COVID-19

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9188
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Een technische opmerking:

Het is heel gevaarlijk om op het moment over een centrale R0 te spreken. In Brabant, wat het hardst getroffen is, zou er al een effect kunnen zijn van afname van het aantal vatbare mensen. Terwijl in andere delen van het land dit effect nog vrijwel niet te zien is. Je zou dan zomaar een snelle stijging van het aantal besmette gevallen kunnen zien als de ziekte binnenkomt in een tot nu toe weinig getroffen gebied. (Dit is ook de reden waarom, je zelfs bij perfecte data over wie besmet is en bij identieke besmettelijkheid binnen verschillende landen, je waarschijnlijk moeilijk de exponentiele groei-rate kunt schatten als je de gegevens van verschillende landen bij elkaar optelt).

Ik vermoed dat de maatregelen wel effectief zijn over het gehele land. Zelfs hier in Stockholm lijkt het aantal IC opnames per dag stabiel te zijn, en de maatregelen hier zijn veel minder vergaand dan in Nederland (maar ik vermoed wel genoeg).

Het is afwachten en hopen en bidden dat de ziekte inderdaad onder gedeeltelijke controle is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9188
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
huisman schreef:Voor mij was het echte goede nieuws dat de R0 behoorlijk is gedaald al een tijdje onder de 1 zit.
Hetgeen dan nog wel in de praktijk uitgewezen zou moeten worden, denk ik.
Andere vraag, in het verlengde hiervan: er zijn ook mensen die beweren dat de groepsimmuniteit al veel groter is dan dat we denken. Hoe verhoudt zich dat nu tot wat gezegd wordt over de R0? Voor het bereiken van groepsimmuniteit zou je toch eerder zeggen dat dat juist helemaal niet zo positief is.
Ik zie nu pas je vraag. Ik denk dat ik er gedeeltelijk op in ben gegaan. Met de huidige krapte op de ICs denk ik dat we even de ouderen heel hard moeten beschermen. Laat bloedonderzoek maar uitwijzen hoe ver we zijn in de richting van groepsimmuniteit. Daarna kunnen mogelijk de maatregelen wat milder worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

eilander schreef:
huisman schreef:Voor mij was het echte goede nieuws dat de R0 behoorlijk is gedaald al een tijdje onder de 1 zit.
Hetgeen dan nog wel in de praktijk uitgewezen zou moeten worden, denk ik.
Andere vraag, in het verlengde hiervan: er zijn ook mensen die beweren dat de groepsimmuniteit al veel groter is dan dat we denken. Hoe verhoudt zich dat nu tot wat gezegd wordt over de R0? Voor het bereiken van groepsimmuniteit zou je toch eerder zeggen dat dat juist helemaal niet zo positief is.
Dit klopt. Groepsimmuniteit bereik je het snelst door de uitbraak niet in te dammen maar juist toe te staan. Daarom is groepsimmuniteit mi ook slechts een heel kleine factor van betekenis. Totdat er gevaccineerd wordt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Valcke schreef:Overigens een zeer suggestieve vraag van Asscher over het eventueel verder beperken van kerkdiensten (de 30 personen grens) vanwege uitbraken in de Bible belt. Hij deed voorkomen alsof huidige maatregel wellicht niet genoeg is. Terwijl hij ook gewoon in Tweede Kamer met zo’n 30 mensen aanwezig is. Bij voldoende afstand geen enkel probleem natuurlijk.
Ik vind dat we als kerken wel ten volle onze verantwoordelijkheid moeten beseffen, welke keuze je vervolgens ook maakt.
Maar als ik de kaart van het RIVM bekijk, zie ik daar toch niet direct de Biblebelt uitspringen, eerlijk gezegd. Alleen als je het perse wilt zien, kan dat wel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

parsifal schreef:
eilander schreef:
huisman schreef:Voor mij was het echte goede nieuws dat de R0 behoorlijk is gedaald al een tijdje onder de 1 zit.
Hetgeen dan nog wel in de praktijk uitgewezen zou moeten worden, denk ik.
Andere vraag, in het verlengde hiervan: er zijn ook mensen die beweren dat de groepsimmuniteit al veel groter is dan dat we denken. Hoe verhoudt zich dat nu tot wat gezegd wordt over de R0? Voor het bereiken van groepsimmuniteit zou je toch eerder zeggen dat dat juist helemaal niet zo positief is.
Ik zie nu pas je vraag. Ik denk dat ik er gedeeltelijk op in ben gegaan. Met de huidige krapte op de ICs denk ik dat we even de ouderen heel hard moeten beschermen. Laat bloedonderzoek maar uitwijzen hoe ver we zijn in de richting van groepsimmuniteit. Daarna kunnen mogelijk de maatregelen wat milder worden.
Ook in antwoord op @Valcke: ik bedoel vooral te zeggen dat je dus niet én kunt insteken op groepsimmuniteit én blij kunt zijn met een lagere R0. Toch?
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

