COVID-19

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wuhan virus

Bericht door Maanenschijn »

Ik vertrouw de cijfer volstrekt niet. Ik sprak zojuist nog even een wethouder uit onze gemeente. Het is bekend dat in een verzorgingstehuis in onze gemeente de mensen 'bij bosjes omvallen'. Besmettingen en ziekte gevallen onder bewoners en personeel gaan stug door. Er zijn al verschillende overleden.

Volgens de wethouder worden er geen officiële meldingen van gedaan en kan ook de overheid hier niets van melden of bekend maken.

Mijn conclusie is dat de cijfers veel minder betrouwbaar zijn dan we denken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wuhan virus

Bericht door Herman »

parsifal schreef:Voor Valcke,

Het kan natuurlijk zijn dat met afvlakking een afnemende toename op logaritmische schaal wordt bedoeld (dat is hoe ik dat zou interpreteren als het om infectieziekten gaat).
Zo verklaar ik hem ook. De stijging ten opzichte van de voorgaande dag is steeds +20% en dat percentage lijkt qua besmettingen iets te dalen.

Overigens geloof ik niet dat de cijfers heel betrouwbaar zijn. Op den duur weet je niet meer waar te meten, lijkt me.
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wuhan virus

Bericht door Mannetje »

Met andere woorden: de groei verloopt niet meer exponentieel.
-
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Wuhan virus

Bericht door windorgel »

parsifal schreef:Voor Valcke,

Het kan natuurlijk zijn dat met afvlakking een afnemende toename op logaritmische schaal wordt bedoeld (dat is hoe ik dat zou interpreteren als het om infectieziekten gaat).
Zo had ik het begrepen vanmorgen, met de uitleg van Van Dissel over de dalende R0 richting de 1.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wuhan virus

Bericht door helma »

Maanenschijn schreef:Ik vertrouw de cijfer volstrekt niet. Ik sprak zojuist nog even een wethouder uit onze gemeente. Het is bekend dat in een verzorgingstehuis in onze gemeente de mensen 'bij bosjes omvallen'. Besmettingen en ziekte gevallen onder bewoners en personeel gaan stug door. Er zijn al verschillende overleden.

Volgens de wethouder worden er geen officiële meldingen van gedaan en kan ook de overheid hier niets van melden of bekend maken.

Mijn conclusie is dat de cijfers veel minder betrouwbaar zijn dan we denken.
Dat hoorde ik ook van mijn zoon. In de ouderenvoorziening waar hij werkt al verschillende sterfgevallen waarvan hij bijna zeker weet dat het corona was. En nog verschillende ernstig zieken die naar verwachting ook sterven.
Hijzelf is sinds gister thuisgebleven, al enkele dagen coronaklachten. Gister koorts, vandaag niet. Dus overmorgen weer aan 't werk. Geen test.

Ons gezin is ook in isolatie, op 1 zorgmedewerkersna. Ik heb sinds donderdag oplopende klachten. Maar geen koorts, wel zweetaanvallen. In een telefonisch gesprek met de huisarts werd gezegd dat ik mezelf moet beschouwen als coronapatient.
Nu begint een andere zoon ook met klachten.
GGD gebeld, vanwege dochter die in de gehandicaptenzorg werkt. Maar geen test...
En ik hoor dit ook van andere gezinnen/mensen met klachten in isolatie. Je wordt alleen maar getest op het moment dat je opgenomen moet worden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wuhan virus

Bericht door helma »

helma schreef:Mijn ouders in Canada proberen ook terug naar huis te komen...
Ze zouden nog 3 weken blijven, maar zijn bang dat het dan helemaal niet meer lukt.
Ben benieuwd.
Zijn onderweg naar huis nadat de reis verschillende keren gecanceld is. Komen nu via Engeland en hopen morgen tussen de middag thuis te zijn.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Wuhan virus

Bericht door Habitat »

