COVID-19

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wuhan virus

Bericht door parsifal »

Habitat schreef:@Parsifal: dank voor al uw uitleg. Nog 1 ding is mij niet helemaal duidelijk. Gisteren schreef u dat mensen de ziekte (het nieuwe coronavirus dus) zwaar overschatten. Wat bedoelt u daar precies mee? Teveel aandacht? Teveel angst? Teveel maatregelen? Te negatief over de overlevingskansen? Alvast dank weer voor uw antwoord!
Ik bedoel vooral dat ze denken dat de ziekte veel besmettelijker en gevaarlijker is dan deze is. Als je met een besmet iemand in de trein zit of bij een bushalte staat is de kans nog steeds vrij klein dat je op dat moment besmet wordt. Een besmet persoon besmet gemiddeld zo'n twee tot drie andere personen en dat is echt niet zoveel) Ook is de kans klein dat je de ziekte niet overleeft zelfs als je besmet wordt.
Echter zelfs als 1 besmet persoon niet zoveel anderen besmet kan de ziekte nog steeds een groot deel van de populatie bereiken en zullen veel mensen wel bekenden hebben die aan de ziekte overlijden (als je de ziekte zijn gang laat gaan).

Het is hetzelfde als met mazelen. De ziekte is gevaarlijk, maar het is ook weer niet zo dat niet gevaccineerden een kleine kans op overleven hebben als er een grote uitbraak is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3051
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wuhan virus

Bericht door Lilian1975 »

Posthoorn schreef:Wat is nu eigenlijk je punt, @Lilian75?
Als er bij mij een ongeluk gebeurt in de straat, doet me dat meer dan wanneer er een vliegtuig neerstort op de Filipijnen. We hebben allemaal ons eigen kleine wereldje, en wat daar gebeurt, raakt je het meest. Je kunt ook het leed van de hele wereld niet op je nemen. Wat overigens onze verantwoordelijkheid t.a.v. de ontwikkelingslanden niet wegneemt, maar dat is een andere kwestie.
Waarom zo lelijk tegen onszelf doen? Waarom niet accepteren dat we nu gewoon extra bezorgd zijn omdat het ons en de onzen persoonlijk raakt?
Sorry, maar ik kan niets met dit soort tirades.
Acht tirade... jammer dat je het zo oppakt.
Ik zit mij te verbazen over paniek. Niet bezorgdheid . En laten we paniek maar niet te snel bezorgdheid noemen...de paniek in de wereld bij mensen binnen en buiten de kerk. Hoevelen zijn naar de winkel gerend voor weet ik wat? Daar is mijn reactie op. We hebben het zo vaak over die wereld zonder God. Maar is de reactie onder veel van ons nu werkelijk anders? Een deel komt door leegheid en goddeloosheid. Een deel is dat er blindelings op wetenschap wordt vertrouwd ipv op God. Een deel is omdat er geschud wordt aan onzd schijnzekerheid. De geinterpreteerde getallen hebben meer invloed dan het vaste en zekere Woord van God. Ook onder de kerkmens. Ach misschien heb ik het ook wel tegen mijzelf. Je hebt het over raken. Hoeveel mensen hebben hier persoonlijk te maken met het coronavirus of in directe naaste verwandschap? En leg daar het gemiddelde manier van reageren eens naast?
Wat moet ik met woorden als verschrikkelijke ziekte , niet onderschatten in media als mensen het meer hebben over de consequenties die het tijdelijk met zich meebrengt. Voor de rest lees je maar wat je erin lezen wilt hoor :)

Maar ik blijf het bizar vinden dat we eventuele gevolgen hier dezelfde waarde geven op zijn minst als leven in een land waar het werkelijk overleven is.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3981
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wuhan virus

Bericht door Terri »