eilander schreef:
parsifal schreef:
eilander schreef:
huisman schreef:Voor mij was het echte goede nieuws dat de R0 behoorlijk is gedaald al een tijdje onder de 1 zit.
Hetgeen dan nog wel in de praktijk uitgewezen zou moeten worden, denk ik.
Andere vraag, in het verlengde hiervan: er zijn ook mensen die beweren dat de groepsimmuniteit al veel groter is dan dat we denken. Hoe verhoudt zich dat nu tot wat gezegd wordt over de R0? Voor het bereiken van groepsimmuniteit zou je toch eerder zeggen dat dat juist helemaal niet zo positief is.
Ik zie nu pas je vraag. Ik denk dat ik er gedeeltelijk op in ben gegaan. Met de huidige krapte op de ICs denk ik dat we even de ouderen heel hard moeten beschermen. Laat bloedonderzoek maar uitwijzen hoe ver we zijn in de richting van groepsimmuniteit. Daarna kunnen mogelijk de maatregelen wat milder worden.
Ook in antwoord op @Valcke: ik bedoel vooral te zeggen dat je dus niet én kunt insteken op groepsimmuniteit én blij kunt zijn met een lagere R0. Toch?
Dat klopt. Helemaal mee eens.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door Jeremiah »

Goede briefing. Veel respect voor beide heren. Gommers toont een grote bevlogenheid, inzicht en vooral ook menselijkheid. Daarnaast is hij eerlijke en openhartig. Keer op keer verteld hij ook het verhaal van de verpleegkundigen die het moeilijk hebben en hoe daar mee wordt omgegaan. Van Dissel heb ik ook vertrouwen in, laat zich niet uit het veld slaan, pareerde de vragen makkelijk. Hij legde bijvoorbeeld goed uit hoe men op die initiële aanname van de 10 dagen ICduur kwam.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Nog in aanvulling op post Eilander: minister De Jonge gaf gisteren aan dat het opheffen van maatregelen gepaard moet gaan met strikt testen: de z.g. exitstrategie. Het beleid is dus niet gericht op groepsimmuniteit als uiteindelijk doel, behalve door vaccinatie. Niet de groepsimmuniteit, maar het testbeleid (testen en isoleren van besmettingen) moet het uiteindelijk mogelijk maken om de targeted lockdown op te heffen. En deelimmuniteit van bv 10% kan daarbij een klein beetje ondersteuning geven.
Laatst gewijzigd door Valcke op 01 apr 2020, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9188
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
parsifal schreef:
eilander schreef:
huisman schreef:Voor mij was het echte goede nieuws dat de R0 behoorlijk is gedaald al een tijdje onder de 1 zit.
Hetgeen dan nog wel in de praktijk uitgewezen zou moeten worden, denk ik.
Andere vraag, in het verlengde hiervan: er zijn ook mensen die beweren dat de groepsimmuniteit al veel groter is dan dat we denken. Hoe verhoudt zich dat nu tot wat gezegd wordt over de R0? Voor het bereiken van groepsimmuniteit zou je toch eerder zeggen dat dat juist helemaal niet zo positief is.
Ik zie nu pas je vraag. Ik denk dat ik er gedeeltelijk op in ben gegaan. Met de huidige krapte op de ICs denk ik dat we even de ouderen heel hard moeten beschermen. Laat bloedonderzoek maar uitwijzen hoe ver we zijn in de richting van groepsimmuniteit. Daarna kunnen mogelijk de maatregelen wat milder worden.
Ook in antwoord op @Valcke: ik bedoel vooral te zeggen dat je dus niet én kunt insteken op groepsimmuniteit én blij kunt zijn met een lagere R0. Toch?
Het hangt er van af. In principe niet. Maar R0 is mogelijk een te beperkte maat om te gebruiken.

Denk aan een ziekte die zowel onder dieren als onder mensen kan verspreiden (hondsdolheid bij vleermuizen en mensen misschien). Dan kun je proberen de R0 ver onder 1 te brengen en de ziekte totaal uitroeien. Je kunt ook proberen om vleermuizen zo veel mogelijk van mensen weg te houden en de ziekte laten uitrazen onder de vleermuizen zonder dat mensen besmet worden.

