COVID-19

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: COVID-19

Bericht door Job »

Herman schreef:Van Randwijk in coronatijd citeren is natuurlijk pathetisch gebral van de eerste orde.
Wel als je oorlogsbewind en -slachtoffers denkt te kunnen vergelijken met coronabeleid en -"slachtoffers" ja. Dat is zo smakeloos. Maar het gedicht bevat wel goede lessen over oa onze heel persoonlijke eindigheid en het komen voor het gericht.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Job schreef:
Herman schreef:Van Randwijk in coronatijd citeren is natuurlijk pathetisch gebral van de eerste orde.
Wel als je oorlogsbewind en -slachtoffers denkt te kunnen vergelijken met coronabeleid en -"slachtoffers" ja. Dat is zo smakeloos. Maar het gedicht bevat wel goede lessen over oa onze heel persoonlijke eindigheid en het komen voor het gericht.
Met die kwalificaties ben ik het ook niet eens. Een pandemie is een pandemie en geen oorlog.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

https://nos.nl/artikel/2398228-griep-he ... an-normaal

Je kon er op wachten… de roep om nu dezelfde soort maatregelen te gaan nemen tegen griep… laten virologen asjeblieft nooit de dienst gaan uitmaken, ze hebben geen idee van de psychische schade die al deze maatregelen en angst-oproepende stellingen aanrichten. Dat moet je alleen doen bij bittere noodzaak. Wij mensen kunnen nu eenmaal niet maken dat mensen in het geheel niet zien worden en/of sterven.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

TSD schreef:https://nos.nl/artikel/2398228-griep-he ... an-normaal

Je kon er op wachten… de roep om nu dezelfde soort maatregelen te gaan nemen tegen griep… laten virologen asjeblieft nooit de dienst gaan uitmaken, ze hebben geen idee van de psychische schade die al deze maatregelen en angst-oproepende stellingen aanrichten. Dat moet je alleen doen bij bittere noodzaak. Wij mensen kunnen nu eenmaal niet maken dat mensen in het geheel niet zien worden en/of sterven.
Het zegt wel heel veel over de maakbaarheidsgedachte die er in de maatschappij (overigens net zo goed onder ons) is. We denken elk risico met maatregelen te kunnen mitigeren. Anders komt ons "carpe diem" in gevaar.

Een betere optie is "memento mori", om altijd klaar te zijn om te sterven. Dat kunnen we ook zelf niet voor elkaar krijgen, maar er is er Eén die ons dat uit genade wil schenken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

TSD schreef:https://nos.nl/artikel/2398228-griep-he ... an-normaal

Je kon er op wachten… de roep om nu dezelfde soort maatregelen te gaan nemen tegen griep… laten virologen asjeblieft nooit de dienst gaan uitmaken, ze hebben geen idee van de psychische schade die al deze maatregelen en angst-oproepende stellingen aanrichten. Dat moet je alleen doen bij bittere noodzaak. Wij mensen kunnen nu eenmaal niet maken dat mensen in het geheel niet zien worden en/of sterven.
Ik zie het anders, in dit geval dan. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Hoop ik.
Nu is er een houding van: geen gevaar meer, dus er wordt weer volop geknuffeld door jan-en-alleman.
Ik stond voor een lift te wachten, toen de deur openschoof stonden er 5 mensen in. U kunt nog mee hoor. Nou nee, dank je, ik wacht tot de volgende.
Ik ben en blijf voorzichtig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

J.C. Philpot schreef:
TSD schreef:https://nos.nl/artikel/2398228-griep-he ... an-normaal

Je kon er op wachten… de roep om nu dezelfde soort maatregelen te gaan nemen tegen griep… laten virologen asjeblieft nooit de dienst gaan uitmaken, ze hebben geen idee van de psychische schade die al deze maatregelen en angst-oproepende stellingen aanrichten. Dat moet je alleen doen bij bittere noodzaak. Wij mensen kunnen nu eenmaal niet maken dat mensen in het geheel niet zien worden en/of sterven.
Het zegt wel heel veel over de maakbaarheidsgedachte die er in de maatschappij (overigens net zo goed onder ons) is. We denken elk risico met maatregelen te kunnen mitigeren. Anders komt ons "carpe diem" in gevaar.

