De maanlanding

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De maanlanding

Bericht door Mara »

Tien jaar geleden was er een topic over de maanlanding
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... ng#p371853

en er is weer volop aandacht voor.
Veel forummers van toen zijn niet meer aktief, dus misschien een nieuwe discussie wel leuk?

Wie kan het zich nog herinneren? Wie gelooft niet dat het waar is?
De beroemdste uitspraak hierover was wel van een Elstenaar
En dâ geleufde gij’ van Dirk van Noort werd een gevleugelde uitspraak. Maar de oorsponkelijke scène houdt daar niet mee op. Want zegt Dirk: „Mensen op de maan is nie meugelijk. Net zomin als jij hier over het water van de Rijn kunt lopen.

Dirk was zo’n dertig jaar geleden misschien een stevig kwartiertje op tv, maar toch maakte dat kwartiertje ongekend veel indruk in een tijd dat Nederland het met twee televisienetten moest doen en dus massaal keek. Hij stond garant voor meer krasse uitspraken in het legendarische televisieprogramma Showroom.

Zelf keek hij geen televisie, dat was in strijd met zijn christelijke geloof.

Heeft de ruimtevaart ons alleen maar goede dingen gebracht, of ook slechte?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: De maanlanding

Bericht door alexv »

Ik heb Dirk heel goed gekend. Wat hij daar zei was nog maar een klein deel van al zn " wijsheid".
Altijd sterke verhalen niemand geloofde er in maar wel leuk.
Hij had ooit een Jeep uit WW2 opgegraven en geloof het of niet maar de lichten brandde nog.
Of fietsend vanuit Amerongen net voor een bui regen. Alleen zn achterlicht was nat geworden.

https://www.funda.nl/koop/elst-ut/huis- ... -opslag-2/
Het huis waar hij ooit woonde staat te koop.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: De maanlanding

Bericht door Ouddorp »

Zo zeg, dat is een mooi plekje! Met een aardige vraagprijs ook!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8946
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De maanlanding

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb ooit nog weleens een fotoboek over hem "gelezen". Volgens mij van Brand Overeem, maar dat weet ik niet zeker. Geweldig, die nostalgie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De maanlanding

Bericht door eilander »

Mara schreef:Heeft de ruimtevaart ons alleen maar goede dingen gebracht, of ook slechte?
Heeft de ruimtevaart ons goede dingen gebracht dan?
Online
Bertiel
Berichten: 4597
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De maanlanding

Bericht door Bertiel »

eilander schreef:
Mara schreef:Heeft de ruimtevaart ons alleen maar goede dingen gebracht, of ook slechte?
Heeft de ruimtevaart ons goede dingen gebracht dan?
Gps
Buienradar

Ja hoor
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De maanlanding

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Tien jaar geleden was er een topic over de maanlanding
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... ng#p371853

en er is weer volop aandacht voor.
Veel forummers van toen zijn niet meer aktief, dus misschien een nieuwe discussie wel leuk?

Wie kan het zich nog herinneren? Wie gelooft niet dat het waar is?
De beroemdste uitspraak hierover was wel van een Elstenaar
En dâ geleufde gij’ van Dirk van Noort werd een gevleugelde uitspraak. Maar de oorsponkelijke scène houdt daar niet mee op. Want zegt Dirk: „Mensen op de maan is nie meugelijk. Net zomin als jij hier over het water van de Rijn kunt lopen.

Dirk was zo’n dertig jaar geleden misschien een stevig kwartiertje op tv, maar toch maakte dat kwartiertje ongekend veel indruk in een tijd dat Nederland het met twee televisienetten moest doen en dus massaal keek. Hij stond garant voor meer krasse uitspraken in het legendarische televisieprogramma Showroom.

Zelf keek hij geen televisie, dat was in strijd met zijn christelijke geloof.

Heeft de ruimtevaart ons alleen maar goede dingen gebracht, of ook slechte?
Er staat volgens mij een interview met genoemde man op YouTube. Hij gelooft niet dat de mens op de maan is geweest. Of hij het meent? Als ik hem in de 'ondeugend kijkende' ogen zie heb ik daar mijn twijfels bij.