Mara schreef:
Valcke schreef: Graag een cijfermatige onderbouwing!
Waarom?
Goede vraag.
Minister De Jonge waarschuwde ons nog dat we niet allemaal ineens pseudo-virologen moeten worden. Ik vrees dat ik ook zo'n slechte viroloog aan het worden ben.
Maar ja, de maatregelen zijn zo extreem, dat je als burger toch zaken wilt checken, ook al heb je er weinig verstand van.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wuhan virus

Bericht door helma »

Margriet schreef:...en mijn oudste dochter heeft het corona virus. Ze is goed ziek zegt ze.
Nu zou ik even over willen wippen! Maar dat gaat niet..
Ah Margriet naar zeg! Dan voel je de afstand heel erg hè. Sterkte voor jou en beterschap voor haar!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wuhan virus

Bericht door Maanenschijn »

helma schreef:
Maanenschijn schreef:Ik vertrouw de cijfer volstrekt niet. Ik sprak zojuist nog even een wethouder uit onze gemeente. Het is bekend dat in een verzorgingstehuis in onze gemeente de mensen 'bij bosjes omvallen'. Besmettingen en ziekte gevallen onder bewoners en personeel gaan stug door. Er zijn al verschillende overleden.

Volgens de wethouder worden er geen officiële meldingen van gedaan en kan ook de overheid hier niets van melden of bekend maken.

Mijn conclusie is dat de cijfers veel minder betrouwbaar zijn dan we denken.
Dat hoorde ik ook van mijn zoon. In de ouderenvoorziening waar hij werkt al verschillende sterfgevallen waarvan hij bijna zeker weet dat het corona was. En nog verschillende ernstig zieken die naar verwachting ook sterven.
Hijzelf is sinds gister thuisgebleven, al enkele dagen coronaklachten. Gister koorts, vandaag niet. Dus overmorgen weer aan 't werk. Geen test.

Ons gezin is ook in isolatie, op 1 zorgmedewerkersna. Ik heb sinds donderdag oplopende klachten. Maar geen koorts, wel zweetaanvallen. In een telefonisch gesprek met de huisarts werd gezegd dat ik mezelf moet beschouwen als coronapatient.
Nu begint een andere zoon ook met klachten.
GGD gebeld, vanwege dochter die in de gehandicaptenzorg werkt. Maar geen test...
En ik hoor dit ook van andere gezinnen/mensen met klachten in isolatie. Je wordt alleen maar getest op het moment dat je opgenomen moet worden.
Inderdaad, dit is ook steeds meer wat ik in mijn omgeving hoor. Ik heb een vrouw, dochter en schoondochter in de ouderen en gehandicaptenzorg. Waar zich ernstige zaken voltrekken, maar welke niet in de statistieken terecht komen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

windorgel schreef:
parsifal schreef:Voor Valcke,

Het kan natuurlijk zijn dat met afvlakking een afnemende toename op logaritmische schaal wordt bedoeld (dat is hoe ik dat zou interpreteren als het om infectieziekten gaat).
Zo had ik het begrepen vanmorgen, met de uitleg van Van Dissel over de dalende R0 richting de 1.
Duidelijk is dat bij R0 onder de 1 het aantal besmettingen inderdaad afneemt c.q. gaat afnemen. Dat lijkt mij inderdaad zeer goed mogelijk gezien de bijna lock-down waarin we momenteel verkeren. Dat is natuurlijk een positief signaal, maar zoals ook toegelicht zal de piek in het aantal benodigde IC-plaatsen volgens de modellen in het beste geval pas bereikt worden eind mei a.s., dus over twee maanden.

Mijn opmerking ging echter over het aantal ziekenhuisopnames. Op de RIVM site staat toch echt als kop dat er aanwijzingen zijn dat ook het aantal nieuwe ziekenhuisopnames (de delta) daalt. En dat zie je toch echt niet in de cijfers. Wanneer bedoeld wordt dat dit een daling op logaritmische schaal is, dan had dat toch wel vermeld mogen worden. Zo is het niet gebracht in het persbericht.