Een betere optie is "memento mori", om altijd klaar te zijn om te sterven. Dat kunnen we ook zelf niet voor elkaar krijgen, maar er is er Eén die ons dat uit genade wil schenken.
Van harte mee eens. Als christenen zouden we dit geluid moeten laten horen en uitstralen. Geen onvoorzichtigheid, maar wel hoger opzien.
Ik hoor nu mensen die er niet aan moeten denken om weer direct naast elkaar te zitten. Ze horen mensen nu weer hoesten en hun neus snuiten... (Nee maar, wat eng!! We zijn zo langzamerhand gek geworden geloof ik. Natuurlijk blijf je thuis als je ziek bent of snotverkouden. De rest gewoon laten gaan. Juist dát is de reden dat we straks nergens meer tegen kunnen)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Dodo »

Waarom is dat zo gek? Ik wil ook niet dichtbij andere mensen zitten, en zeker niet schouder aan schouder. Ik heb daar nooit van gehouden en nu minder dan ooit. Ik heb geen corona gehad zover ik weet, en ik wil het zo lang mogelijk uitstellen. Ik ben liever voorzichtig.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: COVID-19

Bericht door Chrisje72 »

Wel goed dat mensen tenminste gaan toegeven dat ze ziek zijn en niet zoals vroeger stront verkouden op kantoor komen zitten en daar iedereen aansteken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Dodo schreef:Waarom is dat zo gek? Ik wil ook niet dichtbij andere mensen zitten, en zeker niet schouder aan schouder. Ik heb daar nooit van gehouden en nu minder dan ooit. Ik heb geen corona gehad zover ik weet, en ik wil het zo lang mogelijk uitstellen. Ik ben liever voorzichtig.
.....en dus zo lang mogelijk uitstellen van weer samen naar de kerk te gaan?
De griep angst gaat de corona angst vervangen. Ook voor corona gingen er ook onder kerkgangers besmettelijke ziektes rond. Corona is voor ouderen en kwetsbaren vele malen gevaarlijker dan griep. Maar ook aan griep sterven er per jaar duizenden in ons land maar toch hebben wij ons daar terecht geen ontwrichtende maatregelen voor laten opleggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

Chrisje72 schreef:Wel goed dat mensen tenminste gaan toegeven dat ze ziek zijn en niet zoals vroeger stront verkouden op kantoor komen zitten en daar iedereen aansteken.
Dat is inderdaad winst, en ook dus meer bewust omgaan met verkoudheidsklachten als je naar een verpleeghuis of verzorgingshuis gaat. In dat opzicht mogen we best leerpunten eruit halen.

Maar in het artikel gaat het over iets heel anders, veel verdergaand, geheel eens met Philpot en Eilander.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: COVID-19

Bericht door Framboos »

TSD schreef:https://nos.nl/artikel/2398228-griep-he ... an-normaal

Je kon er op wachten… de roep om nu dezelfde soort maatregelen te gaan nemen tegen griep… laten virologen asjeblieft nooit de dienst gaan uitmaken, ze hebben geen idee van de psychische schade die al deze maatregelen en angst-oproepende stellingen aanrichten. Dat moet je alleen doen bij bittere noodzaak. Wij mensen kunnen nu eenmaal niet maken dat mensen in het geheel niet zien worden en/of sterven.
Ik lees het artikel als constatering, niet als oproep om maatregelen te nemen tegen het griepvirus.. waarom gelijk zo geprikkeld?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Het is irritant als aanpassing van gedrag niet meegenomen wordt als een soort van kostenpost om levens te redden. We kunnen moeilijk zeggen pro-life te zijn als levens redden niet als iets goeds wordt gezien. Als dit kan door ziekte te vermijden is ziekte vermijden iets positiefs. We hebben in het verleden al behoorlijk wat gedaan om besmettelijke ziekten buiten te houden, in delen van de wereld is door moerassen te dempen malaria verdreven, cholera komt niet zo veel meer voor in de westerse wereld. We kijken al anders naar roken dan we veertig jaar geleden deden etc. Er zitten kosten aan de levenverwachting verhogen (ecosystemen verdwenen in bijvoorbeeld Italie, drinkwatervoorziening moest aangepakt worden en mensen laten het peukje waar ze zo van genieten liggen.