In het huidige geval met COViD19 zou het ideaal zijn als de ziekte ongestoord kan verspreiden onder verder gezonde kinderen, en dat de kans op overspringen van de besmettingen vanuit deze groep richting bejaarden en andere kwetsbare groepen tot een minimum beperkt wordt en dat binnen de groep van kwetsbaren de ziekte niet zelf kan verspreiden. Dan kunnen over een maand of twee kinderen weer bij hun grootouders op bezoek, omdat de kinderen immuun zijn en de ziekte niet meer verspreiden etc. Het zou kunnen dat we dit met de huidige maatregelen al kunnen bereiken als we de scholen weer open laten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Valcke schreef:Overigens een zeer suggestieve vraag van Asscher over het eventueel verder beperken van kerkdiensten (de 30 personen grens) vanwege uitbraken in de Bible belt. Hij deed voorkomen alsof huidige maatregel wellicht niet genoeg is. Terwijl hij ook gewoon in Tweede Kamer met zo’n 30 mensen aanwezig is. Bij voldoende afstand geen enkel probleem natuurlijk.
Ik vind dat we als kerken wel ten volle onze verantwoordelijkheid moeten beseffen, welke keuze je vervolgens ook maakt.
Maar als ik de kaart van het RIVM bekijk, zie ik daar toch niet direct de Biblebelt uitspringen, eerlijk gezegd. Alleen als je het perse wilt zien, kan dat wel.
@Valcke, welk antwoord werd daarop gegeven?

@eilander, kijk op de website van het RD, daar zie je een kaartje. Verschillende gemeenten op de Biblebelt zijn zwaar getroffen, onder meer Kampen, Nunspeet en Tholen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Jantje schreef:@eilander, kijk op de website van het RD, daar zie je een kaartje. Verschillende gemeenten op de Biblebelt zijn zwaar getroffen, onder meer Kampen, Nunspeet en Tholen.
Dat kaartje ken ik ook wel. En ik zeg ook niet dat er helemaal geen link is.
Maar als je aan iemand zonder enige voorkennis zou vragen: welk patroon zie hierin? Dan geloof ik niet dat hij de biblebelt eruit zou halen. Tholen is de enige gemeente in Zeeland die eruit springt. Brabant en Limburg vallen meer op.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Valcke schreef:Overigens een zeer suggestieve vraag van Asscher over het eventueel verder beperken van kerkdiensten (de 30 personen grens) vanwege uitbraken in de Bible belt. Hij deed voorkomen alsof huidige maatregel wellicht niet genoeg is. Terwijl hij ook gewoon in Tweede Kamer met zo’n 30 mensen aanwezig is. Bij voldoende afstand geen enkel probleem natuurlijk.
Ik vind dat we als kerken wel ten volle onze verantwoordelijkheid moeten beseffen, welke keuze je vervolgens ook maakt.
Maar als ik de kaart van het RIVM bekijk, zie ik daar toch niet direct de Biblebelt uitspringen, eerlijk gezegd. Alleen als je het perse wilt zien, kan dat wel.
@Valcke, welk antwoord werd daarop gegeven?

@eilander, kijk op de website van het RD, daar zie je een kaartje. Verschillende gemeenten op de Biblebelt zijn zwaar getroffen, onder meer Kampen, Nunspeet en Tholen.
Jaap van Dissel gaf aan dat naar zijn mening aanscherping van maatregelen geen zin heeft. Hij illustreerde dat aan de hand van het ov. Verder gaf hij aan dat het afstand houden de belangrijkste maatregel is. Op specifiek de vraag over kerkdiensten ging hij niet in.
Laatst gewijzigd door Valcke op 01 apr 2020, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Jesse Klaver heeft net in het kamerdebat aan het kabinet gevraagd om kerkdiensten te beperken tot maximaal 2 personen!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Jesse Klaver heeft net in het kamerdebat aan het kabinet gevraagd om kerkdiensten te beperken tot maximaal 2 personen!
Dit had ik niet voorzien. :oO
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Jesse Klaver heeft net in het kamerdebat aan het kabinet gevraagd om kerkdiensten te beperken tot maximaal 2 personen!
Dit had ik niet voorzien. :oO
Het kabinet (ik denk de premier in dit geval) moet nog antwoorden later vanmiddag.

Opnieuw vind ik eea vrij bizar: in een grote ruimte kunnen mensen fysiek goed afstand houden. Ook de Tweede Kamer vergadert nog steeds fysiek en dan zitten er ook 20-30 mensen in 1 (grote) ruimte.
Plaats reactie