COVID-19

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door Jeremiah »

huisman schreef:
Jeremiah schreef:De nieuwe cijfers van het RIVM zijn niet goed voor de nachtrust. Wat een ramp staat ons landje te wachten. De zeer snelle stijging van het aantal ziekenhuisopnames en IC opnames is buitengewoon ernstig.

https://nos.nl/artikel/2327537-corona-i ... maart.html

Lees dit document en je ziet juist dat de afvlakking doorzet. Maar we zitten nog niet in een daling maar die zal hopelijk over een paar dagen te zien zijn.

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 28_mvb.pdf
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Dat kan je pas na een aantal dagen zeggen omdat je dan vrij zeker weet dat het groene gedeelte niet meer wordt aangevuld. Daarnaast was er 21 Maart ook even een afvlakking. Het enige echte meetbare is het aantal ziekenhuisopnames en die stijging is gewoon dramatisch. En het aantal ziekenhuisopnames loopt ongeveer 1,5 week achter op het aantal besmettingen.. En dan te bedenken dat de ziekenhuizen nu echt vollopen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Jeremiah schreef:
huisman schreef:
Jeremiah schreef:De nieuwe cijfers van het RIVM zijn niet goed voor de nachtrust. Wat een ramp staat ons landje te wachten. De zeer snelle stijging van het aantal ziekenhuisopnames en IC opnames is buitengewoon ernstig.

https://nos.nl/artikel/2327537-corona-i ... maart.html

Lees dit document en je ziet juist dat de afvlakking doorzet. Maar we zitten nog niet in een daling maar die zal hopelijk over een paar dagen te zien zijn.

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 28_mvb.pdf
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Dat kan je pas na een aantal dagen zeggen omdat je dan vrij zeker weet dat het groene gedeelte niet meer wordt aangevuld. Daarnaast was er 21 Maart ook even een afvlakking. Het enige echte meetbare is het aantal ziekenhuisopnames en die stijging is gewoon dramatisch. En het aantal ziekenhuisopnames loopt ongeveer 1,5 week achter op het aantal besmettingen.. En dan te bedenken dat de ziekenhuizen nu echt vollopen.
Ja het is ernstig maar je hebt blijkbaar het document niet gelezen. De ziekenhuisopnames zijn aan het stabiliseren.
Wel op een hoog niveau maar de expotionele groei is er gelukkig uit.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

In Ghana heeft het ministerie van religieuze zaken een dag van gebed & vasten uitgeroepen. We sturen nog steeds zendelingen naar Afrika (en dat is bijvoorbeeld op het gebied van theologische vorming nog steeds nodig), maar worden hier wel door hen een spiegel voorgehouden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 28 mar 2020, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door Jeremiah »

huisman schreef:
Jeremiah schreef:
huisman schreef:
Jeremiah schreef:De nieuwe cijfers van het RIVM zijn niet goed voor de nachtrust. Wat een ramp staat ons landje te wachten. De zeer snelle stijging van het aantal ziekenhuisopnames en IC opnames is buitengewoon ernstig.

https://nos.nl/artikel/2327537-corona-i ... maart.html

Lees dit document en je ziet juist dat de afvlakking doorzet. Maar we zitten nog niet in een daling maar die zal hopelijk over een paar dagen te zien zijn.

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 28_mvb.pdf
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Dat kan je pas na een aantal dagen zeggen omdat je dan vrij zeker weet dat het groene gedeelte niet meer wordt aangevuld. Daarnaast was er 21 Maart ook even een afvlakking. Het enige echte meetbare is het aantal ziekenhuisopnames en die stijging is gewoon dramatisch. En het aantal ziekenhuisopnames loopt ongeveer 1,5 week achter op het aantal besmettingen.. En dan te bedenken dat de ziekenhuizen nu echt vollopen.
Ja het is ernstig maar je hebt blijkbaar het document niet gelezen. De ziekenhuisopnames zijn aan het stabiliseren.
Wel op een hoog niveau maar de expotionele groei is er gelukkig uit.
Het aantal ziekenhuisopnames stabiliseert niet.

Afbeelding

Zwolle en Maastricht willen patiënten in Duitse ziekenhuizen plaatsen. De ziekenhuizen staan met de rug tegen de muur, alle coronaafdelingen van het Antonius in Nieuwegein zitten vol. In de regio Rotterdam gaat het momenteel snel. enz. enz.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

@Jerimiah. Analyseer de cijfers uit het uitgebreide document van het RIVM. Over plaatje wat jij plaatst is al vaker gesproken dat de onderliggende aantallen anders zijn en die staan goed beschreven in het dagelijkse document van het RIVM. Het Isala ziekenhuis Zwolle zegt dat de grens van hun IC capaciteit nog niet bereikt is maar om de verwachte piek aan te kunnen willen ze vast 2 patiënten overbrengen naar Duitsland. (Bron. NOS)

Nogmaals het is een ernstige crisis en dan zijn zaken soms erg spannend maar ik vind dat deze crisis in ons land tot nu toe uitstekend gemanaged wordt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Het is inderdaad het meest zuiver om naar de opnamedatum te kijken in het document dat Huisman noemt, en niet naar de meldingsdatum. Het probleem daarbij is echter dat veel opnamen nog steeds met terugwerkende kracht worden opgegeven. Hierdoor lijkt (!) het alsof het aantal opnamen stabiliseert, dit is echter schijn, want de cijfers bij de opnamedatums 25, 26 en 27 maart kunnen nog gemakkelijk oplopen. We weten immers niet hoe groot de achterstanden zijn bij de meldingen.

Daarom is het m.i. te vroeg om te zeggen dat het aantal ziekenhuisopnamen stabiliseert. Wel kunnen we concluderen dat de opnamecijfers niet meer na 3-4 dagen verdubbelen zoals eerder, de stijgende lijn met nieuwe opnamen wordt dus minder steil, maar het is nog steeds een stijgende lijn.

M.i. is het heel spannend of het aantal ziekenhuis- en IC-plaatsen voldoende zal zijn. Bemoedigend is dat door Philips inmiddels 100 nieuwe beademingsapparaten geleverd zijn. Daarmee kunnen we weer een stijging van 1 à 2 dagen opvangen. Maar ik denk toch dat we ook IC-plaatsen in Duitsland nodig zullen hebben. Heel mooi dat vanuit Duitsland hulp is toegezegd!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Vandaag in Trouw een interessante analyse van de maatregelen die het kabinet nam. Ik las vandaag toevallig ook nog een RD van 20 januari 2020. Het blijkt dat de Chinese overheid begin dit jaar meldde dat het virus niet van mens tot mens zou overspringen. Dat maakt het een stuk begrijpelijker dat de overheid zich er destijds niet zo druk om maakte.

Een ander aspect is dat de journalist meent dat draagvlak in Nederlands zo belangrijk is, dat de medisch noodzakelijke maatregelen eigenlijk pas uitgevoerd kunnen worden als daarvoor voldoende steun is in de maatschappij. Wat mij betreft, kun je dat draagvlak ook beinvloeden door een goede informatievoorziening, in plaats van koste wat het kost paniek te voorkomen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Overigens vandaag een droevige mijlpaal voor Italië. Het aantal doden is de 10.000 gepasseerd.
Daarna volgt Spanje met bijna 6000 doden (de curve voor Spanje is nog steiler dan die van Italië was, het gaat daar heel snel).
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Vandaag in Trouw een interessante analyse van de maatregelen die het kabinet nam. Ik las vandaag toevallig ook nog een RD van 20 januari 2020. Het blijkt dat de Chinese overheid begin dit jaar meldde dat het virus niet van mens tot mens zou overspringen. Dat maakt het een stuk begrijpelijker dat de overheid zich er destijds niet zo druk om maakte.
Op 20 januari bevestigde de Chinese overheid dat het virus overdraagbaar was van mens op mens. Virologen waren daar echter al eerder van overtuigd, ook in Nederland. 20 januari had dus het startsein kunnen zijn voor grootschalige voorbereidingen in Europa. Maar ik probeer niet al te veel meer terug te kijken. Vooruitkijken is nu belangrijker.

Het is overigens wel wonderbaarlijk hoe snel Wuhan de epidemie heeft kunnen overwinnen. Het aantal doden zal ongetwijfeld hoger liggen dan het officiële aantal van ruim 3100, maar wanneer je ziet dat de aantallen in Italië en Spanje daar nu al ver boven liggen terwijl het einde ervan nog lang niet in zicht is, blijft de aanpak in Azië belangwekkend!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Ik zou maar niet al teveel vertrouwen op Chinese cijfers. En dat het overwonnen is ook niet geloven.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Waarom niet? Ze zullen niet veel onbetrouwbaarder zijn dan wat er uit de Nederlandse cijfers is af te leiden.

Overigens hoor ik dat in verpleeghuis Salem ook een coronapatient is. Dat is heel ernstig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

J.C. Philpot schreef:In Ghana heeft het ministerie van religieuze zaken een dag van gebed & vasten uitgeroepen. We sturen nog steeds zendelingen naar Afrika (en dat is bijvoorbeeld op het gebied van theologische vorming nog steeds nodig), maar worden hier wel door hen een spiegel voorgehouden.

Afbeelding
Zeker. Op de poster staat Jesaja 58: 3-9: Zeggende: Waarom vasten wij en Gij ziet het niet aan? Waarom kwellen wij onze ziel en Gij weet het niet? Zie, ten dage wanneer gijlieden vast, zo vindt gij uw lust, en gij eist strengelijk al uw arbeid. Zie, tot twist en gekijf vast gijlieden en om goddelooslijk met de vuist te slaan; vast niet gelijk heden, om uw stem te doen horen in de hoogte. Zou het zulk een vasten zijn dat Ik verkiezen zou, dat de mens zijn ziel een dag kwelle? Dat hij zijn hoofd kromme gelijk een bieze, en een zak en as onder zich spreide? Zoudt gij dat een vasten heten en een dag den HEERE aangenaam? Is niet dit het vasten dat Ik verkies: Dat gij losmaakt de knopen der goddeloosheid, dat gij ontdoet de banden des juks, en dat gij vrij loslaat de verpletterden, en alle juk verscheurt? Is het niet dat gij den hongerige uw brood mededeelt en de arme verdrevenen in huis brengt? Als gij een naakte ziet, dat gij hem dekt en dat gij u voor uw vlees niet verbergt? Dan zal uw licht voortbreken als de dageraad en uw genezing zal snellijk uitspruiten; en uw gerechtigheid zal voor uw aangezicht heen gaan, en de heerlijkheid des HEEREN zal uw achtertocht wezen. Dan zult gij roepen en de HEERE zal antwoorden, gij zult schreeuwen en Hij zal zeggen: Zie, hier ben Ik. Zo gij uit het midden van u wegdoet het juk, het uitsteken des vingers en het spreken der ongerechtigheid.
Wat zou het toch een wonder zijn als ook onze overheid hier een kennis van zou krijgen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door Jeremiah »

huisman schreef:@Jerimiah. Analyseer de cijfers uit het uitgebreide document van het RIVM. Over plaatje wat jij plaatst is al vaker gesproken dat de onderliggende aantallen anders zijn en die staan goed beschreven in het dagelijkse document van het RIVM. Het Isala ziekenhuis Zwolle zegt dat de grens van hun IC capaciteit nog niet bereikt is maar om de verwachte piek aan te kunnen willen ze vast 2 patiënten overbrengen naar Duitsland. (Bron. NOS)

Nogmaals het is een ernstige crisis en dan zijn zaken soms erg spannend maar ik vind dat deze crisis in ons land tot nu toe uitstekend gemanaged wordt.
Ik waardeer je positiviteit. Ik denk dat de ramp waar we inzitten niet te overzien is. En we staan nog maar aan het begin. De regering vaart blind op het RIVM, dat is dezelfde club die zaterdag (na 3 maanden virus) het volgende zei:

"Dat het aantal hoger ligt komt volgens de NOS mede doordat het RIVM er nu van uitgaat dat patiënten langer op de IC blijven liggen. Rekende het instituut vorige week nog met 10 dagen, inmiddels gaat men uit van 23 dagen. Hierdoor liggen er veel meer mensen tegelijkertijd op de IC."

Je geloofd het niet..

