COVID-19

Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: COVID-19

Bericht door Floppy »

eilander schreef:
Herman schreef:De conclusie dat de genomen maatregelen niet werken is wat mij betreft logischer.
Dat lijkt me ook gewoon nog te vroeg. We wisten van te voren dat deze week een heel pittige week zou worden, nog zonder effect van de maatregelen. Incubatietijd is lang, dus er zijn veel mensen besmet nog vóór de maatregelen. Daarnaast duurt het dan ook nog enige tijd voor mensen in het ziekenhuis belanden.
Dus ik denk dat we nog een week moeten wachten op het effect. Als dat er tenminste is, daar ga ik wel van uit.
Probleem is wel dat het RIVM stelde dat dit de week van de waarheid zou worden. Wel, als de cijfers van vandaag de waarheid zijn, dan krijg ik grijze haren.
Die heb ik overigens al.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

eilander schreef:
Herman schreef:De conclusie dat de genomen maatregelen niet werken is wat mij betreft logischer.
Dat lijkt me ook gewoon nog te vroeg. We wisten van te voren dat deze week een heel pittige week zou worden, nog zonder effect van de maatregelen. Incubatietijd is lang, dus er zijn veel mensen besmet nog vóór de maatregelen. Daarnaast duurt het dan ook nog enige tijd voor mensen in het ziekenhuis belanden.
Dus ik denk dat we nog een week moeten wachten op het effect. Als dat er tenminste is, daar ga ik wel van uit.
Precies, het effect wat het RIVM ziet is dat de verdubbelingstijd echt aan het afnemen is en dat kan alleen als de R0 dichter bij de 1 komt.
Maar we zitten nog niet op het hoogste punt van de curve en dus zullen ook bij een afgevlakte curve de cijfers nog enige tijd blijven stijgen.

De IC capaciteit is nu het meest urgent en ik ben dankbaar voor het bericht dat Duitsland heeft toegezegd om patiënten over te nemen .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Floppy schreef:
Herman schreef:De conclusie dat de genomen maatregelen niet werken is wat mij betreft logischer.
Het kan ook zijn dat ze wel degelijk werken, maar dat het virus sneller en zwaarder om zich heen grijpt dan verwacht. Dat denk ik.
Ik denk dat ook. Dat zag je ook in Italië nadat het openbare leven stilgelegd werd, idem in Spanje. De verspreiding was al relatief groot op het moment van de maatregelen en dat maakt het heel moeilijk.

Ik hoop dat het in Zeeland en de noordelijke provincies anders loopt. Daar waren de maatregelen waarschijnlijk wél op tijd en voor de noordelijke provincies wordt dat bovendien ondersteund met een ruimer testbeleid (het Groningse beleid).
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Eilander's punt is genoeg om aan te geven dat Herman's conclusie niet terecht is. De effecten van de maatregelen met betrekking tot het aantal doden zijn redelijkerwijs nog niet te verwachten en wat ziekenhuisopnames betreft verwacht je ook dat er nog veel mensen tussen zitten die besmet zijn voor de maatregelen ingingen.

Hier in Zweden heeft men trouwens de regels langzaam verscherpt. Groepen groter dan 50 (was 500) mogen niet meer samenkomen en in restaurants mag alleen nog maar gewerkt worden met geboekte tafels en bediening aan de tafel.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Dat het RIVM niet verwachtte dat het zo ernstig zou zijn, is duidelijk. Dat is dan ook een betere verklaring dan dat de maatregelen niet zouden werken. Het spreekt volstrekt vanzelf dat de maatregelen een positief effect hebben. Het is alleen heel moeilijk te bepalen hoe groot dat effect is. Je kunt daar moeilijk mee experimenteren, hoewel ik vind dat in zeker opzicht Engeland en Nederland wel hebben geëxperimenteerd.

We mogen in een jaar van 75 jaar vrijheid wel heel dankbaar zijn voor de houding van Duitsland. Een vriend wordt in de benauwdheid geboren, zegt de heilige Schrift.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Floppy schreef:
eilander schreef:
Herman schreef:De conclusie dat de genomen maatregelen niet werken is wat mij betreft logischer.
Dat lijkt me ook gewoon nog te vroeg. We wisten van te voren dat deze week een heel pittige week zou worden, nog zonder effect van de maatregelen. Incubatietijd is lang, dus er zijn veel mensen besmet nog vóór de maatregelen. Daarnaast duurt het dan ook nog enige tijd voor mensen in het ziekenhuis belanden.
Dus ik denk dat we nog een week moeten wachten op het effect. Als dat er tenminste is, daar ga ik wel van uit.
Probleem is wel dat het RIVM stelde dat dit de week van de waarheid zou worden. Wel, als de cijfers van vandaag de waarheid zijn, dan krijg ik grijze haren.
Die heb ik overigens al.
Ik zie dat toch als een min of meer wanhopige poging om de mensen rustig te houden. Je kunt wel zeggen: mensen, het gaat nog twee weken helemaal fout... maar dan zijn er echt mensen die dan totaal in paniek raken.
Ik krijg wel een beetje de kriebels van dagelijkse interpretatie van getallen. Gaat het naar beneden, dan is het effect. Gaat het niet naar beneden, dan moeten we niet naar cijfers kijken maar naar trends (die ze nog niet echt goed kunnen ontdekken).