Verder was mijn punt dat de grafieken van de RIVM voor de ziekenhuisopnames niet zijn aan te sluiten op de dagelijkse persberichten; ook niet wanneer de cijfers deels betrekking hebben op de meldingsdatum deels op de en werkelijke datum. Dit punt is vooralsnog niet opgelost en laat zich niet verklaren door de andere gegevens. Ik wil nog kijken of ik uit opeenvolgende grafieken uit de epidemiologische rapportages nog iets kan concluderen, dus wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Valcke op 25 mar 2020, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

helma schreef:
Margriet schreef:...en mijn oudste dochter heeft het corona virus. Ze is goed ziek zegt ze.
Nu zou ik even over willen wippen! Maar dat gaat niet..
Ah Margriet naar zeg! Dan voel je de afstand heel erg hè. Sterkte voor jou en beterschap voor haar!
Margriet, ook heel veel sterkte toegewenst en beterschap voor je dochter!

En Helma, jij ook voor jezelf en je hele gezin !! Dat is heel wat.
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

Maanenschijn schreef:
helma schreef:
Maanenschijn schreef:Ik vertrouw de cijfer volstrekt niet. Ik sprak zojuist nog even een wethouder uit onze gemeente. Het is bekend dat in een verzorgingstehuis in onze gemeente de mensen 'bij bosjes omvallen'. Besmettingen en ziekte gevallen onder bewoners en personeel gaan stug door. Er zijn al verschillende overleden.

Volgens de wethouder worden er geen officiële meldingen van gedaan en kan ook de overheid hier niets van melden of bekend maken.

Mijn conclusie is dat de cijfers veel minder betrouwbaar zijn dan we denken.
Dat hoorde ik ook van mijn zoon. In de ouderenvoorziening waar hij werkt al verschillende sterfgevallen waarvan hij bijna zeker weet dat het corona was. En nog verschillende ernstig zieken die naar verwachting ook sterven.
Hijzelf is sinds gister thuisgebleven, al enkele dagen coronaklachten. Gister koorts, vandaag niet. Dus overmorgen weer aan 't werk. Geen test.

Ons gezin is ook in isolatie, op 1 zorgmedewerkersna. Ik heb sinds donderdag oplopende klachten. Maar geen koorts, wel zweetaanvallen. In een telefonisch gesprek met de huisarts werd gezegd dat ik mezelf moet beschouwen als coronapatient.
Nu begint een andere zoon ook met klachten.
GGD gebeld, vanwege dochter die in de gehandicaptenzorg werkt. Maar geen test...
En ik hoor dit ook van andere gezinnen/mensen met klachten in isolatie. Je wordt alleen maar getest op het moment dat je opgenomen moet worden.
Inderdaad, dit is ook steeds meer wat ik in mijn omgeving hoor. Ik heb een vrouw, dochter en schoondochter in de ouderen en gehandicaptenzorg. Waar zich ernstige zaken voltrekken, maar welke niet in de statistieken terecht komen.
Gisteren werd het hier nog in twijfel getrokken toen ik meldde dat medewerkers in de zorg niet getest worden bij verdenking van besmetting en dus inderdaad mogelijk met klachten doorwerken. Maar wat jullie vertellen, maakt heel duidelijk dat dit wel degelijk het geval is.

Dan kan ik mij ook een beetje boos maken om de RIVM-voorlichting vanmorgen op een vraag van een Kamerlid hierover. Die vraag beantwoordde hij niet rechtstreeks, maar hing een vaag verhaal op. Maar het is heel duidelijk: je komt pas in aanmerking als het heel ernstig is of je behoort tot de risicogroep. Of je dan zelf zorgmedewerker bent, maakt niet uit. (Alleen in de ziekenhuizen worden medewerkers wel ruimer getest. Want dan kiest niet de GGD, maar het ziekenhuis voor een test.)

Helma, nogmaals: heel veel sterkte voor jou en je gezin!
Laatst gewijzigd door Valcke op 25 mar 2020, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wuhan virus

Bericht door DDD »

@Margriet:

Veel sterkte.

Voor het overige: ik vrees dat wij door het RIVM in de maling genomen worden. Bij een parlementaire enquete hangt er veel van de inschattingen af. Het gaat er bij mij niet in dat in Duitsland wel genoeg testen mogelijk zijn en dat dit in Nederland volgens het RIVM niet kan (terwijl (andere?) deskundigen beweren dat dat onzin is).

