De maanlanding

Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: De maanlanding

Bericht door Roos2018 »

liz boer schreef:Maansverduistering nu
Jammer, hier scheen de zon nog steeds ( - 9 uur vroeger dan in Nederland)
Ik denk daarom dat de zonsverduistering alleen in Europa te zien was.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De maanlanding

Bericht door refo »

Dia, de mens heeft zich niet trots tussen de sterren genesteld. De afstand tot de maan en die tot de dichtstbijzijnde echte ster verhouden zich ongeveer als 1 op 100 miljoen. Misschien hier of daar een nul teveel of te weinig.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De maanlanding

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef:Dia, de mens heeft zich niet trots tussen de sterren genesteld. De afstand tot de maan en die tot de dichtstbijzijnde echte ster verhouden zich ongeveer als 1 op 100 miljoen. Misschien hier of daar een nul teveel of te weinig.
De dichtstbijzijnde ster staat op 150 miljoen kilometer, de maan op 400.000 kilometer.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De maanlanding

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
refo schreef:Dia, de mens heeft zich niet trots tussen de sterren genesteld. De afstand tot de maan en die tot de dichtstbijzijnde echte ster verhouden zich ongeveer als 1 op 100 miljoen. Misschien hier of daar een nul teveel of te weinig.
De dichtstbijzijnde ster staat op 150 miljoen kilometer, de maan op 400.000 kilometer.
Als je de zon niet meetelt, is de dichtstbijzijnde ster nog 300.000 keer verder.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De maanlanding

Bericht door eilander »

'Nestelen tussen de sterren' is ontleend aan het vierde vers van Obadja: "Al verhieft gij u gelijk de arend, en al stelde gij uw nest tussen de sterren, zo zal Ik u vandaar nederstoten, spreekt de HEERE."
Het is uiteraard niet letterlijk op te vatten. Het gaat daar echter wel over de hoogmoed van de mens. Ik vind het niet heel ver gezocht om daar toch een link met ruimtevaart te leggen.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De maanlanding

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:'Nestelen tussen de sterren' is ontleend aan het vierde vers van Obadja: "Al verhieft gij u gelijk de arend, en al stelde gij uw nest tussen de sterren, zo zal Ik u vandaar nederstoten, spreekt de HEERE."
Het is uiteraard niet letterlijk op te vatten. Het gaat daar echter wel over de hoogmoed van de mens. Ik vind het niet heel ver gezocht om daar toch een link met ruimtevaart te leggen.
Ik bedoel het ook niet letterlijk, maar al zouden we ons tussen de sterren verheffen, daar is God ook, en zou Hij ons daar dan niet nederstoten? Wij verheffen ons in onze wetenschap als vijanden van God.
Hoe onmetelijk groot en majestueus het heelal is (zie opmerking hier boven ergens) is door geen mens te bevatten. Het zou op zich al oorzaak moeten zijn tot ootmoed, aanbidding, van die Majesteit Die dit alles gemaakt heeft. Hij heeft de mens de aarde gegeven om daarop te wonen. Dat wij daaraan niet genoeg hebben is onze trotsheid en grootsheid in het niet erkennen van God.
Kan iemand zich voorstellen dat geld verspillende grootse projecten als maanreizen in Gods gunst zijn? Nee, ze zijn eerder tot meerdere glorie van de mens!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De maanlanding

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
eilander schreef:'Nestelen tussen de sterren' is ontleend aan het vierde vers van Obadja: "Al verhieft gij u gelijk de arend, en al stelde gij uw nest tussen de sterren, zo zal Ik u vandaar nederstoten, spreekt de HEERE."
Het is uiteraard niet letterlijk op te vatten. Het gaat daar echter wel over de hoogmoed van de mens. Ik vind het niet heel ver gezocht om daar toch een link met ruimtevaart te leggen.
Ik bedoel het ook niet letterlijk, maar al zouden we ons tussen de sterren verheffen, daar is God ook, en zou Hij ons daar dan niet nederstoten? Wij verheffen ons in onze wetenschap als vijanden van God.
Hoe onmetelijk groot en majestueus het heelal is (zie opmerking hier boven ergens) is door geen mens te bevatten. Het zou op zich al oorzaak moeten zijn tot ootmoed, aanbidding, van die Majesteit Die dit alles gemaakt heeft. Hij heeft de mens de aarde gegeven om daarop te wonen. Dat wij daaraan niet genoeg hebben is onze trotsheid en grootsheid in het niet erkennen van God.
Kan iemand zich voorstellen dat geld verspillende grootse projecten als maanreizen in Gods gunst zijn? Nee, ze zijn eerder tot meerdere glorie van de mens!

