Verwerpelijk antisemitisme op NPO1

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: 'Geldgierig Jodengespuis moet uitgeroeid worden'

Bericht door Geytenbeekje »

samanthi schreef:
Herman schreef:
ejvl schreef:Voor de duidelijkheid de kanttekening:

steelt gij?
Dat is, strekt gij het goed van een ander door behendige wegen en kwade trekken tot u? gelijk de Joden hiervan altijd zeer berucht zijn geweest en nog zijn.
De kanttekening geeft ook deze toevoeging (met onderstreping van mij):

Matth. 23:14 Wee u, gij schriftgeleerden en farizeeën, gij geveinsden; want gij eet de huizen der weduwen op, en dat onder den schijn van lang te bidden; daarom zult gij te zwaarder oordeel ontvangen.
Deze tekst zijn gericht op de huisjesmelkers van die tijd, de kanttekeningen echter gaan over Joden in het algemeen.
Het had er niet mogen staan.
Voor mij sstaat duidelijk dat gij bedoeld is als Gij schriftgeleerden
Of staat het in de kanttekeningen : Gij als joden ?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: 'Geldgierig Jodengespuis moet uitgeroeid worden'

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:
Herman schreef:
ejvl schreef:Voor de duidelijkheid de kanttekening:

steelt gij?
Dat is, strekt gij het goed van een ander door behendige wegen en kwade trekken tot u? gelijk de Joden hiervan altijd zeer berucht zijn geweest en nog zijn.
De kanttekening geeft ook deze toevoeging (met onderstreping van mij):

Matth. 23:14 Wee u, gij schriftgeleerden en farizeeën, gij geveinsden; want gij eet de huizen der weduwen op, en dat onder den schijn van lang te bidden; daarom zult gij te zwaarder oordeel ontvangen.
Deze tekst zijn gericht op de huisjesmelkers van die tijd, de kanttekeningen echter gaan over Joden in het algemeen.
Het had er niet mogen staan.
Voor mij sstaat duidelijk dat gij bedoeld is als Gij schriftgeleerden
Of staat het in de kanttekeningen : Gij als joden ?
steelt gij?
Dat is, strekt gij het goed van een ander door behendige wegen en kwade trekken tot u? gelijk de Joden hiervan altijd zeer berucht zijn geweest en nog zijn.

Om dit te onderstrepen staat de tekst over de Farizeeën er bij gezet, dat is toch tegen een anderen gericht, niet de Joden in zijn geheel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: 'Geldgierig Jodengespuis moet uitgeroeid worden'

Bericht door huisman »

Kan de topictitel niet veranderd worden. Vind het een aanstootgevende titel die niet op het RF past. Wij hoeven de verwerpelijke antisemitische uitlatingen toch niet als onderwerptitel gebruiken om ze te kunnen bespreken?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: verwerpelijk antisemitisme

Bericht door Herman »

huisman schreef:Kan de topictitel niet veranderd worden?
Dat kan je ook in de onderwerpregel wijzigen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: verwerpelijk antisemitisme

Bericht door huisman »

Herman schreef:
huisman schreef:Kan de topictitel niet veranderd worden?
Dat kan je ook in de onderwerpregel wijzigen.
Mooi, nu de titel van het onderwerp nog. Dat kan alleen de topic starter doen en ook de moderators denk ik.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: 'Geldgierig Jodengespuis moet uitgeroeid worden'

Bericht door Terri »

huisman schreef:Kan de topictitel niet veranderd worden. Vind het een aanstootgevende titel die niet op het RF past. Wij hoeven de verwerpelijke antisemitische uitlatingen toch niet als onderwerptitel gebruiken om ze te kunnen bespreken?
Zo met je eens!!
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Verwerpelijk antisemitisme op NPO1

Bericht door Valcke »

Hierbij een link naar de bekende preek van Thomas Boston over de verwachte bekering van Israël.

http://www.theologienet.nl/documenten/b ... israel.pdf

Het gaat natuurlijk hierin niet over het onderwerp 'antisemitisme' (dus het is wat off-topic), maar het lijkt mij goed om ook een andere kant te belichten. Een verwachting die overigens ook in de kanttekeningen bij (vooral) het Nieuwe Testament dikwijls doorklinkt, niet alleen in Romeinen 11, maar ook in diverse andere plaatsen.
Plaats reactie