Ik ben bang dat het allemaal politieke afwegingen zijn. De hele neiging naar groepsimmuniteit heeft mij al nooit aangesproken, maar naarmate ik er meer over lees, wordt het ook een vreemder standpunt.

Al zullen we het pas over drie of vier jaar goed kunnen beoordelen, want als het virus in Afrika blijft rondwaren, dan is het maar de vraag of de Nederlandse inzet qua kosten en baten zo gek was. Maar de onjuiste voorlichting is bijzonder storend.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wuhan virus

Bericht door huisman »

DDD schreef:@Margriet:

Veel sterkte.

Voor het overige: ik vrees dat wij door het RIVM in de maling genomen worden. Bij een parlementaire enquete hangt er veel van de inschattingen af. Het gaat er bij mij niet in dat in Duitsland wel genoeg testen mogelijk zijn en dat dit in Nederland volgens het RIVM niet kan (terwijl (andere?) deskundigen beweren dat dat onzin is).

Ik ben bang dat het allemaal politieke afwegingen zijn. De hele neiging naar groepsimmuniteit heeft mij al nooit aangesproken, maar naarmate ik er meer over lees, wordt het ook een vreemder standpunt.

Al zullen we het pas over drie of vier jaar goed kunnen beoordelen, want als het virus in Afrika blijft rondwaren, dan is het maar de vraag of de Nederlandse inzet qua kosten en baten zo gek was. Maar de onjuiste voorlichting is bijzonder storend.
RIVM heeft het testprotocol en de tekorten vanmorgen keurig uitgelegd. Wat je bij een grote crisis altijd ziet is dat een klein deel van de bevolking door angst gaat geloven in allerlei onbewezen verhalen en de overheid niet meer vertrouwen. Dit is prima psychisch te verklaren. Omdat corona misschien wel tot 93% mild verloopt zou het onzin zijn om iedereen met griepachtige symptomen te testen op corona.

Ik heb twee collega’s die in het midden van de coronabesmettingen wonen (de ene in Uden). Hij als echte Udenaar kent geen enkele corona patiënt persoonlijk . Uden heeft dan ook 94 bewezen besmettingen op bijna 42000 inwoners. Als je het nieuws volgt lijkt het of half Uden corona heeft.

Met dezelfde cijfers kun je geruststellen of angst aanjagen. Ik laat de interpretatie van de cijfers dan ook over aan de deskundigen.

Ik bagatelliseer de crisis echt niet maar angst is een slechte raadgever en mijn advies is om dan ook de overheid en deskundigen te vertrouwen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wuhan virus

Bericht door DDD »

Ik heb veel vertrouwen in deskundigen. Vooral in die deskundigen waarvan de voorspellingen en waarnemingen overeenkomen met de te verifieren werkelijkheid.

Als een deskundige eind januari beweert dat de kans dat er in Nederland Corona komt, miniem is, dan is dat al een kleine indicatie dat er iets aan de beweerdelijke deskundigheid ontbreekt. Dan vertrouw ik meer op de hoogleraren.

Als een andere deskundige beweert dat er genoeg testcapaciteit is en als uit de pers blijkt dat dit in landen als Duitsland geen probleem is, en als dan vervolgens twee deskundigen die verantwoordelijk zijn voor het Nederlandse beleid om niet te testen zeggen dat dit ook niet mogelijk is, dan vertrouw ik liever op de deskundigen die geen eigenbelang lijken te hebben bij hun uitspraken en die beweringen doen die in andere landen ook opgaan.

Ik heb iets minder vertrouwen in publieke organisaties, omdat die niet altijd worden bevolkt door de helderste lichten op hun vakgebied en voorts onder sterke politieke druk staan. Dat is in het afgelopen jaar gebleken bij de Onderwijsinspectie en daarover is ook onlangs (dat wil zeggen begin dit jaar) nog een mooi artikel verschenen in Trouw of NRC.
Plaats reactie