COVID-19

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wuhan virus

Bericht door Arja »

Jeremiah schreef:In de Scandinavische landen lijkt het ook onder controle. Iemand een idee wat voor maatregelen daar zijn genomen?

In Noorwegen zijn vandaag (maar) zeven mensen gestorven aan het virus, maar het aantal ziekenhuisopnames neemt snel toe.
https://www.lifeinnorway.net/coronaviru ... _in_Norway

In Zweden zijn er nu twintig doden gemeld als gevolg van het coronavirus in Zweden. In totaal lagen er 61 mensen op de intensive care in ziekenhuizen in het hele land, een stijging van 50 op vrijdag. Totaal aantal zieken: 1.746

In Finland is gisteren de eerste dode gevallen. In totaal 176 infecties gemeld. Finland bereidt zich voor op een bredere epidemie. De epidemie zal waarschijnlijk in het hele land met verschillende snelheden verlopen

Denemarken: Coronavirus-gevallen: 1.326, 13 sterfgevallen.

Veel te vroeg om conclusies te trekken.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Wuhan virus

Bericht door Jeremiah »

Arja schreef:
Jeremiah schreef:In de Scandinavische landen lijkt het ook onder controle. Iemand een idee wat voor maatregelen daar zijn genomen?

In Noorwegen zijn vandaag (maar) zeven mensen gestorven aan het virus, maar het aantal ziekenhuisopnames neemt snel toe.
https://www.lifeinnorway.net/coronaviru ... _in_Norway

In Zweden zijn er nu twintig doden gemeld als gevolg van het coronavirus in Zweden. In totaal lagen er 61 mensen op de intensive care in ziekenhuizen in het hele land, een stijging van 50 op vrijdag. Totaal aantal zieken: 1.746

In Finland is gisteren de eerste dode gevallen. In totaal 176 infecties gemeld. Finland bereidt zich voor op een bredere epidemie. De epidemie zal waarschijnlijk in het hele land met verschillende snelheden verlopen

Denemarken: Coronavirus-gevallen: 1.326, 13 sterfgevallen.

Veel te vroeg om conclusies te trekken.
Als je de trend van de landen bekijkt dan lijkt het onder controle.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wuhan virus

Bericht door Arja »

Jeremiah schreef:
Arja schreef:
Jeremiah schreef:In de Scandinavische landen lijkt het ook onder controle. Iemand een idee wat voor maatregelen daar zijn genomen?

In Noorwegen zijn vandaag (maar) zeven mensen gestorven aan het virus, maar het aantal ziekenhuisopnames neemt snel toe.
https://www.lifeinnorway.net/coronaviru ... _in_Norway

In Zweden zijn er nu twintig doden gemeld als gevolg van het coronavirus in Zweden. In totaal lagen er 61 mensen op de intensive care in ziekenhuizen in het hele land, een stijging van 50 op vrijdag. Totaal aantal zieken: 1.746

In Finland is gisteren de eerste dode gevallen. In totaal 176 infecties gemeld. Finland bereidt zich voor op een bredere epidemie. De epidemie zal waarschijnlijk in het hele land met verschillende snelheden verlopen

Denemarken: Coronavirus-gevallen: 1.326, 13 sterfgevallen.

Veel te vroeg om conclusies te trekken.
Als je de trend van de landen bekijkt dan lijkt het onder controle.

Via deze link kan je zien wat zij voor maatregelen hebben genomen (scroll naar beneden om op de landen te klikken)
https://www.acsi.eu/nl/corona/
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wuhan virus

Bericht door parsifal »

Arja schreef:
Jeremiah schreef:
Arja schreef:
Jeremiah schreef:In de Scandinavische landen lijkt het ook onder controle. Iemand een idee wat voor maatregelen daar zijn genomen?

In Noorwegen zijn vandaag (maar) zeven mensen gestorven aan het virus, maar het aantal ziekenhuisopnames neemt snel toe.
https://www.lifeinnorway.net/coronaviru ... _in_Norway

In Zweden zijn er nu twintig doden gemeld als gevolg van het coronavirus in Zweden. In totaal lagen er 61 mensen op de intensive care in ziekenhuizen in het hele land, een stijging van 50 op vrijdag. Totaal aantal zieken: 1.746

In Finland is gisteren de eerste dode gevallen. In totaal 176 infecties gemeld. Finland bereidt zich voor op een bredere epidemie. De epidemie zal waarschijnlijk in het hele land met verschillende snelheden verlopen

Denemarken: Coronavirus-gevallen: 1.326, 13 sterfgevallen.

Veel te vroeg om conclusies te trekken.
Als je de trend van de landen bekijkt dan lijkt het onder controle.

Via deze link kan je zien wat zij voor maatregelen hebben genomen (scroll naar beneden om op de landen te klikken)
https://www.acsi.eu/nl/corona/
Die link is niet correct. Alleen bovenbouw van middelbare scholen en universiteiten zijn gesloten in Zweden Basisscholen en wat in Nederland onderbouw van middelbare scholen zijn nog open.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wuhan virus

Bericht door DDD »

parsifal schreef:
DDD schreef: Wat is het verband tussen wat je schrijft en wat ik stel? Ik zeg helemaal niet dat ik perse een voorstander ben van het sluiten van scholen. Maar ik was wel een voorstander van quarantaine van wintersporters en vakantiegangers. En samen met het verbieden van carnaval had dat een heleboel problemen, inclusief economische problemen, kunnen voorkomen.
Quarantaine van degenen die met het vliegtuig geweest waren of van iedereen? En hoe doe je dat met degenen die met de auto gingen? Het blijft dan toch vrijwillig? Mogelijk had je de huidige situatie dan uitgesteld, maar de maatregelen van nu moet je nog steeds tijden volhouden omdat nieuwe introducties anders voor problemen zorgen.
Het is veelzeggend dat in februari bij deskundigen nog niet duidelijk was wat in China speelde. Dat is toch gek?

Men begreep toen redelijk wat er in China aan de hand was, maar niet hoe dat zich vertaalt naar de rest van de wereld, waar de steden minder vervuild zijn en de persoonlijke ruimte van mensen wat groter is. Aanwijzingen toen waren dat het hier anders was.
Los daarvan: eind februari was voor iedereen die niet blind was, de ernst helder. Zie de discussie vanaf half februari in dit draadje. Pas op 15 maart neemt de regering betekenisvolle maatregelen. Dat is absurd. Een maand te laat.

Zie bijvoorbeeld de link van Elsevier hierboven, en bijvoorbeeld deze link:

https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... -de-media/
Nee de mensen die toen dachten dat het hier mee zou vallen waren niet blind en ontbrak het niet aan gezond verstand. Er waren toen nog steeds ernstige scenario's en minder ernstige mogelijk en in het geval van een ernstig scenario is gewoon de vraag wat verstandig is. Is dat grote maatregelen nemen om een eerste uitbraak te voorkomen? Maar wat daarna? Een jaar lang alle mensen in quarantaine uit Indonesië, Turkije, heel Afrika en Zuid-Amerika en misschien nog wat Europese landen die binnen Schengen vallen?
Van iedereen die op vakantie is geweest. Net als Israel (later) invoerde. Zoals destijds ook al sommige schoolbesturen besloten. Dat was op 20 februari jl. Volkomen terecht.

Ik weet nog dat ik op 20 februari een discussie had waarom ik geen hand wilde geven. Dat was toen gewoon bekend bij leken. Rutte kwam daar op 10 maart pas mee. Dat is absoluut een grote vergissing geweest. Het RIVM heeft voortdurend desinformatie verspreid. Onjuiste inschattingen. Nog eind januari was de voorspelling dat Corona in Nederland niet anders dan bij wijze van incident zou voorkomen. Dat is gezien de hoge besmettingsgraad in China zelfs voor leken een domme inschatting.

En waarom zou een dergelijke quarantaine vrijwillig moeten? Je doet me denken aan burgemeester Halsema wel met haar 'rechtstaat' en het goedpraten van samenscholingen op straat. Alsof de rechtststaat er niet is om fatsoenlijke mensen te beschermen. Ik ben heus links, maar dit soort dolgedraaid individualisme is een heel groot gevaar.

Je kunt eenvoudig iemands telefoon checken en hem dwingen thuis te blijven. Dat lijkt me een heel passende maatregel, zeker in verhouding tussen de paardenmiddelen die de overheid nu heeft ingezet.

Ik denk dat de wens de vader van de gedachte was. Men was druk met zichzelf. De ambtenaren hadden geen idee. Anders dan bij de Mexicaanse griep was er nauwelijks iemand voorbereid. Er waren natuurlijk geen aanwijzingen, het was niet getest. Maar nu is er onvoorzichtig gehandeld, eerst in Italie, maar ook in Nederland.

Vind je dat de huidige toestand, die naar ik aanneem ook nog minstens twee maanden zal duren, minder ingrijpend is dan een verplichte quarantaine voor reizigers? Dan laat ik de doden en de kosten voor de gezondheidszorg nog maar buiten beschouwing.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wuhan virus

Bericht door parsifal »

DDD schreef:
parsifal schreef:
DDD schreef: Wat is het verband tussen wat je schrijft en wat ik stel? Ik zeg helemaal niet dat ik perse een voorstander ben van het sluiten van scholen. Maar ik was wel een voorstander van quarantaine van wintersporters en vakantiegangers. En samen met het verbieden van carnaval had dat een heleboel problemen, inclusief economische problemen, kunnen voorkomen.
Quarantaine van degenen die met het vliegtuig geweest waren of van iedereen? En hoe doe je dat met degenen die met de auto gingen? Het blijft dan toch vrijwillig? Mogelijk had je de huidige situatie dan uitgesteld, maar de maatregelen van nu moet je nog steeds tijden volhouden omdat nieuwe introducties anders voor problemen zorgen.
Het is veelzeggend dat in februari bij deskundigen nog niet duidelijk was wat in China speelde. Dat is toch gek?

Men begreep toen redelijk wat er in China aan de hand was, maar niet hoe dat zich vertaalt naar de rest van de wereld, waar de steden minder vervuild zijn en de persoonlijke ruimte van mensen wat groter is. Aanwijzingen toen waren dat het hier anders was.
Los daarvan: eind februari was voor iedereen die niet blind was, de ernst helder. Zie de discussie vanaf half februari in dit draadje. Pas op 15 maart neemt de regering betekenisvolle maatregelen. Dat is absurd. Een maand te laat.

Zie bijvoorbeeld de link van Elsevier hierboven, en bijvoorbeeld deze link:

https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... -de-media/
Nee de mensen die toen dachten dat het hier mee zou vallen waren niet blind en ontbrak het niet aan gezond verstand. Er waren toen nog steeds ernstige scenario's en minder ernstige mogelijk en in het geval van een ernstig scenario is gewoon de vraag wat verstandig is. Is dat grote maatregelen nemen om een eerste uitbraak te voorkomen? Maar wat daarna? Een jaar lang alle mensen in quarantaine uit Indonesië, Turkije, heel Afrika en Zuid-Amerika en misschien nog wat Europese landen die binnen Schengen vallen?
Van iedereen die op vakantie is geweest. Net als Israel (later) invoerde. Zoals destijds ook al sommige schoolbesturen besloten. Dat was op 20 februari jl. Volkomen terecht.

Ik weet nog dat ik op 20 februari een discussie had waarom ik geen hand wilde geven. Dat was toen gewoon bekend bij leken. Rutte kwam daar op 10 maart pas mee. Dat is absoluut een grote vergissing geweest. Het RIVM heeft voortdurend desinformatie verspreid. Onjuiste inschattingen. Nog eind januari was de voorspelling dat Corona in Nederland niet anders dan bij wijze van incident zou voorkomen. Dat is gezien de hoge besmettingsgraad in China zelfs voor leken een domme inschatting.


En waarom zou een dergelijke quarantaine vrijwillig moeten? Je doet me denken aan burgemeester Halsema wel met haar 'rechtstaat' en het goedpraten van samenscholingen op straat. Alsof de rechtststaat er niet is om fatsoenlijke mensen te beschermen. Ik ben heus links, maar dit soort dolgedraaid individualisme is een heel groot gevaar.

Je kunt eenvoudig iemands telefoon checken en hem dwingen thuis te blijven. Dat lijkt me een heel passende maatregel, zeker in verhouding tussen de paardenmiddelen die de overheid nu heeft ingezet.

Ik denk dat de wens de vader van de gedachte was. Men was druk met zichzelf. De ambtenaren hadden geen idee. Anders dan bij de Mexicaanse griep was er nauwelijks iemand voorbereid. Er waren natuurlijk geen aanwijzingen, het was niet getest. Maar nu is er onvoorzichtig gehandeld, eerst in Italie, maar ook in Nederland.

Vind je dat de huidige toestand, die naar ik aanneem ook nog minstens twee maanden zal duren, minder ingrijpend is dan een verplichte quarantaine voor reizigers? Dan laat ik de doden en de kosten voor de gezondheidszorg nog maar buiten beschouwing.
Telefoon-tracking vind ik om eerlijk te zijn wel extreem. Het is in principe ook heel erg illegaal. De huidige regering zal er weinig verkeerds mee doen, maar ik heb liever niet dat toekomstige regeringen het zomaar kunnen gebruiken. Trouwens als je geen morele problemen met telefoontracking ziet dan is het vast wel mogelijk om effectievere contacttracing te doen (welke telefoon was in de buurt van de telefoon van de besmette persoon?, een beetje zoals gedaan is met de BBC4 documentaire "Pandemic", maar daar lieten mensen hun telefoon vrijwillig volgen.
Ik heb een goede vriendin die opgroeide in de jaren 80 in de buurt van Leipzig, en haar verhalen over de (ook best linkse) Stasi toen, maken me behoorlijk angstig voor een overheid met te veel controlerende macht. En ja zelfs als deze macht mensenlevens kan redden is deze macht fout naar mijn mening.

In Israël is er ook veel kritiek op het telefoontracking, en bovendien is het in Israël iets makkelijker om de grens te sluiten.

Wat schoolbesturen deden op 20 februari is niet helemaal zeker of het terecht is. Kinderen onderwijs ontzeggen, terwijl de rol van kinderen in de verspreiding erg onduidelijk is, is een grote stap. Er lijkt ook niet veel reden om aan te nemen dat de kinderen een noemenswaardige rol speelden in de situatie zoals deze nu in Brabant is. En nogmaals, gezien de vroege verspreiding van het virus buiten China was het zeker geen domme inschatting dat de verspreiding in West-Europa anders zal verlopen dan in China. Er was goede hoop (licht ondersteunt door de data) dat lokale verspreiding hier beperkt zou blijven en dat de lokale R0 beneden de 1 zou liggen. Bij het RIVM werken ook mensen met gezond verstand, maar buiten dat gezonde verstand hebben ze ook verstand van hoe infectieziekten zich verspreiden. Dat kan tot verkeerde voorspellingen leiden (het gaat effectief om kansprocessen die zowel je data bepalen als de verspreiding in het land), maar ze gebruiken hun kennis echt wel goed. Waar wel een fout is gemaakt (en dat is nu duidelijk) dat men zich niet op een zwarter scenario heeft voorbereid met tests en materialen inslaan. Of sneller betere test ontwikkelen.

Ik vind nu trouwens wel dat Nederland meer maatregelen moet nemen. De manier waarop mensen nog steeds naar drukke plaatsen gaan en in de supermarkten paniekerig doen is verontrustend. Hier in Stockholm kan ik echt rustig de hond uitlaten en op afstand van mensen blijven en rustig de supermarkt ingaan. Terwijl de maatregelen hier minder strikt zijn, maar adviezen veel beter worden opgevolgd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Wuhan virus

Bericht door Klavart »

parsifal schreef:En nogmaals, gezien de vroege verspreiding van het virus buiten China was het zeker geen domme inschatting dat de verspreiding in West-Europa anders zal verlopen dan in China.
Wat bedoel je met de vroege verspreiding van het virus buiten China? En waarom was het geen domme inschatting dat de verspreiding in West-Europa anders zal verlopen dan in China?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wuhan virus

Bericht door parsifal »

Klavart schreef:
parsifal schreef:En nogmaals, gezien de vroege verspreiding van het virus buiten China was het zeker geen domme inschatting dat de verspreiding in West-Europa anders zal verlopen dan in China.
Wat bedoel je met de vroege verspreiding van het virus buiten China? En waarom was het geen domme inschatting dat de verspreiding in West-Europa anders zal verlopen dan in China?
Singapore had het snel onder controle, terwijl in Engeland de eerste introductie beperkt bleef tot een kleine groep. Daarbij was er reden om aan te nemen dat rokers extra vatbaar waren, waarbij het ook redelijk was om aan te nemen dat de extreme luchtvervuiling in China de situatie daar anders maakte dan in West-Europa.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Wuhan virus

Bericht door Habitat »

Germany: low coronavirus mortality rate puzzles experts

https://www.theguardian.com/world/2020/ ... es-experts
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

Nou, de allereerste gevallen in Duitsland (in een bedrijf) en Frankrijk gaven anders aan dat het ook in Europa zeer besmettelijk en nauwelijks te beheersen was. Ik verbaas mij erover dat gedacht is dat het hier anders zou zijn dan in China. Toen was er nog tijd voor strenge maatregelen voor inkomende reizigers en vakantiegangers, maar dat is helaas niet gebeurd. In die tijd werd je beschuldigd van paniekzaaierij (ook op dit forum) als je vond dat de overheid wel erg laks was.

Maar goed: voor terugkijken is het nu niet echt de tijd, vind ik.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wuhan virus

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Nou, de allereerste gevallen in Duitsland (in een bedrijf) en Frankrijk gaven anders aan dat het ook in Europa zeer besmettelijk en nauwelijks te beheersen was. Ik verbaas mij erover dat gedacht is dat het hier anders zou zijn dan in China. Toen was er nog tijd voor strenge maatregelen voor inkomende reizigers en vakantiegangers, maar dat is helaas niet gebeurd. In die tijd werd je beschuldigd van paniekzaaierij (ook op dit forum) als je vond dat de overheid wel erg laks was.

Maar goed: voor terugkijken is het nu niet echt de tijd, vind ik.
Dat valt wel mee (als een ziekte binnen een bedrijf snel verspreidt, kan dat wijzen op een onverwacht "superspreading event" wat je ook met SARS in Hong Kong had, het wil niet perse zeggen dat R0 boven 1 ligt en het kan nog met relatief milde maatregelen te voorkomen zijn. (Al is het op zo'n moment wel nuttig als mensen bang genoeg voor het virus zijn, zodat ze inderdaad thuisblijven als ze maar een beetje snotteren).

Ik had het ook mis toen ik dacht en goede hoop had dat het in Europa mee zou vallen. Al heb ik volgens mij gezegd dat er nog geen reden voor paniek was. Die reden is er nu wel in Nederland. En gezien hoe mensen gewoon de drukte opzoeken, moet Nederland misschien dezelfde weg gaan als Frankrijk. (Al zou ik heel snel de scholen weer openen en kijken welke mensen gewoon door kunnen en moeten werken als ze gezond zijn (al dan niet vanuit huis).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wuhan virus

Bericht door Herman »

Houdt iemand ook de statistieken van de staat New York bij?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wuhan virus

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:Houdt iemand ook de statistieken van de staat New York bij?
??
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

Wat betreft de drukte afgelopen dagen: ik geloof wel dat dit plaatselijk, vooral in het westen, niet goed ging, maar iets meer naar het oosten zie ik deze problemen niet. Zaterdag gewandeld en gefietst (een paar uurtjes buiten geweest), en iedereen hield keurig afstand.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Houdt iemand ook de statistieken van de staat New York bij?
Ja John Hopkins
Plaats reactie