Boerenprotest

Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Boerenprotest

Bericht door Gritje »

Mara schreef:
Ouddorp schreef:
De boeren beginnen nu wel mijn sympathie te verliezen. Het onbeschofte gedrag van vandaag kan echt niet!!
Dat was niet zo netjes inderdaad. Maar afgezet tegen het jarenlange getraineer door de overheid ergens ook wel weer begrijpelijk
Ik vind het ronduit eng worden.
Ik las vanmorgen op AD.nl:
Het boerenprotest neemt steeds fellere vormen aan. En aan de wieg van het protest staat Farmers Defence Force, een jonge beweging die onstuimig groeit en weigert water bij de wijn te doen. Maar er klinkt ook (interne) kritiek op de werkwijze van het nieuwe ‘boerenleger’. ,,We moeten onze hand niet overspelen.’’

Het loopt uit de klauwen, om het op zn boers plat te zeggen.
Zo gaat dat vaak met protestgroepen, het merendeel zal zich beschaafd gedragen, maar er zijn er altijd wel een paar - die zich formeren - en er gebruik van maken om eens flink tekeer te gaan.

Waarom horen en lezen we alleen van de schreeuwers?
Zijn er ook nog boeren die op de knieën gaan?

Zondag heb ik het nog gehoord in de kerk. De mens zou het zonder God heel goed volhouden.
We regelen het allemaal zelf wel.
De vrede bewaken.
Het milieu bewaken.
We nemen maatregelen, stellen eisen, zetten legermachten in, kiezen een stevige leider....
We zijn slechts een stofje aan de weegschaal, een druppel aan de emmer.

Ik houd niet van stakingen en protesten. Het hoort bij je puberjaren, daarna is er toch de rede en het fatsoen?
Waarom is de actiegroep Farmers Defence Force opgericht? Omdat beroepsactievoerders (die zogenaamd het milieu willen beschermen maar niet eens weten waar ze over praten) urenlang boerenbedrijven kunnen blokkeren. Stallen binnengaan zonder hygienemaatregelen zodat bedrijven op slot moeten. En dat alles mogen doen zonder noemenswaardig optreden van de politie.
Dus zijn er nu boeren die een collegaboer willen helpen en bijstaan.

Zoals in Groningen kan niet, maar ik hoorde ook al dat het bewust heel negatief in het nieuws was gekomen.

Morgen kunnen we ons weer voorbereiden op vertraging. Nu willen ze het RIVM dwingen om met de testresultaten rondom stikstof naar buiten te komen. Het is natuurlijk ook heel vreemd dat er gezegd wordt dat de grootste vervuilers de boeren zijn maar dat de testresultaten niet openbaar mogen komen. Er wordt niets aangetoond.
Zelfs de kamerleden mogen niets zien, heel raar en vreemd, er is dus wat te verbergen.

De boeren moeten oppassen nu niet hun sympathie te verspelen maar hebben verder weinig te verliezen
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Boerenprotest

Bericht door crossmountain »

De directeur van RIVM zal zo met de boeren in gesprek gaan in De Bilt, om te reageren op het boerenprotest. "Wij willen alles netjes opzetten. Het is dan ook fijn als hij reageert", zegt een organisator van het boerenprotest. "We zullen niet de microfoon uit zijn handen trekken", wordt er beloofd.


Blijkbaar vonden ze de handeling van Bart Kemp richting Tjeerd de Groot toch achteraf niet zo netjes.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Boerenprotest

Bericht door Posthoorn »

Een andere kant van het verhaal:

https://www.groene.nl/artikel/boerenterreur

Tja.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boerenprotest

Bericht door DDD »

Ik kan mij best wat bij zijn standpunten voorstellen. Maar het protest en het omrijden van hekken vind ik nou toch echt niet heel ingrijpend. Het invallen in een provinciehuis wel. Maar dat zijn incidenten.

De opmerkingen over miljonair zijn, zijn erg suggestief. De betreffende boeren zijn niet representatief voor de sector.
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Boerenprotest

Bericht door ebenhaezer »

Volgens mij is dat de vriend van Marianne Thieme, tja
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Boerenprotest

Bericht door refo »

DDD schreef:Ik kan mij best wat bij zijn standpunten voorstellen. Maar het protest en het omrijden van hekken vind ik nou toch echt niet heel ingrijpend. Het invallen in een provinciehuis wel. Maar dat zijn incidenten.

De opmerkingen over miljonair zijn, zijn erg suggestief. De betreffende boeren zijn niet representatief voor de sector.
Jawel, de gemiddelde boer is miljonair, als je aantal hectaren maal 60.000 euro rekent. Maar net als de zgn overwaarde van je huis heb je daar niet zoveel aan. Hij wordt pas echt miljonair als er een projectontwikkelaar geld betaalt.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Boerenprotest

Bericht door Maanenschijn »

refo schreef:
DDD schreef:Ik kan mij best wat bij zijn standpunten voorstellen. Maar het protest en het omrijden van hekken vind ik nou toch echt niet heel ingrijpend. Het invallen in een provinciehuis wel. Maar dat zijn incidenten.

De opmerkingen over miljonair zijn, zijn erg suggestief. De betreffende boeren zijn niet representatief voor de sector.
Jawel, de gemiddelde boer is miljonair, als je aantal hectaren maal 60.000 euro rekent. Maar net als de zgn overwaarde van je huis heb je daar niet zoveel aan. Hij wordt pas echt miljonair als er een projectontwikkelaar geld betaalt.
Even om de getallen in perspectief te zetten: circa 40% van het landbouw areaal is pacht, dwz dat een ander eigenaar is, vaak grootgrondbezitters en institutionele beleggers. Deze grond is dus niet in bezit bij de boeren en behoort dus niet tot hun vermogen.

Als tweede: de waarde van de bezittingen minus de leningen/schulden bepalen het bezit. Een gemiddeld boerenbedrijf heeft forse schulden. Oplopend tot ruim meer dan de helft van de waarde van het bezit.

Als derde: boeren vragen aandacht voor de steeds veranderende regelgeving en voor hun inkomen. Van bezit kun je niet eten, zolang de opbrengst van de producten onvoldoende is. Grote aantallen en innovatieve/efficiënte bedrijven hebben een goed inkomen, het gemiddelde gezinsbedrijf heeft ternauwernood genoeg.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Boerenprotest

Bericht door Wet en Evangelie »

refo schreef:
DDD schreef:Ik kan mij best wat bij zijn standpunten voorstellen. Maar het protest en het omrijden van hekken vind ik nou toch echt niet heel ingrijpend. Het invallen in een provinciehuis wel. Maar dat zijn incidenten.

De opmerkingen over miljonair zijn, zijn erg suggestief. De betreffende boeren zijn niet representatief voor de sector.
Jawel, de gemiddelde boer is miljonair, als je aantal hectaren maal 60.000 euro rekent. Maar net als de zgn overwaarde van je huis heb je daar niet zoveel aan. Hij wordt pas echt miljonair als er een projectontwikkelaar geld betaalt.
En hoe hoog is de hypotheek van de gemiddelde boer?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Boerenprotest

Bericht door Terri »

refo schreef:
DDD schreef:Ik kan mij best wat bij zijn standpunten voorstellen. Maar het protest en het omrijden van hekken vind ik nou toch echt niet heel ingrijpend. Het invallen in een provinciehuis wel. Maar dat zijn incidenten.

De opmerkingen over miljonair zijn, zijn erg suggestief. De betreffende boeren zijn niet representatief voor de sector.
Jawel, de gemiddelde boer is miljonair, als je aantal hectaren maal 60.000 euro rekent. Maar net als de zgn overwaarde van je huis heb je daar niet zoveel aan. Hij wordt pas echt miljonair als er een projectontwikkelaar geld betaalt.
Precies, dit is nl exact het probleem bij een vriendin.
Hoe nu verder? Ze staan met de rug tegen de muur.
Zich altijd gehouden aan de regels, steeds mee gedeind bij alles wat veranderde en nu aan het eind van hun werkzame leven hebben ze een huis, grond met stallen, maar ( gechargeerd) geen boterham om te eten. Laat staan een goede 'ouderdomsvoorziening' .
Nu vind ik persoonlijk dat laatste wel lastig, want in de 'bloeitijd' kon het niet op en dachten velen; 'the sky is the limit'.
De balans tussen investeren en 'iets opzij zetten' is toen wel wat zoek geweest.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Boerenprotest

Bericht door refo »

Terri schreef:
refo schreef:
DDD schreef:Ik kan mij best wat bij zijn standpunten voorstellen. Maar het protest en het omrijden van hekken vind ik nou toch echt niet heel ingrijpend. Het invallen in een provinciehuis wel. Maar dat zijn incidenten.

De opmerkingen over miljonair zijn, zijn erg suggestief. De betreffende boeren zijn niet representatief voor de sector.
Jawel, de gemiddelde boer is miljonair, als je aantal hectaren maal 60.000 euro rekent. Maar net als de zgn overwaarde van je huis heb je daar niet zoveel aan. Hij wordt pas echt miljonair als er een projectontwikkelaar geld betaalt.
Precies, dit is nl exact het probleem bij een vriendin.
Hoe nu verder? Ze staan met de rug tegen de muur.
Zich altijd gehouden aan de regels, steeds mee gedeind bij alles wat veranderde en nu aan het eind van hun werkzame leven hebben ze een huis, grond met stallen, maar ( gechargeerd) geen boterham om te eten. Laat staan een goede 'ouderdomsvoorziening' .
Nu vind ik persoonlijk dat laatste wel lastig, want in de 'bloeitijd' kon het niet op en dachten velen; 'the sky is the limit'.
De balans tussen investeren en 'iets opzij zetten' is toen wel wat zoek geweest.
Advies: verkopen dan maar.
Dat stuit dan weer op het bezwaar dat de boerderij al eeuwen van de familie was.
Tja, als de keuze is tussen niets te eten hebben of wel, dan zou je het toch moeten weten.
Want wat gaat de 'familie' na jou ermee doen? Verkopen.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boerenprotest

Bericht door DDD »

refo schreef:
DDD schreef:Ik kan mij best wat bij zijn standpunten voorstellen. Maar het protest en het omrijden van hekken vind ik nou toch echt niet heel ingrijpend. Het invallen in een provinciehuis wel. Maar dat zijn incidenten.

De opmerkingen over miljonair zijn, zijn erg suggestief. De betreffende boeren zijn niet representatief voor de sector.
Jawel, de gemiddelde boer is miljonair, als je aantal hectaren maal 60.000 euro rekent. Maar net als de zgn overwaarde van je huis heb je daar niet zoveel aan. Hij wordt pas echt miljonair als er een projectontwikkelaar geld betaalt.
Ik had het over de top 15 stikstof-uitstoot. Maar verder helemaal eens met je opmerkingen. Het is dood geld.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Boerenprotest

Bericht door Adje »

Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Boerenprotest

Bericht door Adje »

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Boerenprotest

Bericht door Tiberius »

Inderdaad, beide postings.
Ik heb totaal geen begrip voor die boerenacties. Veel hardwerkende mensen staan uren in de file vanwege hun gedram.
Ik begrijp niet dat mensen die zich christenen noemen, hieraan meedoen.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Boerenprotest

Bericht door Mona Lisa »

Zeker, heb ik ook. Tegelijk heb ik voor boeren die op een nette manier protesteren niet minder respect. Het protest is een legitiem middel om in een democratie als de onze je standpunten uit te dragen. Mits op een beetje fatsoenlijke wijze, de eerste keer in Den Haag lijkt me daar een goed voorbeeld van. En dat er wat overlast in het verkeer ontstaat is nu eenmaal niet anders. Je kan moeilijk verwachten dat die boeren helemaal apathisch toezien hoe hun bedrijven kapot gemaakt worden.
Adje schreef:Dit gaat mij veel te ver...
https://www.ad.nl/politiek/voorman-boer ... ~a83f7cac/
Gaat ver inderdaad. Ik zou zo niet rond gaan rijden. Maar het is natuurlijk een vorm van met gelijke munt terugbetalen. Als het aan GroenLinks ligt worden de boerenbedrijven ten grave gedragen, hij ondergaat hier symbolisch hetzelfde. Maar het blijft wel smakeloos vind ik.
Plaats reactie