COVID-19

Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Zie HC zondag 10. En ten aanzien van de middelen: dat we deze gebruiken moeten, maar daar geenszins op vertrouwen.
Jij struikelt met name over de wijze waarop ik zaken verwoord heb. Ik vertrouw er op dat God de wetenschappers inzicht en kracht geeft om een geneesmiddel of vaccin tegen dit virus te ontwikkelen. In die zin verwacht ik het dus van de wetenschap.
Ja daar struikel ik over en ik zal daar ook over blijven struikelen.
Lees je eerste posts nog eens waar het allemaal mee begon.
Maar ik stop hierover.
Online
Bertiel
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

windorgel schreef:
huisman schreef:Goed bericht.

IC-arts Gommers: binnen een week 2400 IC bedden gereed
https://nos.nl/l/2328827
Ja, goed nieuws. Al blijft het een zorgelijke gedachte hoe het verder moet. Eind mei de piek?!
Piek zal wel eerder zijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

huisman schreef:
Valcke schreef:
windorgel schreef:
huisman schreef:Goed bericht.

IC-arts Gommers: binnen een week 2400 IC bedden gereed
https://nos.nl/l/2328827
Ja, goed nieuws. Al blijft het een zorgelijke gedachte hoe het verder moet. Eind mei de piek?!
Inderdaad een enorme prestatie! En tegelijk inderdaad zorgwekkend dat de aantallen zo fors oplopen. Er zijn nog enkele noodscenario's, maar uiteindelijk komt de situatie dat de IC helemaal vol ligt - zoals in Italië, Spanje en New York - wel dichtbij.
Als die 2400 bedden er zijn verwacht ik dat we voldoende hebben. Dit gezien de afvlakkende cijfers. Met misschien nog van verplaatsingen richting Duitsland hoop ik dat het lukt.
Afvlakkende cijfers is toch wel een verwarrend begrip. Het aantal ziekenhuisopnames stijgt niet alleen in absolute zin, maar ook nog steeds in vergelijking met eerdere dagen. Het getal met de ziekenhuisopnamen voor 28 maart zal morgen hoger blijken te zijn dan alle voorgaande dagen. Wel loopt de grafiek iets minder steil. Maar dit kun je geen afvlakking noemen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17356
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

De stijging vlakt af en daar moet het mee beginnen. In het “flatten the curve” scenario die het RIVM wil bereiken begint het met een afvlakkende stijging. Maar inderdaad nog wel een stijging.

Verder wordt door sommigen de denkfout gemaakt dat de aantallen nieuwe gevallen de IC patiënten zijn over 2 weken. Dat is niet het geval want de meeste mensen worden pas getest als ze al ernstig ziek zijn. Sommigen gaan bijna direct van de SEH naar de IC.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door Jeremiah »

In de frontlinie van het virus, zo gaat het eraan toe op de intensive care van het Erasmus MC

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/in- ... -id4E4GOV0

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ver ... -mensen-z/
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

huisman schreef:De stijging vlakt af en daar moet het mee beginnen. In het “flatten the curve” scenario die het RIVM wil bereiken begint het met een afvlakkende stijging. Maar inderdaad nog wel een stijging.

Verder wordt door sommigen de denkfout gemaakt dat de aantallen nieuwe gevallen de IC patiënten zijn over 2 weken. Dat is niet het geval want de meeste mensen worden pas getest als ze al ernstig ziek zijn. Sommigen gaan bijna direct van de SEH naar de IC.
Zelfs de stijging van het aantal ziekenhuispatiënten stijgt nog steeds (ofwel: het aantal dagopnamen stijgt nog).
Maar verder hoop ik dat je gelijk hebt dat we het met de IC-capaciteit halen, eventueel met hulp van Duitsland.
Maar ik houd daar best wel twijfels bij. Ik denk eerder dat het scenario van 2 patiënten per apparaat waarschijnlijk geworden is.
Als er tenminste personeel voor is.
Laatst gewijzigd door Valcke op 30 mar 2020, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: COVID-19

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:
Ambtenaar schreef: In het tijdelijke bestaan moeten we ook als christenen niet verwachten dat God als een magiër optreedt en dit virus in één keer laat verdwijnen maar dat Hij gebruik maakt van menselijke instrumenten.
Dus God zou in 2020 toch mensen nodig hebben?
Wat een armzalige gedachte zou dat zijn.
Dan houd ik me liever vast aan:

Want Hij spreekt, en het is er; Hij gebiedt, en het staat er.
Maar God gebruikt mensen, kom op zeg, anders zou je ook geen predikers nodig hebben, geen eten hoeven te koken enz...
Wie zou er de eer krijgen als het virus na het ' onze Vader' van de Paus opeens verdwenen was? Of wanneer mensen net tot Allah gebeden hebben?
Het spijt me, maar ik volg jou niet.
God KAN mensen inzetten en gebruiken. De zgn. middellijke weg.
Maar de God van de Bijbel is Dezelfde. Die de plagen ook zo liet ophouden.
Geloven we daar dan niet meer in?
100%
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Ik vind dit een buitengewoon stuitende uitspraak.
En wat vind je er dan zo stuitend aan?
Omdat je zo menselijk praat. God kán mensen het verstand en de wijsheid geven om een vaccin te maken, maar daarin is Hij vrij. Want de wereld zou het verdiend hebben als Hij dat niet meer deed. De vanzelfsprekendheid waarmee jij op wetenschappers en mensen vertrouwt, vind ik vervreemdend. En daarnaast vind ik het stuitend dat je er nog een magiër bijhaalt ook.

Het is allemaal niet vanzelfsprekend. Dit is een oordeel over de wereld. En we kunnen wel zeggen en geloven dat het allemaal weer goed komt. Maar God kan ook een ander oordeel hierop doen volgen. Laten we dat toch beseffen en niet vergeten dat dit een aanklacht is ten opzichte van ons allen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: COVID-19

Bericht door Mona Lisa »

huisman schreef:Maar voor deze crisis heb ik nog nooit iemand zich zorgen zien maken over onze IC capaciteit. Dus blijkbaar was die voldoende in “vredestijd” .
Vind het een beetje goedkoop om in “oorlogstijd” te zeuren over onze keuzes in normale tijden. Kan mij ook niet herinneren dat er één politieke partij meer IC bedden in zijn verkiezingsprogramma heeft staan.
Niet helemaal waar huisman. Als je even zoekt met Google naar de gevolgen van de griep in 2018 vind je vele artikelen, dit bijvoorbeeld, over de schaarste aan bedden en IC-plekken in ziekenhuizen in Nederland, personeelstekorten, ambulances die rond bleven rijden omdat ze de patiënt nergens kwijt konden, bedden stonden af en toe op de gang in ziekenhuizen, etc. Je zou denken dat ons dat daarna niet meer zou overkomen. De realiteit is helaas anders.
Het klopt misschien dat niemand het uitbreiden van het aantal IC-bedden in z'n verkiezingsprogramma heeft staan. Maar dat zou nog niet zo erg zijn als we niet tegelijk de afbraak zouden hebben die we onder de paar laatste kabinetten gezien hebben. Het aantal IC-bedden is van van ca 1.900 naar ca 1.200 gedaald. Het aantal ziekenhuisbedden is in Duitsland 8,1 per 1000 inwoners, in Nederland is dat 2,3. Onvermijdelijk lopen we dan keer op keer tegen de grenzen aan.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: COVID-19

Bericht door Isala »

