COVID-19

Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Eveneens gecondoleerd, Huisman.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Vorige week zagen we in het debat in de Tweede Kamer reeds dat minister De Jonge ontvankelijk was voor het pleidooi om testen sterk op te schalen en geleidelijk de omslag te maken naar een uitgebreide teststrategie. Gisteren gaf hij in de persconferentie aan dat de testcapaciteit aanzienlijk zal worden uitgebreid en dat er een exit-strategie ontwikkeld wordt gebaseerd op testen-testen-testen.

Daarmee is NL gelukkig niet ver meer verwijderd van adoptie van de WHO-adviezen op dit punt. Dan zal ook de RIVM haar eigen visie die zij eerder had, laten varen en de omslag gaan maken naar de Duitse en Aziatische aanpak. Al heeft het weken geduurd voordat dit inzicht doorbrak (twee weken geleden werd een motie van deze strekking nog in de Tweede Kamer verworpen), ben ik er toch erg blij mee. En de Groningse hoogleraar die dit al weken geleden aankaartte, is er ook 'heel blij' mee:

https://nos.nl/artikel/2328996-heel-bli ... esten.html

Daarmee zit mijn kritische rol er hopelijk op en kan ik mij nu volledig scharen achter het kabinetsbeleid.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Zita schreef: Oma zit in het verzorgingshuis. Geen bezoek. Geen activiteiten. Afgezien van de zeer vele telefoontjes zit ze alleen maar de hele dag de corona-berichtgeving in het RD te lezen en over haar toeren te raken.
Het is ook voor de ouderen die (nog) niet getroffen worden door Corona een tragische situatie.
Hoewel ik lang sceptisch was (en nog steeds ben) over het nut van testen die een ziekte niet snel kunnen herkennen (snel in de zin van ruim voor de milde symptomen starten). Lijkt me hier testen erg belangrijk om de mensen te vinden die al door de ziekte heengegaan zijn te vinden en deze bezoeken te laten brengen in de verzorgingshuizen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Een collega van me (en iemand met wie ik echt veel samenwerk), zei net (in het Zweeds) op de Zweedse tv dat hij vermoedt dat aan het eind van de maand de helft van Zweden besmet is en dat we nu al honderdduizenden besmette gevallen hebben. Ik zal hem eens vragen hoe hij op dit getal is gekomen. Ik vermoed dat hij heel erg vereenvoudigende aannames heeft gedaan, maar dat zijn vermoedens best eens waar kunnen zijn wat betreft percentages in Stockholm.

Ik denk dat je nu in Brabant ook best al honderdduizenden niet meer vatbare mensen kunt hebben. De grootste verspreiding heeft waarschijnlijk plaatsgevonden onder de carnavalsvierders, terwijl we onze gegevens krijgen uit de oudere populatie.

Ik zal eens kijken wat ik op de achterkant van een envelop kan doen als ik klaar ben met het voorbereiden van mijn lessen voor morgen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: COVID-19

Bericht door samanthi »

huisman schreef:Vandaag 2 sterfgevallen in onze kennissenkring. Beide 80+ met andere aandoeningen maar toch gestorven aan corona. Ernstige tijden zeker voor onze kwetsbare ouderen.
Gecondoleerd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Daar zou ik erg benieuwd naar zijn.

Ik ben erg blij met het feit dat de overheid -weliswaar pas na twee maanden- ruimer gaat testen. Het zou interessant zijn om te weten waarom de mensen die daarover besluiten, zo lang doen om de informatie hierover te verwerken.

En ook waarom het laboratorium in Lelystad uit eigen beweging moest aanbieden om de capaciteit uit te breiden. Dat mag dan nu per gratie vanaf aankomende maandag, terwijl het laboratorium volgens nu.nl zou hebben gemeld per direct 24-uursdiensten te kunnen draaien.

Ik blijf het verbazend vinden om zulke vormen van eigenwijsheid van een afstandje te volgen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

merel schreef:Gecondoleerd huisman.

Vervelend zita! Ik mag het niet zeggen, maar ik ben 'blij' dat mijn oma in de eerste week van de crisis aan 'gewone' griep is overleden. Wij konden gewoon bij haar sterven zijn. De begrafenis was wel conform RIVM richtlijnen, maar dat is toch alleen voor de nabestaanden. Zij heeft daar geen hinder meer van gehad. In de huidige situatie kon niemand haar meer opzoeken.
In het Radboud Nijmegen hoeft iemand niet alleen te overlijden.
Niet elk ziekenhuis hanteert dezelfde richtlijnen nl.
In het Erasmus is bijvoorbeeld pastoraal bezoek toegestaan, in Ikazia niet.

Er is wederom een kerkelijke gemeente in deze regio zwaar getroffen, 2 patiënten overleden, 8 besmet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: COVID-19

Bericht door Posthoorn »

Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: COVID-19

Bericht door Adje »

huisman schreef:Vandaag 2 sterfgevallen in onze kennissenkring. Beide 80+ met andere aandoeningen maar toch gestorven aan corona. Ernstige tijden zeker voor onze kwetsbare ouderen.
Gecondoleerd @Huisman.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Achter deze link vind je de pdf van Van Dissel (RIVM) van vanmorgen.

Ik ben vooral benieuwd naar de grafiek oversterfte op pagina 7 (zwarte lijn met gouden pijlen). Waar kan je die cijfers verifiëren?
En hoe kunnen dat cijfers tot en met 18 maart zijn met een meldingstermijn van twee weken. Je moet een overlijden toch binnen zes dagen melden bij de overheid?
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: COVID-19

Bericht door Adje »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Herman schreef:Neem je ouders gerust in huis.
Je maakt vaker van dit soort opmerkingen. Ik begrijp dat niet. Misschien stoor ik mij er aan omdat ik het zelf had kunnen zeggen, maar het is toch geen constructieve bijdrage?
Dat geldt voor onderstaande bijdrage ook... :bobo
Wim Anker schreef:Het RIVM doet me langzamerhand denken aan de woordvoerder van Saddam Hoessein.
Eerlijk gezegd stoor ik mij ook aan de opmerking van Wim Anker. Hoe kan/durft iemand de RIVM gelijk te stellen aan een woordvoerder ten tijde van regering van Saddam Hoessein, zo vraag ik mij af. Ik heb zelden gehoord/gelezen dat iemand zich zo stellig en negatief "uitspreekt" over alles wat gaande is in eigen land!
Als je zo goed weet hoe in een dergelijke situatie gehandeld en gesproken moet worden, meld je dan aan bij het crisiscentrum...

Kritiek geven mag, m.i. zitten daar echter ook grenzen aan.

Laten we maar biddend om "onze" beleidsmakers heen staan!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Ik vond het weer een zeer informatieve technische briefing. Voor mij was het echte goede nieuws dat de R0 behoorlijk is gedaald al een tijdje onder de 1 zit.

Het zorgelijke nieuws is de overbelasting op ons hele zorgstelsel. Na deze pandemie gaat het nog lang duren dat wij weer terug zijn bij een normale gezondheidszorg situatie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

huisman schreef:Ik vond het weer een zeer informatieve technische briefing. Voor mij was het echte goede nieuws dat de R0 behoorlijk is gedaald al een tijdje onder de 1 zit.

Het zorgelijke nieuws is de overbelasting op ons hele zorgstelsel. Na deze pandemie gaat het nog lang duren dat wij weer terug zijn bij een normale gezondheidszorg situatie.
Het tweede deel over de IC’s en vanuit de Inspectie vond ik informatief.

Het eerste deel bestond vrijwel alleen uit herhaling van zaken die al eerder gemeld waren. Het enige dat ik als nieuwe informatie daaruit kon halen was het feit dat volgens de gehanteerde modellen het reproductiegetal nu duidelijk onder de 1 zou liggen. De wijze waarop dat bepaald wordt, kwam echter mi niet goed uit de verf, het lijkt erop dat de meldingen van nieuwe opnames de belangrijkste informatiebron was, en we weten dat veel (oudere) zieken niet meer naar het ziekenhuis gaan. Bovendien is er een forse achterstand in de meldingen. Dit gedeelte van de presentatie vond ik dus niet overtuigend.

Daarentegen was er weer een goede update rond de IC’s en veel helderheid over verdere opschaling.

Het testbeleid wordt onder de loep genomen, maar hier werd nog geen voorschot op genomen behalve wat gisteren hier ook al door gezegd is door de minister.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Overigens een zeer suggestieve vraag van Asscher over het eventueel verder beperken van kerkdiensten (de 30 personen grens) vanwege uitbraken in de Bible belt. Hij deed voorkomen alsof huidige maatregel wellicht niet genoeg is. Terwijl hij ook gewoon in Tweede Kamer met zo’n 30 mensen aanwezig is. Bij voldoende afstand geen enkel probleem natuurlijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

huisman schreef:Voor mij was het echte goede nieuws dat de R0 behoorlijk is gedaald al een tijdje onder de 1 zit.
Hetgeen dan nog wel in de praktijk uitgewezen zou moeten worden, denk ik.
Andere vraag, in het verlengde hiervan: er zijn ook mensen die beweren dat de groepsimmuniteit al veel groter is dan dat we denken. Hoe verhoudt zich dat nu tot wat gezegd wordt over de R0? Voor het bereiken van groepsimmuniteit zou je toch eerder zeggen dat dat juist helemaal niet zo positief is.
Plaats reactie