De maanlanding

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: De maanlanding

Bericht door Delftenaar »

Maar waarom zou iemand iets als de maanlanding in scene willen zetten?

Dan kunnen we nu als refoforum toch net zo goed een marslanding gaan ensceneren?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De maanlanding

Bericht door DDD »

Het zou PR kunnen zijn. Maar ik heb geen idee. Het interesseert me ook niet bijzonder. Je kunt niet alles weten. Maar er zijn zonder meer media-misleidingen, ook in de westerse wereld.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: De maanlanding

Bericht door J.C. Philpot »

Delftenaar schreef:Maar waarom zou iemand iets als de maanlanding in scene willen zetten?
Het was de koude oorlog. Een motief zou kunnen zijn dat de US en de USSR elkaar wilden aftroeven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De maanlanding

Bericht door Ambtenaar »

Natuurlijk zijn ze wel op de maan geweest.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De maanlanding

Bericht door parsifal »

Ware het niet, dat met alle satellieten en marsmissies en dergelijke, het allemaal zo mogelijk lijkt om naar de maan te gaan. Waarom het niet gewoon doen dan?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De maanlanding

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:Natuurlijk zijn ze wel op de maan geweest.
Wat is daar zo natuurlijk aan?

Los daarvan valt het mij op dat de meeste technologische ontwikkelingen veel sneller voor een breed publiek beschikbaar komen. Er zijn nu nog steeds geen commerciële reizen naar de maan.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De maanlanding

Bericht door parsifal »

DDD schreef:
Ambtenaar schreef:Natuurlijk zijn ze wel op de maan geweest.
Wat is daar zo natuurlijk aan?

Los daarvan valt het mij op dat de meeste technologische ontwikkelingen veel sneller voor een breed publiek beschikbaar komen. Er zijn nu nog steeds geen commerciële reizen naar de maan.
Het is wel duur natuurlijk. Iets de ruimte insturen wat ook nog ergens heel moet landen, blijkt te kunnen (marsrover) maar het is vrij kostbaar om het veelvuldig te doen. Misschien komt het ooit nog: reisje naar de maan voor 10M euro
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: De maanlanding

Bericht door Boertje »

Destijds is men als gevolg van prestige naar de maan geweest. Het westen, lees de VS, wilde laten zien dat het westerse systeem zoveel beter was. Later is men gestopt met de maanmissies omdat het steeds duurder werd. Men richtte zich meer op de profijtelijke missies met de Discovery en onbemande vluchten. Inmiddels gaan er bij de NASA geluiden op om weer naar de maan te gaan. Wellicht als men hiertoe eerder besloten had dat we diverse uitvindingen rijker zouden zijn. Want technologische vernieuwingen gaan er ongetwijfeld van komen. Eigenlijk zien we dat ook met defensie. Ook daar sijpelen ontdekkingen naar verloop van tijd naar de burgermaatschappij door.

Of het hoogmoed is van de mens. Dat zeker. Aan de andere kant leer je juist door ruimtevaart hoe oneindig groot de schepping wel niet is. Dat maakt je toch wel heel nederig.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De maanlanding

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:
Ambtenaar schreef:Natuurlijk zijn ze wel op de maan geweest.
Wat is daar zo natuurlijk aan?

Los daarvan valt het mij op dat de meeste technologische ontwikkelingen veel sneller voor een breed publiek beschikbaar komen. Er zijn nu nog steeds geen commerciële reizen naar de maan.
De vraag die ik altijd heb: waarom moet het zolang duren om weer een maanlanding te doen?
Terwijl verschillende landen aangeven zo graag weer naar de maan te willen.
Als alle draaiboeken klaarliggen moet het toch snel te organiseren zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De maanlanding

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:Ware het niet, dat met alle satellieten en marsmissies en dergelijke, het allemaal zo mogelijk lijkt om naar de maan te gaan. Waarom het niet gewoon doen dan?
Omdat het nogal duur is. Ik zag van de week in een documentaire over het Apollo programma dat het budget van de NASA in de jaren '60 hoger was dan dat het nu is.

https://en.wikipedia.org/wiki/Budget_of_NASA
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De maanlanding

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Wat is daar zo natuurlijk aan?
Omdat er heel veel bewijsmateriaal voor is.
Los daarvan valt het mij op dat de meeste technologische ontwikkelingen veel sneller voor een breed publiek beschikbaar komen. Er zijn nu nog steeds geen commerciële reizen naar de maan.
Wie heeft er een paar miljard voor over om naar de maan te gaan?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De maanlanding

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef: De vraag die ik altijd heb: waarom moet het zolang duren om weer een maanlanding te doen?
Terwijl verschillende landen aangeven zo graag weer naar de maan te willen.
Als alle draaiboeken klaarliggen moet het toch snel te organiseren zijn.
President Nixon zei bij beëindiging van het Apollo programma dat het waarschijnlijk de laatste keer was in de 20ste eeuw dat mensen op de maan zijn geweest. En hij heeft gelijk gekregen. NASA heeft zelfs de missies 18, 19 en 20 gecancelled vanwege bezuinigingen en om Skylab te lanceren.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De maanlanding

Bericht door Bezorgd »

En wat me ook verbaasd: De afstand tussen de maan en de aarde is 384.400 km
Uiteraard veel ophef en aandacht dat men daar dan zou zijn geweest.

Nu is er het ISS en dat ligt op een afstand van een luttele 400 km ( Gelijk aan Amsterdam Luxemburg, dus stelt niets voor) en daar is zoveel aandacht voor alsof het iets heel bijzonders zou zijn.

Ik vind dat zo apart. Vergeleken bij een maanlanding zou de ISS toch kinderspeelgoed moeten zijn.
Het is als een wereldreis vergelijken met kamperen op de Veluwe.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De maanlanding

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Wat is daar zo natuurlijk aan?
Omdat er heel veel bewijsmateriaal voor is.
Los daarvan valt het mij op dat de meeste technologische ontwikkelingen veel sneller voor een breed publiek beschikbaar komen. Er zijn nu nog steeds geen commerciële reizen naar de maan.
Wie heeft er een paar miljard voor over om naar de maan te gaan?
Ik beweer niet dat niemand op de maan geweest is. Maar ik vind wel dat je toelichting ietwat naïef is. Iets meer kritisch denken over overheid en media zou toch wel goed zijn, mijns inziens.
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: De maanlanding

Bericht door ejvl »

Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef: De vraag die ik altijd heb: waarom moet het zolang duren om weer een maanlanding te doen?
Terwijl verschillende landen aangeven zo graag weer naar de maan te willen.
Als alle draaiboeken klaarliggen moet het toch snel te organiseren zijn.
President Nixon zei bij beëindiging van het Apollo programma dat het waarschijnlijk de laatste keer was in de 20ste eeuw dat mensen op de maan zijn geweest. En hij heeft gelijk gekregen. NASA heeft zelfs de missies 18, 19 en 20 gecancelled vanwege bezuinigingen en om Skylab te lanceren.
Daarnaast worden in deze tijd de risico's zorgvuldig afgewogen. Destijds een stuk minder. Dat de maanlanding gelukt is mag een wonder (niet het goede woord) heten, de risico's zijn enorm, er zijn ook doden gevallen en een Apollo die ternauwernood terug naar de aarde kon. Tegenwoordig is men niet bereid deze risico's te nemen.
Zoals ook eerder gezegd, ik meen dat de Nasa vroeger 4% begroting had, tegenwoordig iets van 0.5%, exact weet ik het niet, kan een paar tienden schelen maar het verschil in begroting is enorm.
Daarnaast kan het zo 2 presidentstermijnen duren voor zoiets gereed is en bij elke wissel is er ander beleid aangaande Nasa wat zeker niet meehelpt.
Financiën, risico's en politie onwil zijn de grootste redenen waarom er niet nog een maanlanding is geweest. En de prestige is niet meer zo belangrijk als destijds de wedloop in ruimtevaart.
Plaats reactie