Lilian1975 schreef:
Posthoorn schreef:Wat is nu eigenlijk je punt, @Lilian75?
Als er bij mij een ongeluk gebeurt in de straat, doet me dat meer dan wanneer er een vliegtuig neerstort op de Filipijnen. We hebben allemaal ons eigen kleine wereldje, en wat daar gebeurt, raakt je het meest. Je kunt ook het leed van de hele wereld niet op je nemen. Wat overigens onze verantwoordelijkheid t.a.v. de ontwikkelingslanden niet wegneemt, maar dat is een andere kwestie.
Waarom zo lelijk tegen onszelf doen? Waarom niet accepteren dat we nu gewoon extra bezorgd zijn omdat het ons en de onzen persoonlijk raakt?
Sorry, maar ik kan niets met dit soort tirades.
Acht tirade... jammer dat je het zo oppakt.
Ik zit mij te verbazen over paniek. Niet bezorgdheid . En laten we paniek maar niet te snel bezorgdheid noemen...de paniek in de wereld bij mensen binnen en buiten de kerk. Hoevelen zijn naar de winkel gerend voor weet ik wat? Daar is mijn reactie op. We hebben het zo vaak over die wereld zonder God. Maar is de reactie onder veel van ons nu werkelijk anders? Een deel komt door leegheid en goddeloosheid. Een deel is dat er blindelings op wetenschap wordt vertrouwd ipv op God. Een deel is omdat er geschud wordt aan onzd schijnzekerheid. De geinterpreteerde getallen hebben meer invloed dan het vaste en zekere Woord van God. Ook onder de kerkmens. Ach misschien heb ik het ook wel tegen mijzelf. Je hebt het over raken. Hoeveel mensen hebben hier persoonlijk te maken met het coronavirus of in directe naaste verwandschap? En leg daar het gemiddelde manier van reageren eens naast?
Wat moet ik met woorden als verschrikkelijke ziekte , niet onderschatten in media als mensen het meer hebben over de consequenties die het tijdelijk met zich meebrengt. Voor de rest lees je maar wat je erin lezen wilt hoor :)

Maar ik blijf het bizar vinden dat we eventuele gevolgen hier dezelfde waarde geven op zijn minst als leven in een land waar het werkelijk overleven is.
Ik blijf me verbazen dat er gesproken wordt over paniek. Ik maak in mijn omgeving het tegenovergestelde mee.
En daar krijg ik het benauwd van.
Er is wereldwijd een virus wat in veel landen de dood tot gevolg heeft.
Vervolgens worden daar maatregelen tegen getroffen, natuurlijk zijn er mensen die overdrijven, dat heb je altijd.
Maar ik vind het persoonlijk onverantwoordelijk om dit niet als ernstig te zien.
Ik ervaar het als een roepstem van de Heere en daarom alleen al begrijp ik de bagatelliserende opmerkingen niet.
Of doen juist diegene dat, die eigenlijk heel bang zijn?........
Ik bedoel hier overigens niet specifiek iemand mee, mocht dat zo lijken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wuhan virus

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef: We hebben morgen biddag! Waar we naar de kerk kunnen gaan in goede kleding. Vanuit ond eigen huis. Warm en comfortabel. Waar we een klein beetje meer (zo is onze gewoonte op biddag en dankdag toch?) van onze enorme rijkdom in de collectezak stoppen. Waar we helemaal onderste boven van zijn dat het niet tijdens maar achteraf wordt gedaan. Waar de meesten van ons een dag vrij van hun betaalde baan hebben. En als we die niet hebben toch enige sociale zekerheid hebben. ( hoe gering misschien ook)
Je zegt het zo dat we ons schuldig moeten gaan voelen? Omdat we een betaalde baan hebben en sociale zekerheid? Ik neem aan dat je dat niet bedoelt, maar zo kan het over komen op een lezer.
Alhoewel mijn kinderen in de risicogroep vallen, is hier echt geen sprake van paniek. Ze gaan gewoon naar hun werk, gaan sporten om hun conditie op peil te houden.
Wij zijn al gewend om een afstand te bewaren, gedurende bepaalde periodes.
En het is makkelijker om een bacterie op afstand te houden, dan een virus!
Bovendien is het onvoorspelbaar omdat niet iedereen ziek wordt die in aanraking komt met het virus.
En je kunt van een bacterie die altijd in je huis, of in je keel woont, ook doodziek worden.
Veel mensen realiseren zich niet dat we omringd zijn door bacteriën en virussen, pas als er een grote uitbraak komt, lijkt er een wake up call te zijn.
Handen wassen is prima, maar als je vervolgens je handen droogt aan een handdoek die al door tig mensen is gebruikt, is dat effect ook weg. Goed drogen, eventueel aan keukenpapier.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Wuhan virus

Bericht door Habitat »