Ik ben ook geneigd om dit zo te zien.
Tegelijkertijd, is dit niet de manier van denken en beoordelen die ook gebezigd werd met de eerste stoomtrein, auto en vliegtuig?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De maanlanding

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:'Nestelen tussen de sterren' is ontleend aan het vierde vers van Obadja: "Al verhieft gij u gelijk de arend, en al stelde gij uw nest tussen de sterren, zo zal Ik u vandaar nederstoten, spreekt de HEERE."
Het is uiteraard niet letterlijk op te vatten. Het gaat daar echter wel over de hoogmoed van de mens. Ik vind het niet heel ver gezocht om daar toch een link met ruimtevaart te leggen.
Ik bedoel het ook niet letterlijk, maar al zouden we ons tussen de sterren verheffen, daar is God ook, en zou Hij ons daar dan niet nederstoten? Wij verheffen ons in onze wetenschap als vijanden van God.
Hoe onmetelijk groot en majestueus het heelal is (zie opmerking hier boven ergens) is door geen mens te bevatten. Het zou op zich al oorzaak moeten zijn tot ootmoed, aanbidding, van die Majesteit Die dit alles gemaakt heeft. Hij heeft de mens de aarde gegeven om daarop te wonen. Dat wij daaraan niet genoeg hebben is onze trotsheid en grootsheid in het niet erkennen van God.
Kan iemand zich voorstellen dat geld verspillende grootse projecten als maanreizen in Gods gunst zijn? Nee, ze zijn eerder tot meerdere glorie van de mens!

Ik ben ook geneigd om dit zo te zien.
Tegelijkertijd, is dit niet de manier van denken en beoordelen die ook gebezigd werd met de eerste stoomtrein, auto en vliegtuig?
Uitvindingen gaan door. Eerst waren er pijl-en-bogen, daarna geavanceerder schiettuig, daarna de bom, die resulteerde in de atoombom, enz. Zo staat de menselijke wetenschap niet stil. Alles gaat door. We kunnen vergelijken. We kunnen ons ook afvragen waartoe onze uitvindingen en vooruitgang dient. Ik meen, dat niet altijd alles ten goede is voor de mensheid. Veel wel, denk aan medicijnen die onder Gods zegen tot genezing van ziekten aangewend kunnen worden. Maar welk doel heeft de atoombom? En welk doel een reis naar de maan? Is het nuttig voor de mensheid? Of zou het wellicht ook tot een oordeel kunnen zijn. Ik denk dat we dit maar moeten bedenken. Anders krijgen we de naïeve discussie of de boekdrukkunst te vergelijken is met moderne media, etc.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De maanlanding

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Kan iemand zich voorstellen dat geld verspillende grootse projecten als maanreizen in Gods gunst zijn? Nee, ze zijn eerder tot meerdere glorie van de mens!
Ik kan mij dat wel voorstellen. Zoals je zelf elders aangeeft is de exploratie van de ruimte een reden om diep ontzag te krijgen voor de schepping.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De maanlanding

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Kan iemand zich voorstellen dat geld verspillende grootse projecten als maanreizen in Gods gunst zijn? Nee, ze zijn eerder tot meerdere glorie van de mens!
Ik kan mij dat wel voorstellen. Zoals je zelf elders aangeeft is de exploratie van de ruimte een reden om diep ontzag te krijgen voor de schepping.
Dat kan ook, en toch denk ik dan wel dat het zich eens tegen de mensheid zal keren.
Ik kan er niets aan doen, dat gevoel heb ik er wel bij.
Net als de ontwikkeling van steeds geavanceerder vernietiging-middelen, zou het zich wel eens tegen ons kunnen keren. Zo ook bij de moderne media: Is de computer een stap in de vooruitgang? Ik meen op veel gebieden wel, maar anderzijds is het ook een middel dat zich tegen de mensheid keert.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De maanlanding

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Dat kan ook, en toch denk ik dan wel dat het zich eens tegen de mensheid zal keren.
Ik kan er niets aan doen, dat gevoel heb ik er wel bij.
Net als de ontwikkeling van steeds geavanceerder vernietiging-middelen, zou het zich wel eens tegen ons kunnen keren. Zo ook bij de moderne media: Is de computer een stap in de vooruitgang? Ik meen op veel gebieden wel, maar anderzijds is het ook een middel dat zich tegen de mensheid keert.
Dus je hebt in de jaren ‘80 ook meegelopen in de demonstraties tegen plaatsing van kruisraketten in Nederland?

