Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Een progressief tarief is trouwens alleen rechtvaardig na aftrek van bijzondere kosten. Iets dat je in ieder leerboek voor belastingrecht zult vinden.
Ik heb nog nooit een boek belastingrecht gelezen. Nederland werkt met heffingskortingen. Daarnaast zijn er verschillende bijzondere aftrekposten, zoals studiekosten en zorgkosten.
Idem is het alleen rechtvaardig wanneer mensen een gelijk aantal uren werken. Nu zie je dat hoogopgeleiden met hoge uurlonen in een lage schijf vallen wanneer ze minder gaan werken. Terwijl anderen in hoge schijven vallen alleen maar omdat zij meer uren werken. Met rechtvaardigheid heeft dit alles niets meer van doen.
Ben je communist?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Nee, nu zit je de discussie te vertroebelen. Het gaat mij niet om de technische details, maar om het gegeven dat er dus blijkbaar niet altijd alleen naar het individu gekeken wordt. En het gaat in dit geval niet om eigenaarschap, maar om het fiscaal partner zijn. Dus dat argument gaat niet op.
Fiscaal partnerschap gaat toch om samen een huishouden bestieren, met eventueel eigendom van een woning?
Zit je nu bewust flauw te doen, of heb je het zelf niet in de gaten? Ik constateer dat telkens weer, en het beneemt mij de lust om serieus te reageren.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Een progressief tarief is trouwens alleen rechtvaardig na aftrek van bijzondere kosten. Iets dat je in ieder leerboek voor belastingrecht zult vinden.
Ik heb nog nooit een boek belastingrecht gelezen. Nederland werkt met heffingskortingen. Daarnaast zijn er verschillende bijzondere aftrekposten, zoals studiekosten en zorgkosten.
Juist - en een heffingskorting is nu juist bedoeld om extra kosten tot uitdrukking te brengen en een waarborg te geven dat je geen belasting betaalt over wat nodig is voor je primaire levensbehoeften. Vandaar dat er vroeger ook een heffingskorting was wanneer je een partner diende te verzorgen. In Duitsland heb je ook per kind nog een heffingskorting. Juist aan eerlijke heffingskortingen in relatie tot de gezinssamenstelling ontbreekt het in Nederland. Dit als gevolg van de verzieking van de discussie over aanrechtsubsidie en dat soort zaken.
Volgens mij hebben we dat overigens in Nederland al geregeld, in de vorm van inkomensondersteuning, nl. kinderbijslag en kindgebonden budget.
Kinderbijslag is minimaal en kindgebonden budget is alleen voor de lagere inkomens. Dat is inderdaad iets, maar daarmee is het zeker niet geregeld. Even ter vergelijking: de gemiddelde kinderopvangtoeslag waar tweeverdieners van (kunnen) profiteren is 400 euro/maand, de kinderbijslag iets meer dan 100/maand.

Centraal Planbureau, Nibud en fiscalisten concluderen allemaal dat het op dit moment wel heel erg scheef is. Maar Ambtenaar vind het allemaal o.k.

Maar goed, ik stop: ik spreek met mensen die het niet willen snappen en dan kun je maar beter stoppen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Zit je nu bewust flauw te doen, of heb je het zelf niet in de gaten? Ik constateer dat telkens weer, en het beneemt mij de lust om serieus te reageren.
Nee. Maar mijn punt is dat een eenverdiener meer profiteert van hypotheekrenteaftrek dan tweeverdieners met hetzelfde huishoudinkomen. De hypotheekrente aftrek vind ik daarom niet een goed voorbeeld van het nadeel van eenverdieners.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Kinderbijslag is minimaal en kindgebonden budget is alleen voor de lagere inkomens. Dat is inderdaad iets, maar daarmee is het zeker niet geregeld. Even ter vergelijking: de gemiddelde kinderopvangtoeslag waar tweeverdieners van (kunnen) profiteren is 400 euro/maand, de kinderbijslag iets meer dan 100/maand.
Als minst verdienende partner betaal ik meer aan belasting en premies dan dat wij ontvangen in de vorm van kinderopvangtoeslag en inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Valcke schreef:Centraal Planbureau, Nibud en fiscalisten concluderen allemaal dat het op dit moment wel heel erg scheef is. Maar Ambtenaar vind het allemaal o.k.
Dat heb je mij niet horen zeggen, sterker nog, ik heb in reactie richting @eilander aangegeven dat er wat mij betreft een maximum moet zijn aan verschil in belastingdruk tussen eenverdieners en tweeverdieners. Een percentage heb ik niet genoemd, dat is altijd arbitrair. Ik vind enkel je toon nogal klagend van aard.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Kinderbijslag is minimaal en kindgebonden budget is alleen voor de lagere inkomens. Dat is inderdaad iets, maar daarmee is het zeker niet geregeld. Even ter vergelijking: de gemiddelde kinderopvangtoeslag waar tweeverdieners van (kunnen) profiteren is 400 euro/maand, de kinderbijslag iets meer dan 100/maand.
Als minst verdienende partner betaal ik meer aan belasting en premies dan dat wij ontvangen in de vorm van kinderopvangtoeslag en inkomensafhankelijke combinatiekorting.
huh ?? (had je anders verwacht)
Valcke schreef:Centraal Planbureau, Nibud en fiscalisten concluderen allemaal dat het op dit moment wel heel erg scheef is. Maar Ambtenaar vind het allemaal o.k.
Dat heb je mij niet horen zeggen, sterker nog, ik heb in reactie richting @eilander aangegeven dat er wat mij betreft een maximum moet zijn aan verschil in belastingdruk tussen eenverdieners en tweeverdieners. Een percentage heb ik niet genoemd, dat is altijd arbitrair. Ik vind enkel je toon nogal klagend van aard.
Over mijn eigen situatie als eenverdiener klaag ik helemaal niet. Wij hebben het goed omdat ik een hoger inkomen heb.
Ik benoem alleen het onrecht dat heel hard aankomt bij de lagere en modale eenverdieners.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: huh ?? (had je anders verwacht)
Sommige mensen hebben een echtgenote met een topfunctie, en daar ben ik er een van.
Valcke schreef: Ik benoem alleen het onrecht dat heel hard aankomt bij de lagere en modale eenverdieners.
Daar heb je een punt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Zit je nu bewust flauw te doen, of heb je het zelf niet in de gaten? Ik constateer dat telkens weer, en het beneemt mij de lust om serieus te reageren.
Nee. Maar mijn punt is dat een eenverdiener meer profiteert van hypotheekrenteaftrek dan tweeverdieners met hetzelfde huishoudinkomen. De hypotheekrente aftrek vind ik daarom niet een goed voorbeeld van het nadeel van eenverdieners.
Oké, dank voor onze gedachtenwisseling. Ik houd ermee op.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door merel »

Valcke schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Kinderbijslag is minimaal en kindgebonden budget is alleen voor de lagere inkomens. Dat is inderdaad iets, maar daarmee is het zeker niet geregeld. Even ter vergelijking: de gemiddelde kinderopvangtoeslag waar tweeverdieners van (kunnen) profiteren is 400 euro/maand, de kinderbijslag iets meer dan 100/maand.
Als minst verdienende partner betaal ik meer aan belasting en premies dan dat wij ontvangen in de vorm van kinderopvangtoeslag en inkomensafhankelijke combinatiekorting.
huh ?? (had je anders verwacht)
Valcke schreef:Centraal Planbureau, Nibud en fiscalisten concluderen allemaal dat het op dit moment wel heel erg scheef is. Maar Ambtenaar vind het allemaal o.k.
Dat heb je mij niet horen zeggen, sterker nog, ik heb in reactie richting @eilander aangegeven dat er wat mij betreft een maximum moet zijn aan verschil in belastingdruk tussen eenverdieners en tweeverdieners. Een percentage heb ik niet genoemd, dat is altijd arbitrair. Ik vind enkel je toon nogal klagend van aard.
Over mijn eigen situatie als eenverdiener klaag ik helemaal niet. Wij hebben het goed omdat ik een hoger inkomen heb.
Ik benoem alleen het onrecht dat heel hard aankomt bij de lagere en modale eenverdieners.
Aan de andere kant denk ik dan ook dat misschien de lagere/modale eenverdieners ( die blijkbaar met een groter gezin moeilijk rond kunnen komen) dan misschien moeten proberen om meer inkomen te genereren. Dus wellicht moeten de vrouwen ook gaan werken. Ik heb ook jaren voor nop gewerkt toen wij de kinderen op de opvang hadden en mijn inkomen volledig opging aan de kinderopvang. Dat was inderdaad even doorbijten en ik ben blij dat wij uit deze situatie zijn.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door merel »

eilander schreef:
Ik benader het toch iets anders. Ik vind dat het fiscale systeem niet zo sturend zou moeten zijn. Dat houdt in dat wat mij betreft het gezinsinkomen weer leidend zou moeten worden t.o.v. het individuele inkomen. Dus wat mij betreft is er geen enkel verschil in belastingdruk acceptabel. Dan benadeel je namelijk niemand, ook de moeder niet die ervoor kiest om fulltime voor haar kinderen te zorgen (en ik ben ervan overtuigd dat dit op langere termijn het allerbeste voor onze samenleving is, maar dat is een andere discussie...).
Hebben jullie gekozen voor thuisonderwijs?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:Ik benoem alleen het onrecht dat heel hard aankomt bij de lagere en modale eenverdieners.
Daar heb je een punt.
Volgens mij heb je over dit onderwerp al eens vaker een discussie gevoerd. Ik meen met @Jongere. In feite erken je nu het probleem. Dat was toen nog niet zo, meen ik. Dus dat is dan in elk geval al een winst.

Mijn vraag is echter: wat doe je er aan om dit probleem, dit onrecht, wat @Valcke heel nauw en uitgebreid uiteenzet, op te lossen?
Laatst gewijzigd door Jantje op 16 jul 2019, 08:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door merel »

Waarom moet ambtenaar dit probleem oplossen?
Online
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door DDD »

Dat vind ik nu geen eerlijke vraag. Er speelt hier een discussie over de inrichting van de samenleving. Ook als je zelf niet in de positie bent om je idealen te bewerkstelligen, kun je nog wel toelichten wat volgens jou een goede manier zou zijn om inkomen te (her)verdelen.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door merel »

Dan had de vraagstelling anders moeten zijn. De vraag die nu door Jantje gesteld is ( vrij vertaald) wat doe jij eraan om dit anders te maken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

merel schreef:Dan had de vraagstelling anders moeten zijn. De vraag die nu door Jantje gesteld is ( vrij vertaald) wat doe jij eraan om dit anders te maken.
Heb je dit topic wel bijgehouden? Dat is namelijk wel waar het steeds om draaide.
Plaats reactie