Terri schreef: Ik blijf me verbazen dat er gesproken wordt over paniek. Ik maak in mijn omgeving het tegenovergestelde mee.
En daar krijg ik het benauwd van.
In Nederland valt de paniek nog wel mee ja. Maar sommige landen zijn hun land nu op slot aan het doen. Misschien is Israel een beter land voor u, waar iedere (!) reiziger van buiten het land eerst 2 weken in isolatie moet. Of Polen, waar nu ook alle scholen sluiten en musea dicht gaan etc. Het is moeilijk om te bepalen welk land de juiste maatregelen neemt. En misschien heeft u wel gelijk en zouden we in Nederland meer bezorgd moeten zijn. Maar misschien ligt de waarheid, of beter gezegd, de juiste optie ook ergens in het midden. Ik zelf mis soms het bredere perspectief in deze crisis.
Laatst gewijzigd door Habitat op 11 mar 2020, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wuhan virus

Bericht door Ambtenaar »

Habitat schreef: Ik zelf mis soms het bredere perpectief in deze crisis.
En wat is dan het bredere perspectief?
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Wuhan virus

Bericht door elbert »

Habitat schreef:
Terri schreef: Ik blijf me verbazen dat er gesproken wordt over paniek. Ik maak in mijn omgeving het tegenovergestelde mee.
En daar krijg ik het benauwd van.
In Nederland valt de paniek nog wel mee ja. Maar sommige landen zijn hun land nu op slot aan het doen. Misschien is Israel een beter land voor u, waar iedere (!) reiziger van buiten het land eerst 2 weken in isolatie moet. Of Polen, waar nu ook alle scholen sluiten en musea dicht gaan etc. Het is moeilijk om te bepalen welk land de juiste maatregelen neemt. En misschien heeft u wel gelijk en zouden we in Nederland meer bezorgd moeten zijn. Maar misschien ligt de waarheid, of beter gezegd, de juiste optie ook ergens in het midden. Ik zelf mis soms het bredere perspectief in deze crisis.
Mijn indruk is dat drastische maatregelen nu de impact later zullen verkleinen. In Azie (China, Zuid-Korea, Singapore) heeft men buitengewoon drastische maatregelen genomen, waardoor daar nu het virus op zijn retour lijkt te zijn.
In Europa hollen we achter de feiten aan en denken we dat we het met beperkte maatregelen redden. Dat moet ik nog maar zien.
Dan heb je ook nog landen waar ze het probleem bagatelliseren of simpelweg ontkennen. Ik denk aan Iran (waar de besmettingscijfers waarschijnlijk veel te laag worden gerapporteerd en er veel meer slachtoffers zijn dan nu naar buiten komen) en tot nog toe ook de regering Trump in de VS.

@Terri: dat er in je omgeving geen/nauwelijks zorg lijkt te zijn, heeft mogelijk te maken dat er in jouw omgeving waarschijnlijk geen besmettingen zijn. Dat verandert zodra die er wel zijn, maar dan is het wel wat laat.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Wuhan virus

Bericht door Habitat »

Ambtenaar schreef:
Habitat schreef: Ik zelf mis soms het bredere perpectief in deze crisis.
En wat is dan het bredere perspectief?
Een breder perspectief is (binnen deze crisis althans): los kunnen komen van de tunnelvisie van liveblogs en losse berichten van besmettingen en doden. Wij mensen trekken ons negatief nieuws heel sterk aan. Dat heeft een ongelooflijke impact op ons. Als media ons daarin blijven voeden ontstaat er makkelijk een beperkt negatief perspectief waar we niet los van kunnen komen.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Wuhan virus

Bericht door Habitat »

Ik ben overigens blij met dit topic. Diversiteit aan meningen, bezorgde mensen, minder bezorgde mensen, af en toe een expert (Parsifal) met een post. Dit geeft wel het bredere perspectief dat ik in mijn directe omgeving (en in de media) een beetje mis.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wuhan virus

Bericht door Posthoorn »

Habitat schreef:Ik ben overigens blij met dit topic. Diversiteit aan meningen, bezorgde mensen, minder bezorgde mensen, af en toe een expert (Parsifal) met een post. Dit geeft wel het bredere perspectief dat ik in mijn directe omgeving (en in de media) een beetje mis.
Op Twitter zitten ook wel deskundigen, Sander de Hosson, longarts, bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Wuhan virus