Ik heb een algemeen positieve houding ten aan zien van alle technologische vooruitgang. Soms vergt het gebruik ervan bezinning, en die komt soms te laat. Zie de discussie van onlangs over smartphones.

Dat komt mede omdat leidende figuren geen of onvoldoende zicht hebben op ontwikkelingen en vaak zich afzetten ertegen ondanks het gebrek aan voldoende valide argumenten.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De maanlanding

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Dat kan ook, en toch denk ik dan wel dat het zich eens tegen de mensheid zal keren.
Ik kan er niets aan doen, dat gevoel heb ik er wel bij.
Net als de ontwikkeling van steeds geavanceerder vernietiging-middelen, zou het zich wel eens tegen ons kunnen keren. Zo ook bij de moderne media: Is de computer een stap in de vooruitgang? Ik meen op veel gebieden wel, maar anderzijds is het ook een middel dat zich tegen de mensheid keert.
Dus je hebt in de jaren ‘80 ook meegelopen in de demonstraties tegen plaatsing van kruisraketten in Nederland?

Ik heb een algemeen positieve houding ten aan zien van alle technologische vooruitgang. Soms vergt het gebruik ervan bezinning, en die komt soms te laat. Zie de discussie van onlangs over smartphones.

Dat komt mede omdat leidende figuren geen of onvoldoende zicht hebben op ontwikkelingen en vaak zich afzetten ertegen ondanks het gebrek aan voldoende valide argumenten.
De ontwikkeling gaat steeds verder. De mens zal zo ooit alle problemen te boven komen. Wat hem in de positieve grootse ontwikkeling in de weg staat of hindert wordt opgeruimd, en dan blijft er een gelukkige mensheid over op een wereld waar de ziekte uit is geroeid, waar plagen van insecten geen kans meer krijgen, waar alle mensen die de vooruitgang tegen trachten te houden uitgeroeid zijn? Of heb ik nu een verkeerd mensbeeld? :quoi Misschien moet de wereld wel meer vertrumpen of verbouwd... eh, verbaudetten?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: De maanlanding

Bericht door Bonny »

Er gaan ook theorieën rond waarin gesteld wordt dat de maanlanding nooit plaatsgevonden heeft. Het hele gebeuren zou in een studio zijn opgenomen. Wie neemt hier die gedachte serieus?
Laatst gewijzigd door Bonny op 17 jul 2019, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
The Groom's still waiting at the altar
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De maanlanding

Bericht door Mara »

Bonny schreef:Er gaan ook theorieën rond waarin gesteld wordt dat de maanlanding nooit plaatsgevonden heeft. Het hele gebeuren zou in een studio zijn opgenomen. Wie neemt gedachte serieus?
Tja, de twin towers zijn ook niet verwoest door terroristen. Komt uit dezelfde hoek van complotdenkers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De maanlanding

Bericht door DDD »

Bonny schreef:Er gaan ook theorieën rond waarin gesteld wordt dat de maanlanding nooit plaatsgevonden heeft. Het hele gebeuren zou in een studio zijn opgenomen. Wie neemt hier die gedachte serieus?
Ik zou er in ieder geval mijn hand niet voor in het vuur willen steken. Want complotdenkers hebben op bepaalde punten gewoon gelijk gekregen. En ik ken ook zeer geleerde heren die complottheorieën deels plausibel vinden. Dan heb ik het over in technische vakken gepromoveerde mensen.

De invasie in Irak is een duidelijk voorbeeld. Ik sluit niet uit dat burgers soms inderdaad in de maling worden genomen, en niet alleen in Rusland, maar ook in het Westen. Maar als er reguliere vliegdiensten naar de maan komen, dan zullen die heus wel echt zijn.
Plaats reactie