COVID-19

Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Zeker, dat zou voor ons land (en het noordelijk halfrond) heel goed nieuws zijn.

Minder goed zijn de nieuwe RIVM-cijfers. Geen afvlakking, maar verdere stijging van zowel ziekenhuisopnamen als overledenen.

Aantal COVID-19 patiënten op IC: 1122 (website 15:10 uur). Aantal opnamen op IC gisteren lag opnieuw boven de 100.
Opmerkelijk dat slechts 3 80-plussers op de IC liggen.
Kennelijk worden de kansen voor 80-plussers om te overleven laag ingeschat (en/of leeftijd is wel degelijk een belangrijk selectiecriterium).
Laatst gewijzigd door Valcke op 31 mar 2020, 15:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door Jeremiah »

Valcke schreef:
Zeker, dat zou voor ons land (en het noordelijk halfrond) heel goed nieuws zijn.

Minder goed zijn de nieuwe RIVM-cijfers. Geen afvlakking, maar verdere stijging van zowel ziekenhuisopnamen als overledenen.
Idd. Het aantal ziekenhuisopnamen en het aantal overledenen zal nog fors verder stijgen. Dit omdat deze een aantal weken op de besmettingscurve achterlopen. Prof. Kluijtmans sprak gisteren over 2 weken, Prof. Kuypers over een nog langere periode.

Afbeelding
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: COVID-19

Bericht door helma »

Valcke schreef:
Zeker, dat zou voor ons land (en het noordelijk halfrond) heel goed nieuws zijn.

Minder goed zijn de nieuwe RIVM-cijfers. Geen afvlakking, maar verdere stijging van zowel ziekenhuisopnamen als overledenen.

Aantal COVID-19 patiënten op IC: 1122 (website 15:10 uur). Aantal opnamen op IC gisteren lag opnieuw boven de 100.
Opmerkelijk dat slechts 3 80-plussers op de IC liggen.
Kennelijk worden de kansen voor 80-plussers om te overleven laag ingeschat (en/of leeftijd is wel degelijk een belangrijk selectiecriterium).
Ik hoor van werkers in de ouderenzorg (3 verschillende tehuizen) dat de ouderen niet naar het ziekenhuis gaan...
Ga er maar van uit dat er al een voorselectie gemaakt wordt op leeftijd.

https://nos.nl/artikel/2328874-waarom-n ... heeft.html
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

helma schreef:
Valcke schreef:
Zeker, dat zou voor ons land (en het noordelijk halfrond) heel goed nieuws zijn.

Minder goed zijn de nieuwe RIVM-cijfers. Geen afvlakking, maar verdere stijging van zowel ziekenhuisopnamen als overledenen.

Aantal COVID-19 patiënten op IC: 1122 (website 15:10 uur). Aantal opnamen op IC gisteren lag opnieuw boven de 100.
Opmerkelijk dat slechts 3 80-plussers op de IC liggen.
Kennelijk worden de kansen voor 80-plussers om te overleven laag ingeschat (en/of leeftijd is wel degelijk een belangrijk selectiecriterium).
Ik hoor van werkers in de ouderenzorg (3 verschillende tehuizen) dat de ouderen niet naar het ziekenhuis gaan...
Ga er maar van uit dat er al een voorselectie gemaakt wordt op leeftijd.

https://nos.nl/artikel/2328874-waarom-n ... heeft.html
Ja, daar ga ik ook zeker van uit. Maar ik wilde het niet zo cru opschrijven.

Overigens vind ik dat wel erg: 80-plussers overleefden in China in grote meerderheid covid-19; dat gold zelfs voor 90-plussers. In NL zou het beeld wel eens veel somberder kunnen zijn voor deze leeftijdsgroep. Niet omdat ze geen kansen hebben om te overleven, maar omdat er inderdaad op voorhand al geselecteerd wordt.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Ja, daar ga ik ook zeker van uit. Maar ik wilde het niet zo cru opschrijven.

Overigens vind ik dat wel erg: 80-plussers overleefden in China in grote meerderheid covid-19; dat gold zelfs voor 90-plussers. In NL zou het beeld wel eens veel somberder kunnen zijn voor deze leeftijdsgroep. Niet omdat ze geen kansen hebben om te overleven, maar omdat er inderdaad op voorhand al geselecteerd wordt.
Het systeem heeft maar een beperkte capaciteit, dus is het logisch om jongeren voorrang te geven. Dat is inherent aan ons zorgsysteem en meer in algemene zin wordt er bij meer behandelingen overwogen wat de kwaliteit van leven is na behandeling.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ja, daar ga ik ook zeker van uit. Maar ik wilde het niet zo cru opschrijven.

Overigens vind ik dat wel erg: 80-plussers overleefden in China in grote meerderheid covid-19; dat gold zelfs voor 90-plussers. In NL zou het beeld wel eens veel somberder kunnen zijn voor deze leeftijdsgroep. Niet omdat ze geen kansen hebben om te overleven, maar omdat er inderdaad op voorhand al geselecteerd wordt.
Het systeem heeft maar een beperkte capaciteit, dus is het logisch om jongeren voorrang te geven. Dat is inherent aan ons zorgsysteem en meer in algemene zin wordt er bij meer behandelingen overwogen wat de kwaliteit van leven is na behandeling.
Dus zeg jij ook: selecteer maar op leeftijd.

Ik bestrijd echter dat (m.n. vitale ouderen weinig kansen hebben op een goed herstel na behandeling of zelfs beademing. Zij hebben dat wel degelijk. Dat bewijzen de rapportages uit bv China.
Laatst gewijzigd door Valcke op 31 mar 2020, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Dus zeg jij ook: selecteer maar op leeftijd.

Ik bestrijd echter dat ouderen weinig kansen hebben op een goed herstel na behandeling of zelfs beademing. Zij hebben dat wel degelijk. Dat bewijzen de rapportages uit bv China.
Liever niet natuurlijk. Maar als ik zou moeten kiezen tussen het behandelen van een 70-plusser of een 60-minner, kan kies ik voor de laatste.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Vergeet niet hoe zwaar een verblijf op de IC is en hoeveel maanden revalidatie daarna nodig zijn om weer enigszins op te knappen. Veel 80-plussers kunnen dat echt niet meer aan. Logisch dat dit meeweegt.
Bertiel
Berichten: 4610
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

is het enkel met Corona dat ouderen niet opgenomen of niet (zwaar) behandeld worden? Dat is met longonsteking en kanker toch ook het geval
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: COVID-19

Bericht door helma »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ja, daar ga ik ook zeker van uit. Maar ik wilde het niet zo cru opschrijven.

Overigens vind ik dat wel erg: 80-plussers overleefden in China in grote meerderheid covid-19; dat gold zelfs voor 90-plussers. In NL zou het beeld wel eens veel somberder kunnen zijn voor deze leeftijdsgroep. Niet omdat ze geen kansen hebben om te overleven, maar omdat er inderdaad op voorhand al geselecteerd wordt.
Het systeem heeft maar een beperkte capaciteit, dus is het logisch om jongeren voorrang te geven. Dat is inherent aan ons zorgsysteem en meer in algemene zin wordt er bij meer behandelingen overwogen wat de kwaliteit van leven is na behandeling.

"Iedereen die een kans heeft op overleven, jong of oud, moet terechtkunnen op de IC. Dat kan alleen wanneer er genoeg bedden en medische middelen zijn."

Nederland heeft in vergelijking met andere Europese landen al bewust minder IC bedden. Omdat de ouderen hier al benaderd worden op een D66 manier.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 31 mar 2020, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Bertiel schreef:is het enkel met Corona dat ouderen niet opgenomen of niet (zwaar) behandeld worden? Dat is met longonsteking en kanker toch ook het geval
Dat is inderdaad altijd al zo in Nederland.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

windorgel schreef:Vergeet niet hoe zwaar een verblijf op de IC is en hoeveel maanden revalidatie daarna nodig zijn om weer enigszins op te knappen. Veel 80-plussers kunnen dat echt niet meer aan. Logisch dat dit meeweegt.
Natuurlijk mogen de kansen van iemand meewegen. Maar dat is iets anders dan op voorhand de 80-plussers, ook de vitale, niet op te nemen in het ziekenhuis. Dat vind ik verwerpelijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Bertiel schreef:is het enkel met Corona dat ouderen niet opgenomen of niet (zwaar) behandeld worden? Dat is met longonsteking en kanker toch ook het geval
Mijn indruk is dat ze 75-plussers bij kanker ook zelden nog opereren, tenzij het operatief goed mogelijk is en er daarna een goede kans is op een normale manier van leven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:
windorgel schreef:Vergeet niet hoe zwaar een verblijf op de IC is en hoeveel maanden revalidatie daarna nodig zijn om weer enigszins op te knappen. Veel 80-plussers kunnen dat echt niet meer aan. Logisch dat dit meeweegt.
Natuurlijk mogen de kansen van iemand meewegen. Maar dat is iets anders dan op voorhand de 80-plussers, ook de vitale, niet op te nemen in het ziekenhuis. Dat vind ik verwerpelijk.
En het is ook de vraag wat er dan gedaan wordt als er een BN'er van 80+ op de SEH wordt binnengereden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie