COVID-19

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wuhan virus

Bericht door Herman »

Een goede bijdrage. Ik denk zelf ook aan het positieve gebed van Abraham uit Genesis 18 om het behoud van hen die onder de toorn lijken te zullen vallen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Jantje »

Inderdaad een goede bijdrage! Ik heb wel een aantal kanttekeningen hierbij.
Erasmiaan schreef:Dan moet je het proberen eens van een andere kant te zien. De Heere heeft een twist met de inwoners der wereld. Er is niemand die naar God vraagt en niemand die naar God zoekt. We zijn stinkende voor Gods Aangezicht geworden. Zou het nu beter zijn als in de dagen van Sodom en Gomorra?
Of het nu beter is als in de dagen van Sodom en Gomorra (of in de dagen van Noach), waag ik inderdaad ook te betwijfelen. Maar toch, volgens mij geldt ook wat er geschreven staat in 1 Koningen 19: 18: Ook heb Ik in Israël doen overblijven zevenduizend, alle knieën die zich niet gebogen hebben voor Baäl, en allen mond die hem niet gekust heeft. En die mensen waren er in Sodom en Gomorra niet meer.
Erasmiaan schreef:Zouden we niet allen voor Gods oordelen moeten vrezen? Het staat voor mij vast dat we hier ook Gods straffende hand in mogen en moeten zien. En feitelijk, als je naar aantallen slachtoffers kijkt, valt het wel mee, maar als we zien op de angst en de paniek, de effecten op de samenleving, op de handel, op de beurs... dan is dit echt wat anders dan een slachtoffer in het verkeer. We moeten er alleen wel op merken.
Zeker, dat is waar, maar we mogen toch ook bidden om een hervorming, en een opleving voor land en volk, in plaats van dat er wordt gezegd dat hét oordeel (zo schreef @DIA het, dat is wat anders dan oordelen), niet meer af te bidden zou zijn? Jesaja en Jeremía wezen daar ook op, zij verkondigden tóch nog een weg ter ontkoming, ondanks alle oordelen Gods.
Erasmiaan schreef:En als het ons niet raakt en als wij nog allemaal in gezondheid en voorspoed mogen leven, ja dat is Gods goede hand. We hebben ons alleen wel zeer ernstig af te vragen hoe we al die goedheid van God nog moeten zien. Als we letten op wat we verdiend hebben. Zouden er nog bidders zijn voor land en volk om de oordelen af te bidden? Dan moet ook bij mij de hand in eigen boezem.
Zoals ik al zei, die mensen zijn er zeker. Dat geloof ik vast, maar @DIA schreef dat die oordelen helemaal niet meer af te bidden zijn. Dat is wel heel wat anders! Ik geloof toch echt niet dat dit Bijbels is. Al was Nineve dan niet waarlijk in zak en as, de oordelen werden toch (tijdelijk) afgewend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Wuhan virus

Bericht door Hollander »

Inmiddels is de tweede patiënt met Covid-19 in Nederland gesignaleerd.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wuhan virus

Bericht door Erasmiaan »