Het was de avond voor de mens op de maan zou landen. Wij hadden die avond bezoek (misschien mag het gezegd worden, de oude heer K. was er, een oom van ds. K. die hier heeft gestaan en hier nog woont).
Dhr. K. was een respectabel wijs man. Een man die eerbied en gezag afdwong. Ook een man met een teer leven. We hadden het er die avond over. Dhr. K. was die avond ernstig. Hij vertelde met diepe ernst wat hij vreesde: een mens, een vervloekt schepsel zou een hemellichaam betreden waarop de zonde niet was begaan. Hij sprak met zulk een ernst dat wij (we waren tieners toen) niet naar de radio durfden te luisteren vanwege hetgeen we gehoord hadden. Er waren toen meer mensen, kinderen Gods met een nabij leven. Die dwongen zoveel respect af. Ik geloof dat veel van dit respect weg is. Velen van de oude christenen die zo'n teer leven mochten hebben heb ik ons zien ontvallen. Ook aan K. zal bewaar ik herinneringen die me altijd bij zullen blijven. De ernst, het gewicht van de eeuwigheid, en zijn voorzichtige levenswandel. Als men me zou vragen: weet je één zonde van K. te noemen? Dan kon ik wel zeggen dat die man zonder zonden was. Natuurlijk was dat niet zo, maar in de waarneming wel.
Tot zover aangaande mijn herinnering aan de maanlanding.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: De maanlanding

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef: Er staat volgens mij een interview met genoemde man op YouTube. Hij gelooft niet dat de mens op de maan is geweest. Of hij het meent? Als ik hem in de 'ondeugend kijkende' ogen zie heb ik daar mijn twijfels bij.

Het was de avond voor de mens op de maan zou landen. Wij hadden die avond bezoek (misschien mag het gezegd worden, de oude heer K. was er, een oom van ds. K. die hier heeft gestaan en hier nog woont).
Dhr. K. was een respectabel wijs man. Een man die eerbied en gezag afdwong. Ook een man met een teer leven. We hadden het er die avond over. Dhr. K. was die avond ernstig. Hij vertelde met diepe ernst wat hij vreesde: een mens, een vervloekt schepsel zou een hemellichaam betreden waarop de zonde niet was begaan. Hij sprak met zulk een ernst dat wij (we waren tieners toen) niet naar de radio durfden te luisteren vanwege hetgeen we gehoord hadden. Er waren toen meer mensen, kinderen Gods met een nabij leven. Die dwongen zoveel respect af. Ik geloof dat veel van dit respect weg is. Velen van de oude christenen die zo'n teer leven mochten hebben heb ik ons zien ontvallen. Ook aan K. zal bewaar ik herinneringen die me altijd bij zullen blijven. De ernst, het gewicht van de eeuwigheid, en zijn voorzichtige levenswandel. Als men me zou vragen: weet je één zonde van K. te noemen? Dan kon ik wel zeggen dat die man zonder zonden was. Natuurlijk was dat niet zo, maar in de waarneming wel.
Tot zover aangaande mijn herinnering aan de maanlanding.
Ik zou dat eerder een probleem hebben gevonden als er leven op de maan was.
Maar wellicht zou de Heere het dan niet toegestaan hebben dat de mens op de maan zou landen.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De maanlanding

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: Er staat volgens mij een interview met genoemde man op YouTube. Hij gelooft niet dat de mens op de maan is geweest. Of hij het meent? Als ik hem in de 'ondeugend kijkende' ogen zie heb ik daar mijn twijfels bij.

Het was de avond voor de mens op de maan zou landen. Wij hadden die avond bezoek (misschien mag het gezegd worden, de oude heer K. was er, een oom van ds. K. die hier heeft gestaan en hier nog woont).
Dhr. K. was een respectabel wijs man. Een man die eerbied en gezag afdwong. Ook een man met een teer leven. We hadden het er die avond over. Dhr. K. was die avond ernstig. Hij vertelde met diepe ernst wat hij vreesde: een mens, een vervloekt schepsel zou een hemellichaam betreden waarop de zonde niet was begaan. Hij sprak met zulk een ernst dat wij (we waren tieners toen) niet naar de radio durfden te luisteren vanwege hetgeen we gehoord hadden. Er waren toen meer mensen, kinderen Gods met een nabij leven. Die dwongen zoveel respect af. Ik geloof dat veel van dit respect weg is. Velen van de oude christenen die zo'n teer leven mochten hebben heb ik ons zien ontvallen. Ook aan K. zal bewaar ik herinneringen die me altijd bij zullen blijven. De ernst, het gewicht van de eeuwigheid, en zijn voorzichtige levenswandel. Als men me zou vragen: weet je één zonde van K. te noemen? Dan kon ik wel zeggen dat die man zonder zonden was. Natuurlijk was dat niet zo, maar in de waarneming wel.
Tot zover aangaande mijn herinnering aan de maanlanding.
Ik zou dat eerder een probleem hebben gevonden als er leven op de maan was.
Maar wellicht zou de Heere het dan niet toegestaan hebben dat de mens op de maan zou landen.
Maar beseft u dat de mens een zonde is? Dat de mens zich trots als tussen de sterren nestelt? Dat de mens groot wil zijn en God niet erkent? Denk aan de torenbouw van Babel. Ons menselijk Babel is een door vijandschap opgericht koninkrijk dat strijdt met de Gods des Hemels. Beseffen wat de zonde is? En dat de AARDE om der zonden wil vervloekt is?
God zal eens onze torens omver werpen. Ons als tussen de sterren vandaan halen. De Twin Towers zijn neergehaald! Was er een buigen? Zagen we het oordeel? Nee. We zullen ze weer opbouwen, groter en machtiger dan ooit!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: De maanlanding