Bericht door Jeremiah »

Merkel: '70 procent van de bevolking zal het virus krijgen'

'60 tot 70 procent van de bevolking zal wellicht besmet worden met het coronavirus', zei de Duitse bondskanselier Angela Merkel woensdag op een persconferentie in Berlijn. 'Het enige wat we kunnen doen, is de verspreiding van het virus proberen te vertragen om onze gezondheidszorg niet te overbelasten.'
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3051
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wuhan virus

Bericht door Lilian1975 »

Terri schreef:
Lilian1975 schreef:
Posthoorn schreef:Wat is nu eigenlijk je punt, @Lilian75?
Als er bij mij een ongeluk gebeurt in de straat, doet me dat meer dan wanneer er een vliegtuig neerstort op de Filipijnen. We hebben allemaal ons eigen kleine wereldje, en wat daar gebeurt, raakt je het meest. Je kunt ook het leed van de hele wereld niet op je nemen. Wat overigens onze verantwoordelijkheid t.a.v. de ontwikkelingslanden niet wegneemt, maar dat is een andere kwestie.
Waarom zo lelijk tegen onszelf doen? Waarom niet accepteren dat we nu gewoon extra bezorgd zijn omdat het ons en de onzen persoonlijk raakt?
Sorry, maar ik kan niets met dit soort tirades.
Acht tirade... jammer dat je het zo oppakt.
Ik zit mij te verbazen over paniek. Niet bezorgdheid . En laten we paniek maar niet te snel bezorgdheid noemen...de paniek in de wereld bij mensen binnen en buiten de kerk. Hoevelen zijn naar de winkel gerend voor weet ik wat? Daar is mijn reactie op. We hebben het zo vaak over die wereld zonder God. Maar is de reactie onder veel van ons nu werkelijk anders? Een deel komt door leegheid en goddeloosheid. Een deel is dat er blindelings op wetenschap wordt vertrouwd ipv op God. Een deel is omdat er geschud wordt aan onzd schijnzekerheid. De geinterpreteerde getallen hebben meer invloed dan het vaste en zekere Woord van God. Ook onder de kerkmens. Ach misschien heb ik het ook wel tegen mijzelf. Je hebt het over raken. Hoeveel mensen hebben hier persoonlijk te maken met het coronavirus of in directe naaste verwandschap? En leg daar het gemiddelde manier van reageren eens naast?
Wat moet ik met woorden als verschrikkelijke ziekte , niet onderschatten in media als mensen het meer hebben over de consequenties die het tijdelijk met zich meebrengt. Voor de rest lees je maar wat je erin lezen wilt hoor :)

Maar ik blijf het bizar vinden dat we eventuele gevolgen hier dezelfde waarde geven op zijn minst als leven in een land waar het werkelijk overleven is.
Ik blijf me verbazen dat er gesproken wordt over paniek. Ik maak in mijn omgeving het tegenovergestelde mee.
En daar krijg ik het benauwd van.
Er is wereldwijd een virus wat in veel landen de dood tot gevolg heeft.
Vervolgens worden daar maatregelen tegen getroffen, natuurlijk zijn er mensen die overdrijven, dat heb je altijd.
Maar ik vind het persoonlijk onverantwoordelijk om dit niet als ernstig te zien.
Ik ervaar het als een roepstem van de Heere en daarom alleen al begrijp ik de bagatelliserende opmerkingen niet.
Of doen juist diegene dat, die eigenlijk heel bang zijn?........
Ik bedoel hier overigens niet specifiek iemand mee, mocht dat zo lijken.
het zal aan mijn omgeving liggen. Maar hier waren de zeep en handgel niet aan te slepen. Schappen leeg. Via sociale media werd je ermee plat gegooid. Bij gewoon griepepedemie waar ook dreigend tekort en gebrek was( zie vorig jaar) geen liveblog en oersconferenties. En ja ik ben het eens met dat je verstandig moet zijn. Maar dit zouden we bij elke griep uitbraak of altijd moeten doen. En om mij heen hoor ik wel degelijk paniek en angst. Misschien ook dat er op veluwe, het oo ssten en noorden minder uitbraken zijn? En ja er
Zijn ook mensen die alles weglachen. Maar eerlijk gezegd ervaar ik dat als weglachen van hun onrust. Ga eens een gesprek aan. En dan is er nog niet eens zozeer de angst zelf ziek te worden. Of dat nog niet eens erg te vinden. Maar meer de angst voor materiële gevolgen. Zo merkte ik in gesprekken. En met kerkmensen wrevel als gewezen wordt op het weten geborgen te moeten zijn en daar minder bezorgd over lijken te zijn als dat niet zo is, en meer bezorgd over Corona.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Wuhan virus