Als we bepaalde ziektes kunnen uitstellen of vermijden dan is dat best wat waard, maar niet alles. De afweging maken is moeilijk, maar ik geloof hier niet in de extremen van koste wat het kost de ziekte zo ver mogelijk weg houden, of de ziekte maar laten razen. Of dit nu griep is of Covid of Ebola.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Quercus »

Dodo schreef:Waarom is dat zo gek? Ik wil ook niet dichtbij andere mensen zitten, en zeker niet schouder aan schouder. Ik heb daar nooit van gehouden en nu minder dan ooit. Ik heb geen corona gehad zover ik weet, en ik wil het zo lang mogelijk uitstellen. Ik ben liever voorzichtig.
Het is praktisch gezien maar de vraag of je daar veel goed mee doet. Kinderen zitten volop overal aan (ook aan elkaar), en steken alles in de mond. Doet dat de gezondheid van een kind kwaad? Of is het een natuurlijke manier van weerstand opbouwen? Volgens mij weten we hier het antwoord wel op...
Door alles uit te stellen en er mijns inziens teveel mee bezig te zijn zal je je lichaam minder in staat stellen om er tegen te vechten als je het onverhoopt toch eens krijgt. Want zoals het nu lijkt is het niet de vraag of je het krijgt, maar wanneer.
Dit nog los van het principe dat een mens uiteindelijk niets zelf in de hand heeft.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Quercus schreef:
Dodo schreef:Waarom is dat zo gek? Ik wil ook niet dichtbij andere mensen zitten, en zeker niet schouder aan schouder. Ik heb daar nooit van gehouden en nu minder dan ooit. Ik heb geen corona gehad zover ik weet, en ik wil het zo lang mogelijk uitstellen. Ik ben liever voorzichtig.
Het is praktisch gezien maar de vraag of je daar veel goed mee doet. Kinderen zitten volop overal aan (ook aan elkaar), en steken alles in de mond. Doet dat de gezondheid van een kind kwaad? Of is het een natuurlijke manier van weerstand opbouwen? Volgens mij weten we hier het antwoord wel op...
Door alles uit te stellen en er mijns inziens teveel mee bezig te zijn zal je je lichaam minder in staat stellen om er tegen te vechten als je het onverhoopt toch eens krijgt. Want zoals het nu lijkt is het niet de vraag of je het krijgt, maar wanneer.
Dit nog los van het principe dat een mens uiteindelijk niets zelf in de hand heeft.
Dit soort ideeen werken natuurlijk alleen echt als het allemaal niet echt kwaad kan. Je stelt een kind niet bloot aan polio omdat het daar sterker van zou worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Quercus »

parsifal schreef:
Quercus schreef:
Dodo schreef:Waarom is dat zo gek? Ik wil ook niet dichtbij andere mensen zitten, en zeker niet schouder aan schouder. Ik heb daar nooit van gehouden en nu minder dan ooit. Ik heb geen corona gehad zover ik weet, en ik wil het zo lang mogelijk uitstellen. Ik ben liever voorzichtig.
Het is praktisch gezien maar de vraag of je daar veel goed mee doet. Kinderen zitten volop overal aan (ook aan elkaar), en steken alles in de mond. Doet dat de gezondheid van een kind kwaad? Of is het een natuurlijke manier van weerstand opbouwen? Volgens mij weten we hier het antwoord wel op...
Door alles uit te stellen en er mijns inziens teveel mee bezig te zijn zal je je lichaam minder in staat stellen om er tegen te vechten als je het onverhoopt toch eens krijgt. Want zoals het nu lijkt is het niet de vraag of je het krijgt, maar wanneer.
Dit nog los van het principe dat een mens uiteindelijk niets zelf in de hand heeft.
Dit soort ideeen werken natuurlijk alleen echt als het allemaal niet echt kwaad kan. Je stelt een kind niet bloot aan polio omdat het daar sterker van zou worden.
Corona staat dichter bij Influenza dan Polio . Volgens onderzoek (9000 testen op antistoffen en enquêtes) blijkt het zo te zijn dat de mensen die veel contact hebben met mensen, minder ziek zijn(geworden) van corona dan anderen of antistoffen te hebben zonder dat ze ziek zijn geweest. Dit heb ik uit podcast van Maurice de Hond die hierboven ook (met jou) gedeeld is. Het herhaaldelijk blootgesteld zijn aan corona (met een lage dosis, dus niet iemand die in je gezicht hoest o.i.d.) zou een het effect hebben van een microvaccin. Je stelt je lichaam in staat om natuurlijke weerstand op te bouwen. (zo was ongeveer een van de conclusies van het onderzoek)
Plaats reactie