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
Roos2018 schreef: Ik zou dat eerder een probleem hebben gevonden als er leven op de maan was.
Maar wellicht zou de Heere het dan niet toegestaan hebben dat de mens op de maan zou landen.
Maar beseft u dat de mens een zonde is? Dat de mens zich trots als tussen de sterren nestelt? Dat de mens groot wil zijn en God niet erkent? Denk aan de torenbouw van Babel. Ons menselijk Babel is een door vijandschap opgericht koninkrijk dat strijdt met de Gods des Hemels. Beseffen wat de zonde is? En dat de AARDE om der zonden wil vervloekt is?
God zal eens onze torens omver werpen. Ons als tussen de sterren vandaan halen. De Twin Towers zijn neergehaald! Was er een buigen? Zagen we het oordeel? Nee. We zullen ze weer opbouwen, groter en machtiger dan ooit!
Precies!
Een mens hoeft de zwaartekracht niet te tarten om zich niet zondig te voelen.
Sterker nog, dat heeft daar helemaal niets mee te maken:
een mens is niet minder zondig terwijl hij met 2 voeten op aardse grond staat, en voor de één is dat wereldse grond en voor de ander kerkelijke.

Mede door de ruimtevaart hebben we nu o.a. gps en mission critical communication systemen die al vele levens op aarde hebben gered.
Levensverlengende zaken voor hen waarvan het Woord getuigt: je kunt geen el tot je lengte toedoen.
Dat is heel wat anders dan de God van de Hemel tarten met een Toren van Babel.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De maanlanding

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef:
Roos2018 schreef: Ik zou dat eerder een probleem hebben gevonden als er leven op de maan was.
Maar wellicht zou de Heere het dan niet toegestaan hebben dat de mens op de maan zou landen.
Maar beseft u dat de mens een zonde is? Dat de mens zich trots als tussen de sterren nestelt? Dat de mens groot wil zijn en God niet erkent? Denk aan de torenbouw van Babel. Ons menselijk Babel is een door vijandschap opgericht koninkrijk dat strijdt met de Gods des Hemels. Beseffen wat de zonde is? En dat de AARDE om der zonden wil vervloekt is?
God zal eens onze torens omver werpen. Ons als tussen de sterren vandaan halen. De Twin Towers zijn neergehaald! Was er een buigen? Zagen we het oordeel? Nee. We zullen ze weer opbouwen, groter en machtiger dan ooit!
Precies!
Een mens hoeft de zwaartekracht niet te tarten om zich niet zondig te voelen.
Sterker nog, dat heeft daar helemaal niets mee te maken:
een mens is niet minder zondig terwijl hij met 2 voeten op aardse grond staat, en voor de één is dat wereldse grond en voor de ander kerkelijke.

Mede door de ruimtevaart hebben we nu o.a. gps en mission critical communication systemen die al vele levens op aarde hebben gered.
Levensverlengende zaken voor hen waarvan het Woord getuigt: je kunt geen el tot je lengte toedoen.
Dat is heel wat anders dan de God van de Hemel tarten met een Toren van Babel.
U vat het niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: De maanlanding

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef: U vat het niet.
Wat ik vat, vat jij niet.
Verder ga ik niet meer op deze discussie in; het is zinloos.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De maanlanding

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: U vat het niet.
Wat ik vat, vat jij niet.
Verder ga ik niet meer op deze discussie in; het is zinloos.
Dat is waar. Vroeger zeiden ze: Wie het vat die vatte het. Dat betekent dat er mensen zijn die het niet kunnen vatten.
Dat is nu niet anders. Maar daarnaast zijn er ook mensen die het niet willen vatten. Ik wil daar ook niet verder op ingaan. Dan wordt het weer een gewirwar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: De maanlanding

Bericht door liz boer »

Maansverduistering nu
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: De maanlanding

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: U vat het niet.
Wat ik vat, vat jij niet.
Verder ga ik niet meer op deze discussie in; het is zinloos.
Dat is waar. Vroeger zeiden ze: Wie het vat die vatte het. Dat betekent dat er mensen zijn die het niet kunnen vatten.
Dat is nu niet anders. Maar daarnaast zijn er ook mensen die het niet willen vatten. Ik wil daar ook niet verder op ingaan. Dan wordt het weer een gewirwar.
Dat is nog steeds een waarheid als een koe. Niks nieuws onder de zon.
Plaats reactie