COVID-19

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wuhan virus

Bericht door Mara »

Valcke schreef:
Mara schreef:
Mara schreef:De "gewone griep" is net zo gevaarlijk voor zwakkeren. Maar omdat in de volksmond een verkoudheid al snel een "griepje" wordt genoemd, wat het dan niet is, denkt men dat dat wel mee zal vallen.
Dit ‘net zo gevaarlijk’ geeft een onjuist beeld.
a) Hoe gevaarlijk covid19 precies is, weten we nog niet. Vooralsnog ligt het geschatte sterftecijfer hoog, veel hoger dan voor griep (influenza), en dat zal ook voor de groep zwakkeren gelden.
b) Voor gewone griep is het besmettingsgevaar sowieso veel minder groot, omdat iedereen weleens griep gehad heeft en dus over antistoffen in het lichaam beschikt. Na verloop van tijd kun je opnieuw besmet raken, maar voor covid19 heeft niemand enig natuurlijke bescherming. Daarmaast zijn er veel ouderen en zwakken in NL beschermd door vaccinatie tegen griep, dat geldt voor covid19 per definitie niet.
Ik bedoelde, als iemand besmet is.. Ik denk dat het aantal griepslachtoffers hoger is, zeker onder ouderen.
Maar ook voor copvid19 geldt, niet iedereen wordt ziek als hij ermee in aanraking komt. Kinderen blijken er niet of nauwelijks gevoelig voor te zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wuhan virus

Bericht door merel »

Mijn jongste heeft ook een hoest met verhoging waar ik naar van word. Ik zou hem iig niet vertrouwen als ik deze hoest zou horen in het OV. Maar goed, hij is niet in een risicogebied geweest, dus ik ga maar ervan uit dat het een gewone griep is.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wuhan virus

Bericht door parsifal »

merel schreef:Mijn jongste heeft ook een hoest met verhoging waar ik naar van word. Ik zou hem iig niet vertrouwen als ik deze hoest zou horen in het OV. Maar goed, hij is niet in een risicogebied geweest, dus ik ga maar ervan uit dat het een gewone griep is.
Met een gewone griep (echte influenza) blijft hij ook thuis hoop ik. Griep is geen pretje. Het lijkt er inderdaad op dat kinderen nauwelijks ziek worden van dit virus. Dat wil niet zeggen dat ze de ziekte niet kunnen verspreiden, al geldt ook daar weer dat als kinderen niet eens hoesten, er waarschijnlijk weinig virus naar buiten komt, dus zal er nauwelijks verspreiding zijn. Ook voor onze zoon maak ik me geen extra zorgen nu en we passen zijn schema niet aan voor zijn bescherming. Als hij aan het hoesten slaat gaan we echter niet met hem het OV in of met hem naar de kerk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wuhan virus

Bericht door merel »

Eerlijk gezegd is hij vandaag gewoon naar school. Of hij vandaag nog verhoging heeft, weet ik niet. Afgelopen week volgens mij wel, hij sliep vroeg, hoestte zich een ongeluk, maar speelde wel de hele dag. Dus erg ziek was hij niet.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Wuhan virus

Bericht door Stof »

Ik reis in de regio Brabant-Gorinchem-Rotterdam heel wat rond, ook met het OV, en het begint me op te vallen dat ik nog helemaal niemand met een mondkapje op heb gezien. Had dat toch wel verwacht. Ook al is geregeld in het nieuws dat een simpel mondkapje niet per se gaat helpen. Maar toch, de chinezen gingen veel massaler aan dat attribuut.

Ik heb het gevoel dat de overheersing van het virus in de media niet helemaal het algemene gevoelen van Nederland weerspiegelt.
Bertiel
Berichten: 4616
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Bertiel »

een flink percentage chinezen loopt standard met een mondkapje
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wuhan virus

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:een flink percentage chinezen loopt standard met een mondkapje
Vanwege de vuile lucht... Ook in andere Aziatische steden lijkt de luchtkwaliteit (en waterkwaliteit) zeer slecht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4616
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Bertiel »

ook in vliegtuig met gezuiverde lucht b.v. of in Giethoorn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wuhan virus

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:ook in vliegtuig met gezuiverde lucht b.v. of in Giethoorn
Weet je nog één plekje op de aarde dat niet vervuild is met onze troep? Er is echter wel verschil of je op de Veluwe wandelt dan wel in Calcutta of waar ook in een grote Oost-Aziatische stad.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4616
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Bertiel »

ik bedoelde te zeggen dat de chinezen die standaard met een mondkapje lopen, dit ook doen waar de lucht nauwelijks vervuild is.

En nee, ik weet ook geen plek te noemen die al dan niet zichtbaar, is aangetast door toedoen van het mensdom
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wuhan virus

Bericht door Ambtenaar »

Jongere schreef: Waar is die 2 procent op gebaseerd eigenlijk? Ik las dit weekend dat de besmettingen nu wereldwijd op zo'n 38.000 lagen en het dodental op zo'n 3000. Dan heb je het toch over 3,5 procent?
Er zijn veel meer besmettingen. Zo'n 90.000. Zie het dashboard van de WHO:

https://experience.arcgis.com/experienc ... ee1b9125cd
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wuhan virus

Bericht door Jongere »

Ambtenaar schreef:
Jongere schreef: Waar is die 2 procent op gebaseerd eigenlijk? Ik las dit weekend dat de besmettingen nu wereldwijd op zo'n 38.000 lagen en het dodental op zo'n 3000. Dan heb je het toch over 3,5 procent?
Er zijn veel meer besmettingen. Zo'n 90.000. Zie het dashboard van de WHO:

https://experience.arcgis.com/experienc ... ee1b9125cd
Ik zie het en neem niet aan dat de besmettingen binnen twee dagen zo explosief zijn gestegen. Dan klopte de berichtgeving die ik zag niet, of heb ik gewoon niet goed gelezen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12056
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wuhan virus

Bericht door Herman »

Jongere schreef:
Ambtenaar schreef:
Jongere schreef: Waar is die 2 procent op gebaseerd eigenlijk? Ik las dit weekend dat de besmettingen nu wereldwijd op zo'n 38.000 lagen en het dodental op zo'n 3000. Dan heb je het toch over 3,5 procent?
Er zijn veel meer besmettingen. Zo'n 90.000. Zie het dashboard van de WHO:

https://experience.arcgis.com/experienc ... ee1b9125cd
Ik zie het en neem niet aan dat de besmettingen binnen twee dagen zo explosief zijn gestegen. Dan klopte de berichtgeving die ik zag niet, of heb ik gewoon niet goed gelezen.
Ik heb het ook gezien: 38.000 -> 83.000. Je hebt een cijferomdraaing gelezen of onthouden.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Wuhan virus

Bericht door Habitat »

Ambtenaar schreef:
Jongere schreef: Waar is die 2 procent op gebaseerd eigenlijk? Ik las dit weekend dat de besmettingen nu wereldwijd op zo'n 38.000 lagen en het dodental op zo'n 3000. Dan heb je het toch over 3,5 procent?
Er zijn veel meer besmettingen. Zo'n 90.000. Zie het dashboard van de WHO:

https://experience.arcgis.com/experienc ... ee1b9125cd
En die 90.000 zijn enkel de 'confirmed cases'. Het echte aantal besmettingen (inclusief dus de mensen met slechts milde klachten die niet naar een arts hoeven) weten we niet en ligt waarschijnlijk vele malen hoger. Wel goed om in het achterhoofd te houden.
DDD
Berichten: 28725
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wuhan virus

Bericht door DDD »

merel schreef:Eerlijk gezegd is hij vandaag gewoon naar school. Of hij vandaag nog verhoging heeft, weet ik niet. Afgelopen week volgens mij wel, hij sliep vroeg, hoestte zich een ongeluk, maar speelde wel de hele dag. Dus erg ziek was hij niet.
Dat is toch in strijd met de richtlijnen?
Plaats reactie