Bericht door elbert »

Jeremiah schreef:Merkel: '70 procent van de bevolking zal het virus krijgen'

'60 tot 70 procent van de bevolking zal wellicht besmet worden met het coronavirus', zei de Duitse bondskanselier Angela Merkel woensdag op een persconferentie in Berlijn. 'Het enige wat we kunnen doen, is de verspreiding van het virus proberen te vertragen om onze gezondheidszorg niet te overbelasten.'
Met een sterftecijfer van 0,7% (waarde in Zuid-Korea) en 60% besmetting kom je in Nederland in het beste geval dan op zo'n 70.000 doden uit.
Dat is geen geruststellend bericht.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Wuhan virus

Bericht door Susan »

parsifal schreef:
Habitat schreef:@Parsifal: dank voor al uw uitleg. Nog 1 ding is mij niet helemaal duidelijk. Gisteren schreef u dat mensen de ziekte (het nieuwe coronavirus dus) zwaar overschatten. Wat bedoelt u daar precies mee? Teveel aandacht? Teveel angst? Teveel maatregelen? Te negatief over de overlevingskansen? Alvast dank weer voor uw antwoord!
Ik bedoel vooral dat ze denken dat de ziekte veel besmettelijker en gevaarlijker is dan deze is. Als je met een besmet iemand in de trein zit of bij een bushalte staat is de kans nog steeds vrij klein dat je op dat moment besmet wordt. Een besmet persoon besmet gemiddeld zo'n twee tot drie andere personen en dat is echt niet zoveel) Ook is de kans klein dat je de ziekte niet overleeft zelfs als je besmet wordt.
Echter zelfs als 1 besmet persoon niet zoveel anderen besmet kan de ziekte nog steeds een groot deel van de populatie bereiken en zullen veel mensen wel bekenden hebben die aan de ziekte overlijden (als je de ziekte zijn gang laat gaan).

Het is hetzelfde als met mazelen. De ziekte is gevaarlijk, maar het is ook weer niet zo dat niet gevaccineerden een kleine kans op overleven hebben als er een grote uitbraak is.
Goed gezegd.

Het is waar dat de kans klein is dat iemand de ziekte niet overleeft. Maar er zijn ook in Nederland kwetsbare groepen en dan gaat het om jonge en oudere mensen. Er wordt te laconiek over gedaan. Het is heftiger dan je denkt. Dat is wat een collega zei (zijn broer heeft het opgelopen).
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wuhan virus

Bericht door Mara »

elbert schreef:
Jeremiah schreef:Merkel: '70 procent van de bevolking zal het virus krijgen'

'60 tot 70 procent van de bevolking zal wellicht besmet worden met het coronavirus', zei de Duitse bondskanselier Angela Merkel woensdag op een persconferentie in Berlijn. 'Het enige wat we kunnen doen, is de verspreiding van het virus proberen te vertragen om onze gezondheidszorg niet te overbelasten.'
Met een sterftecijfer van 0,7% (waarde in Zuid-Korea) en 60% besmetting kom je in Nederland in het beste geval dan op zo'n 70.000 doden uit.
Dat is geen geruststellend bericht.
We gaan toch niet in percentages redeneren?
Bovendien kun je een situatie in Korea niet vergelijken met Nederland.

Er waren enkele - inmiddels ex-patiënten - te horen en bij hen bleek het erg mee te vallen.
Dat geeft ook aan dat niet bij iedereen het virus evenveel of net zo ernstige klachten geeft.
Ze noemen allemaal wel, pijnlijke keel, pijnlijke oogballen, hoesten en beklemming op de borst.
Maar in hun geval, daalde de koorts al vrij snel.
En bij de man uit de Hoekse waard, die uiteindelijk overleden is, begon het met een blaasontsteking.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie