Boerenprotest

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boerenprotest

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:
Posthoorn schreef:Het spijt me, maar ik sta voluit achter de boeren.
Laten we bedenken dat we niet zonder boeren en wat dies meer zij kunnen!
Het gezag is door God gesteld en wie zich tegen het gezag verzet, die wederstaat de ordinantie Gods, zegt Paulus. Hoe schrikkelijk zijn dan de gevolgen.
Ik begrijp je punt (trouwens, als je een ander citeert, zet het dan tussen quotehaken, nu lijkt het alsof jij het zegt en aan het eind blijkt het ds. Catsburg te zijn).
Maar ter zake. Als een overheid extreem slechte besluiten neemt, kan een burgerprotest niet uitblijven. Is dat geen geoorloofd verzet? Dat mogen wij ons als christenen wel afvragen.
Ik zou het anders zeggen dan de dominee, maar ben het er wel mee eens. :)
Ik denk niet dat dit verzet ongeoorloofd is.
Maar het is ook niet zo dat er vanuit Den Haag aan "boeren pesten" wordt gedaan. Wij hebben in de persoon van Carola Schouten een uitstekende en betrokken minister. Maar zij is gebonden aan Europese regels. Dat zag je ook bij de vissers trouwens.
En mag dan alles wat kan?

Mijn zoon had trouwens een afspraak in Den Haag. Hij vertrok al vroeg en appte me net dat hij was aangekomen.
Maar vanmiddag moet hij nog uit Den Haag zien te komen. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Boerenprotest

Bericht door Wim Anker »

Posthoirn schreef:
Mara schreef:Het spijt me, maar ik sta voluit achter de boeren.
Laten we bedenken dat we niet zonder boeren en wat dies meer zij kunnen!
Het gezag is door God gesteld en wie zich tegen het gezag verzet, die wederstaat de ordinantie Gods, zegt Paulus. Hoe schrikkelijk zijn dan de gevolgen.
Het gezag staat protesteren toch gewoon toe? Dat is toch geen verzet tegen het gezag?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Boerenprotest

Bericht door refo »

In een democratie is het volk 'het gezag'.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Boerenprotest

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:Als een overheid extreem slechte besluiten neemt, kan een burgerprotest niet uitblijven. Is dat geen geoorloofd verzet? Dat mogen wij ons als christenen wel afvragen.
Los van de vraag of het verzet/protest geoorloofd is, waarom zijn het 'extreem slechte' besluiten? Extreem slecht misschien voor een individuele boer, maar is dat ook zo voor het geheel van de samenleving?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Boerenprotest

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:In een democratie is het volk 'het gezag'.
Nee hoor. We hebben een indirecte, en geen directe democratie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Boerenprotest

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:Als een overheid extreem slechte besluiten neemt, kan een burgerprotest niet uitblijven. Is dat geen geoorloofd verzet? Dat mogen wij ons als christenen wel afvragen.
Los van de vraag of het verzet/protest geoorloofd is, waarom zijn het 'extreem slechte' besluiten? Extreem slecht misschien voor een individuele boer, maar is dat ook zo voor het geheel van de samenleving?
Yep.

De boeren zijn een voorbeeld hoe met milieu om te gaan. Net als de (puls)vissers.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Boerenprotest

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef:
refo schreef:In een democratie is het volk 'het gezag'.
Nee hoor. We hebben een indirecte, en geen directe democratie.
Nou en? Daarmee blijft het volk 'het gezag'. We kunnen het dagelijks bestuur uitbesteden, maar dat wil niet zeggen dat dat bij domme dingen niet teruggefloten mag worden.
Overigens is het recht op staken en demonstreren gewoon in de regels opgenomen, dus is er van ongehoorzaamheid sowieso geen sprake.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Boerenprotest

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:
J.C. Philpot schreef:
refo schreef:In een democratie is het volk 'het gezag'.
Nee hoor. We hebben een indirecte, en geen directe democratie.
Nou en? Daarmee blijft het volk 'het gezag'. We kunnen het dagelijks bestuur uitbesteden, maar dat wil niet zeggen dat dat bij domme dingen niet teruggefloten mag worden.
Overigens is het recht op staken en demonstreren gewoon in de regels opgenomen, dus is er van ongehoorzaamheid sowieso geen sprake.
Dat recht op demonstreren betekend niet dat je alles zomaar mag doen tijdens het demonstreren.
Grondwet schreef:Het recht tot vergadering en betoging wordt erkend, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
De wet kan regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boerenprotest

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef: Dat recht op demonstreren betekend niet dat je alles zomaar mag doen.
Het merendeel van de boeren zal fatsoenlijk blijven, maar er zijn er altijd die dit aangrijpen om over juridische en fatsoenlijke grenzen heen te gaan.
Heel jammer, want daarmee verspelen ze een deel van de sympathie.
Citaat uit een artikel:
"Wat de boeren drijft is is angst, maar ook woede. "Angst voor het voortbestaan van het bedrijf en de kans om je gezin te eten te geven. En woede omdat het alweer de zoveelste keer is dat we een veeg uit de pan krijgen."

Beleid teveel op emotie gebaseerd
Mark somt een aantal oorzaken van de onvrede onder de boeren op. "Ja, we houden meer dieren, maar met veel minder uitstoot dan 30 jaar geleden. En we zijn al heel erg circulair. De mest van mijn varkens worden hier onder de perenbomen uitgereden, anders zou ik kunstmest moeten kopen. We hebben zonnepanelen liggen. En gas gebruiken we alleen privé."

Naar zijn wordt beleid te veel op emotie gebaseerd en veel te weinig op harde cijfers. Onderzoek naar stikstof zou onbetrouwbaar zijn. "We willen dat stikstof fatsoenlijk gemeten wordt en dat er daaruit beleid ontstaat, in plaats van uit emotie. Hetzelfde geldt voor gewasbeschermingsmiddelen. Wij willen dat er wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt."
EEN VANDAAG
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Boerenprotest

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Los van de vraag of het verzet/protest geoorloofd is, waarom zijn het 'extreem slechte' besluiten? Extreem slecht misschien voor een individuele boer, maar is dat ook zo voor het geheel van de samenleving?
Het rechtstreeks ingrijpen in de voedselvoorziening vind ik een 'extreem slecht' besluit. Ook al zorgen onze boeren niet 1 op 1 voor onze burgers, het gaat om het principe.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boerenprotest

Bericht door Mara »

Op Rijnmond.nl staat trouwens een poll

https://www.rijnmond.nl/nieuws/186734/P ... un-protest

Allemaal even stemmen dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boerenprotest

Bericht door eilander »

Mara schreef:Op Rijnmond.nl staat trouwens een poll

https://www.rijnmond.nl/nieuws/186734/P ... un-protest

Allemaal even stemmen dus.
Ik ben geen stadsmens, gelukkig.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boerenprotest

Bericht door -DIA- »

Boze boeren
Broze boeren
Boze wereld
Broze wereld

Als deze protestactie gezegend kan worden ben ik er voor,
Maar je voelt wel dat dit niet kan.

Dan kunnen er eerder een vloek verwachten dan een zegen.
Zouden die boeren eerst op de knieën zijn gegaan om te smeken om een zegen?

Boze boeren
Broze boeren
Boze wereld
Broze wereld

"En weest dankbaar..."
Kan dat zo?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Boerenprotest

Bericht door Zeeuw »

Posthoorn schreef:
Zeeuw schreef:
Posthoorn schreef:Het spijt me, maar ik sta voluit achter de boeren.
Laten we bedenken dat we niet zonder boeren en wat dies meer zij kunnen!
En? Dat rechtvaardigt gedrag waardoor hulpdiensten hun bestemming niet kunnen bereiken? Benieuwd wat je antwoord is, als er een bekende van je overlijd in een dergelijke situatie.
Nee en dat is ook niet wat ik zeg.
Dan zou je dus niet voluit achter de boeren moeten staan. Want daarmee suggereer je hun methoden goed te keuren.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Boerenprotest

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Ik denk dat je de weg beter geheel kan blokkeren, dan die langzaam-aan-acties houden.
Ik denk dat je het beide niet moet doen. Sympathie valt voor mij op deze manier helemaal weg. Op de A29 reed men vanmorgen nog een poosje gewoon rechts. Dat kan ik nog wel waarderen. Maar deze hele weg blokkeren, zodat niemand op de plaats van bestemming kan komen, inclusief ziekenhuizen etc., vind ik bijna misdadig.
Je kan er natuurlijk op wachten dat het uit de hand loopt. Wat dat betreft opereert de politie niet heel handig door allerlei verboden te communiceren, in plaats van de gang van zaken te begeleiden.
Ik heb achter een politiemotor gestaan, die keurig de boeren de weg op begeleidde. M.i. deed de politie wat ze kon daarmee.
Plaats reactie