Mona Lisa schreef:Maar dat zou nog niet zo erg zijn als we niet tegelijk de afbraak zouden hebben die we onder de paar laatste kabinetten gezien hebben. Het aantal IC-bedden is van van ca 1.900 naar ca 1.200 gedaald. Het aantal ziekenhuisbedden is in Duitsland 8,1 per 1000 inwoners, in Nederland is dat 2,3.
Als we meer van onze lokale ziekenhuizen hadden behouden, dan was er nu meer IC capaciteit geweest.
Ik kom uit een stad met bijna 60.000 inwoners, maar het ziekenhuis moest sluiten.
Hora est!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17356
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Mona Lisa schreef:
huisman schreef:Maar voor deze crisis heb ik nog nooit iemand zich zorgen zien maken over onze IC capaciteit. Dus blijkbaar was die voldoende in “vredestijd” .
Vind het een beetje goedkoop om in “oorlogstijd” te zeuren over onze keuzes in normale tijden. Kan mij ook niet herinneren dat er één politieke partij meer IC bedden in zijn verkiezingsprogramma heeft staan.
Niet helemaal waar huisman. Als je even zoekt met Google naar de gevolgen van de griep in 2018 vind je vele artikelen, dit bijvoorbeeld, over de schaarste aan bedden en IC-plekken in ziekenhuizen in Nederland, personeelstekorten, ambulances die rond bleven rijden omdat ze de patiënt nergens kwijt konden, bedden stonden af en toe op de gang in ziekenhuizen, etc. Je zou denken dat ons dat daarna niet meer zou overkomen. De realiteit is helaas anders.
Het klopt misschien dat niemand het uitbreiden van het aantal IC-bedden in z'n verkiezingsprogramma heeft staan. Maar dat zou nog niet zo erg zijn als we niet tegelijk de afbraak zouden hebben die we onder de paar laatste kabinetten gezien hebben. Het aantal IC-bedden is van van ca 1.900 naar ca 1.200 gedaald. Het aantal ziekenhuisbedden is in Duitsland 8,1 per 1000 inwoners, in Nederland is dat 2,3. Onvermijdelijk lopen we dan keer op keer tegen de grenzen aan.

Bedankt voor het zeer interessante artikel. Twee zaken vallen mij op. 1. Het lijkt nu beter op orde als toen. 2. Vreemd dat er toen zo weinig media aandacht voor die crisis was.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Inderdaad, bijzonder dat daar toen weinig aandacht aan werd geschonken in de media. Het is volledig langs mij heen gegaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:Inderdaad, bijzonder dat daar toen weinig aandacht aan werd geschonken in de media. Het is volledig langs mij heen gegaan.
Mij niet. Maar ik heb toen zelf ook een zware griep gehad. Daarom weet ik het nog zo goed.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: COVID-19

Bericht door Mona Lisa »

huisman schreef:
Mona Lisa schreef:
huisman schreef:Maar voor deze crisis heb ik nog nooit iemand zich zorgen zien maken over onze IC capaciteit. Dus blijkbaar was die voldoende in “vredestijd” .
Vind het een beetje goedkoop om in “oorlogstijd” te zeuren over onze keuzes in normale tijden. Kan mij ook niet herinneren dat er één politieke partij meer IC bedden in zijn verkiezingsprogramma heeft staan.
Niet helemaal waar huisman. Als je even zoekt met Google naar de gevolgen van de griep in 2018 vind je vele artikelen, dit bijvoorbeeld, over de schaarste aan bedden en IC-plekken in ziekenhuizen in Nederland, personeelstekorten, ambulances die rond bleven rijden omdat ze de patiënt nergens kwijt konden, bedden stonden af en toe op de gang in ziekenhuizen, etc. Je zou denken dat ons dat daarna niet meer zou overkomen. De realiteit is helaas anders.
Het klopt misschien dat niemand het uitbreiden van het aantal IC-bedden in z'n verkiezingsprogramma heeft staan. Maar dat zou nog niet zo erg zijn als we niet tegelijk de afbraak zouden hebben die we onder de paar laatste kabinetten gezien hebben. Het aantal IC-bedden is van van ca 1.900 naar ca 1.200 gedaald. Het aantal ziekenhuisbedden is in Duitsland 8,1 per 1000 inwoners, in Nederland is dat 2,3. Onvermijdelijk lopen we dan keer op keer tegen de grenzen aan.
Bedankt voor het zeer interessante artikel. Twee zaken vallen mij op. 1. Het lijkt nu beter op orde als toen. 2. Vreemd dat er toen zo weinig media aandacht voor die crisis was.
Tja, ik vind het eerder vreemd dat er nu zoveel aandacht voor is. In de griep-periode van 2016-2017 was de oversterfte (het aantal mensen dat meer dan gewoonlijk is overleden als gevolg van griep) in Nederland 7.500; in de periode 2014-2015 was dat 8.600. Het komt met grote regelmaat voor dat duizenden mensen in de winterperiode aan een virusinfectie overlijden. Dat was tot dit jaar nooit aanleiding voor angstaanjagende beelden van IC's vol met mensen in beschermende kleding en foto's van doodskisten. Waarom dat nu wel het geval snap ik nog niet.
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Plaats reactie