Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Ik zal niet ontkennen dat bij een gelijk huishoudinkomen eenverdieners een hogere belastingdruk kennen dan tweeverdieners. De vraag is meer in hoeverre dit verschil acceptabel is.
Dit is de kern van het probleem.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Dit is de kern van het probleem.
De kern van de vraag is wat mij betreft hoeveel verschil in belastingdruk acceptabel is. Sommigen zijn door omstandigheden gedwongen om niet te werken, anderen kiezen er bewust voor om eenverdiener te zijn.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Boertje »

Maar je stelde nog een vraag en wel over d66. Tja dat is in mijn ogen een echte seculiere en anti-christelijke partij. Goddeloos, propageert alles waar ik tegen ben met als laatste wapenfeit het euthanasiedebat. Vergeet niet hoe bij de kabinetsformatie CU door ze aangepakt werd. Ik snap nog steeds niet dat CU toen met ze in het kabinet ging. Van mij hadden ze het heen en weer kunnen krijgen. D66 kampioen privatiseren, en waar heeft het toe geleid: zie de ziektekostenverzekeringen, nutsbedrijven, ns, kpn. Bij mij gaat de vlag uit als d66 ooit 0 zetels behaald.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Dit is de kern van het probleem.
De kern van de vraag is wat mij betreft hoeveel verschil in belastingdruk acceptabel is. Sommigen zijn door omstandigheden gedwongen om niet te werken, anderen kiezen er bewust voor om eenverdiener te zijn.
Daarmee wordt het wel weer diffuus natuurlijk. In het eerste geval is het heel positief dat er dan binnen het gezin financieel ontzorgd kan worden, door de partner volledig te laten werken. Laat dat gestimuleerd worden, en laat in het tweede geval de echte liberaal opstaan en de keuzevrijheid bevorderen.

De vergelijking met een vrijgezelle buurman hóeft ook helemaal niet op te gaan natuurlijk. Zijn financiële plaatje ziet er heel anders uit. Twee dezelfde gezinnen, de ene met één verdiende partner en de andere met twee, is dan veel beter vergelijkbaar qua uitgaven.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Boertje schreef:Maar je stelde nog een vraag en wel over d66. Tja dat is in mijn ogen een echte seculiere en anti-christelijke partij. Goddeloos, propageert alles waar ik tegen ben met als laatste wapenfeit het euthanasiedebat. Vergeet niet hoe bij de kabinetsformatie CU door ze aangepakt werd. Ik snap nog steeds niet dat CU toen met ze in het kabinet ging. Van mij hadden ze het heen en weer kunnen krijgen. D66 kampioen privatiseren, en waar heeft het toe geleid: zie de ziektekostenverzekeringen, nutsbedrijven, ns, kpn. Bij mij gaat de vlag uit als d66 ooit 0 zetels behaald.
Ik stelde helemaal geen vraag over D66.

Volgens mij is de privatisering vanaf de jaren '80 gestart. Pas vanaf 1994 maakte D66 deel uit van het kabinet.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Daarmee wordt het wel weer diffuus natuurlijk.
Waarom?
In het eerste geval is het heel positief dat er dan binnen het gezin financieel ontzorgd kan worden, door de partner volledig te laten werken. Laat dat gestimuleerd worden, en laat in het tweede geval de echte liberaal opstaan en de keuzevrijheid bevorderen.
In veel gevallen is er toch keuzevrijheid? Daarmee aanvaard je dan ook de financiële consequenties.
De vergelijking met een vrijgezelle buurman hóeft ook helemaal niet op te gaan natuurlijk. Zijn financiële plaatje ziet er heel anders uit. Twee dezelfde gezinnen, de ene met één verdiende partner en de andere met twee, is dan veel beter vergelijkbaar qua uitgaven.
Eens, maar ik vergeleek niet een eenpersoonshuishouden met een meerpersoonshuishouden. De vraag is mijns inziens niet of verschil in belastingdruk acceptabel is, maar hoeveel verschil in belastingdruk aanvaardbaar is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Waarom zouden mensen die gezamenlijk leven perse minder belasting moeten betalen dan alleenstaanden?
Interessante vraag. Wat is jouw antwoord, @Ambtenaar?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Daarmee wordt het wel weer diffuus natuurlijk.
Waarom?
In het eerste geval is het heel positief dat er dan binnen het gezin financieel ontzorgd kan worden, door de partner volledig te laten werken. Laat dat gestimuleerd worden, en laat in het tweede geval de echte liberaal opstaan en de keuzevrijheid bevorderen.
In veel gevallen is er toch keuzevrijheid? Daarmee aanvaard je dan ook de financiële consequenties.
De vergelijking met een vrijgezelle buurman hóeft ook helemaal niet op te gaan natuurlijk. Zijn financiële plaatje ziet er heel anders uit. Twee dezelfde gezinnen, de ene met één verdiende partner en de andere met twee, is dan veel beter vergelijkbaar qua uitgaven.
Eens, maar ik vergeleek niet een eenpersoonshuishouden met een meerpersoonshuishouden. De vraag is mijns inziens niet of verschil in belastingdruk acceptabel is, maar hoeveel verschil in belastingdruk aanvaardbaar is.
We hebben hier al eerder over van gedachten gewisseld. Jij benadert het begrip 'keuzevrijheid' nogal abstract, is me toen opgevallen. Als de financiële consequenties nog tien maal erger zouden zijn dan nu, zou je nog steeds beweren dat iemand er toch zelf voor kiest. En in absolute zin is dat ook waar natuurlijk.

Ik benader het toch iets anders. Ik vind dat het fiscale systeem niet zo sturend zou moeten zijn. Dat houdt in dat wat mij betreft het gezinsinkomen weer leidend zou moeten worden t.o.v. het individuele inkomen. Dus wat mij betreft is er geen enkel verschil in belastingdruk acceptabel. Dan benadeel je namelijk niemand, ook de moeder niet die ervoor kiest om fulltime voor haar kinderen te zorgen (en ik ben ervan overtuigd dat dit op langere termijn het allerbeste voor onze samenleving is, maar dat is een andere discussie...).
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door DDD »

Ik snap daar niets van. Daarmee benadeel je toch juist de alleenstaanden? Dat is net zo goed sturend.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
DDD schreef:Waarom zouden mensen die gezamenlijk leven perse minder belasting moeten betalen dan alleenstaanden?
Interessante vraag. Wat is jouw antwoord, @Ambtenaar?
Tja, voor Ambtenaar is dat helemaal geen vraag natuurlijk. Die stelt het individu al veel meer voorop dan ik het zou willen.
Tegen DDD zou ik zeggen: let even op de uitgaven van een gezin t.o.v. een alleenstaande. Nu worden individuen met elkaar vergeleken, terwijl je m.i. veel rechtvaardiger kunt vergelijken tussen gezinnen met eenverdiener - en gezinnen met tweeverdieners.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Interessante vraag. Wat is jouw antwoord, @Ambtenaar?
Moeilijke vraag. Ik interpreteer de vraag van @DDD zodanig dat hij vindt dat je een eenpersoonshuishouden niet meer belasting zou moeten betalen dan een meerpersoonshuishouden. Ik deel die mening wel.

M.b.t. éénverdieners en tweeverdieners vind ik dat er geen gelijke belastingdruk hoeft te zijn bij een gelijk huishoudinkomen, maar wel dat dit verschil beperkt moet zijn. Je kunt dit uitdrukken in percentages of absolute getallen, en grenzen zijn dan altijd wat arbitrair.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Interessante vraag. Wat is jouw antwoord, @Ambtenaar?
Moeilijke vraag. Ik interpreteer de vraag van @DDD zodanig dat hij vindt dat je een eenpersoonshuishouden niet meer belasting zou moeten betalen dan een meerpersoonshuishouden. Ik deel die mening wel.

M.b.t. éénverdieners en tweeverdieners vind ik dat er geen gelijke belastingdruk hoeft te zijn bij een gelijk huishoudinkomen, maar wel dat dit verschil beperkt moet zijn. Je kunt dit uitdrukken in percentages of absolute getallen, en grenzen zijn dan altijd wat arbitrair.
Eigenlijk is dit toch vlees noch vis? Je vindt blijkbaar dat het in ieder niet gelijk mag zijn, maar dat ook weer niet het individu alleen maar centraal moet zijn. Wat is nu precies de reden dat je wel iets wilt tegemoet komen aan gezinnen, maar weer niet volledig? Omdat je enige stimulans voor een werkende partner er wel in wilt houden misschien?
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door DDD »

eilander schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Waarom zouden mensen die gezamenlijk leven perse minder belasting moeten betalen dan alleenstaanden?
Interessante vraag. Wat is jouw antwoord, @Ambtenaar?
Tja, voor Ambtenaar is dat helemaal geen vraag natuurlijk. Die stelt het individu al veel meer voorop dan ik het zou willen.
Tegen DDD zou ik zeggen: let even op de uitgaven van een gezin t.o.v. een alleenstaande. Nu worden individuen met elkaar vergeleken, terwijl je m.i. veel rechtvaardiger kunt vergelijken tussen gezinnen met eenverdiener - en gezinnen met tweeverdieners.
Ik heb juist de indruk dat alleenstaanden voor alles meer geld kwijt zijn, dan in ieder geval kleine gezinnen. Voor huisvesting, abonnementen, voor vakanties, voor hun auto. Alleen niet voor eten en gas/water/licht en kleding/ breder levensonderhoud. Maar daar staat ook weer het nodige aan subsidies tegenover.

Ik vind het pleidooi van de SGP prima, maar om nu te zeggen dat dat neutraal is en het andere beleid niet, vind ik onzin. Het lijkt me vooralsnog een expliciete bevoordeling van gezinnen boven alleenstaanden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Ik heb juist de indruk dat alleenstaanden voor alles meer geld kwijt zijn, dan in ieder geval kleine gezinnen. Voor abonnementen, voor vakanties, voor hun auto. Alleen niet voor eten en gas/water/licht. Maar daar staat ook weer het nodige aan subsidies tegenover.
Je bedoelt wellicht relatief gezien meer geld. Anders is het voor mij echt nieuw: dat je als gezin en als eenverdiener harder kunt sparen, dan een alleenstaande met hetzelfde bruto inkomen. Daar geloof ik dus he-le-maal niets van.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:We hebben hier al eerder over van gedachten gewisseld. Jij benadert het begrip 'keuzevrijheid' nogal abstract, is me toen opgevallen. Als de financiële consequenties nog tien maal erger zouden zijn dan nu, zou je nog steeds beweren dat iemand er toch zelf voor kiest. En in absolute zin is dat ook waar natuurlijk.
Voor veel vrouwen in de reformatorische gezindte is het nog gewoon om thuis te zijn voor de kinderen en het huishouden. Dit is een bewuste keuze, gebaseerd op een bepaalde levensovertuiging. Dit heeft bepaalde voordelen, maar ook bepaalde nadelen. Eén van de nadelen is een hogere belastingdruk als huishouden in vergelijking met huishoudens met eenzelfde huishoudinkomen dat door twee partners verdiend wordt. Ik vind dat er best verschil mag bestaan, maar dat dit verschil beperkt moet zijn. Een eenverdiener moet in staat zijn om zijn of haar huishouden in stand te houden. Praten over bedragen, absoluut of relatief, lijkt me weinig zinvol. In vergelijking met ons gezin, heb jij heel wat meer monden te voeden, etc. Daartegenover staat bijv. wel dat jij meer financiële ondersteuning krijgt van de overheid, in bijv. kinderbijslag, ziektekosten voor kinderen die jonger zijn dan 18 jaar, onderwijskosten, etc.
Ik benader het toch iets anders. Ik vind dat het fiscale systeem niet zo sturend zou moeten zijn. Dat houdt in dat wat mij betreft het gezinsinkomen weer leidend zou moeten worden t.o.v. het individuele inkomen. Dus wat mij betreft is er geen enkel verschil in belastingdruk acceptabel. Dan benadeel je namelijk niemand, ook de moeder niet die ervoor kiest om fulltime voor haar kinderen te zorgen (en ik ben ervan overtuigd dat dit op langere termijn het allerbeste voor onze samenleving is, maar dat is een andere discussie...).
Hierover verschillen we van mening.
Plaats reactie