Ter vergelijk: jaren geleden was er bij ons in de buurt overlast van jongeren. Klachten in de gemeenteraad. Politie aan het werk en ja hoor, het volgende jaar minder gevallen. Conclusie: aanpak werkt. Het jaar daarop waren er echter weer méér meldingen. Conclusie: meldingsbereidheid neemt toe. :jongle
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: COVID-19

Bericht door Floppy »

Het "Epidemiologische situatie" document wat het RIVM heeft gebakken geeft wat nauwkeuriger informatie, en laat de ontwikkeling beter zien.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Floppy schreef:Het "Epidemiologische situatie" document wat het RIVM heeft gebakken geeft wat nauwkeuriger informatie, en laat de ontwikkeling beter zien.
Dat klopt. De informatie wordt steeds beter.
Nu ook een overzicht met ziekenhuisopnames per provincie.
Duidelijke toename van opnames valt nu in Noord-Holland, Zuid-Holland, Gelderland en Limburg.
In het noorden en Zeeland is het nog rustig.
In Noord-Brabant neemt het aantal opnames af en in Utrecht is het aantal opnames stabiel.

Wel jammer dat veel opnames pas dagen later (tot een week later) gemeld worden. Daardoor kun je pas na 3-4 dagen zien wat de echte cijfers zijn.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Floppy schreef:Het "Epidemiologische situatie" document wat het RIVM heeft gebakken geeft wat nauwkeuriger informatie, en laat de ontwikkeling beter zien.
Dat klopt. De informatie wordt steeds beter.
Nu ook een overzicht met ziekenhuisopnames per provincie.
Duidelijke toename van opnames valt nu in Noord-Holland, Zuid-Holland, Gelderland en Limburg.
In het noorden en Zeeland is het nog rustig.
In Noord-Brabant neemt het aantal opnames af en in Utrecht is het aantal opnames stabiel.

Wel jammer dat veel opnames pas dagen later (tot een week later) gemeld worden. Daardoor kun je pas na 3-4 dagen zien wat de echte cijfers zijn.
Maar dat laatste maakt voor ons weinig uit en waarschijnlijk ook niet voor het beleid.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Roche deelt recept testvloeistof met NL overheid en gaat samen met overheid zoeken naar partnerbedrijven die de vloeistof hier kunnen produceren. Weer een stapje verder in de richting van meer testen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Valcke schreef:Roche deelt recept testvloeistof met NL overheid en gaat samen met overheid zoeken naar partnerbedrijven die de vloeistof hier kunnen produceren. Weer een stapje verder in de richting van meer testen!
Mooi maar echt goed nieuws zou snelle voortgang van een vaccin zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

huisman schreef:
Valcke schreef:Roche deelt recept testvloeistof met NL overheid en gaat samen met overheid zoeken naar partnerbedrijven die de vloeistof hier kunnen produceren. Weer een stapje verder in de richting van meer testen!
Mooi maar echt goed nieuws zou snelle voortgang van een vaccin zijn.
Zeker; maar het is realistisch dat beschikbaarheid in grote aantallen er op z’n vroegst midden volgend jaar zal zijn. We hopen toch dat het normale leven vóór die tijd weer hervat kan worden.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Valcke schreef:
Floppy schreef:Het "Epidemiologische situatie" document wat het RIVM heeft gebakken geeft wat nauwkeuriger informatie, en laat de ontwikkeling beter zien.
Dat klopt. De informatie wordt steeds beter.
Nu ook een overzicht met ziekenhuisopnames per provincie.
Duidelijke toename van opnames valt nu in Noord-Holland, Zuid-Holland, Gelderland en Limburg.
In het noorden en Zeeland is het nog rustig.
In Noord-Brabant neemt het aantal opnames af en in Utrecht is het aantal opnames stabiel.

Wel jammer dat veel opnames pas dagen later (tot een week later) gemeld worden. Daardoor kun je pas na 3-4 dagen zien wat de echte cijfers zijn.
Noord Brabant ligt vol, patienten worden elders opgenomen. Logisch dat daar het aantal opnames afneemt lijkt mij.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Valcke schreef:Roche deelt recept testvloeistof met NL overheid en gaat samen met overheid zoeken naar partnerbedrijven die de vloeistof hier kunnen produceren. Weer een stapje verder in de richting van meer testen!
Ik heb het gesprek gezien met de mevrouw van Roche, ze bleef in vaagheden hangen, halve beloften. Ik vond het ronduit schandalig.
Waarschijnlijk moest ze dat natuurlijk zeggen, maar ze werd terecht hard aangepakt door Jinek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:
Valcke schreef:Roche deelt recept testvloeistof met NL overheid en gaat samen met overheid zoeken naar partnerbedrijven die de vloeistof hier kunnen produceren. Weer een stapje verder in de richting van meer testen!
Ik heb het gesprek gezien met de mevrouw van Roche, ze bleef in vaagheden hangen, halve beloften. Ik vond het ronduit schandalig.
Waarschijnlijk moest ze dat natuurlijk zeggen, maar ze werd terecht hard aangepakt door Jinek.
Waarom? Omdat de overheid te laks was om gewoon op tijd te bestellen en zich voor te bereiden? En gewoon te betalen? En dan nu huilie huilie en moet het allemaal maar gratis en voor niks? De mevrouw van Roche had groot gelijk.

Waarschijnlijk is nu de deal dat het wel elders gemaakt wordt maar dat Roche - terecht! - gewoon betaalt wordt. En dat zal wel vandaag, in een package deal, geregeld zijn. Roche gewoon geld en Asscher zijn minute of fame als Held van het Vaderland bij Jinek. Jinek, Asscher en Roche blij. Nederland (weer) belazerd maar toch ook blij.
Plaats reactie