Gelukkig is de beademingsapparatuur wel ruim op tijd besteld. Geruststellend.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Jeremiah schreef:
huisman schreef:@Jerimiah. Analyseer de cijfers uit het uitgebreide document van het RIVM. Over plaatje wat jij plaatst is al vaker gesproken dat de onderliggende aantallen anders zijn en die staan goed beschreven in het dagelijkse document van het RIVM. Het Isala ziekenhuis Zwolle zegt dat de grens van hun IC capaciteit nog niet bereikt is maar om de verwachte piek aan te kunnen willen ze vast 2 patiënten overbrengen naar Duitsland. (Bron. NOS)

Nogmaals het is een ernstige crisis en dan zijn zaken soms erg spannend maar ik vind dat deze crisis in ons land tot nu toe uitstekend gemanaged wordt.
Ik waardeer je positiviteit. Ik denk dat de ramp waar we inzitten niet te overzien is. En we staan nog maar aan het begin. De regering vaart blind op het RIVM, dat is dezelfde club die zaterdag (na 3 maanden virus) het volgende zei:

"Dat het aantal hoger ligt komt volgens de NOS mede doordat het RIVM er nu van uitgaat dat patiënten langer op de IC blijven liggen. Rekende het instituut vorige week nog met 10 dagen, inmiddels gaat men uit van 23 dagen. Hierdoor liggen er veel meer mensen tegelijkertijd op de IC."

Je geloofd het niet..

Gelukkig is de beademingsapparatuur wel ruim op tijd besteld. Geruststellend.
Dit is inderdaad een grove fout. Ik weet wel hoe die gemaakt kan worden. Hier een vermoeden: Er is een simulatie model geschreven, waarbij de programmeur uit ging van informatie van maanden terug (toen eerste versies zijn geschreven, degenen die met het model werken hadden niet door dat deze informatie nog verkeerd in zit, en pas weken later ontdekt iemand met verstand van infectieziekten en de verspreiding dat er iets vreemds aan de hand is en kijkt nog eens naar de code. Mag niet gebeuren dat er fouten in de software zitten, maar het is ook weer niet zo dat men op het RIVM heel duidelijk achterhaalde gegevens gebruikt. Daar zitten echt wel heel capabele mensen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Jeremiah schreef:
huisman schreef:@Jerimiah. Analyseer de cijfers uit het uitgebreide document van het RIVM. Over plaatje wat jij plaatst is al vaker gesproken dat de onderliggende aantallen anders zijn en die staan goed beschreven in het dagelijkse document van het RIVM. Het Isala ziekenhuis Zwolle zegt dat de grens van hun IC capaciteit nog niet bereikt is maar om de verwachte piek aan te kunnen willen ze vast 2 patiënten overbrengen naar Duitsland. (Bron. NOS)

Nogmaals het is een ernstige crisis en dan zijn zaken soms erg spannend maar ik vind dat deze crisis in ons land tot nu toe uitstekend gemanaged wordt.
Ik waardeer je positiviteit. Ik denk dat de ramp waar we inzitten niet te overzien is. En we staan nog maar aan het begin. De regering vaart blind op het RIVM, dat is dezelfde club die zaterdag (na 3 maanden virus) het volgende zei:

"Dat het aantal hoger ligt komt volgens de NOS mede doordat het RIVM er nu van uitgaat dat patiënten langer op de IC blijven liggen. Rekende het instituut vorige week nog met 10 dagen, inmiddels gaat men uit van 23 dagen. Hierdoor liggen er veel meer mensen tegelijkertijd op de IC."

Je geloofd het niet..

Gelukkig is de beademingsapparatuur wel ruim op tijd besteld. Geruststellend.
Dit is inderdaad een grove fout. Ik weet wel hoe die gemaakt kan worden. Hier een vermoeden: Er is een simulatie model geschreven, waarbij de programmeur uit ging van informatie van maanden terug (toen eerste versies zijn geschreven, degenen die met het model werken hadden niet door dat deze informatie nog verkeerd in zit, en pas weken later ontdekt iemand met verstand van infectieziekten en de verspreiding dat er iets vreemds aan de hand is en kijkt nog eens naar de code. Mag niet gebeuren dat er fouten in de software zitten, maar het is ook weer niet zo dat men op het RIVM heel duidelijk achterhaalde gegevens gebruikt. Daar zitten echt wel heel capabele mensen.
Blijkbaar niet. Als dit soort variabelen verborgen, hardcoded in de modelprogramatuur staan i.p.v instelbaar en zichtbaar bij elke simulatie dan is dat gewoon incompetentie. Van ontwikkelaar, tester en (eind) gebruiker. (Die vraagt dan niet welke variabelen er in het model zitten? En rekent zo'n model ook niet handmatig na met testcases?)

Als dit vermoeden juist is, is het echt erg. De keten is dan niet in eens in staat zo'n enorme fout te elimineren alvorens zo'n model in gebruik te nemen.
Plaats reactie