Jantje schreef:Inderdaad een goede bijdrage! Ik heb wel een aantal kanttekeningen hierbij.
Erasmiaan schreef:Dan moet je het proberen eens van een andere kant te zien. De Heere heeft een twist met de inwoners der wereld. Er is niemand die naar God vraagt en niemand die naar God zoekt. We zijn stinkende voor Gods Aangezicht geworden. Zou het nu beter zijn als in de dagen van Sodom en Gomorra?
Of het nu beter is als in de dagen van Sodom en Gomorra (of in de dagen van Noach), waag ik inderdaad ook te betwijfelen. Maar toch, volgens mij geldt ook wat er geschreven staat in 1 Koningen 19: 18: Ook heb Ik in Israël doen overblijven zevenduizend, alle knieën die zich niet gebogen hebben voor Baäl, en allen mond die hem niet gekust heeft. En die mensen waren er in Sodom en Gomorra niet meer.
Het heeft weinig zin om te vergelijken en onze tijd er positiever uit te laten komen. Ondanks de 7000 in Israël heeft de Heere in de tijd van de koningen vaak Zijn oordelen gegeven. Laten we toch liever in de binnenkamer met een hartelijke schuldbelijdenis onze schuld voor God belijden. De schuld eigenen. Dat hoor je weinig. Die waren er toen in Israël nog wel, maar zijn ze er nu ook? Er zijn wel veel mensen die de schuld bij een ander zoeken of wegredeneren (en ik doe dat ook maar al te graag en al te vaak).
Jantje schreef:Zeker, dat is waar, maar we mogen toch ook bidden om een hervorming, en een opleving voor land en volk, in plaats van dat er wordt gezegd dat hét oordeel (zo schreef @DIA het, dat is wat anders dan oordelen), niet meer af te bidden zou zijn? Jesaja en Jeremía wezen daar ook op, zij verkondigden tóch nog een weg ter ontkoming, ondanks alle oordelen Gods.
Dat was een persoonlijke zaak voor die persoon. We mogen en moeten vragen om een weg ter ontkoming. Maar we mogen en moeten ook letten op de tekenen der tijden. En dan is ook dit virus een oordeel des Heeren, dat verkondigt dat het einde nabij is.
Jantje schreef:Zoals ik al zei, die mensen zijn er zeker. Dat geloof ik vast, maar @DIA schreef dat die oordelen helemaal niet meer af te bidden zijn. Dat is wel heel wat anders! Ik geloof toch echt niet dat dit Bijbels is. Al was Nineve dan niet waarlijk in zak en as, de oordelen werden toch (tijdelijk) afgewend.
In de tijd voor de Tweede Wereldoorlog waren er ook van Gods volk, van wie het gebed werd afgesneden. Zij merkten dat de oordelen vastelijk besloten waren. Dat is een persoonlijke zaak, mensen kunnen zich daar ook in vergissen, dat moeten we altijd voor ogen houden en we moeten er ook niet blind op varen. Maar ook in de Bijbel kunnen we lezen van vastbesloten oordelen die niet meer af te bidden waren.

Ik laat het hier verder bij. Dit zijn tere zaken en ik voel met eilander mee, die ook liever niet meer wilde reageren.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wuhan virus

Bericht door Ad Anker »

Ik wil wel zo nuchter zijn dat de media hier een grote rol in speelt. We hebben twee besmettingen in Nederland en er is een crisisnummer geopend. Ik heb een paar dagen in een vakantiehuis gezeten en heb 3x het avondjournaal met mijn kinderen bekeken. Je zou er zenuwachtig van worden. Ik heb nu gezegd dat ze de krant moeten lezen en maar niet al die journaals moeten bekijken.

Daarnaast vond ik het commentaar van het RD treffend: kinderdagverblijven bedenken dat niet geënte kinderen geweigerd moeten kunnen worden. Alles in het kader van de maakbare samenleving. De grote Schepper blaast erin. Zie de gevolgen voor de scheepvaart, de handel, etc. etc. 'Zonder Mij kunt gij niets doen...'

Ik weet dat mijn leven in Gods hand ligt. Dat maakt wel ontspannen. En niet lijdelijk. Al die journaals leiden af van een afhankelijk leven. Daarin staat de mens met zijn kennen en kunnen centraal. En ten diepste een topic als deze ook!

Naast onze kerk wordt een rotonde gebouwd. Bij die bouw waren ook de drie afgelopen zondagen gemoeid waarop doorgewerkt zou worden. Precies die drie zondagen was er een storm, waardoor het werk verplaatst werd naar doordeweeks. Is daar Gods hand niet in?
Bertiel
Berichten: 4610
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Bertiel »

Wie wijs is, merk' die dingen,
En geev' verstandig acht
Op 's HEEREN handelingen,
Zo vol van gunst als macht!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Wuhan virus

Bericht door Stof »

Bertiel schreef:Wie wijs is, merk' die dingen,
En geev' verstandig acht
Op 's HEEREN handelingen,
Zo vol van gunst als macht!
Zo is het Bertiel, heel treffend. Ik wilde net Prediker 3 hier neerzetten: "Ik weet, dat al wat God doet, dat zal in der eeuwigheid zijn, en er is niet toe te doen, noch is er af te doen; en God doet dat, opdat men vreze voor Zijn aangezicht".

Daar valt het coronavirus onder, maar ook de meevaller die je misschien vorige week hebt gehad of de stille zorgen om een kind.

Wat me in alles wel opvalt: wat is de gemiddelde mens toch bang om te sterven. Maar nee, "er is niets hoor, dood is dood".
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Wuhan virus

Bericht door Hollander »

Stof schreef:Wat me in alles wel opvalt: wat is de gemiddelde mens toch bang om te sterven. Maar nee, "er is niets hoor, dood is dood".
Het is bijna Pasen. Als de opgestane Levensvorst in je hart is, dan ligt de vastheid in Hem. 'Nu jaagt de dood geen angst meer aan...' Overigens is dat niet altijd de beleving van de mens, voor zekerheid moeten we dan ook maar niet in onszelf zoeken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Jantje »

Eens hoor @Erasmiaan, ik begrijp wat je bedoelt. Het klinkt in ieder geval wel genuanceerder dan de opmerking van @DIA, vind ik.

