ho maar, dat is Ambtenaar te veel. Goedkope en unfaire kritiek kan iedereen spuien; maar ik ga nu wel echt stoppen, want het hangt mij de keel uit.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:
Valcke schreef:
Mona Lisa schreef:Interessant feit : vandaag is het aantal aan COVID-19 overleden personen de grens gepasseerd van de helft van het aantal aan griep overleden personen in seizoen 2017-2018.
Wanneer je de CBS cijfers van de oversterfte hanteert, zitten we daar nu boven (en dus niet op de helft).
Oversterfte is niet allemaal in directe zin aan Covid19 te relateren.
Wel min of meer als je vergelijkt met dezelfde weeknummers uit eerdere jaren. Dan haal je de seizoensinvloeden er gemiddeld genomen uit, en dat bedoelde ik.

Misschien dat er nu iets meer sterfte is door eenzaamheid of door verwaarloosde andere kwalen. Anderzijds zijn er nu minder verkeersslachtoffers.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: COVID-19

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:
Hollander schreef:
Valcke schreef:
Mona Lisa schreef:Interessant feit : vandaag is het aantal aan COVID-19 overleden personen de grens gepasseerd van de helft van het aantal aan griep overleden personen in seizoen 2017-2018.
Wanneer je de CBS cijfers van de oversterfte hanteert, zitten we daar nu boven (en dus niet op de helft).
Oversterfte is niet allemaal in directe zin aan Covid19 te relateren.
Wel min of meer als je vergelijkt met dezelfde weeknummers uit eerdere jaren. Dan haal je de seizoensinvloeden er gemiddeld genomen uit, en dat bedoelde ik.
Misschien dat er nu iets meer sterfte is door eenzaamheid of door verwaarloosde andere kwalen. Anderzijds zijn er nu minder verkeersslachtoffers.
De laatste categorie brengt het verschil niet. In 2019 waren er 661 verkeersdoden in Nederland, omgerekend zou dat zo'n 90 doden in de huidige Corona-periode zijn. Aangezien de verkeersstromen voor een deel (!) afgenomen zijn, zal dit hooguit enkele tientallen doden schelen. Dat is dus slechts een fractie verschil op de oversterfte.
Oversterfte zal voor een deel zeker direct aan Covid19 gerelateerd kunnen worden. Het percentage van andere doodsoorzaken (je noemt er twee) is onbekend, maar zal naar mijn verwachting toch een groot deel van de oversterfte bepalen. Uit de doodsoorzakenregistraties zal later moeten blijken welk deel van de oversterfte direct aan Covid19 is te relateren en welk deel door andere (indirecte) oorzaken. Het lijkt mij te vroeg om daar nu harde conclusie over te trekken.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Wat moeten we hier nu weer mee als ouder?
Kinderen even besmettelijk of toch niet?
https://nos.nl/artikel/2332269-duitse-v ... deren.html
Het enige dat duidelijk is, is dat het nog steeds onduidelijk is.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Ok (Hollander) het lijkt mij echter echt wel reëel om de extra sterfte na correctie van seizoensinvloeden voor 95% aan Corona toe te wijzen, zeker de eerste tijd van de epidemie. De grote lijn is dat de CBS sterftecijfers duiden op een ongeveer 2x zo hoge sterfte aan Corona dan door de RIVM tot dusver is gerapporteerd. Dat is ook door de CBS zelf geconcludeerd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Ok (Hollander) het lijkt mij echter echt wel reëel om de extra sterfte na correctie van seizoensinvloeden voor 95% aan Corona toe te wijzen, zeker de eerste tijd van de epidemie. De grote lijn is dat de CBS sterftecijfers duiden op een ongeveer 2x zo hoge sterfte aan Corona dan door de RIVM tot dusver is gerapporteerd. Dat is ook door de CBS zelf geconcludeerd.
In sommige landen was de winter wel weer wat milder met een ondersterfte in die maanden (wat normaalgesproken deels weer wegvalt in de maanden erna) Ik denk dat het pas echt interessant wordt als je bijvoorbeeld juli 2019-juni 2020 met elkaar gaat vergelijken. De oversterfte is wel immens trouwens.

Wat kinderen betreft. Andere Europese landen zouden bij echt bij Zweden moeten aankloppen om eens te vragen of ze bloedtesten willen doen op de leiders op kinderdagverblijven en leraren van de lagere school. Als je je dan toch anders gedraagt dan anderen, dan kun je er ook gebruik van maken.

Ik denk trouwens dat het verder wel meevalt met de infectiviteit van kinderen. Men heeft gekeken naar de mate van besmetting van kinderen, niet hoe ze de virale lading die ze hebben overdragen. Feit blijft dat kinderen nauwelijks overlijden aan COVID19. Misschien 20 in de hele EU. Wat nog steeds 20 erg is natuurlijk, maar op zo'n grote populatie is dat echt weinig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Habitat schreef:Wat moeten we hier nu weer mee als ouder?
Kinderen even besmettelijk of toch niet?
https://nos.nl/artikel/2332269-duitse-v ... deren.html
Het enige dat duidelijk is, is dat het nog steeds onduidelijk is.
Ik denk dat het commentaar van Marion Koopmans wel duidelijkheid geeft. Maar er blijft altijd een bepaald gevaar over.
Plaats reactie