COVID-19

DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Herman schreef:Neem je ouders gerust in huis.
Je maakt vaker van dit soort opmerkingen. Ik begrijp dat niet. Misschien stoor ik mij er aan omdat ik het zelf had kunnen zeggen, maar het is toch geen constructieve bijdrage?
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Neem je ouders gerust in huis.
Onze verantwoordelijkheid reikt verder dan onze eigen familie!
Laatst gewijzigd door Valcke op 31 mar 2020, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Hoorde zojuist van twee verpleeghuizen waar veel coronapatiënten zijn. Het is ongelooflijk ingewikkeld om de bezetting rond te krijgen. Medewerkers van de 'corona-afdeling' mogen nu niet op de andere afdeling werken wat normaal wel gebeurt. Goed en logisch, maar zie de bezetting dan maar rond te krijgen terwijl er ook meer zieke medewerkers zijn dan anders.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Herman schreef:Neem je ouders gerust in huis.
Je maakt vaker van dit soort opmerkingen. Ik begrijp dat niet. Misschien stoor ik mij er aan omdat ik het zelf had kunnen zeggen, maar het is toch geen constructieve bijdrage?
Dat geldt voor onderstaande bijdrage ook... :bobo
Wim Anker schreef:Het RIVM doet me langzamerhand denken aan de woordvoerder van Saddam Hoessein.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
merel schreef:Van die cijfers klopt niets. Er zijn hele verpleeghuizen die nu ten onder gaan en deze mensen zijn niet getest. Sterftecijfer ligt veel hoger.
Dit is ook wat het RIVM steeds communiceert .Het enige echte harde cijfer zijn de ziekenhuisopnames.

Wat je daarna schrijft is gelukkig in veel verpleeghuizen niet waar. Maar jij zult je bronnen hebben getoetst op de waarheid.
Als personeel niet getest wordt, dan betekent dat dat het hele verpleeghuis besmet raakt, toch? Dat is de consequentie van het Nederlandse beleid.
Er zijn zorgvuldige protocollen voor zorginstellingen.

https://www.actiz.nl/nieuws/dossier-cor ... ganisaties
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

DDD schreef:
Herman schreef:Neem je ouders gerust in huis.
Je maakt vaker van dit soort opmerkingen. Ik begrijp dat niet. Misschien stoor ik mij er aan omdat ik het zelf had kunnen zeggen, maar het is toch geen constructieve bijdrage?
Waarom zou je deze optie niet overwegen in deze tijd? Of je ouders krijgen 20 verschillende zusters binnen in een week, of alleen twee kinderen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Herman schreef:
DDD schreef:
Herman schreef:Neem je ouders gerust in huis.
Je maakt vaker van dit soort opmerkingen. Ik begrijp dat niet. Misschien stoor ik mij er aan omdat ik het zelf had kunnen zeggen, maar het is toch geen constructieve bijdrage?
Waarom zou je deze optie niet overwegen in deze tijd? Of je ouders krijgen 20 verschillende zusters binnen in een week, of alleen twee kinderen?
Je kunt het inderdaad nauwelijks constructief noemen. Stel dat je een huis zou hebben waar twee oude mensen zomaar erbij kunnen, binnen een termijn van één à twee dagen. Dan nóg zijn er heel veel mensen in de bejaardenoorden over waarvoor dat niet geldt.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: COVID-19

Bericht door Hendrien »

Herman schreef:
DDD schreef:
Herman schreef:Neem je ouders gerust in huis.
Je maakt vaker van dit soort opmerkingen. Ik begrijp dat niet. Misschien stoor ik mij er aan omdat ik het zelf had kunnen zeggen, maar het is toch geen constructieve bijdrage?
Waarom zou je deze optie niet overwegen in deze tijd? Of je ouders krijgen 20 verschillende zusters binnen in een week, of alleen twee kinderen?
Ik ken al iemand die dit heeft gedaan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Valcke schreef:
Herman schreef:Neem je ouders gerust in huis.
Mijn ouders wonen nog op zichzelf (90+) en wij zorgen voor hen.

Maar ik vind je opmerking echt niet kunnen. Onze verantwoordelijkheid reikt verder dan onze eigen familie!
Het is was kort geformuleerd, maar ik meen dat het momenteel in een eigen huis qua besmettingsrisico veel beter toeven is dan in een verpleeghuis. Uiteraard zullen de persoonlijke omstandigheden uitmaken of dat wel of geen optie is.

Deze opmerking is overigens geplaatst tegen de achtergrond van een verhaal uit de derde hand dat ik hoorde en waarin kinderen is geadviseerd om maar afscheid te komen nemen van (op dat moment kerngezonde) ouders. dat is volgens mij de tragiek die sinds half vorige week speelt, en dan kom je tot wat onorthodoxe gedachten.

Maar ik begrijp dat ik een misverstand de wereld in heb gezonden, waarvoor excuus.

Voor opmerkingen als 'dit vind ik echt niet kunnen' is het korte lontjes topic :-)
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

huisman schreef:
merel schreef:Van die cijfers klopt niets. Er zijn hele verpleeghuizen die nu ten onder gaan en deze mensen zijn niet getest. Sterftecijfer ligt veel hoger.
Dit is ook wat het RIVM steeds communiceert .Het enige echte harde cijfer zijn de ziekenhuisopnames.

Wat je daarna schrijft is gelukkig in veel verpleeghuizen niet waar. Maar jij zult je bronnen hebben getoetst op de waarheid.
Ik heb mijn bronnen inderdaad getoetst. De burgemeester vh betreffende dorp heeft het verklaard :)
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Valcke schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:
merel schreef:Van die cijfers klopt niets. Er zijn hele verpleeghuizen die nu ten onder gaan en deze mensen zijn niet getest. Sterftecijfer ligt veel hoger.
Dit is ook wat het RIVM steeds communiceert .Het enige echte harde cijfer zijn de ziekenhuisopnames.

Wat je daarna schrijft is gelukkig in veel verpleeghuizen niet waar. Maar jij zult je bronnen hebben getoetst op de waarheid.
Als personeel niet getest wordt, dan betekent dat dat het hele verpleeghuis besmet raakt, toch? Dat is de consequentie van het Nederlandse beleid.
Dat klopt en dit vind ik de ernstigste fout in het huidige beleid. Dat niet iedereen getest kan worden in de huidige omstandigheden, daarvoor kan ik begrip hebben, maar dat zorgpersoneel (met uitzondering van ziekenhuizen) met lichte klachten niet getest wordt en van hun werkgevers móéten doorwerken - ik weet pertinent zeker dat dit geen uitzonderingen zijn - vind ik buitengewoon kwalijk, ja meer dan dat. Nu houdt men gezonde familie tegen (daar heb ik begrip voor), maar ongezond personeel laat men doorwerken (daar heb ik geen begrip voor). En natuurlijk, dat heeft grote impact voor de ouderen en gehandicapten, die nu onevenredig veel zullen overlijden. En personeel steekt ook weer ander personeel aan. Ik heb dit al meerdere malen hier aan de orde gesteld en ik begrijp niet hoe men met droge ogen dit beleid durft te verdedigen.
Ik ook, mijn moeder werkt in de zorg en werkt in een zwaar getroffen gebied. Zij is erop aangesproken dat ze te veel beschermende pakken gebruikt. Ze moest maar zonder gaan werken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

eilander schreef:Je kunt het inderdaad nauwelijks constructief noemen. Stel dat je een huis zou hebben waar twee oude mensen zomaar erbij kunnen, binnen een termijn van één à twee dagen. Dan nóg zijn er heel veel mensen in de bejaardenoorden over waarvoor dat niet geldt.
Het gaat erom dat mensen compleet afgezonderd, eenzaam en in totale angst in hun kamer zitten voor een ziekte die hoe dan ook gaat komen. En jij mag alleen maar een telefoontje doen.

In dat licht is mijn opmerking zeer serieus. Het zijn onorthodoxe tijden, dus dan moet je onorthodox denken. En dit geldt niet collectief nee, maar dat impliceer mijn opmerking ook niet.

(Ik heb dit ook al overwogen, maar ik verkeer in de situatie dat mijn (schoon)ouders nog wat jonger zijn, niet hulpbehoevend zijn, op zichzelf wonen en zelf de maatschappelijke regels goed volgen. En we hebben een logeerkamer beschikbaar).
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Niks daarvan.

Je zei dit in een concreet geval, waarvan je voor zover ik kan overzien helemaal niet kunt beoordelen of het tot de mogelijkheden behoort. Dat heeft niets met korte lontjes te maken, want ik ben over het algemeen tamelijk geduldig.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

merel schreef:
Valcke schreef:
huisman schreef:
merel schreef:Van die cijfers klopt niets. Er zijn hele verpleeghuizen die nu ten onder gaan en deze mensen zijn niet getest. Sterftecijfer ligt veel hoger.
Dit is ook wat het RIVM steeds communiceert .Het enige echte harde cijfer zijn de ziekenhuisopnames.

Wat je daarna schrijft is gelukkig in veel verpleeghuizen niet waar. Maar jij zult je bronnen hebben getoetst op de waarheid.
Dat klopt en dit vind ik de ernstigste fout in het huidige beleid. Dat niet iedereen getest kan worden in de huidige omstandigheden, daarvoor kan ik begrip hebben, maar dat zorgpersoneel (met uitzondering van ziekenhuizen) met lichte klachten niet getest wordt en van hun werkgevers móéten doorwerken - ik weet pertinent zeker dat dit geen uitzonderingen zijn - vind ik buitengewoon kwalijk, ja meer dan dat. Nu houdt men gezonde familie tegen (daar heb ik begrip voor), maar ongezond personeel laat men doorwerken (daar heb ik geen begrip voor). En natuurlijk, dat heeft grote impact voor de ouderen en gehandicapten, die nu onevenredig veel zullen overlijden. En personeel steekt ook weer ander personeel aan. Ik heb dit al meerdere malen hier aan de orde gesteld en ik begrijp niet hoe men met droge ogen dit beleid durft te verdedigen.
Ik ook, mijn moeder werkt in de zorg en werkt in een zwaar getroffen gebied. Zij is erop aangesproken dat ze te veel beschermende pakken gebruikt. Ze moest maar zonder gaan werken.
Dat is mijns inziens wanbestuur. Er is nooit aan de politiek voorgelegd om deze keuzes te maken, en ik betwijfel of dat is voorgelegd aan de verzekeraars. Dat is enkel misplaatste zuinigheid van managers.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

DDD schreef:Niks daarvan.

Je zei dit in een concreet geval, waarvan je voor zover ik kan overzien helemaal niet kunt beoordelen of het tot de mogelijkheden behoort. Dat heeft niets met korte lontjes te maken, want ik ben over het algemeen tamelijk geduldig.
Ter verduidelijking. Ik reageerde op deze zin:
Nu houdt men gezonde familie tegen (daar heb ik begrip voor), maar ongezond personeel laat men doorwerken (daar heb ik geen begrip voor).
Dat is volgens mij een algemene formulering.

Als je dus thuis gezonde mensen hebt, dan laat je ze toch niet in het verpleeghuis zitten?
Plaats reactie