Verder vind ik de reacties van de andere vier hierboven ook heel duidelijk. Daar ben ik het helemaal mee eens. God gaat dwars door alles op deze wereld heen door met de volvoering van Zijn raad. En dat geeft de ware christen troost in een wereld vol paniek.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wuhan virus

Bericht door parsifal »

https://youtu.be/4g7Qpvhh5m4

Hier wat meer informatie van de groep van Imperial College in Londen, die behoorlijk betrokken is bij het adviseren van de Britse regering.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wuhan virus

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Eens hoor @Erasmiaan, ik begrijp wat je bedoelt. Het klinkt in ieder geval wel genuanceerder dan de opmerking van @DIA, vind ik.

Verder vind ik de reacties van de andere vier hierboven ook heel duidelijk. Daar ben ik het helemaal mee eens. God gaat dwars door alles op deze wereld heen door met de volvoering van Zijn raad. En dat geeft de ware christen troost in een wereld vol paniek.
Dat laatste ben ik het zeker mee eens. Het past m.i. niet om als Christenen te panikeren. Wel oplettend en waakzaam te zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wuhan virus

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Ik wil wel zo nuchter zijn dat de media hier een grote rol in speelt.
Wat mij betreft is dat niet de schuld van de media. Het gaat om een combinatie van diverse feiten en omstandigheden die uniek zijn in de huidige geschiedenis. Als de Chinese autoriteiten een miljoenenstad in quarantaine plaatsen, dan is het stellen van vragen en het volgen van het nieuws zeer begrijpelijk omdat ik geen vergelijkbaar overheidsingrijpen ken.

Aan de andere kant zit ik mijn eigen verhouding te vergelijken met de voorgaande gevaarlijke virussen, zoals SARS en Mexicaanse griep. Maar van mijn eigen houding toentertijd kan ik mij helemaal niets herinneren. Van ebola weet ik meer, maar ook dat is in Afrika gebleven en heeft niet tot een epidemie in Nederland geleid. Gaat het om een collectief veranderde houding, of hangt die met mijzelf samen, of is er echt iets aan de hand.
pieter zandbak
Verbannen
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 feb 2020, 23:05

Re: Wuhan virus

Bericht door pieter zandbak »

Wordt het geen tijd dat de titel van dit topic eens aangepast wordt? Wuhan virus????
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Dodo »

Misschien lees en beluister ik niet de juiste media (of juist wel), maar ik vind dat er vooral veel feitelijke informatie wordt gegeven, met deskundigen er bij. Het is natuurlijk een groot nieuwsitem, maar ik vind het niet sensationeel gebracht over het algemeen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wuhan virus

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Eens hoor @Erasmiaan, ik begrijp wat je bedoelt. Het klinkt in ieder geval wel genuanceerder dan de opmerking van @DIA, vind ik.
Toch zou ik hier graag even op doorvragen. Blijkbaar was mijn eerste berichtje niet genuanceerd. De daaropvolgende reacties brachten me in het nauw. Vat u het? Mijn vraag is dan ook wat u onder ongenuanceerd verstaat.
Voorbeelden van synoniemen die worden gegeven: "ongenuanceerde uitspraken over de godsdienst van anderen", "De documentaire geeft een ongenuanceerd en onjuist beeld."
Bot, Keihard, Kortzichtig, Ongedifferentieerd, Vlak, Wit-zwart
Zonder nuancering, nuance is een fijn onderscheid, een klein verschil; zwart-wit; tegenovergestelde van genuanceerd

Bron: encyclo.nl

Op mijn beurt, maar daar kan een ander beter over oordelen, was uw oordeel over mijn uitspraak toch ook ongenuanceerd. Ik gaf aan dat ik uit piëteit en fatsoen geen naam wilde geven, dan met toestemming en wilde geheel open zijn. Het mijns inziens niet behoorlijk als we gaan vragen naar bewijzen of juistheden waar geen reden voor is om aan te twijfelen. Of men mag mij hier zo hebben leren kennen, dat ik geregeld ongenuanceerde uitspraken doe.
Ik had dit liever niet geschreven, toch doe ik dat nu, omdat ik acht dat we rechte wegen moeten gaan. Liever geen verdachtmakingen, vertrouwen en eerlijkheid is gewenst. Verdachtmaking is een zaak van de grote tegenstander van de Waarheid, en daarom kom ik er nog een keer op terug.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie